A Red Bull tényleg veszélyes a Mercedesre, a Ferrari izgulhat - esélylatolgatás

Forma-1, Monacói Nagydíj Daniel Ricciardo, Red Bull, Kimi Räikkönen, Ferrari
MONTE-CARLO, MONACO - MAY 26: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer drives past Kimi Raikkonen of Finland driving the (7) Scuderia Ferrari SF16-H Ferrari 059/5 turbo (Shell GP) on track during practice for the Monaco Formula One Grand Prix at Circuit de Monaco on May 26, 2016 in Monte-Carlo, Monaco. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160526-00396 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A Red Bull hosszú távon is erősnek tűnik Monacóban, a Mercedesnek és a Ferrarinak így szerencséje van, hogy az átlagostól eltérően lesz egy extra napjuk felkészülni az időmérőre.

Elcsépelt közhely Forma-1-es berkekben, hogy Monacóban bármi megtörténhet, s lőn: bár eget rengető bravúrnak nem neveznénk, illik megemelni a kalapot Daniel Ricciardo előtt, aki a nagydíj nyitónapján nem kis fölénnyel, konkrétan 6 tizedmásodperccel maga mögé utasította a Mercedeseket.

A turbókorszakban így mindössze másodszor fordult elő, hogy száraz körülmények között egy Red Bull zárta az élen az első edzésnapot. A másik alkalom tavaly volt Szingapúrban, márpedig ott Ricciardo az egész futamon szorosan tapadt a győztes Sebastian Vettelre,

úgyhogy nem lehet közönyös vállrándítással elintézni a mai villantásukat,

hiába mutat az F1-es naptár péntekkel egyenértékű csütörtököt - ahogy azt a Kínai Nagydíjra vonatkozó esélylatolgatásunkban is kiveséztük.

Ricciardo elsősége váratlan volt. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson

Az ausztrál pilóta ugyan a Renault továbbfejlesztett motorját használja, amelyben állítólag szintén megvan a Mercedes és a Ferrari által már alkalmazott gyújtási trükk, de ő nem ennek tulajdonította a jó köridőt. "6 tizedet nem javultunk a motor miatt, ennyit biztosan tudok" - jelentette ki. "Ez csak kis részben járult hozzá a köridőmhöz, azt mondanám, körülbelül 1-2 tizedet nyertünk vele. Persze ezt még ki kell elemeznünk, de egyelőre így érzem."

Ebben lehet valami, ha meggondoljuk, hogy az előző motorváltozatot használó, negyedikként végző Max Verstappenre majdnem 1 másodpercet vert. A Red Bull tehát bizakodhat, hogy szokás szerint hatékony kasztnijának köszönhetően a hercegség szűk utcáin jól szerepelhet. De vajon mennyire?

Ricciardo tempója hosszabb távon is jó volt

A hosszú etapos eredményeket beárnyékolja, hogy Monacóban rendkívül sűrű tud lenni a forgalom, és aki rossz ütemben ér utol egy másik autót, az átlagosnál több időt veszthet. Ez megjelenik a köridőgrafikonok cikcakkjában, ráadásul az is torzító hatású, ha valakinek lassítania kell a sárga zászlók vagy a virtuális Safety Car miatt. Utóbbiba például Nico Rosberg és Felipe Massa is "belefutott", miután Kevin Magnussen beleállt a falba, ezek a köridőik nem is szerepelnek az ábrázolt hosszú etapjukban.

Az ultralágy gumit használó versenyzők hosszú etapjai. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

Ricciardo az ultralágy gumin jó tempót diktált, és a Pirelli idei évre kifejlesztett nagyon puha keveréke meglehetősen tartósnak bizonyult. Az ausztrál az első 9 mért köréből 8-at 1:20-on belül teljesített, majd később is vissza tudott térni ebbe a tartományba, sőt, az etapja végén újra bekukkantott 1:19. alá.

Rosberg legjobb, 1:18.214-es körénél kétszer is jegyzett erősebbet.

Érik a komolyabb meglepetés?

"Ha ma lett volna az időmérő, előttünk végeztek volna, szóval muszáj gyorsulnunk, ami nem lesz egyszerű" - jelentette ki Rosberg. "El kell mélyednünk az adatokban, hogy lássuk, tudunk-e ilyen sokat javasolni."

