Vágólapra másolva!
Az FIA segítségével butítaná vissza az F1-es motorokat Bernie Ecclestone, aki ettől azt várja, hogy a versenyek hangosabbak, szórakoztatóbbak és olcsóbbak lesznek. A Red Bull támogatná az ötletet, a Mercedes nem, a brit szerint, aki panaszkodni akar, tegyen úgy.  

Hibás döntésként értékeli a jelenlegi V6-os turbómotorok és a hibrid hajtásláncok bevezetését a Forma-1-be a bajnokság uraként ismert Bernie Ecclestone, aki visszatérne a 2013 végén lezárt V8-as korszak erőforrásaihoz. A brit üzletember szerint a jelenlegi állapot korrigálható lenne, de nem mindenki ért egyet az irányvonalával.

„Azokra a motorokra támaszkodnék, amelyeket korábban is használtunk. A rajongóknak tetszett a hangjuk, a csapatok örültek az alacsonyabb költségeknek, és a versenyek is jobbak voltak” – idézte Ecclestone a Sport Bild. „Nem fogom hagyni, hogy a Forma-1 tönkretegye magát, csak azért, mert egyesek rossz döntéseket hoztak.”

„Az ember általában ki tudja javítani a hibáit, de mi meg sem próbáljuk. Állandóan csak megbeszéléseket tartunk, amiken értelmetlen dolgokról egyezkedünk, aztán a döntést elhalasztjuk a következő hétre vagy hónapra. Addig üldögélünk és várunk, amíg a Forma-1 eltűnik a süllyesztőben.”

Ecclestone célkeresztjében az akadékoskodó Toto Wolff Forrás: Mercedes AMG Petronas

A héten Ecclestone korábbi szövetségese, egyben az FIA elnöke, Max Mosley is kijelentette, tart attól, hogy az F1 összeomlik, de a brit jogász elsősorban a jogdíjak egyenlőtlen jellegére hívta fel a figyelmet, és igazságtalannak nevezte, hogy egyes csapatok dúskálnak a pénzben, míg a többiek a csőd szélén próbálnak fennmaradni.

Ecclestone viszont ezzel szemben továbbra is a csapatokat hibáztatja azért, mert az F1 egyre kevésbé népszerű, és úgy véli, hogy a motorformula megváltoztatása terén tett erőfeszítéseinek megrekedése komoly károkat okozhat a sportágnak. Elsősorban a Mercedes, és annak motorsport-főnöke, Toto Wolff ellen indított támadást, miután az osztrák tavaly az összes, motorokat érintő szabályváltozást igyekezett megvétózni.

„Toto, lesz egy helyes felirat a sírkövödön, az áll majd rajta, hogy ’elősegítettem a Forma-1 kivégzését’. Nem egyedül te követted el, de tettél érte” – közölte Ecclestone. „Megpróbálok beavatkozni és meggyőzni az FIA-t, aztán ha egyesek panaszkodnak, hát csak rajta. Garantálom, hogy mi fogunk nyerni. Az 50 év munkájával felépített Forma-1-et nem fogják önző módon lerombolni.”

A Mercedest nem aggasztja a helyzet

Bár a Mercedes túlságosan nagy előnye miatt a német márka csapata nem élvezheti felhőtlenül a sikereket, nem akarnak változásokat az F1-ben, és Toto Wolff úgy véli, a küzdelem is egyre kiélezettebb lesz.

„Számunkra a jelenlegi technológia fontos része a Forma-1-ben való részvételünknek. A marketing stratégiánk az F1 hibrid technológiájára fókuszál. Előnyt kovácsolunk abból, hogy tapasztalatot szerzünk a sportágban” – jelentette ki a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója.

A magyarnál fejlettebb piacokon az F1-es sikerekkel is népszerűsítik az utcai Mercedeseket Forrás: Daimler

Aggasztó jelek ettől eltekintve vannak: Németország, a Mercedes és több sikeres pilóta hazája a 2015-ös szezon során nem rendez versenyt, és a nézőszámok a többi fontos piacon is csökkennek. Wolff szerint viszont általános pánikra nincs szükség az érdeklődés miatt.

„Az bizonyosan látható, hogy a Ferrari felzárkózott, és jót tett a Forma-1-nek, hogy legyőztek minket Malajziában. Még a Sauber is nagy lépést tett előre a Ferrari motorokkal. A Mercedes persze még mindig a mérce, de a többiek is közelítenek. A szurkolók távolmaradása pedig nem általános: Angliában például ez nem tapasztalható. Németország talán most kicsit megcsömörlött a Forma-1-től.”

A Red Bull szerint a szórakoztatás a lényeg

Jól illusztrálja a csapatok közötti nézetkülönbségeket Christian Horner és a Red Bull álláspontja. Energiaital-gyártóként az anyavállalat versenyistállója egyértelműen a szórakoztatás, és nem pedig a technológia oldaláról közelít a Forma-1-hez.

„Jelenleg azért vagyunk ilyen helyzetben, mert a motorszállítónk talán alábecsülte az új technológia kihívásait, és nem sok esélye van felzárkózni” – utalt a Renault-ra. „A Forma-1 végül is egy marketing aktivitás. Izgalmasnak és szórakoztatónak kell lennie, az embert és a gépeket is csúcsra járatva, ellenkező esetben nem tudunk más sportágakkal versenyre kelni.”

„A versenyzőknek, a karosszériáknak és a motoroknak is egyenlő szerepet kellene játszaniuk” – közölte. „Az arányok most nem helyesek: az autók könnyen vezethetők, és a motorok túlságosan meghatározók. Olcsó, 1000 lóerős erőforrások jelentenének megoldást. A közönség imádná ezt” – jelentette ki.

Test-test elleni küzdelem Malajziában Forrás: 2015 Getty Images/Lars Baron

A Red Bull testvércsapatát, a Toro Rossót irányító Franz Tost szerint a technikai szabályok mellett a versenyeket rendező promóterek is segítségre szorulnak, hogy a Forma-1 ismét kihagyhatatlan élményt nyújtson a helyszíni közönségnek.

„Fantasztikus versenyeket kell mutatnunk az embereknek, a pályákon vívott küzdelmekkel és előzésekkel” – mondta Tost az Autosportnak. „Emellett segítenünk kell a promótereket, mert a futamokat már előre népszerűsíteni kell, és a hétvégéken is több szórakozási lehetőséget érdemes kínálnunk.”

„Ez azt jelenti, hogy betétfutamokra, és talán koncertekre is szükség van. Fantasztikus rendezvényeknek kell lenniük, mert a Forma-1 évente csak egyszer fordul meg minden országban. Ha megfelelően népszerűsítjük, az emberek úgy fogják érezni, hogy ott kell lenniük, mert ez az év fénypontja” – adta közre nézeteit.

A Mercedes korábban elárulta, megpróbálták anyagilag is támogatni a Német Nagydíj túlélését, de hosszabb távon nem hiszik, hogy a csapatok dolga lenne a versenyek szervezésében való közreműködés.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!