Társoldalunk:

Megállítható Hamilton steak nélkül is, vagy idén csak szerencséje volt?

2019.12.07. 06:28

Már nem a Mercedes erőfölényére épült a sikere, hanem több olyan erősségre, ami másoknál hiányzott. Neki is van miben javulnia, de nála nagyobb esélyest nehéz találni jövőre.

Két ember tudja, tudná megmondani a földkerekségen/laposföldön, milyen érzés hat Forma-1-es vb-címet nyerni, mennyi energiát emészt fel, mennyi áldozatot kell hozni érte, de közülük az egyik, Michael Schumacher tudtunkkal sajnos nincs kommunikációra képes állapotban.

Lewis Hamiltonnak így egymagában kell feldolgoznia történelmi sikereit, hogy számos rekordot tart, illetve jó eséllyel hamarosan mindegyik fontos kategóriában ő áll majd az örökrangsor elején.

A rekordhosszú 22 futamos szezonban jövőre 7-et kell megnyernie, hogy a győzelmek számában utolérje Schumachert,

ami remek helyzetbe hozná ahhoz, hogy a vb-címek tekintetében is megtegye. Hogy ez mennyire valószerű? Látnoki képességek híján annyit állíthatunk többé-kevésbé bizton, hogy nála nagyobb, de hozzá hasonló esélyest is nehéz találni 2020-ra.

Már csak ennyi vb-cím hiányzik neki Schumacher utoléréséhezForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

A szabályok jövőre még nem változnak meg gyökeresen (ez 2021-ben okoz majd kiszámíthatatlanságot), vagyis a megváltozó feltételekhez évek óta remekül alkalmazkodó Mercedes visszaesését nem különösebben érdemes belekalkulálni az egyenletbe, és az érzékelhetően csúcsformát mutató, egyre rutinosabb Hamiltonon szintén nehéz fogást találni, aki újra és újra bizonyítja, milyen jól képes átlendülni a nehézségeken.

Ezt hol némi szerencsével, hol önerőből megmutatja, ami sokszor döntő tényező kiegyenlített erőviszonyok esetén.

Ebből idén sem volt hiány, ennek köszönhetően két futammal a szezonzáró előtt pontot tett a küzdelem végére. Érdekes, hogy bár egy darabig tagadhatatlanul a Mercedesé volt a legerősebb autó – ezt az idény előtti legutolsó tesztnapon végrehajtott beállításmódosításokkal érték el –, a végeredmény ugyanakkor dőlt el, mint egy éve, amikor a Ferrari hosszabb ideig favoritnak tűnt. Csak hát a vörösök megint hibát hibára halmoztak, így ezúttal már nagyon korán bekerült a fogalomtárukba a matematikai esély.

Nem tökéletes, csak a legösszeszedettebb

„Erősen kezdtünk, de sokáig nem a miénk volt a legjobb felszerelés szombatonként, viszont a vasárnapokon mi követtük el a legkevesebb hibát. Valószínűleg ez volt a legfontosabb a bajnoki címhez" – vélte Toto Wolff, az Ezüstnyilak főnöke. Az ég kék, a fű zöld, nagy felfedezést nem tett: tavaly szintén ez döntött.

Az Ezüstnyilak megint begyűjtötték az aranyakatForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Az egyéni értékelésen elég jól meglátszott, mennyivel kevesebbet rontott a bajnokságot 87 pont előnnyel megnyerő Hamilton, mint Valtteri Bottas. Már az is árulkodó, hogy a mezőnyből egyedüliként minden futamon pontot szerzett – persze kellett hozzá az autó megbízhatósága –, de számos látszólag apró momentum az ő egyenlegét növelte.

Neki sikerült megfognia a megpördülő autót a vizes német pályán, Bottasnak nem, ez legalább 14 pontos különbséget eredményezett azt feltételezve, hogy a finn nem lép előrébb a 4. helyről.

Amikor együtt indultak az első sorból, Hamilton az élről egyszer kapott ki csapattársától a gyorsulási versenyben, Bottas kétszer.

