Vágólapra másolva!
Több mint fél évszázada Silverstone-ban rendezték az első Forma-1-es versenyt, és a pálya lendületes kanyarok formájában máig emlékeztet akkori önmagára. Ez a jelleg ad reményt a Ferrarinak, amely vendégségbe utazik legfőbb riválisainak otthonába.

Az előző századi haditevékenységek kevés pozitív hozadékának egyike, hogy egy katonai légibázison jött létre a világ ikonikus versenypályájáinak egyike, Silverstone. A nevét az északi szomszédságában lévő, ma mintegy kétezer lakost számláló kisfaluról kapta, melynek létezéséről amúgy valószínűleg szinte senki sem tudna. De így nagyon sokan ismerik, hiszen öt évvel a második világháború vége után, 1950. május 13-án itt vette kezdetét a különálló nagydíjakat összefogó Forma-1-es világbajnokság.

Az első futamot az azévi bajnok, Giuseppe Farina nyerte egy Alfa Romeóval, később pedig a sportág szinte összes legendája felkerült az itteni győztesek tablójára. Nagy-Britannia minden szezonban rendezett F1-es versenyt - ilyesmivel csak egy másik ország, Olaszország büszkélkedhet -, többségében Silverstone-ban. Néhány alkalommal Aintree, illetve Brands Hatch fogadta a mezőnyt.

"Különleges és pompás érzés ugyanazon a pályán versenyezni, amelyiken Fangio, Clark, Stewart, Senna versenyzett. Folyamatosan érezzük a múlt nyomait, amikor először megérkezünk a pályára" - mondja Silverstone-ról az idén négytagú brit pilótakülönítmény rangidőse, Jenson Button. Hozzátette, hogy ez a pálya természetesen nem ugyanaz, mint amelyiken az említett klasszisok csatáztak, de "még így sem veszett el semmi a különleges hangulatából."

Az alap a régi Forrás: Mercedes

Bár a kanyarok nagy része megváltozott, az aszfalt mellől eltűntek a szalmabálák, és felhúztak egy ultramodern épületkomplexumot is, azért maradtak nyomok a régi Silverstone-ból. A pálya vonalvezetése nem hasonlít annyira a régire, mint a monacóié vagy a monzaié, de több eredeti vonást lehet felfedezni rajta, mint például a Nürburgringen vagy Spa Franchorchamps-ban. Az egyenesek egy része ugyanott fut, ahol a kezdetek óta, és a legtöbb kanyar máig változatlan néven, legfeljebb megváltozott formában létezik.

"A vonalvezetésben kellően sok megmaradt a háború utáni időkből ahhoz, hogy legyen kötődés a múlthoz, viszont talán ez a legjobb példa rá a világon, hogy hogyan lehet egy pályát modernizálni és átalakítani annak érdekében, hogy megfeleljen a legújabb biztonsági szabványoknak, miközben megőrzi az eredeti kihívásokat napjaink Forma-1-e számára" - közölte Martin Whitmarsh. A McLaren csapatfőnöke ezzel arra utalt, hogy egy nagyszabású beruházás keretében nemrég teljesen újjávarázsolták a létesítményt: áthelyezték a célegyenest, építettek mellé egy vadonatúj komplexumot garázsostul-kiszolgálóépületestül, valamint beszúrtak egy új szakaszt a mai 1-es és 6-os kanyar közé, 5,1-ről 5,9 kilométerre növelve egy kör hosszát.

Eső után köpönyeg

Egy évvel ezelőtt nagy magabiztossággal jelentettük ki, hogy a modernizált Silverstone-ban többé valószínűleg nem fog gondot okozni az időjárás, amely régebben nemegyszer elöntötte a csapatok garázsait, és mocsarat varázsolt az ide igyekvő/itt táborozó szurkolók köré. A feltételezés csak ott bukott meg, hogy a felújítások eddig zömmel a pályát érintették, nem a környéket, ezért a tavaly lezúduló nagy mennyiségű eső ismét sártengerré változtatta a parkolókat, kempingeket, bevezető utakat. A káosz akkora volt, hogy a pénteki edzésnapot a pályára tartó nézők nagy része a dugóban álló autójában töltötte, és a szervezők azt kérték tőlük, szombaton ne is menjenek ki, hogy a futam napjára mindent helyreállíthassanak.

