Az már a februári szezon előtti teszteken világosan látszott, hogy a Ferrari és a Mercedes eltérő aerodinamikai koncepciót követett az idei autójával, amelynek leglátványosabb megnyilvánulása az első szárny. Az első teszthét utáni elemzésünkben azt írtuk, hogy „amennyiben jobbnak bizonyul egyik irányvonal a másiknál, a rossz oldalon állók komoly pácban lesznek: nem lehet csak úgy hipp-hopp lemásolni a jobb megoldást, és felszerelni az autóra”. Ez az állítás a szezon ötödik futama után a jelek szerint elkezd értelmet nyerni, csak éppen máshogy, mint azt a téli tesztek után sokan gondolták, akkor ugyanis úgy tűnt, hogy a Mercedes nyúlt mellé, és a Ferrari talált bele a 2019-es új aerodinamikai szabályokba. A Spanyol Nagydíj után a vörösök csapatfőnöke azonban elismerte, könnyen pont a fordítottja lehet a helyzet.
Az idei évre jelentősen módosultak főként az első és a hátsó szárnyat érintő aerodinamikai regulák. Az első légterelők egyszerűsödtek, a csapatoknak pedig a nulláról kellett elkezdeniük kidolgozni azt a megoldást, amely a lehető legjobb kompromisszumot jelenti a leszorítóerő és a légellenállás között.
A téli tesztek után Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy vélte, hogy ezt a kompromisszumot a Ferrarinak sikerült megtalálni azzal, hogy a Mercedesétől eltérő, kevesebb leszorítóerőt előállító, viszont a légellenállás szempontjából hatékonyabb első szárnyat tervezett.
Ehhez képest elkezdődött a szezon, a Mercedes zsinórban öt kettős győzelmet aratott, míg a Ferrari csak Bahreinben volt tempófölényben.
Barcelonába érve a Scuderia számos fejlesztésekkel készült, ennek ellenére a teljes versenyhétvégén lassabb volt a Mercedesnél, és gyakorlatilag egyetlen ponton sem tűnt az Ezüstnyilak kihívójának. Mivel a téli tesztek helyszínén maradtak alul, azon a pályán, amely könyörtelenül rávilágít arra, ha valakinek hiányosságai vannak az aerodinamika terén,
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke kénytelen volt beismerni, hogy akár az SF90 alapvető aerodinamikai koncepciójával is gondok lehetnek,
ami, ha így van, a lehető legrosszabb hír a vörösöknek.
Minden kanyarban sokat veszítünk, nem csak az utolsó szektorban. Minden egyes kanyarban lassúak vagyunk
– összegzett Binotto a verseny után. – Elég jelentős az alulkormányzottság, de hogy ennek a kevés leszorítóerő az oka, vagy valami más, az olyasmi, amit igazán ki kell most elemeznünk, és meg kell értenünk.”
Binotto úgy vélte, hogy az elkövetkező napok elemzései fogják megmutatni, hogy mi a gond, a verseny napján ezt még nem tudta részletesen megmondani. „Bármilyen következtetés, amit ma vonunk le, nem lesz helytálló.
Beletelik pár napba, hogy rendes elemzést készítsünk, és megpróbáljuk megérteni, hogy az egyensúly, a leszorítóerő, vagy talán az autó tervezési koncepciója az oka a lassúságnak.
Nem tudom. Szerintem még nincs meg a válaszunk, úgyhogy most nem szeretnék ebbe belemenni.”
A téli tesztek alatt feltették a kérdést Wolffnak, hogy amennyiben a Ferrari által választott út bizonyul nyerőnek, képes lehet-e a Mercedes koncepciót változtatni a szezon közben, mire azt mondta, hogy ez hónapokat venne igénybe. Ironikus, hogy a jelek szerint a Ferrarinak lehet szüksége egy ilyen lépésre, ami szinte végérvényesen romba döntené egyre halványodó esélyeiket az idei világbajnok címre.
Binotto ugyanakkor nem tart kivitelezhetetlennek egy ilyen forgatókönyvet.
„Nem hiszem, hogy katasztrófa lenne [ha kiderülne, hogy rossz az aerodinamikai koncepció], amikor csapatként fejlődünk, és ahogyan azt gyakran mondom, fiatal csapat vagyunk, tanulási fázisban tartunk. A folyamatok és a módszertan területén még sokat kell tanulnunk, én pedig örülök neki, ha ez idő alatt a csapat fejlődik.
Ha koncepciós problémáról van szó, akkor a reagálás gyorsasága nyilván attól függ, hogy pontosan mi a gond.
Vannak dolgok, amelyeket ki lehet javítani egy szezonon belül.”
A svájci szakember a Barcelonába vitt fejlesztésekről azt mondta, hogy elérték a céljukat, ami szintén azt látszik alátámasztani, hogy alapvető probléma lehet a csapat megközelítésével. „Természetesen csalódottak vagyunk a verseny és a teljesítményünk miatt, azt reméltük, hogy többre lehetünk képesek, aerodinamikai és motorfejlesztésekkel is készültünk, azt reméltük, hogy harcban lehetünk a győzelemért, de nem ez volt a helyzet.
A fejlesztések jól működtek, a motorerő és az egyenesben mutatott sebesség terén elég jók vagyunk, azonban akadnak gyenge pontjai az autónknak, amelyeket ez a hétvége kiemelt.
Toto Wolffot egy érdekes elmélettel is szembesítették, a mezőnyben ugyanis megoszlik, hogy melyik csapat követi a Ferrari, és melyik a Mercedes által képviselt irányvonalat, és melyik ötvözi ezt a kettőt.
Christian Horner a téli teszteken úgy nyilatkozott, hogy a Mercedes megoldásához hasonlóval előrukkoló Red Bull azért tartja jobbnak ezt a változatot, mert abban nagyobb a fejlesztési potenciál úgy, hogy mindeközben nem bontják meg vele az autó aerodinamikai egyensúlyát.
„Szerintem ez mindenképpen érdekes gondolat, mert ha megnézzük, hogy kik voltak elöl a teszteken, akkor mást látunk elöl most, még a középmezőnyben is” – utalt arra a Mercedes csapatfőnöke, hogy például a Ferrari útját követő Alfa Romeo is visszaesett Barcelonára az év elejéhez képest.
Két eltérő aerodinamikai koncepciót látunk, úgyhogy lehet benne valami, ugyanakkor a Forma-1-ben soha nem egyetlen tényezőn múlik minden,
hanem a folyamatos fejlesztésről és a fejlesztési hatékonyság maximalizálásáról szólnak a dolgok.”