Hamilton az élen, Massa balesetet szenvedett Montrealban

Események

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Kanadai Nagydíj
Vágólapra másolva!
A Kanadai Nagydíj péntek délelőtti tréningjén mindhárom keverékű gumit bevetették. Hamilton a szuperlágyakon 3 tizedet vert az ultralágyakat használó Rosbergre, míg Verstappen a lágyakon is beférkőzött a két Ferrari közé.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül49 bejegyzés

A két Mercedes szokás szerint elcsípte az első két helyet a Kanadai Nagydíj első szabadedzésén, pénteken délelőtt magabiztosan megelőzve a két Ferrarit, amelyek közé beférkőzött Max Verstappen a Red Bull-lal.

Az edzés a napsütéses, de kissé hűvös időben, még nyers pályán vontatottan indult.

Az első fél óra egyetlen fontos momentuma Felipe Massa balesete volt:

a Williams DRS-e nem csapódott fel időben, amikor az 1-es kanyar előtt a brazil versenyző beletaposott a fékbe, így az autó azonnal megpördült, a fűre sodródott, majd nagy sebességgel, háttal a gumifalba csapódott. Mivel csúnyán megrongálódott, és letört a hátsó szárnya is, Massa a továbbiakban nem léphetett pályára, és az edzést pár percre meg kellett szakítani. Úgy tudjuk, a Williams sebességváltója is megsérült.

Hamilton a rövid pályán kényelmes előnnyel szerezte meg a vezetést Forrás: AFP/Jean Christophe Magnenet

Az első negyven percben a pilóták többsége a lágy keverékű gumikat használta – csak a Manorok, a McLarenek és a Toro Rossók választották a szuperlágyat –, utána viszont a Pirelli által Montrealba hozott mindhárom keveréket bevetették. Az első négy helyezett három különböző gumin érte el a legjobb idejét: Lewis Hamilton és Sebastian Vettel a szuperlágyon, Nico Rosberg az ultralágyon, Verstappen pedig a lágyon.

Annak ellenére, hogy a papíron lassabb gumik voltak az autóján, Hamilton 0,331 másodpercet vert Rosbergre,

és 1,3 másodperccel jobb időt ért el, mint amellyel a csapattársa tavaly megnyerte ugyanezt az edzést. Annál egyébként most öten is gyorsabbak voltak. Vettel fél másodpercen belül maradt Hamiltonhoz képest, Rosberget pedig 0,157 másodpercre megközelítette.

Az alig 27-29 fokos aszfalton az első gumik hajlamosak voltak a szemcsésedésre, és a pálya még láthatóan nagyon csúszott, az utolsó sikánt szinte mindenki levágta legalább egyszer. Bottas ott az egyik alkalommal majdnem lebombázta a felvezető körén lassan haladó Verstappent, aki ellen az FIA vizsgálatot is indított, Hamilton pedig ugyanígy tett Fernando Alonsóval, a rádión veszélyesnek minősítve a spanyol vezetését.

Alonso még épp beverekedte magát a legjobb tíz közé, míg Jenson Button annak ellenére 12. lett, hogy olajfolyással küszködött, és a McLarenjén – amelyhez a Honda erre a versenyre új turbót készített – ki is gyulladt valami a garázsban. A tabella alján Jolyon Palmer végzett, a Renault-k, a Sauberek és a Manorok fél másodperccel mindenki mögött egymással bonyolódtak harcba.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

17:51
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Hamarosan kezdődik a hétvége első edzése

Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kanadai Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Az időeltolódás hat óra, vagyis Montrealban most lesz délelőtt 10. Tegnap esett az eső, elég ramaty idő volt, de most szépen süt a nap, bár egy kicsit fúj a szél, és azért van néhány felhő az égen.

17:54
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A Mercedes komoly fejlesztéseket hozott

Monaco után érdekes lesz látni, hogy alakulnak az erőviszonyok: a Red Bull ezen a motorteljesítményt jobban díjazó pályán is a Ferrari előtt marad-e, és újra megszorongatja-e a Mercedest? Ők új, rövidebb orrkúpot hoztak Montrealba, és a továbbfejlesztett Renault motor is itt fog az igazán hasznukra válni. Közben a Ferrari sem volt rest - ők a hátsó futóművet és a turbót alakították át -, a Mercedes pedig új első szárnnyal, oldalsó légterelővel és középen mélyen behajló hátsó szárnnyal érkezett Kanadába. Itt a részletes előzetesünk.

