Ricciardo káprázatos hajrával nyert a Hungaroringen
2014. július 27. 13:42
Egy hihetetlenül fordulatos versennyel a háta mögött vonulhat a Forma-1 nyári pihenőre, a Magyar Nagydíjat ugyanis változékony időjárás, több baleset és látványos küzdelem színezte, melynek végén a nagyot hajrázó Daniel Ricciardo és a Red Bull ünnepelhetett győzelmet. A világbajnokságot uraló Mercedesnél teljesen ellentétes érzései lehetnek a versenyzőknek: az élről rajtoló Nico Rosberg nem tudta kihasználni, hogy csapattársa bokszutcai rajtjával óriási lehetőség adódott előtte, s csak 4. lett, miközben Lewis Hamilton káprázatos vezetéssel a dobogóra küzdötte fel magát, Fernando Alonso sarkában célba érve. Rosberg előnye 11 pontra csökkent a világbajnoki tabellán, és valószínűleg lesz egy-két szava Hamiltonhoz, amiért a Mercedes utasítása ellenére feltartotta őt.
Az alaphangot egy rövid, cserébe kiadós eső adta meg a rajt előtt háromnegyed órával, így vizes pályán indult a 70 körös futam, intermediate gumikkal felszerelt autókkal. Rosbergnek ekkor még sikerült megőrizni a vezetést, de amikor a 9. körben Marcus Ericcson ripityára törte az autóját a 3-as kanyarban, az őt követő Valtteri Botasszal, Sebastian Vettellel és Alonsóval együtt már elhagyta a bokszutca bejáratát, ezért a kerékcseréje után csak a 4. helyet foglalhatta el a Safety Car mögött. Mivel az aszfalt javarészt már felszáradt, a mezőny nagy része - a McLarenek kivételével - átváltott slick gumikra.
Az 1. hely Ricciardo ölébe hullott, akit később a zavarosban ügyesen halászó Alonso követett. A Red Bull ausztrál pilótája még kétszer állt ki kerékcserére, ami kifezetődött, ugyanis utolsó, 54. körben megejtett bokszkiállása után erős tempót tudott diktálni, és három körrel a cél előtt lehagyta a bokszutcában eggyel kevesebbszer járó, idősebb gumikon köröző Ferrarit.
"Olyan jó érzés ez a győzelem, mint az első" - mondta az első F1-es győzelmét Kanadában arató Ricciardo. "Tudtuk, hogy gyorsnak kell lennünk (Alonso megelőzésével). Használhattam a DRS-t, és lehet, hogy az volt az egyetlen esélyem - sikerült megaragadnom."
Alonso nem tűnt különösebben letörtnek. "Nagyon örülök. Nehéz hétvégénk volt, és a dobogó mindig kellemes meglepetés. Kockáztattunk, közel kerültünk a győzelemhez, de nem jött össze. Mindazonáltal büszke vagyok a csapatra" - mondta.
Alonsónak sokáig Hamiltont kellett maga mögött tartania, de a nagyot hajrázó Ricciardo a Mercedest is megkerülte a 2-es kanyarnál.
Miután a Safety Car először elhagyta a pályát, Rosberg elvesztette a fonalat, többen is megelőzték. Sokáig beragadt a kitartóan harcoló Jean-Eric Vergne mögé, s a visszapillantójában a második autó már a bokszutcából rajtoló Hamiltoné volt, aki Vettel utolérése előtt sorra előzte le vetélytársait.
A 32. kör végén Rosberg kiállt lágy gumikért, Vettel megforgott a célegyenes bejáratánál, Hamilton pedig a Mansell-kanyar külső ívén egy bravúros manőverrel lendületből elment Vergne mellett is, így pillanatok alatt három pozíciót javított. Amikor hét körrel később kiállt a bokszba, a közepes keménységű abroncsokra váltott, és Alonso mögé néhány másodperccel tért vissza a pályára, ugyanakkor Rosberg elé.
