Társoldalunk:

A Mercedes ünneplésébe belecsaphat a villám

2019.07.25. 20:27

A csillagos márka évfordulót ünnepel, de ebbe belerondíthat az időjárás, ám most úgy tűnik, nem a hőséggel, hanem zivatarral. A Ferrarinak és a Red Bullnak reményt adhat, hogy rövid a kör, és az előző versenyhez képest más kanyartípusok dominálnak.

Féltávhoz érkezik a bajnokság a Német Nagydíjjal, amelyet két látványos versenyt követően felpezsdülten várhatnak a versenyzők és a szurkolók. Jó hír, hogy pusztán a vonalvezetésből kiindulva lehet bízni a hasonló izgalmakban, hiszen a 4,5 kilométeres pályán nem alakulnak ki nagy különbségek, egy kört 1:10 körül tesznek meg a leggyorsabbak az időmérőn.

A klasszikus, Monzára emlékeztető erdei száguldás rég a múlté Hockenheimben, a természet már visszafoglalta a területet a régi pályából, amelyből a kör végi stadionszekció maradt hírmondónak – ennek mintájára építettek hasonlót Austinban, Mexikóban is.

A híres stadion rész a hockenheimi pályánForrás: Getty Images/2018 Getty Images/Charles Coates

A legtöbb akció a hosszú, igen széles egyenesben szokott zajlani, amelyre egy trükkös, kezdetben kifelé dőlő kanyarból gyorsítanak rá, és egy éles hajtűkanyar zárja le. 

Ebben az előzések mellett ütközések is előfordulnak, illetve gyakran látni kiszorításokat a kijáratnál. Az első és a 11-es forduló kifejezetten gyors (és a kijáratuknál meglehetősen széles a kerékvető), a többi viszont legfeljebb közepesen az, több a klasszikus visszafordító.

Bizakodik a Red Bull

Ez Valtteri Bottas elmondása alapján Lewis Hamiltonnak kedvezhet, mert úgy érzi, az ilyen kanyarokban nagyon erős a brit. Mindazonáltal a pálya karaktere miatt mások is dörzsölik a tenyerüket: az alacsonyabb tempó mérsékli a Mercedes fölényét.

A hockenheimi pálya alaprajzaForrás: FIA

„Magabiztosan megyünk Hockenheimbe – jelentette ki a Red Bullt irányító Christian Horner.  Silverstone bíztató volt, főleg egy olyan pályára nézve, mint Hockenheim, ahol kevésbé számít a motorerő. 

„Egész erős az olyan autó, ami egy ilyen motorérzékeny pályán közel van a Mercedesekhez, illetve a Ferrarik nyomában tud maradni a Maggots, Becketts, Copse kanyarokban [ahol a nagy tempó miatt sokat csökken a hátsó autó leszorítóereje]."

Tavaly a Ferrarié volt a leggyorsabb autó ezen a pályán, de Sebastian Vettel egy éve tartó kálváriája pont itt kezdődött az élről való kicsúszással. „Törlesztenünk kell a tavalyi verseny miatt, különösen nekem, és várom már, hogy Hockenheimben versenyezzek" – mondta a német. 

Vettel Ferrarija a tavalyi kiesés utánForrás: DPPI/Florent Gooden

A helyzet azóta persze nagyon sokat változott, még mindig bravúr lenne, ha a Ferrari vagy a Red Bull legyőzné a Mercedest. Melyet még az időjárás is a kegyeibe fogad...

Elvonul a hőhullám

Az európai hőhullám pénteken még akár 39 fokos hőmérséklettel éreztetheti a hatását, de szombaton már csak 33, vasárnap 27 fok körüli maximumot jósol a meteorológia. Ez a pénteki felkészülés kisebb relevanciája mellett azért számít, mert a Mercedesnél 30 °C a választóvonal, hogy gondot okoz-e az autón a hűtés. 