18:01
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Hűvös van

A levegő csak 12, az aszfalt 27 fokos. Referenciának itt a montreali pályarajz, a vonalvezetés főleg lass/közepes tempójú kanyarokból, kemény féktávokból és kigyorsításokból áll:

A Circuit Gilles Villeneuve vonalvezetése Forrás: FIA
18:04
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Autók a pályán

Grosjean és Palmer hajtott a pályara elsőként, a legtöbben a lágy gumikat választották az edzés elejéhez - bár a Manorok és Alonso a szuperlágyat. A Pirelli, akárcsak Monacóba, az ultralágy keveréket is felajánlotta a csapatoknak, és az bizonyult a legnépszerűbbnek. A Renault és a Haas nem is kért a szuperlágyból.

Ennyi gumit rendeltek a csapatok az egyes keverékekből Forrás: Pirelli
18:06
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Már csak Hamilton nem volt kint

Rajta kívül mindenki megtett legalább egy ellenőrző kört, utolsóként Ericsson. Egyébként érdekes, hogy bár Monacóban az idén először nyert végre, a Mercedes címvédője tegnap kifejezetten lehangoltnak tűnt.

18:07
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Rosbergé az első mért kör

Miközben a csapattársa a garázsban vesztegel, ő belecsapott a lecssóba, és 1:30.434-gyel feliratkozott a tabellára. Na, végre Hamilton is kijött...

18:10
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Magnussen megjelent

Míg Rosberg egyetlen mért kör után visszatért a bokszba. A Renault mostanra mind a négy autójához elkészítette az új, feltehetően előkamrás gyújtásrendszerrel működő motorját, amit Monacóban még csak Magnussen és Ricciardo használt. Most Palmer és Verstappen is megkapta, itt körönként 4-5 tizedet is érhet.

18:12
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Üres a pálya

Az ellenőrző körökön túl mindenki a bokszban van, átvizsgálják az autókat. Addig is érdemes megjegyezni, hogy egy éve ilyenkor Rosberg 1:16.212-es idővel zárt az élen ezt az edzést. Az idén tapasztaltakból kiindulva most már csak a gumik miatt is jobb időeredményeket kellene látnunk a végére.

18:15
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A Manorok megtörték a csendet

Wehrlein és Haryanto megmentette a nézőket az unalomtól, bár a német rögtön vissza is menekült a garázsba. Egyébként Montreal az a hely, ahol semmi nyoma a világszerte tapasztalható csökkenő helyszíni nézettségnek: a tribünök évről évre megtelnek ma is.

18:19
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Haryanto átveszi a vezetést

Ilyen sem gyakran van: a szuperlágy gumikon 1:23.056-os kört fut. Közben felbukkant Ricciardo is, aki tegnap elismerte, hogy beletelt pár napba, mire visszanyerte a jókedvét a monacói malőr után. Viszont első ízben célzott arra nyíltan, hogy ha úgy érzi, a Red Bull-lal nem lehet világbajnok a következő években, új csapat után néz. A Red Bull mindenesetre új stratégiai szoftvert hozott Kanadába, hogy ne ismétlődhessen meg a monacói balhé a kerekekkel.

18:21
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Már Massa a leggyorsabb

Ricciardo a lágy gumikon 1:18.430-ra javítja a mai etalont, ez a nap első komoly ideje. Közben a Williams előkészítette Massa autóját, aki 1:17.065-tel az élen kezd a szuperlágy Pirellikkel.

18:23
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Verstappen bejön Ricciardo elé

Tegnap elismerte, hogy mivel még nem ismeri az autót, a csapattársa beállításait másolja, de ez nem akadályozta meg abban, hogy most jobb időt menjen nála: a lágy gumikon 1:16.997-tel át is vette a vezetést Massától.

18:24
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Már Räikkönen a leggyorsabb

Beindult a buli, hirtelen tizen is feliratkoztak a tabellára. Räikkönen a szuperlágy gumik előnyét kihasználva máris 1:16.138-as időt ért el - ez pár századdal jobb annál, mint amivel Rosberg a tavalyi edzést az élen zárta.

18:25
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A sorrend

25 perc után így állunk: Räikkönen, Verstappen, Massa, Bottas, Ricciardo, Vettel, Wehrlein, Haryanto, Nasr.

18:27
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Massa ripityára törte a Williamst!

"Azt hiszem, valami gondom volt, mert amikor kikapcsoltam a DRS-t, az autó fara teljesen kitört" - jelenti a rádión. Az autó csúnyán néz ki, nincs meg a hátsó szárnya sem: farral csapódott a gumifalba az 1-es kayarnál. Piros zászló...

18:29
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Így néz ki az autója

Massa lemondóan legyintett a Williamsből kiszállva. Az első kanyar előtti féktávot újraaszfaltozták - vajon ennek is köze van ahhoz, hogy megforgott? Jó sok időt veszít a balesettel, de ő legalább jól van.