Mivel a Mercedes terve az volt, hogy a britet nem hívják ki többször a depóba, megkérték, hogy ne akadályozza csapattársát, ám ő ennek nem tett eleget, és körökön át feltartotta Rosberget, aki rádión feldúltan érdeklődött a helyzetről. A német képtelen volt erőből elmenni Hamilton mellett, és az 56. körben muszáj volt egy újabb szett gumit vételeznie. Bár az utolsó etapban óriási tempót diktált, és az utolsó pillanatban ismét utolérte a másik Mercedest, előznie már nem sikerült, így be kellett érnie a 4. hellyel.
Hamilton, aki rögtön egy megpördüléssel és az első szárnyának megrongálásával kezdte a versenyt, nem akarta elengedni csapattársát. "Pontokat vesztettem volna Nicóhoz képest, ha elengedem. De erről még nem nagyon akarok nyilatkozni, megbeszélem vele az esetet" - mondta, hozzátéve, hogy szerinte Rosberg akkor sem nyert volna, ha követi a Mercedes utasítását. Az biztos, hogy az ügynek lesz folytatása.
Az időmérő első három helyezettjéből senki sem állhatott dobogóra: Vettel és Bottas is fokozatosan pozíciókat vesztett, és néhány tizedmásdperces különbséggel csak hetedikként, illetve nyolcadikként értek célba, Felipe Massa és Kimi Räikkönen mögött. Mindketten pórul jártak a Safety Car első pályára küldésével, ami után nem tudtak visszakapaszkodni az élmezőnybe.
A 9. helyen Vergne futott be, aki a táv középső szakaszában keményen védekezett a Rosberg-Vettel-Hamilton trió ellen. "Elégedett vagyok a hétvégémmel, és a futamon is jól szórakoztam. Jó érzés volt egy ideig a 2. helyen haladni, de ahhoz persze nem voltam elég gyors, hogy a futam végéig tartsam a tempót a srácokkal" - nyilatkozta.
Jenson Button a bíztató kezdés után csak 10. lett, mivel nem jött be a McLaren számítása az eső visszatérésével. A csapat az első biztonsági autós fázis alatt a radarkép alapján azt várta, hogy 9 perc múlva esni fog, ezért egy újabb szett intermediate gumit raktak fel Button autójára. A britnek épphogy sikerült maga mögött tartania Sutilt, akit a rangsorban Kevin Magnussen követett a másik McLarennel.
A verseny első felében egymás után hullottak az autók. Ericsson kicsúszását követően Romain Grosjean ugyanott szenvedett balesetet, ahol a svéd, később pedig mindkét Force India is kiesett. Nico Hülkenberg rosszul mérte fel a helyzetet az utolsó kanyarnál, amikor megpróbált beszúrni csapattársa elé, így a bukótéren át a gumifalba csúszott, míg Sergio Péreznek az lett a veszte, hogy a célegyenesre fordulva megpördült, és a bokszutca mentén húzódó falnak csapódott. Utóbbi miatt másodszor is pályára kellett vezényelni a Safety Cart.
Műszaki hiba következtében két versenyző adta fel a versenyt, Kamui Kobajasi és Esteban Gutiérrez. A világbajnokság négy hét múlva Belgiumban folytatódik.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Magyar Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Az időmérő edzés eredményei alapján mindenképpen izgalmas futamra számíthatunk, hiszen Lewis Hamilton a mezőny legjobb autójával a bokszutcából indulva próbálja átverekedni magát a mezőnyön. A bokszutcából rajtol az autóját a Q3-ban összetörő Kevin Magnussen is, Kimi Räikkönen pedig a mezőny hátsó feléből vág neki a versenynek. A pole pozíció Nico Rosbergé, mellőle Sebastian Vettel, mögülük pedig Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo indulhat.
A futam kezdete előtt 45 perccel leszakadt az ég a Hungaroringen, percek alatt elöntötte a víz a pályát. Azóta elállt az eső, de továbbra is sötét felhők vannak a pálya felett, bármikor eleredhet újra.