Bereznay Dani pályabemutatója és beszámolója az Esport-bajnokság selejtezőjéről

Ausztriában látványosan kibukott a probléma, a nagy melegben extra nyílásokat kell vágni a W10-es modellbe, ami rontotta az aerodinamikai hatékonyságot, illetve a motor teljesítményét is jelentősen vissza kellett fogni. Hamilton és Bottas nem is vitézkedett, csak a finn tudott felállni a dobogóra. A hétvégén várható hűvösebb idő miatt tehát összetehetik a kezüket a 200. futamuk alkalmára ünnepséggel készülő csapatnál. Szombaton és vasárnap jelentős esély van esőre, zivatarra is, ami fokozhatja az izgalmakat.

A Mercedes örülhet, hogy várhatóan megszűnik a hőség a hét végéreForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Bottas szívósan próbálja életben tartani esélyeit a vb-címre, de a hátránya már 39 pont Hamiltontól. Pedig tényleg javul, csak hiánycikk nála a szerencse: az előző két alkalommal legyőzte csapattársát az időmérőn, ám a Mercedes Ausztriában pont nem volt versenyképes, míg Silverstone-ban rosszul jött ki a biztonsági autós fázisból és a stratégiából.

Utóbbi megállapítást amúgy a tavalyi Német Nagydíjára is rásüthetjük, akkor volt az az emlékezetes eset, amikor a győztes Hamilton az utolsó utáni pillanatban visszavágott a pályára a bokszutcából, és a deklarált szabálysértés ellenére mégsem kapott büntetést. Bottas lufija egy éve talán ezzel pukkadt ki; most kapaszkodnia kell, nehogy ugyanígy járjon, pláne azért, mert csapattársa a szezonok második felében általában fokozza a tempót. 

A gumik terhelése minden szempontból közepes, a Pirelli a paletta középső típusait viszi el Hockenheimbe. A lágy keverékből ezúttal a Renault és a Toro Rosso tárazott be leginkább.

Újabb epizód az amerikai teleregényben

A szappanoperák kedvelőinek biztos tetszik, ami mostanában a Haasnál zajlik. A konstruktőri rangsor utolsó előtti helyére visszacsúszó istálló szénája a pályán és azon kívül is rosszul áll, ráadásul a versenyzők a legutóbbi ütközésükkel pattanásig feszítették a húrt a főnöknél, olyannyira, hogy Romain Grosjean menesztése egyre életszerűbbnek látszik, bár egyelőre megerősítették a helyét. A főszponzornál áll a bál, az autó gyengén muzsikál, nincs összhangban a gumikkal. 

Gyógyszerként számos frissítéssel ellátják Kevin Magnussen autóját, hátha végre jobbra fordul a sorsuk.  „Kísérletezni fogunk, és igyekszünk minél többet megtudni a problémáinkról. A hockenheimi fejlesztések remélhetőleg nemcsak válaszokat, hanem nagyobb teljesítményt is adnak" – mondta a dán.

A Haas látványosan visszaesett a tavalyi szezon ótaForrás: Motorsport Images/Mark Sutton

Grosjeannál ezzel szemben kitartanak az unortodox megoldás mellett, és a szezonnyitón használt konfigurációval küldik harcba. Ez az összehasonlítást szolgálja, amiből kiderítheti a Haas, hol siklottak ki. Grosjean azt mondta, a korábbi csomagot számos tekintetben jobbnak érezte, mint a frissebbet, például stabilitásban, mert utóbbival ideges volt az autó hátulja a gyorsabb kanyarokban.

Az üldözőbolyban határozottan a McLaren vette át a kezdeményezést, 30 pontot szerzett az elmúlt három futamon, de új csapatfőnökük, Andreas Seidl elismerte, hogy „egyik hiányosságukat" a lassú kanyarok jelentik. Mivel ezekből több is található a német pályán, a Renault és az Alfa Romeo bízhat a visszavágásban.

A Német Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-
A versenyzők gumikészlete a Német NagydíjraForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK