Társoldalunk:

Vettel üvöltve szidta, ő mégis megbocsátott neki

2017.05.30. 18:41

Charlie Whiting több mint 400 versenyt indított már el F1-es versenyigazgatóként. A mai napig imádja a munkáját, pedig az nem olyan csillogó, ahogy kívülről látszik.

A Forma-1-es versenyek egyik állandó arca Charlie Whiting, aki 1997 óta több mint 400 futamot indított el és felügyelt az FIA F1-es versenyigazgatójaként. Korábban Bernie Ecclestone istállójánál, a Brabhamnél volt szerelő, így testközelből nézhette végig, ahogy a garázscsapatok versenyéből a világ egyik legnagyobb utazó cirkusza lett.

Whiting interjút adott a Top Gearnek, és elárulta, manapság is kint van a pályákon reggel 7:30-ra, 1983-ban 35 fős volt az egész Brabham csapat, most csak ő 45 embert irányít, és 20 tonnányi felszerelést működtet az FIA-nál. A munkája már csütörtökön megkezdődik, minden pályát gyalog végig járnak, és ellenőrzik a kerékvetőket, a korlátokat, megnyitásokat, ritkán éri őket meglepetés.

Whiting (balra lent) az F1 osztályfőnökeForrás: AFP/Miguel Schincariol

A brit szakember minden versenyhétvégén eligazítást tart a pilótáknak, de ő inkább megbeszélésnek nevezi ezt, próbál együttműködni a mezőny tagjaival. Elárulta, néha felemelik a hangjukat a versenyzők egymással szemben, és akad olyan is, amikor ő maga is belekeveredik ebbe, ha például az előző versenyen nem sikerült rendezni a vitás kérdéseket.

A tavalyi mexikói verseny emlékezetes volt – utalt arra, hogy Sebastian Vettel a csapatrádión üvöltve küldte őt el melegebb éghajlatra, majd személyesen bocsánatot kért. – Nem sértődtem meg a megnyilvánulásától, bár a nyelvezete elég sarkos volt. Elég jól ismerem Sebet, az emberek sok mindent mondanak a pillanat hevében. Nagy nyomás alatt volt, és nem hiszem, hogy látta akkoriban a teljes képet” – mondta.

Whiting az F1 egészére odafigyel, nem csak a futamokat igazgatjaForrás: 2016 Getty Images/Mark Thompson

Bár a pilóták olykor elvesztik a fejüket, Whiting szerint ez is bizonyítja, hogy ők nem robotok, neki viszont nyugodtnak és elérhetőnek kell maradnia. Ebben az is segíti, hogy már hatalmas rutinja van, de elismerte, a versenyek rajtja még mindig nagy koncentrációra és gyors döntéshozatalra van szükség, ha például egy váratlan esemény miatt meg kell szakítani a rajtot.

Automatikus lefulladásjelző rendszerünk van, már azelőtt hangüzenetet kapok, hogy a versenyző észre venné, hogy gondja van. A sportbírók is megnyomhatnak egy sárga gombot. Egy gomb indítja el a lámpák kigyulladását, és amikor mindenki a helyén van, kikapcsolom őket. Manapság már nem nagyon van szükség a rajtrács végén a zöld zászlós sportbíróra, de ez is a műsor része. Nem hiszem, hogy nagy trükk lenne itt, csupán csak az öreg agyam még mindig jól működik.”

Pályabejárás a Hungaroringen, ez minden pályán elengedhetetlenForrás: Hungaroring Média

Whiting szerint a Safety Car vagy az esős rajtok sem „rémálomszerű helyzetek”, de nem kedveli őket. Kijelentette, nem lehet olyan döntéseket hozni, ami az összes versenyzőnek, és minden nézőnek is tetszik, és példaként a 2011-es Kanadai Nagydíjat említette, ami több mint 4 óráig tartott, mert az átvonuló eső miatt el kellett halasztani a rajtot. Úgy vélte, akkor is adatokra alapozott döntést hozott, szerinte erre képtelenek azok, akik kívülről nézik a versenyeket.

Ijesztő, hogy mi mindent láthatunk manapság, és milyen gyorsan. Nincs rejtekhely, mindenhol jó minőségű kamerák vannak, automatikusan érzékeljük az incidenseket. 10 másodpercen belül minden szükséges felvétel megvan az elemzéshez, és közvetlenül a sportfelügyelőkhöz küldjük őket. Javítani akartunk a kommunikáción és a döntéshozatalon. A sportfelügyelőket gyakran vádolják azzal, hogy nem következetesek, de bizonyos döntéseket csak akkor lehet meghozni, ha minden rendelkezésre álló információt teljesen kielemzünk. Manapság sajnos olyan emberek is górcső alá vesznek dolgokat, akiknek ezek nem állnak rendelkezésükre, és sokan szenzációhajhászként véleményeznek.”

Whiting egy legstresszesebb feladata a rajt levezényléseForrás: DPPI/Frederic Le Floc H

A leintés után Whiting általában még három órát tölt a pályán, majd távozik, de elárulta, a kellemes magángép még nem része a juttatási csomagjának. Ő inkább a szokásainak rabja, ha teheti mindig ugyanazokban a szállodákban lakik, lehetőleg távol a csapatoktól, hogy némi nyugalma legyen, miután elhagyja a pályákat.

Annyi teendő van mostanában, és amikor visszaérek a hotelbe, ott nyugodtan dolgozhatok. Ezt sokan szomorúnak tartják, de csak ilyenkor fordul elő, hogy nem kopog senki az ajtómon. El szoktam kerülni azokat a szállodákat, amiket a csapatok is használnak, látom őket eleget egész nap a paddockban. A versenyhétvégéken esténként filmekkel szoktam lazítani. Szeretem a Jóbarátokat, néhány nagydíjon belebotlottam Matt LeBlanc-ba, vicces srác.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!