Rosberg szerint tényleg ennyire gyors a Red Bull. Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Jean Christophe Magnenet

Hamilton nem teljesített értékelhető hosszú etapot, az ultralágy gumis sprintje után feltűnően sokszor ingázott a bokszutcába be/ki, így az ő köridői nem nyújtanak támpontot. A Mercedesnek - amely többek közt új fékhűtőt és "majomülőkét" fejlesztett erre a hétvégére - jól fog jönni az első két edzés és a szombati tréning közötti extra nap.

Milyenek az új gumik?

Ma ízelítőt kaptunk a lila csíkos keverékből, amely még a szuperlágynál is lágyabb. Sokszor nem fog felbukkanni a szezonban - erre jellemzően néhány utcai pályán fog sor kerülni -, de Hamilton el tudna képzelni még jobban tapadó gumikat is.

- mondta.

Carlos Sainz ugyanakkor megemlítette, hogy "kissé meglepte, milyen gyorsan kopik az ultralágy, ezt nem lesz könnyű kordában tartani." A köridőgrafikonján ez mindenesetre nem szúr szemet, mivel a spanyol a jelek szerint tiszta pályán tudott nekivágnak az etapjának, és huzamos ideig egyenletes, 1:18-1:19 eleji tempót diktált, Verstappent is lenyomva. A nagy testvérhez hasonlóan a Toro Rosso is előnyt kovácsolhat a motorerő háttérbe szorított szerepéből Monacóban, amit előrevetíthet Kvjat és Sainz csütörtöki 5-6. helye.

A Ferrari viszont talán kevésbé lehet optimista, mint az előző versenyeken. Nem akarjuk magunkra haragítani Kimi Räikkönent, ezért nem kerekítünk nagy feneket annak, hogy az olaszok pilótái csupán a 7. és a 9. helyet szerezték meg, a hosszú etapos tempójukat pedig egyelőre homály fedi, mivel a mezőny nagy részével ellentétben Vettel a szuperlágy, míg Räikkönen a lágy abroncsokat nyüstölte inkább a délután második felében.

Vajon a Ferrari megint kikap a Red Bulltól? Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! Forrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson

A német ráadásul kevesebbet tartózkodott a pályán, mert a programja némileg borult azután, hogy egy piruettel lekoccolta a palánkot a Mirabeau-nál, ezért a szerelőknek meg kellett vizsgálniuk, hogy a hátsó szárny épségben maradt-e. Így Hamiltonhoz hasonlóan Vettel sem tett meg kifejezetten sok értékelhető kört.

"Kissé döcögősen ment a munka. Kipróbáltunk néhány megoldást, de az igazság az, hogy nem mindegyik vált be" - ismerte el. "Igen, végezhettünk volna jobb munkát, beleértve magamat is, de ez van. Kimondhatjuk: nem ott tartunk, hogy éppen csak beférjünk a legjobb tízbe, ennél jóval gyorsabb az autónk. Räikkönen ugyanakkor bevallotta: az ultralágy gumik egyelőre nem működnek tökéletesen a Ferrarin. "Ki kell találnunk, hogyan foghatnánk jobban munkára őket."

A finn a lágy gumikon amúgy egyáltalán nem ment rosszul, bár úgy tűnik, nem volt előtte végig tiszta az út. Az mindenesetre figyelemre méltó, hogy az etapja végén volt egy 1:17-es köre, amire az ultralágy gumisok közül is csak Sainz volt képes.

Räikkönen, Bottas és Kvjat hosszú etapja. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

A Williamsnek megint nem megy

A Williams az elmúlt két szezonban a Ferrarit és/vagy a Red Bullt hosszabb-rövidebb ideig maga mögé tudta utasítani az erősorrendben, ám a grove-i istálló az utóbbi időben egyre jobban leszakad mindkettőtől. Fogadkoztak, hogy ezúttal nem fognak szenvedni Monacóban, de nem úgy tűnik, hogy nagyot fordulhat velük a világ.

Massa a tapadás hiányára, Bottas a krónikus túlkormányzottságra panaszkodott, és a hosszú etapjukon sem villogtak. A finn lassabb volt Räikkönennél a lágy keveréken, Massa pedig többnyire az ultralágyon sem tartotta az iramot Sainz Toro Rossójával, illetve Nico Hülkenberg Force Indiájával, bár a McLareneket legalább megelőzte.

Mindazonáltal, mint tudjuk, Monacóban a pályán elfoglalt pozíciónak hatványozottan kiemelt szerepe van, vagyis aki gyengén teljesít az időmérőn, valószínűleg a hajára kenheti a jó hosszú etapos tempóját, és ez fordítva is igaz; a jó rajtpozíciót gyengébb versenytempóval is kamatoztatni lehet.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!