Vágólapra másolva!
Massa és Bottas jóvoltából 2003 óta először foglalták el az első rajtsort, de tisztában vannak vele, hogy vasárnap délután új történet kezdődik. A dobogóra mindenképpen lesz esélyük.

Érthető, hogy Felipe Massa elérzékenyült, amikor a Mercedeseket és saját williamses csapattársát, Valtteri Bottast is legyőzve elhódította a pole pozíciót a Red Bull Ringen: a 2009-ben elszenvedett hungaroringi balesete óta ez lesz az első alkalom, hogy az üres pályát fogja látni maga előtt a rajtnál. Legutóbb csaknem hat évvel ezelőtt, a 2008-as Brazil Nagydíjon indulhatott az élről – azon a versenyen, amelynek végén néhány másodpercig világbajnoknak érezhette magát.

„Annyira boldog vagyok a ma történtek miatt!" – mondta könnybe lábadó szemekkel. „Ez a csapatunk számára nagyszerű eredmény. És én is nagyon régen szereztem utoljára pole-t, még 2008-ban, Brazíliában, úgyhogy ez hihetetlen pillanat. Ennél a helynél nincs jobb. A pályafutásom során szerencsére sokszor kerültem ide, és most újra itt vagyok." Massának ez a 16. pole-ja; az előzőt 94 nagydíjjal ezelőtt szerezte meg.

A Q3 elején még Bottas állt az élen, ám ő az utolsó körében túl szélesen fordult a 6-os kanyarnál, így 87 ezredmásodperccel kikapott az leintés előtt még javító csapattársától. Bár szemlátomást csalódott volt, gratulált Massa sikeréhez. „Nagyon örülök a csapat eredményének" – mondta. „Még csak szombat van, de már látjuk, hogy a kemény munka kezd megtérülni. A versenyt azonban csak holnap rendezik, arra kell koncentrálnunk. A Mercedest magunk mögött tartani egy másik történet, és más autók, például a Ferrarik és a Red Bullok is gyorsak lesznek."

Massa legutóbb a 2008-as idényzárón rajtolhatott az élről - katt a galériához! Forrás: AFP/Samuel Kubani

Bottas aggodalma jogos. Bár a Williams az elmúlt hetekben saját erőből is erős volt – Massa Kanadában legalább 4. lett volna, ha nem ütközik össze Sergio Pérezzel a verseny végén –, az ausztriai pole-ját legalább annyira köszönheti a körülményeknek, mint a tempójának. Tény, hogy Massa a 4. helyezettnél (ironikus módon épp korábbi csapattársánál, a ferraris Fernando Alonsónál) fél másodperccel gyorsabb volt, ami egy ilyen rövid pályán óriási különbség. A köre azonban a belső kamerás felvételek alapján messze nem volt makulátlan, csak szerencséjére Bottas és Lewis Hamilton még nagyobbakat hibázott, Nico Rosbergnek pedig a sárga zászlók miatt el kellett vennie a gázt.

A részidők tanulságosak: az első két szektorban Hamilton, a harmadikban Rosberg volt a leggyorsabb, és Massa Bottast is csak a középsőben előzte meg. A legjobb szektorokat összerakva Hamilton (1:08.658) és Rosberg (1:08.756) is jobb kört futott volna annál az 1:08.759-nél, amellyel ő bezsebelte az első rajtkockát.

Minden bizonnyal segítette a Williamst a Q3-ban hirtelen megugró hőmérséklet is: az aszfalt a napsütéstől 37 fokosra melegedett, míg előtte csak 32-34, tegnap délután pedig 28 fokos volt. Az FW36 egy mért körös tempója azért lehetett ennyire erős, mert a gumikat, főleg a hátsókat, hamar feltornázta az üzemi hőfokra. Ez az autó konstrukciójából eleve adódik, de most külön hangsúlyt fektettek rá a beállítások kidolgozásánál is. Az időmérőn ez előnyt jelentett, a versenyen viszont hátrány lesz, mert durvább gumikopást eredményez.

A péntek délután teljesített hosszú etapokon jól látszott, hogy Massa a szuperlágy Pirellikkel hasonló tempót tudott diktálni, mint Pérez és Daniel Ricciardo, viszont meredekebben romlottak a köridejei. Sok múlik majd a pontos hőmérsékleten; 2-3 fok ide vagy oda teljesen megváltoztathatja a gumik viselkedését. A Williams számára az lenne az ideális, ha a versenyen kicsit hűvösebb volna, mert egyébként sanszos, hogy a Force India képes lesz eggyel kevesebb kerékcserével teljesíteni a távot, ami rájuk még úgy is veszélyt jelenthet, hogy Nico Hülkenberg csak a 10. helyről rajtol. Balszencséjükre azonban melegebb lesz, legalábbis az előrejelzések szerint.

A Mercedes a 3. és 9. kockából is veszélyes lesz, bár a nagy végsebesség a Williams mellett szól - katt a galériához! Forrás: AFP/Samuel Kubani

A Mercedesszel mindenesetre nehéz lesz felvenniük a harcot, hiszen Hamilton és Rosberg a péntek délutáni versenyszimulációja során körönként majdnem egy másodperccel gyorsabb volt Massánál. „Nem feledkezhetünk meg a Mercedes teljesítményéről" – figyelmeztetett ő is. „Egyelőre ők voltak elöl, és erősebbek is nálunk, de bízom benne, hogy még az idén utolérhetjük, sőt akár meg is előzhetjük őket. Ezúttal mi indulunk kedvezőbb helyzetből. Meglátjuk, mire megyünk velük, az azonban biztos, hogy minden tőlünk telhetőt meg fogunk tenni." Az kétségkívül a Williams mellett szól, hogy az egyenesben az övék a legnagyobb végsebesség. Massa 6,1 km/ó-val volt gyorsabb Hamiltonnál, és 7,5-tel Rosbergnél, így hátulról különösebben nem tűnik sebezhetőnek.

Némi szerencsével – főleg, ha Hamilton bajba kerül például a rajtnál, amikor a 9. hely környékén biztos nagy lesz a kavarodás – a Williams megcsípheti a győzelmet is, de az idei első dobogójukra mindenképpen esélyesek lesznek. Ez az eredmény a tempójuk alapján régóta benne van a pakliban. Most be is kellene váltaniuk, mert Pat Symonds vezérlete alatt, Rob Smedley segítségével a fejlődésük kifejezetten látványos. Arra viszont vigyázniuk kell, hogy Bottas és Massa ne üsse ki egymást, mert mindketten érezhetően elszántak, és a vetélkedésüket alkalmasint nem lesz könnyű menedzselni a bokszból.

„Kissé sokkban vagyok, ahogy valószínűleg mindannyian" – ismerte el a helyettes csapatfőnök, Claire Williams a Sky Sportsnak az időmérő után. „Nem feltétlenül számítottunk ilyen eredményre ma, de nagyon örülök Felipe sikerének, tényleg megérdemelte. Az utóbbi pár versenyen borzasztóan balszerencsés volt. Csak remélni tudom, hogy holnapra hatékony stratégiát dolgozhatunk ki, és élhetünk a rajthelyek kínálta lehetőséggel, mert muszáj lenne sok pontot szereznünk végre."

Egy biztos: bár egy Massa-győzelem a könnyekig megható és az egész paddockban népszerű lenne, a Mercedes erre aligha lesz tekintettel.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!