Takarítják a pályát a megszakított 2012-es időmérőn Forrás: AFP

Az esetből tanulva a szervezők azóta bővítették a P+R parkolók és kempingek kapacitását, valamint leaszfaltoztak több parkolót. A pálya hivatalos honlapja szerint "Silverstone most már az egyik legkönnyebben megközelíthető pálya a világon." Richard Phillips, a létesítmény ügyvezetője kijelentette: "Tanultunk a (2012-es) tapasztalatokból, és intézkedéseket teszünk, hogy felkészültebbek legyünk mindenre, amivel az időjárás sújthat minket a jövőben."

Az előrejelzések szerint az idei Brit Nagydíjon csak a pénteki napon várható eső. Meleg azért nem lesz, amint arra a lotusos Romain Grosjean is utalt. "Egy angol nyári nap csodálatos, de időnként nehéz kifogni egyet" - mondta. A hűvös időjárás a gumik felmelegítését, a szél - amelynek útjába nem áll semmi a sík vidék és a tereptárgyak hiánya miatt - az autók stabilitásának megtartását nehezíti. Csapadék után a harmadik szektor és a bokszutca szokott a legtovább nedves maradni, mivel az itteni kis süllyedékbe lefolyik a víz. A szél irányától függhet a végsebesség nagysága illetve több féktáv hossza, és a csapatok az optimálisnál gyakran laposabbra veszik az első szárnyat, hogy a hirtelen széllökések ne bolygassák meg az autó kényes egyensúlyát - a meredek első szárny ugyanis ez esetben hirtelen túlkormányzottságot okozhat.

Alapból egyébként meredekre belőtt légterelőkre van szükség a gyors kanyarok miatt. "Úgy kell beállítani az autó aerodinamikáját, hogy a lehető leggyorsabb legyen a közepesen gyors és a gyors kanyarokban, valamint az egyenesekben" - közölte a Lotus mérnöke, Alan Permane. "Hatékony autó kell, amely kellően nagy leszorítóerőt termel, de gyors marad az egyenesekben is. Két egyenesben haladja meg a sebesség a 300 km/ó-t, tehát a túl nagy légellenállás árt." Az autók jó irányváltását feszesre hangolt futóművekkel segítik, bár így a kisebb hepehupákon előjönnek az úttartási gondok.

Lendületben

"Monzát követően a második legnagyobb átlagsebességű pálya a szezonban, és az átlagos kanyarsebesség itt a legnagyobb" - veszi át a szót a Williams technikai igazgatója, Mike Coughlan. A tizennyolc számozott kanyarból hetet 250 km/ó feletti tempóval vesznek be a pilóták, 100 km/ó környékére pedig csak a 3-as (Village), 4-es (Loop), 6-os (Brooklands), 7-es (Luffield) és 16-os (Vale) fordulónál lassítanak le.

Silverstone pályarajza Forrás: FIA

Egész évben talán itt, a régi célegyenestől a hátsó, Hangarnak nevezett egyenesig tartó száguldás közben jön ki a legjobban, hogy mennyire jó egy F1-es autó aerodinamikája. "Az összetartozó Copse, Maggots, Becketts és Chapel kombináció ott van a négy legjobb Forma-1-es kanyar között. Tökéletesen kell bevenni az elsőt, máskülönben kiesünk a ritmusból, és a kombináció kijárata, a Chapel őrületesen gyors. Ha az előtte lévő három kanyart megfelelően vettük be, és jól van beállítva az autónk, akkor ezt már padlógázzal teljesíthetjük. Itt durván 270 km/ó a tempó, ami lenyűgöző!" - mondta Sebastian Vettel.