Új a túlélőcella, a turbófeltöltő, az MGU-K és az MGU-H is az autójában, ezért kell a bokszutcából indulnia. Pastor Maldonadót pedig váltócsere miatt sorolták hátra, de ő egyébként is a mezőny végéről indult volna.
A versenyzők esőgumikon álltak fel a rajtrácsra, az oda vezető úton Rosberg és Vergne majdnem keresztbe állt. A versenyzők szerint nagyon trükkösen a körülmények, mert a pálya egyes részei nagyon vizesek, máshol pedig elfogadható állapotban van az aszfalt. Nehéz lesz eldönteni, milyen gumin induljanak. Most nem esik, és a nap is kezd előbújni.
A rajtig azonban biztosan nem szárad fel teljesen, a versenyzők többsége valószínűleg az intermediate gumikon rajtol majd. A jó stratégiának óriási szerepel lehet a mai versenyen. Esős versenyen egyébként érvényét veszti az a szabály, hogy mindkét száraz pályára való gumikeveréket fel kell tenni az autóra, ezért az intermediate-ket leváltása után a lágyakon is lehet teljesíteni a futamot.
Az előző napokhoz képest. A levegő 21, az aszfalt pedig csak 28 fokos, ez a verseny közben persze gyorsan változhat. 60 százalék az esélye, hogy a futam közben még esni fog, a radar szerint akár 20 perc múlva is megérkezhet a következő zápor.
A motorja nem akart beindulni. A többiek rendben elindultak a felvezető körükre, mindenki az intermediate gumikon indul. A DRS-t nem szabad majd használni a vizes pálya miatt.
Rosberg megtartotta a vezető helyét, Vettel viszont visszaesett, Bottason kívül Alonso is megelőzte. A címvédő a 4., mögötte Button, Ricciardo, Hülkenberg és Massa a sorrend. Nem volt rajtbaleset.
A 2-es kanyarban pördült meg, de folytatni tudta a versenyt. Vettel közben visszaelőzte Alonsót, feljött a 3. helyre. Räikkönen a 13. helyre ugrott előre az első körben.
A mérnöke kérdezte, hogy megsérült-e az autója az előző megpördülésben. Hamilton a fékekre panaszkodik, a mérnöke szerint csak arra van szükség, hogy felmelegedjenek. Rosberg a 2. kör végén már 4 másodperccel vezet Bottas előtt.
Eléggé felszáradt ahhoz a pálya, hogy engedélyezzék az előzést segítő eszköz használatát. Rosberg továbbra is sokkal gyorsabb, mint a többiek, már 5,7 másodperc az előnye. Hamilton megelőzte Magnussent, a 19. helyen jár.
Vergne-nek most szólt a mérnöke, hogy vigyázzon az intermediate gumijaira, mert lehet, hogy még szüksége lesz rájuk. A radar szerint 5 perc múlva újra elkezdhet esni.
Már a 15. helyen áll, miután Bianchit és Kobajasit előzte meg a legutóbbi körben. A következő áldozata Grosjean lehet, 2,2 másodperccel áll előtte. Vettel megérkezett Bottas nyakára, csak fél másodperc köztük a különbség.
Rosberg az 1-es, Räikkönen a 4-es kanyarban hagyta el rövid időre a pályát, de mindegyikük gond nélkül folytatni tudta. Megint az nehezíti meg a versenyzők dolgát, hogy a pálya egyes kanyarokban sokkal vizesebb, mint máshol.
Grosjeant már rég maga mögött hagyta, Räikkönent a célegyenesben előzte meg. Már a 13. helyre jött fel.
Ericsson a 3-as kanyarban csúszott ki, és nagyon összetörte a Caterhamet. Ő jól van, de a biztonsági autót a pályára kell küldeni. A versenyzők többsége rögtön a bokszba hajtott, szinte mindenki száraz pályás gumikra váltott, Button viszont intereken maradt. Az első négy helyezett csak a többieknél egy körrel később tudott a bokszba hajtani.
