Hat év után újra Massáé a pole
2014. június 21. 13:51
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Osztrák Nagydíj időmérő edzéséről élőben készülő tudósításunkban! Véget ért a tét nélküli felkészülés, a csapatoknak hamarosan élesben kell megmutatniuk, mire mennek a három szabadedzés során gyűjtött adatokkal. A pénteki gyakorlásokon senki nem tudta megközelíteni a Mercedest, szombat délelőtt viszont a Williams finn versenyzője, Valtteri Bottas volt a leggyorsabb Lewis Hamilton előtt. A teljes eredménylistát és az edzés összefoglalóját itt találják.
Több versenyző is kiemelte, hogy az osztrák pályán a szokásosnál is nehezebb dolguk lesz a Q1-ben, hiszen a rövid pályán könnyen forgalomba kerülhetnek. A pálya rövidsége és a gyors köridők miatt azonban nagyobb esélyük van arra, hogy a 18 perc alatt több kört tegyenek meg, mint más pályákon.
Ne felejtsük el, hogy Sergio Pérez és Max Chilton nem az időmérőn elért pozíciójukból kezdhetik majd meg a versenyt: a mexikóit 5, a britet 3 hellyel sorolják majd hátrébb a Kanadai Nagydíjon okozott ütközéseikért.
Nincs különösebben meleg Ausztriában, de nyoma sincs a tegnapi esőnek. A levegő 17 fokos, az aszfalt hőmérséklete pedig 32 fok - néhány fokkal melegebb van, mint délelőtt.
A két Toro Rosso és Hülkenberg azonnal kihajtott a pályára, a többiek még várnak egy kicsit. A Marussia máris jelezte a Twitteren, hogy Chilton autójában valami problémát találtak, ezért egyelőre a garázsban maradnak. Nem tudni, mi romlott el a brit autójában.
Természetesen egyelőre még csak a kisebb csapatok rakták fel a gyorsabb abroncsokat, a Caterham, a Marussia és a Sauber nem akar kockáztatni. Úgy tűnik, Chilton problémája nem volt súlyos, máris csatlakozott a többiekhez a pályán. A Red Bullok kivételével már mindenki kihajtott a bokszból, megvannak az első mért körök is: Kvjat vezet 1:10.854-es idővel.
Rövid ideig Hülkenberg, majd Alonso állt az élen, de aztán megérkeztek a Mercedesek. Hamilton 1:09.762-es idővel vette át a vezetést, Rosberg pedig több mint 3 tizedes hátránnyal a 2. helyen áll.
Az előző percekben Bottas, Kobajasi és Kvjat is elhagyta a pályát a 8-as kanyarban, korábban pedig Button rontotta el az első fordulót. A 8-as kanyarnál nagyon figyelniük kell a versenyzőknek: ha mind a négy kerekükkel elhagyják a pályát, érvénytelenítik a köridejüket.
Már 1:09.514-gyel vezeti a Q1-et, úgy tűnik, délelőtt nem hozott ki magából mindent. A Williams is jól szerepel: Massa 7 tizedes lemaradással a 3., Bottas pedig további 6 századdal lemaradva a 4. helyen áll. A Lotus egyelőre küszködik: mindkét autójuk kiesőhelyen áll, ezért a szuperlágy gumikra váltottak.
Megelőzte Alonsót, ezzel most ő áll a legelőkelőbb helyen azok közül, akik nem a Mercedes motorjait használják. Vettel a 8. helyen áll, Grosjean pedig a szuperlágyakon feljött a 7. pozícióba. Most Gutiérrez és Maldonado tartózkodik a kiesőzónában a Caterhameken és a Marussiákon kívül.
A Mercedesen, a Red Bullon, a Williamsen és a Ferrarin kívül az összes csapat szuperlágy gumikra váltott, ezért alaposan megkavarodott a sorrend. Kvjat 164 ezreddel volt lassabb Hamiltonnál, Pérez pedig Rosberg mögé, a 4. helyre jött fel. Most a két Saubert, Sutilt és Gutiérrezt fenyegeti a kiesés veszélye.
A finn a 12. helyen áll, a Ferrari nem akar kockáztatni. Vettel csak a 15., és nincs is kint a pályán, de nem valószínű, hogy lecsúszik a kiesőzónába.
A kiesők: Sutil, Gutiérrez, Bianchi, Kobajasi, Chilton, Ericsson. Az első tíz helyezett: Hamilton, Kvjat, Rosberg, Magnussen, Pérez, Vergne, Button, Räikkönen, Massa, Bottas. Hét versenyző tudott spórolni a gumikkal: a Mercedesek, a Williamsek, a Red Bullok és Alonso nem használták a szuperlágy abroncsokat.