18:31
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A sorrend

Massa balesete előtt Vettel épp megtette az első mért körét, szóval most így állunk: Räikkönen, Verstappen, Vettel, Massa, Bottas, Ricciardo, Wehrlein, Haryanto, Nasr, Palmer, Ericsson, Hülkenberg, Magnussen, Rosberg. A többieknek még nincs idejük.

18:34
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A DRS-szel volt gond?

Massa beszámolója alapján lehet, hogy a Williams fara instabillá vált, amikor a DRS felcsapódásától megváltozott a balansz. Vagy nem egyenesítette ki a kormányt, mielőtt rálépett a fékre? Az autója először csak beriszált, de amikor korrigálás közben a jobb első kerekével a fűre sodródott, Massa már csak utas volt. Előfordul, hogy a hátsó szárnyon a DRS kikapcsolása után nem épül fel rögtön a leszorítóerő, ami pont ilyen gondokat okozhat.

18:38
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Zöld zászló!

Rosberg hajtott elsőként a pályára, de nagy lesz a forgalom, mert mindenki el akarja még lőni az edzés elejére fenntartott gumiszettjét.

18:40
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Megjavíthatták Alonso autóját

Eddig csak 1 ellenőrző kört teljesített, a McLarenjével valami gond volt állítólag, úgyhogy jobb híján Vandoorne-nal beszélgetett eddig, de úgy tűnik, rendbe hozták az autót.

18:42
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Bevetik az ultralágyat

Hamilton és Grosjean érdekes módon már azon ment ki - ez a keverék új az idén. Viszont rögtön vissza is mentek a bokszba, ahogy letelt az első negyven perc. Most üres a pálya.

18:45
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Megtört a csend

Grosjean a felelős érte, aki megtartotta az ultralágy gumikat, de Magnussen, Wehrlein és Gutiérrez is csatlakozott hozzá a pályán. Akció újra indul!

18:47
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Ezeket a gumikat használták.

Az első 40 percben a lágyakkal ment: RAI, VES, VET, BOT, RIC, NSR, PAL, ERI, HÜL, MAG, ROS, GRO, GUT, PER, HAM. A szuperlágyakkal: WEH, HAR, ALO, KVY, BUT, SAI.

18:49
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Ricciardo megkapta a győzelmi bónuszát?

A Sky Sportson Ted Kravitz arról számol be, hogy a Red Bull ugyanúgy kifizette neki a jutalmat, mintha nyert volna, mert a csapat hibájából bukta el a győzelmet. Szép, ha igaz.

18:50
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Sainz feljön harmadiknak

A szuperlágy gumikon 8 tizeddel marad le Räikkönentől, aki továbbra is vezet. Grosjean az ultralágyakkal a 6. helyre kapaszkodott fel.

18:52
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A DRS hibája okozta Massa balesetét

A Sky szerint kiderült, hogy a DRS nem csapódott le, amikor rálépett a fékre. Közben Bottas az előbb már 2. volt, de Sainz most eggyel hátrébb szorította a tabellán. Kvjat súrolta a falat a 3/4-es kanyar kijáratánál.

18:53
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Button jó kört megy a lágyakkal

A 4. helyre hozza be a McLarent, alig 0,25 másodperccel volt lassabb, mint Sainz a szuperlágy Pirellikkel. Biztató.

18:55
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Rosberg odaver

1:15.746-os körrel átvette a vezetést, az ultralágy gumikon 0,392 mp-t verve Räikkönen eddigi legjobb, szuperlágyas idejére. Hamilton levágta az utolsó sikánt, de már az első két szektorban is lassabb volt a csapattársánál.

18:57
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Hamilton még gyorsabb

Upsz, ennek már a fele sem tréfa: a második körében minden szektorban abszolút legjobb részidőt elérve 1:14.980-ra szorította le a lécet, de ő a szuperlágyakon. Bottas közben Verstappenre panaszkodik, aki mögött le kellett vágnia az utolsó sikánt, különben lebombázta volna a lassan haladó Red Bullt.

19:01
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Verstappen a Mercedesek között

Feljött a másodiknak, érdekes módon a lágy gumikon is csak 0,573 mp-t kapva Hamiltontól, és maga mögé utasítva Rosberget, aki a pálya közepén javított a legjobb részidőt. Most szoros egymásutánban Alonso, Hamilton és Ricciardo is levágta az utolsó sikánt. Alonso egy elfékezés után nem balról kerülte a bóját, de nem is muszáj úgy, ha ilyen későn reagál.

19:02
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Megjelentek a Ferrarik

Idáig a bokszban csücsültek, de most újra pályán vannak. Rosberg közben felzárkózott Hamiltonhoz, már csak 0,182 mp-re van mögötte.