Nagy volt a forgalom, ezért Button majdnem összeütközött Ricciardóval, Pérez pedig Gutiérrezhez került vészesen közel. Az élmezőny pozíciókat vesztett azzal, hogy nem tudtak rögtön kiállni a bokszab, így a jelenlegi sorrend. Ricciardo, Button, Massa, Rosberg, Magnussen, Vergne, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Pérez. Magnussen még nem járt a bokszban.
Már éppen újraindult volna a verseny, amikor Grosjean is eldobta az autóját a 3-as kanyarban, a Lotus is összetört. A Safety Car ezért továbbra is a pályán marad.
A jobbhátsó féknél látható kisebb füst, valószínűleg túlmelegedett. Úgy tűnik, a McLaren az egyetlen csapat, amelyik esőre számít, a többiek mind a slick gumikat használják. A Caterham most mondta Kobajasinak, hogy a következő 30 percben nem várható csapadék.
Újraindították a versenyt, Button a Safety Car kiállása után rögtön megelőzte Ricciardót az intermediate gumikon. A McLaren mondta neki, hogy keményen hajtson, amíg tud, mert csökkent az eső valószínűsége.
Magnussen, Vergne és Alonso is megelőzte őt - lehet, hogy még mindig a fékjeivel küszködik? A McLaren belátta, hogy rosszul döntött, és mindkét autóját behívta a bokszba slick gumikért. Ricciardo vezet.
Először eltalálta Pérez autójának hátulját, majd kicsúszott a 14-es kanyarban, és véget ért a versenye. Most a 3. helyen autózó Alonso a leggyorsabb a pályán. Rosberg autója életre kelt, tartja az 5. helyét Vettel és Hamilton előtt.
Az 1-es kanyarnál koccantak, a Lotus meg is pördült. Egy bokszkiállás után mindegyikük folytatja a versenyt, Maldonado új orrkúpot kapott.
Csak 8 tized köztük a különbség, a spanyol használhatja a DRS-t. Hamilton Vettelt támadhatja a 6. helyért, de egyelőre nem bír vele.
A 70 körös verseny 20. körében az állás: Ricciardo, Massa, Alonso, Vergne, Rosberg, Vettel, Hamilton, Pérez, Bottas, Gutiérrez.
Láthatóan tudna gyorsabban körözni, de nem tud elmenni a Red Bull mellett. Rosberg nem szakadt el tőlük, csak 8 tizeddel halad Vettel előtt. Az élen Ricciardo 6 tizedes előnyt épített ki Massa előtt.
Most Pérez törte össze az autóját egy nagy balesetben: a célegyenes elején fordult keresztbe az autója, és keményen a bokszutca falának csapódott. Pérez épségben kiszállt a Force Indiából, a biztonsági autót megint a pályára kellett küldeni. Már egy Force India sincs versenyben.
Az élmezőnyből Ricciardo, Massa és Bottas kiállt kerékcserére, viszont Alonso, Rosberg, Hamilton, Vergne és Vettel a pályán maradt. A két Williams közepes gumikra váltott.
Az eltérő stratégiák miatt megint megkeveredett a sorrend. Az első tíz helyezett: Alonso, Vergne, Rosberg, Vettel, Hamilton, Ricciardo, Massa, Gutiérrez, Räikkönen, Sutil. Rosberg a rádión közölte a csapatával azt a gyanúját, hogy az előtte haladó autók túl gyorsan hajtottak el Pérez összetört autója mellett.
A 12-es kanyarnál állt le az autója, valószínűleg műszaki hiba miatt. A Caterham - a Force Indiához hasonlóan - mindkét autójával feladta a versenyt.
Már nincs szükség a Safety Carra, újraindulhat a futam. Alonso vezet, kicsit sikerült is elhúznia Vergne-től.
Már 2,3 másodperc az előnye Vergne előtt. Rosberg próbálja támadni Vergne-t, de egyelőre nem sikerült megelőznie. Räikkönen közben hibázott a sikánnál, miközben a 8. helyen haladó Gutiérrezt követte.
Továbbra is a 2. helyen áll, mögötte DRS-távolságban követi egymást Rosberg, Vettel, Hamilton és Ricciardo. A francia szépen tartja a pozícióját.
Ő is a 14-es kanyar kijáratánál forgatta meg az autóját, mint korábban Pérez, de éppen sikerült megfognia a Red Bullt a betonfal előtt. Ijesztő pillanat volt, de Vettel folytathatja a versenyt.
Nem sikerült túl jól a kiállása, a 13. helyen folytatja a versenyt. Vettel is kereket cserélt, miután az előbb kockásra fékezte a gumijait. A Red Bull azt mondja neki, hogy próbálja meg a hátralévő 36 kört teljesíteni ezeken az abroncsokon.
Neki sikerült az, ami csapattársának nem, a 4-es kanyarban kívülről ment el a Toro Rosso mellett egy bravúros manőverrel. Alonso 6 másodperccel vezet előtte.
Vészesen közeledik Alonsóhoz, már csak 4 másodperc köztük a különbség. Ricciardo is jó tempót fut, 2 másodperces távolságból követi Hamiltont. A 10. helyen haladó Rosbergnek hajtania kell, különben Hamilton megelőzi őt a bokszkiállásoknál.
A 6. helyről állt ki közepes abroncsokért. Rosberg közben megelőzte Bottast, ezzel feljött a 9. helyre, de Hamilton még mindig jobb tempót diktál. Ha a brit megnyerné a versenyt, beállítaná John Watson rekordját, aki 1983-ban a 22. - de nem utolsó - helyről győzött Long Beach-ben.
A lágy gumikon maradt, és Räikkönen mögé, az 5. helyre tért vissza a pályára. Hamilton átvette a vezetést, de a Mercedes már őt is várja a bokszban.
Az első szárnyán is állítottak kicsit, ezért nem volt túl gyors a kiállása. Alonso mögé érkezett meg, az 5. helyre.
30 kör van hátra, az állás: Ricciardo, Massa, Räikkönen, Alonso, Hamilton, Rosberg, Bottas, Maldonado, Vettel, Vergne.
A finn a 3. helyről állt ki a bokszba, és éppen Vettel elé tért vissza a pályára. A címvédő a 3-as és a 4-es kanyarban is keményen próbálkozott az előzéssel, de a Ferrari elöl maradt.
Rendellenességet észlelt az erőforrásnál. Továbbra is kényelmesen vezet Massa előtt, 14,5 másodperc az előnye. Hamilton előnye a 4. helyen 1,7 másodperc a csapattársa előtt.
A többiektől eltérő taktikát választó Williams kihívta a brazilt kerékcserére, akinek közepes abroncsai már nagyon elhasználódtak. Egy újabb szettet kapott a keményebb gumikból, ezzel már kibírja a hátralévő 24 kört.
A Mercedes szólt a britnek, hogy ne tartsa fel Rosberget. Eltérő stratégián vannak: Hamilton a tervek szerint már nem áll ki a bokszba, a németre még vár egy kerékcsere.
Úgy érzi, nem fogják kibírni a hátralévő 22 kört az abroncsai, de a bokszból megnyugtatták, a csapat szerint nem lesz gond. Még nem engedte maga elé Rosberget, de úgy tűnik, nem is tartja fel.
Ricciardo, Alonso és Hamilton 1:28.3-as, Rosberg 1:28.4-es időt futott az előző körében. A Mercedes megkérte Hamiltont, hogy most már engedje maga elé Rosberget.
Azt mondja, nem fog lelassítani Rosberg kedvéért - majd ha a német közelebb kerül hozzá, elengedi. A legutóbbi körben a brit 3 tizeddel gyorsabb volt, 1,3 másodpercre nőtt köztük a különbség. Rosberg folyamatosan kérdezgeti a rádión, hogy csapattársa miért nem engedi előre.
A hátsó gumijai nem bírják, valószínűleg ki kell még állnia a bokszba. Az előző körben 9 tizeddel volt lassabb Alonsónál, a spanyol hátránya 13,4 másodperc.
Valóban nem bírták végig az abroncsai - a 4. helyen tért vissza a pályára, megint lágy abroncsokat kapott. A Mercedes már nem kéri Hamiltont, hogy engedje el Rosberget, lehet, hogy változtattak a taktikán.
Alonso, Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Bottas, Massa, Räikkönen, Vettel, Vergne, Button. A Mercedesnél várják az egyik autót, nyilvánvalóan Rosberget fogják kihívni.
13 kört kell kibírnia a gyorsabb abroncsokon, keményen hajthat a végéig. A 7. helyre, Räikkönen és Vettel mögé tért vissza.
Zsinórban másodszor futotta meg a verseny leggyorsabb körét, 2,4 másodpercre zárkózott fel Hamilton mögé. A Mercedes pedig az élen haladó Alonsónál gyorsabb, már csak 2,6 másodperc a hátránya. A spanyol már régóta használja ugyanazt a szett lágy abroncsot, érthető a lassulása.
Räikkönen mellett ment el az 1-es kanyarban. Bottas pedig kiállt előlük a bokszba, ezért Rosberg már az 5. helyen áll.
A frissebb gumikon könnyedén megelőzte Massát is, ezúttal is az 1-es kanyart választotta a manőverhez.
Alonso már csak 8 tizeddel vezet Hamilton előtt, Ricciardo pedig további 5 tizedes lemaradással követi őket. Lehet, hogy a Ferrari megpróbálja kint hagyni a pályán Alonsót, de nem tudni, meddig bírják az abroncsai.
Átvágtatott a sikánon, de megtartotta az első helyet, sőt kis előnyhöz is jutott. Ha utána kicsit visszavett, akkor nem fogják megbüntetni. Hamiltonnak hátra is kell figyelnie, Ricciardo nagyon közel van hozzá.
A friss lágy gumikon több mint 3 másodperccel gyorsabb körönként, mint az élmezőny. A Mercedes szólt is neki, hogy ha tartani tudja a tempót, akkor utoléri az előtte lévő három versenyzőt. Ricciardo közben a 2-es kanyarban kívülről próbálta megelőzni Hamiltont, de vissza kellett sorolnia mögé.
Alonso tartja a helyét, bravúros lenne, ha ezeken a gumikon megnyerné a versenyt. Hamilton most nem támadja, inkább arra koncentrál, hogy védekezzen Ricciardo ellen.
Alonso tartja a helyét, bravúros lenne, ha ezeken a gumikon megnyerné a versenyt. Hamilton most nem támadja, inkább arra koncentrál, hogy védekezzen Ricciardo ellen.
Megint a 2-es kanyarnál próbálkozott kívülről - először úgy tűnt, Hamiltonnak sikerül kivédenie a támadást, de a 3-as kanyarból végül a Red Bull hajtott ki győztesen.
Megint a 2-es kanyarnál próbálkozott kívülről - először úgy tűnt, Hamiltonnak sikerül kivédenie a támadást, de a 3-as kanyarból végül a Red Bull hajtott ki győztesen.
2 körrel a vége előtt könnyedén megelőzte a teljesen elhasználódott gumikon küzdő Alonsót, aki azonban így is a 2. helyen tudta behozni az autóját a célba. Rosberg az utolsó körre utolérte Hamiltont, de nem sikerült megelőznie, így a brit a bokszutcából ért fel a pódiumra. A pontszerzők sorrendje: Ricciardo, Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Räikkönen, Vettel, Bottas, Vergne, Button.
Ő az egyetlen, aki a Mercedeseken kívül idén versenyt tudott nyerni. Alonso másodszor állhat fel a pódiumra, ez az idei legjobb eredménye.
3 pontot hozott Rosbergen, most 11 pont a hátránya. A tegnapi időmérő után valószínűleg nem gondolta volna, hogy fél másodperccel a csapattársa előtt fog végezni.