Mindhárom alkalommal a rajtot nyerő mercedeses nyert a másik előtt.

Bottas a mexikói időmérőn is összetörte az autótForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Újabb 7 pont. A Hungaroringen a 2-3. pozíciókban cseréltek helyet párszáz méter alatt, ha a 8.-ként végző Bottas előrébb marad és nem indul el a lejtőn, a végelszámolásban akár 24 pontot hozhatott volna az aznap szerencsés helyzetbe kerülő és győzelmet arató Hamiltonon.

Nyilván elméleti sík, de ezek nélkül és a későbbi eseményeket változatlannak feltételezve a mezőny kávéreklám-arca legalább azt elérhette volna, hogy a szezonzárón esélye marad a vb-címre.

A rugalmasság nagy erénye

Az említett hungaroringi eset mellett több ízben szegődött a szerencse Hamilton mellé, gondoljunk a Charles Leclerc motorhibájával és Sebastian Vettel büntetésével megörökölt bahreini és kanadai, vagy a menet közben elfuseráltnak érzett taktikával szerzett monacói, silverstone-i, mexikói győzelmére.

Mások balszerencséjéről nem tehet, az önfejlesztésért viszont igen, márpedig ez nagy erénye. „Mindig képes voltam alkalmazkodni, szerintem ez az egyik erősségem. Úgy gondolom, én vagyok az egyik legjobban alkalmazkodó pilóta. Szinte bármilyen helyzetben feltalálom magam" – nyilatkozta egy csoportos interjún a brit sajtó képviselőivel.

Időmérőből csak 5-öt nyert idén, futamból viszont 11-etForrás: Getty Images/2019 Jam Media/Jam Media

Manapság a pénteki és szombati szenvedései szinte figyelmet sem érdemelnek, annyiszor talpra állt már belőlük.

Bottas ellenben gyakran megreked, a gumik menedzselésében például régóta nem képes egyről a kettőre lépni. Különösen a hátsó gumikkal gyűlik meg a baja az érdes felületű, abroncsfaló pályákon.

A csapatutasítás miatt elvesztett 2018-as szocsi 1. helyet nekiajándékozva a nyolc győzelmének mindegyikét úgy szerezte, hogy a pole-ból indult vagy lerajtolta az előle indulókat. A nyolcból hét olyan pályán történt, ami enyhének vagy legfeljebb közepesnek számít a gumiknál a terhelés vagy az érdesség szempontjából, az egyetlen kivétel az idei japán diadala volt.

Visszatérve Hamiltonra, elég feltűnő, hogy miben kell javulnia jövőre: az időmérős tempón. Amióta a Mercedes versenyzője, nem volt ennyire hosszú pole nélküli sorozata, sőt, idén csupán öt alkalommal kaparintotta meg azt, a szezonzárón utolérve Bottast ezen a listán. Ilyen szerény szombati teljesítménnyel utoljára Jenson Button lett világbajnok 2009-ben, márpedig neki sosem az egykörös tempó volt az erőssége, ráadásul akkor csak 17 futamból állt a bajnokság.

Tanulhat is Bottastól, hogy legyen gyorsabb szombatonkéntForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Ismerve az elszántságát, ne lepődjünk meg, ha visszatér korábbi formájához szombatonként. Jó példa a talán a jógázással szerzett rugalmasságára, hogy míg régen gumigyilkos pilótának számított, ettől a démontól megszabadult, ma már az egyik legjobb a gumikezelésben. 2007-től 2013-ig a 31 pole-jához 22 győzelem társult, 2014-től 2019-ig az 56-hoz 61. Előbbi érában 39%-os hatékonysággal váltotta győzelemre az első rajtkockákat, utóbbiban 66%-kal. Természetesen mindez soktényezős egyenletben jött ki, de egyértelmű a fejlődése a futamokon.

Olyan korábban még sohasem történt, hogy valaki egy idényben 6-tal többször nyerjen versenyt, mint időmérőt.

Vettel szemlátomást nem vetkőzte le azon gyengeségét, hogy nyugodt maradjon a tét súlya alatt, ugyanúgy belemegy felelőtlen manőverekbe és drága vezetői hibákba, mint karrierje elején. Győznie még mindig nem sikerült a 3. rajthelynél hátrébbról. Az új generációból Leclerc és Verstappen azonban sikeresen alkalmazza a hatszoros világbajnok hozzáállását, képesek felszámolni a gyengeségeiket. A ferraris úgy szerezte meg idén a legtöbb pole pozíciót, hogy korábban a kiegyensúlyozott időmérős tempó volt a hiányossága, míg a red bullos önmérsékletet tanult a balesetekkel zsúfolt 2018-as évének elejéből és azóta alig tett kárt a kocsijában.

Jelen állás szerint néhány év múlva ők vívják az öldöklő csatákat a vb-címért, de vajon jövőre lesz-e esélyük rá?

Ki(k) lesz(nek) a kihívók?

A szezon végére összerázódott az élmezőny, de nem először történt ilyen, ettől önmagában nem feltétlenül lesznek bizsergető izgalmak 2020-ban. A Mercedes kezdeti sikereihez óriási mértékben hozzájárult a legerősebb motor, de tavaly óta egyértelműen a Ferrari az etalon ezen a téren, a maranellóiak mégis csak sóvárognak a diadalra.

Mikor ér a csúcsra a Ferrari?Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Lóerőfölény és 9 pole ide vagy oda, ugyanúgy háromszor nyertek, mint Verstappen, aki elsétált a világbajnoki bronzéremmel a Red Bull-lal. Mindkét csapatnak voltak hosszabb hullámvölgyei, elakadásai a fejlesztésekkel, de a tendencia alapján inkább az energiaitalosok lehetnek jövőre a Mercedes kihívói, mint a Ferrari, jóllehet, megakadt a győzelmeik számának 2016 óta tartó évenkénti növekedése.

A Honda a jelek szerint motorerőben utolérte a Mercedest, miközben a Ferrari – Toto Wolff által bizonyos körülmények között 50 lóerősre saccolt – előnyére veszélyt jelenthet egy új intézkedés, egy új szenzor megjelenése; már persze ha a varázselixír a benzinátfolyási limit kijátszásában volt eddig. A versenyzőpáros harmóniáját tekintve azonban mindenképp a vörösöknél a legkényesebb a helyzet, Leclerc és Vettel párharca könnyen puskaporos hordóvá válhat.

Útmutatásra várvaForrás: AFP/Douglas Magno

Nagy kérdés a Mercedesnél, Bottas dűlőre jut-e a gumikkal. Azon nyilatkozata, hogy „mindenképpen úgy érzem, minden téren jó irányba tartok, fejlődök, egyre gyorsabb vagyok, úgyhogy alig várom a következő évet", inkább hangzik optimizmusnak, mint garanciának. A Renault pilótája, Daniel Ricciardo egy sajtótájékoztatón tréfásan azt tanácsolta neki, etesse steakkel a vegán életmódot követő csapattársát; ennél azért valószínűleg több kell.

Pszichológiai téren nem akar frontot nyitni (vagy legalábbis ezt állítja), ugyanakkor tény, hogy mentálisan eddig sem volt előnyben, mert 2017 óta folyamatosan csak egy-egy évvel, több hónapos értékelés után biztosították a jövőjét a csapatnál. „Sportolóként és versenyzőként ez nem ideális helyzet, mivel az ember nem lehet teljesen nyugodt, nem koncentrálhat csak a munkájára és érezheti magát mentálisan szabadnak – ismerte el. – Trükkös ez. Amikor évről évre ez a helyzet, a karriered minden egyes évében, egy ponton ez már púp az ember hátára."

A lelki hullámzását nyíltan felvállaló és ennek rendre hangot adó Hamilton közben ereje teljében készülhet újabb csúcsok meghódítására. „Úgy érzem, fizikálisan és mentálisan most vagyok a legjobb formában, és ezen minden évben próbálok javítani – jelentette ki. Ismerős, csöpögős frázis, és rossz hír az ellenfeleknek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK