Vágólapra másolva!
Jean Todt megbánta, hogy a turbók bevezetésekor nem állapítottak meg költségplafont. Arra is kötelezné a gyártókat, hogy igény esetén több csapatnak is szállítsanak motort.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt elismerte, több hibát is elkövettek a 2014-től érvénybe lépő új motorszabályok kiírásakor. Nem korlátozták például, hogy a gyártók maximum mekkora összegért adhatják el a motorjaikat az ügyfélcsapataiknak.

A turbómotorok ára így 20 millió euró körül van, ami több istálló számára óriási anyagi megterhelést jelent. Az FIA nemrég megpróbálkozott a költségplafon bevezetésével, 12 millió euróban maximalizálták volna a hajtásláncok árát. A Ferrari azonban a vétójogát kihasználva megakadályozta ezt, szerintük ugyanis a többi csapat ellátása így is óriási anyagi terheket ró a gyártókra.

Az FIA több hivát is elkövetett a motorszabályok bevezetésekor Forrás: AFP

„Valószínűleg hiba volt, hogy nem javasoltuk a költségplafont" – mondta Todt, amikor a hajtásláncok áráról kérdezték. „Persze nem biztos, hogy elfogadták volna a korlátozást, hiszen 6 éve hiába próbálkozunk költségcsökkentéssel, soha nem fogadják el. Ezért folyamatosan más megoldások után kell néznünk, hogy megfizethetővé tegyük az F1-et."

Todt szerint azt is bele kellett volna írni a szabálykönyvbe, hogy a gyártóknak igény esetén minimum hány csapatot kell motorral ellátniuk. Az előírások között jelenleg csak az szerepel, hogy egy gyártó csak az FIA külön engedélyével adhat el háromnál több csapatnak is hajtásláncokat. A Hondát így nem kötelezhetik arra, hogy a Red Bullnak is adják oda a motorjaikat, pedig jelenleg csak egy istállóval, a McLarennel dolgoznak együtt. „Ezt bele kellett volna írni a szabályokba, de nem tettük" – ismerte el Todt.

Az FIA és Bernie Ecclestone ezután egy alternatív, olcsóbb motorformulában látta a megoldást, amelynek megépítésére tendert szeretnének kiírni a független gyártók részére. Amennyiben azonban a jelenlegi gyártók mégis elfogadják, hogy maximum 12 millió euróért odaadják a motorokat a partnereiknek, elállnak az alternatív motorok ötletétől.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!