Az FIA nem a levegőbe beszélt, amikor azt mondták, hogy pályaelhagyásért törlik a versenyzők aktuális köridejét: a Q1-ben számos versenyző járt így, amiért a 8-as kanyarban mind a négy kerekükkel elhagyták a pályát.
Egyelőre nyolcan vannak a pályán, a két Force India vezeti a sort. A második szakaszban várhatóan mindenki a szuperlágy abroncsokat fogja használni.
1:09.524-es idővel nyitott, csapattársa mindössze 8 ezreddel maradt el tőle. Az élcsapatok még nem futottak mért kört, de már ők is a pályán vannak.
Bottas 1:09.096-os kört futott, másfél tizeddel gyorsabb volt a 2. helyre lépő Massánál. Már a Mercedesek is gyors körön vannak, valószínűleg nem tart sokáig a Williams uralma.
A két Mercedes szokás szerint az élre állt, de nem tudtak sokat verni a Williamsekre: Rosberg 1:08.974-es idővel állt az élre, Hamilton bő 1 tizedes lemaradással követi őt. A brit mindössze 4 ezreddel előzi meg Bottast.
5 perc van hátra a Q2-ből, és Vettel csak a 12. helyen áll, de Ricciardo sem lehet nyugodt a 9. pozícióban. Kiesőhelyen áll Vettelen kívül Hülkenberg, Maldonado, Räikkönen, Vergne és Grosjean is.
A gyors kanyarokban nem elégedett a Mercedesszel, ezért a beállítások módosítása után újra kihajtott a pályára. A középmezőnyben nagy csata zajlik a bennmaradásért: a 10. helyen álló Pérezt és a 11. Ricciardót 21 ezred választja el egymástól.
A Red Bull komolyan aggódhat: Ricciardo csak a 9. helyen áll, Vettel pedig továbbra sem tudott kikerülni a kiesőzónából. Räikkönen sorsa is kérdéses, csak a 10. helyen áll a Q2 utolsó percében.
Csak a 13. legjobb időt tudta megfutni a Q2-ben. Rajta kívül kiesett Pérez, Button, Maldonado, Vergne és Grosjean is. Maldonado meglepetésre legyőzte a csapattársát, de az utolsó körében nagyot hibázott, és az 5-ös kanyarnál átszánkázott a kavicságyon.
A legjobb tíz versenyző sorrendje a Q2-ben: Rosberg, Hamilton, Bottas, Massa, Magnussen, Alonso, Kvjat, Hülkenberg, Ricciardo, Räikkönen. A Williamsek közelebb kerültek a Mercedeshez, mint az előző versenyeken bármikor, kérdés, hogy erre a Q3-ban is képesek lesznek-e.
A Sky Sportsnak elmondta, az egyik Lotus mögé ragadt be az utolsó körében, ez is hozzájárult a gyenge köridőjéhez. Ennek ellenére nem túl csalódott, szerinte a 11. helyről indulva a megfelelő stratégiával jó eredményre lehet képes.
Egyelőre Alonso, a két Williams és Magnussen hajtott a pályára, természetesen mindannyian a szuperlágy gumikon.
1:08.846-os kört futott, máris javított a Q2-es idején. Alonso a 2., de 4 tizeddel elmarad a Williamstől. Räikkönenen kívül már mindenki a pályán van.
Négy kerékkel elhagyta a pályát, ezért érvénytelen volt az első próbálkozása. Rosberg sem tudta megelőzni Bottast, majdnem egy tizeddel lassabb volt nála - a Q3 első fordulója után a Williams áll az élen.
A két Mercedes közül Hamilton fogja először befejezni a körét. A brit egyébként az első két szektorban abszolút legjobb időt futott az előző, érvénytelenített körében, ezért ha nem hibázik, az övé lehet a pole.
Óriási meglepetés az Osztrák Nagydíj időmérőjén: Felipe Massa szerezte meg a pole pozíciót 1:08.759-es körével, Bottas pedig úgy is a 2. helyen maradt, hogy az edzés végén nem tudott javítani. Hamilton megpördült a 2-es kanyarban, egyelőre nem tudni, hogy a saját vagy az autó hibája miatt. Érvényes köre mindenesetre nincs, ezért csak a 9. helyről indulhat. Az utolsó körét Rosberg sem fejezte be, ő a 3. helyről rajtol majd Alonso mellől.
A Q3 végeredménye: Massa, Bottas, Rosberg, Alonso, Ricciardo, Magnussen, Kvjat, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg.