19:03
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Hamilton Alonsóra panaszkodik

"Elég veszélyes volt, amit csinált" - mondja a rádión. Ugyanaz történt, mint az előbb Bottas és Verstappen között: Alonso lassan közelített az utolsó sikánhoz, és Hamiltonnak át kellett vágnia a kanyart, nehogy legázolja.

19:05
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A Mercik tovább javítanak

Hamilton a szuperlágyakon már 1:14.755-nél jár, Rosberg az ultralágyakon 1:15.086-nál - csak középen ő a gyorsabb. Hamilton megint levágott egy kanyart. Az aszfalt még mindig elég hűvös.

19:06
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A sorrend

A Ferrarik javítottak a szuperlágyon, de 9 tizedre vannak az ugyanolyan gumikat használó Hamiltontól. Így állunk: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Räikkönen, Vettel, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Pérez, Alonso, Ricciardo, Button, Massa, Grosjean.

19:08
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Buttonnak gondjai vannak

Eddig úgy tudtuk, valamilyen szenzorhibáról van szó, de úgy tűnik, valami égett is az autójában. Most az edzőjével beszélget a garázs előtt. A Honda új turbót hozott Montrealba, Alonso egyelőre a 10. helyen áll.

19:11
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Vettel már a 3.

Még mindig a szuperlágyakon, az etapja 7. körében 0,488 mp-re közelíti meg Hamiltont. Ez nem rossz, bár egy ilyen rövid pályán nem is kevés. Az előbb egyébként ő is levágta az utolsó sikánt.

19:14
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Nasr javít

Azt suttogják, a brazil versenyző azonnali hatállyal ki akar szállni a Saubertől, és vinni akarja magával szponzorát, a Banco do Brasilt is. Nyilvánvalóan nem boldog a csapatnál. Az év elején arra panaszkodott, hogy valami nem stimmel a kasztnijával, ezért végül lecserélték, de az utólagos vizsgálat semmit nem talált. Nasr most pont Ericsson mögött van a tabellán, csak Magnussent, Wehrleint és Palmert előzi meg.

19:15
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A sorrend

Negyedórával a leintés előtt így állunk: Hamilton, Rosberg, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Pérez, Alonso, Ricciardo, Button, Massa, Grosjean.

19:16
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Bottas a leggyorsabb az egyenesben

Íme a pillanatnyi lista:

19:17
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Buttonnak komolyabb gondjai vannak

A Sky szerint olajszivárgással küzd. Magnussen Renault-ja is bakon áll, ez sem túl biztató. A két Mercedes visszatért a pályára, Vettel már a 13. körét teljesíti a szuperlágy szettel.

19:20
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Vettel elfékezi magát

A Ferrari bal első gumija füstölve tiltakozik. A Red Bullok és a Force Indiák kitartanak a lágy Pirellik mellett.

19:21
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Verstappen lesodródik

A 9-es kanyarnál levágta a sikán balos részét, de nagyobb baj nem történt. Közben Button mégiscsak beszállhatott az autójába, bár egyelőre nem hajtott ki a bokszból.

19:22
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Megsérülhetett Massa váltója

A DRS hibája miatt történt balesetben, de még nem világos, hogy a versenyre szánt váltó volt-e az autójában. Ha igen, öt rajthelyes büntetéssel kell számolnia.

19:23
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

A Ferrarik visszatértek a bokszba

Vettel 13, Räikkönen 12 kör után. Már csak 7 perc van hátra az edzésből, jó sűrű a forgalom odakint.

19:25
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Ricciardo a 11.

A Red Bull versenyzője láthatóan nem a köridőkre hajt: már 22 kört tett meg ugyanazzal a szett lágy gumival. Közben Button kimehetett a pályára, de az autója sűrű füstfelhőbe burkolózott, amikor elindították a motorját.

19:27
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Button McLarenjével baj van

Úgy tűnik, az a füst semmi jót nem jelzett: rögtön szóltak neki, hogy ha tud, térjen vissza a garázsba. Ez legalább sikerült neki.

19:28
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

17-en vannak a pályán

Csak Button, Massa, Haryanto, Ericsson és Magnussen nincs. Hamilton megint levágta az utolsó sikánt.

19:30
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Érdekesek a gumik

Persze még hűvös van, és az aszfalt is nyers egy kicsit, de az első 4 helyezett 3 különböző keveréken érte el a legjobb idejét.

19:32
június 10, 2016
Vágólapra másolva!

Az edzésnek vége

Szóval Hamilton végzett az élen Rosberg és Vettel előtt, de a lágy Pirelliken Verstappennek sikerült beférkőznie a két Ferrari közé. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a részletes összefoglalóval és az eredménytáblázattal.