Csapattársa, a másik Red Bullt vezető Mark Webber összefoglalta, hogy a versenyzők miért imádják Silverstone-t. "Ez egy régi stílusú pálya, gyors és lendületes. Nagy pontosságot követel a pilótáktól és az autóktól egyaránt. Itt tényleg átérezhetjük, hogy Forma-1-es versenyzők vagyunk" - magyarázta.

Az előző négy itteni futamból hármat a Red Bull nyert meg, ezért nem újdonság, hogy esélyesnek számítanak a nagy leszorítóerőt igénylő pályán. De a vonalvezetés ugyanezen tulajdonságára alapozza előzetes optimizmusát a Ferrari és a Lotus is, sőt a McLaren szintén ettől vár előrelépést.

Ami élvezet a versenyzőknek, az kínzás a gumiknak: a gyors kanyarok nagyon erős oldalirányú terhelést rónak rájuk. Mindez az egyéb tényezőkkel kiegészítve újabb sok bokszkiállásos hétvégét vetít előre. "A gyors, érdes pálya és az alacsony hőmérséklet következtében könnyen szemcsésednek a gumik, és ezt kordában kell tartanunk" - jelentette ki Pastor Maldonado. A Williams mérnöke, Coughlan hozzátette, hogy még a barcelonai pályához képest is nagyobbak a gumikat ért erőhatások, de azok jobban eloszlanak a bal, illetve a jobb oldali kerekek között, mivel kiegyenlítettebb a jobb- és balkanyarokban fellépő terhelés. A Pirelli a két legkeményebb keverék használata ellenére három-négy bokszkiállásra számít autónként. A beszállító a pénteki szabadedzéseken a kemény keverékű prototípus gumikból is ad a csapatoknak. Mivel hosszú a bokszutca, egy kiállás kb. 25 másodpercig tart, a kevesebb kerpékcsere aranyat érhet.

Itt a legnagyobb az átlagos kanyarsebesség Forrás: Red Bull

A padlógázos szakaszok 66-67 százalékos aránya meghaladja az átlagot, a körönkénti sebességváltások száma viszont az 50-et sem éri el. A motorok és váltók terhelését enyhíti a hűvös idő, azonban az oldalterhelés ezeknek az alkatrészeknek is árthat. A fékekre kifejezetten laza menet vár, inkább az a kihívás, hogy az optimális tartományban maradjon a hőmérsékletük, mert a lassításhoz a pálya több pontján nincs is szükség rájuk, elég a gázelvétel és a leváltás. A kör felében, Woodcote kanyartól a Club-ig például csupán minimális időre taposnak a fékbe a pilóták.

Előzni nem könnyű Silverstone-ban, hiszen egy másikat követő autó tapadása csökken a lendületes ívekben. A DRS javít a helyzeten, különösen, hogy az eddigi, az 5-ös és 6-os kanyar között található előzési zóna mellett lesz egy másik is, a Hangar egyenesben. Mindkettőnek külön mérési pontja lesz. Az első zónában az lehet trükkös, hogy már a pálya törésénél fel lehet nyitni a hátsó szárnyat, viszont ettől kanyarodás közben instabillá válhat az autó a hátul csökkenő leszorítóerő miatt.

Optimista vendég a Ferrari

A tizenegy csapatból nyolcnak Silverstone közelében van a központja, kivételt csupán a Ferrari, a Sauber és a Toro Rosso jelent. Emiatt a legtöbb istálló hazai futamának tekinti a Brit Nagydíjat, beleértve a német gyökerű Mercedest és az osztrák színekben versenyző Red Bullt is.

Úgy tűnik, hogy a Red Bull lépéselőnybe került, de üldözőik közül a Ferrari és a Lotus is érez esélyt a visszavágásra. Mindkét csapat ásza - Fernando Alonso, illetve Kimi Räikkönen - szenvedett az előző két versenyen, ezért a Spanyol Nagydíj után hiába álltak mindketten 17 pontnál közelebb Vettelhez, e pillanatban mindkettejük hátránya legalább a duplája ennek (Alonsóé 36, Räikkönené 44 pont).

A Ferrari a fejlesztései mellett abban bízik, hogy a pálya olyan, mint a sanghaji és a barcelonai - azokon pedig Alonso győzött. Erről beszélt a csapattársa is. "Azt hiszem, hogy az autónk jól szerepelhet ezen a versenyen, mivel a kínaihoz és a barcelonaihoz hasonló a pálya" - mondta Massa. Az olasz csapat a hétvégén a nemrég elhunyt José Froilán González emléke előtt fog tisztelegni, aki 1951-ben a Ferrari első győzelmét aratta, pont a Brit Nagydíjon.

Massa szerint az F138-nak feküdhet a pálya Forrás: Ferrari

Räikkönen és a Lotus még a Ferrarinál is gyengébben muzsikált Monacóban és Kanadában, ahol a pálya adottságai és egyéb különböző problémák miatt nem tudták kamatoztatni az E21 gumikímélő tulajdonságait. "Az előző versenyek nekünk inkább a túlélésről, és nem a támadásról szóltak" - nyilatkozta Räikkönen."Silverstone szokványosabb pálya, és eddig rendben voltunk az ilyeneken." A csapat szűkebbre szabott karosszériával próbál visszatérni az élmezőnybe, bizonyítva új befektetőjének, az Infinity Racingnek, hogy jó vásárt csináltak.

A McLaren saját bevallása szerint sikeres egyenesfutási tesztet hajtott végre a héten, és remélik, hogy az új alkatrészekkel közelebb férkőznek az élmezőnyhöz. Button hozzátette, hogy a korábbi frissítések egy részének hatása is itt mutatkozhat meg, továbbá megemlítette, hogy az autójuknak kedvezni fog a gyors kanyarokból álló pálya. Eddig hiába pont ő vett részt a legtöbb Brit Nagydíjon - tizenhármon -, hazai környezetben még dobogóra sem sikerült állnia. Talán majd most.

A Mercedes eredményei javultak azóta, hogy Barcelonában az első rajtsor ellenére mindkét versenyzőjük reménytelenül elveszett a középmezőnyben. Hogy ennek volt-e köze a pirellis gumiteszthez, vagy a mérnökök munkájához, még nem lehetett megállapítani, ugyanis a monacói és a kanadai pálya nem arról ismert, hogy nyúzná az abroncsokat. A Mercedesnél is arra számítanak, hogy most derül ki a lényeg.

A Brit Nagydíj programja

Péntek:
11.00-12.30 - 1. szabadedzés
15.00-16.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
11.00-12.00 - 3. szabadedzés
14.00-15.00 - Időmérő

Vasárnap:
14.00 - Verseny

Az [origo]-n mindegyik eseményről élőben tudósítunk.

"Rengeteg a gyors kanyar, amelyek tökéletesen megfelelnek arra, hogy túlmelegítsük és elkoptassuk a gumikat" - nyilatkozta Lewis Hamilton. "Sokat tanultunk a barcelonai futamból. A csapatnak sokat kellett dolgoznia, hogy megértsük, mi sült el rosszul. Olyan pályákra mentünk utána, amelyeken nem annyira nehéz bánni a gumikkal, ezért úgy vélem, (Silverstone) kiváló lesz arra, hogy meglássuk, mire jutottunk."

A hétvégén mérföldkőhöz érkezik a Williams: a legendás csapat a 600. versenyét fogja futni, és ennek tiszteletére felfestik az autóikra a 600-as számot, valamint az összes - mind a 691 - alkalmazottjuk nevét. Az előjelek alapján azonban nem valószínű, hogy a jubileumon kívül mást is ünnepelhet az idén még pontot sem szerző gárda.

Az élmezőny küzdelmét nem érinti, de a teljesség kedvéért megemlítendő, hogy a caterhames Giedo van der Garde egy öt rajthelyes büntetés tudatával vág neki a Brit Nagydíjnak, amiért Kanadában nekiment az őt leköröző Nico Hülkenberg Sauberjének.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!