Legutóbb a 2008-as Brazil Nagydíjon indult az élről a Ferrari színeiben. Hamilton egyébként azért előzte meg Hülkenberget, mert a német egyetlen kört futott a Q3-ban, és azt is törölték.
Az idény eddigi legnagyobb meglepetésével zárult az Osztrák Nagydíj időmérő edzése: az időmérőkön eddig verhetetlen Mercedesek közül egyik sem tudott bekerülni az első rajtsorba, Nico Rosberg a 3., Lewis Hamilton pedig csak a 9. helyről kezdheti meg a vasárnapi versenyt. Helyettük a Williams két versenyzője, Felipe Massa és Valtteri Bottas érte el a legjobb köridőket a meglepetésekkel teli kvalifikáción.
A Williams az egész hétvége során, és az időmérő első két szakaszában is nagyon erősnek tűnt, de a Q1-ben és a Q2-ben még a Mercedesek futották a legjobb időket. A döntő szakaszban azonban Bottas rögtön az élre állt, miután több mint 2 tizedet javított a Q2-es idején. Rosberg csak 3 századot tudott faragni a korábbi eredményéből, ezért meg kellett elégednie a 2. hellyel, Lewis Hamiltonnak pedig nem volt érvényes körideje az első próbálkozások után: a 8-as kanyarnál elhagyta a pályát, amiért törölték az amúgy is lassú idejét.
A Williams már ekkor reménykedhetett, de a meglepetés az utolsó percekben vált teljessé: Hamilton megpördült a 2-es kanyarban, ami miatt Rosbergnek lassítania kellett, ezért a német sem fejezte be a körét. Bottas nem tudott javítani az idején, Massa viszont igen, és 1:08.759-es körrel megszerezte a pole pozíciót. „Hihetetlenül boldog vagyok, ez óriási eredmény az egész csapat számára” – nyilatkozta a brazil, aki legutóbb 6 éve, a 2008-as Brazil Nagydíjon indulhatott az első rajtkockából. „Sok idő telt el azóta, de remélem, a mai pole pozícióm csak a kezdetet jelenti, és a jövőben még sokszor lesz lehetőségünk hasonló eredményt elérni.”
A pályafutása legjobb rajthelyét megszerző Bottas sem kesergett, pedig az utolsó körében hibázott a 7-es kanyarnál, ezért 9 századdal lecsúszott az első helyről. A remek időmérő ellenére nem szeretné elbízni magát, szerinte a dobogós helyezésekért is keményen meg kell majd küzdeniük. „Egész évben folyamatosan javultunk, és végre sikerült ilyen jó eredményt elérnünk. Kifizetődik a csapat kemény munkája” – mondta. „Holnap azonban más lesz a helyzet – rendkívül nehéz feladatra vállalkozunk, ha magunk mögött akarjuk tartani a Mercedeseket, és néhány másik csapat, például a Ferrari és a Red Bull is jól szerepelhet.”
Rosberg elárulta, gyorsabb is lehetett volna az utolsó körében, de Hamilton megpördülése után el kellett vennie a lábát a gázról a sárga zászlók miatt. Elismeri azonban, hogy a Williams nagyon gyors volt, ezért egy tiszta kör esetén sem lehetett volna biztos a pole pozícióban. „Nem hittem volna, hogy előttünk végeznek, de ők remek munkát végeztek, nekünk pedig nem sikerült jól összeraknunk az időmérőt” – nyilatkozta. „Rendben van a 3. hely, gyors lesz az autóm a versenyen.”
Az időmérő után Hamilton és a Mercedes sem tudott magyarázatot adni a megpördülésre, gyanítható azonban, hogy valamilyen műszaki hiba babrált ki a brittel. „Nem tudom, mi történt, vissza kell néznem az adatokat. Amikor ráléptem a fékre, azonnal megforogtam” – nyilatkozta Hamilton, aki a Q3-ban csak a szintén érvénytelen kör nélkül álló Nico Hülkenberget tudta megelőzni.
Fernando Alonso beállította az idei eddigi legjobb időmérős eredményét a 4. helyével, ráadásul Rosberg idejétől is csak 3 tizeddel maradt el. Elégedett lehet az edzésével az 5. helyet megcsípő Daniel Ricciardo is, különösen annak fényében, hogy Sebastian Vettel a másikl Red Bull-lal már a Q2-ben kiesett. A német a 13. időt érte el, de a tizenegyedikként végző Sergio Pérez büntetése miatt egy helyet előreléphet. „Egyszerűen nem voltam elég gyors, különben bekerültem volna a Q3-ba” – nyilatkozta az edzés után Vettel. „Daniel sem volt sokkal gyorsabb, de ahhoz éppen elég volt az ideje, hogy bekerüljön az utolsó szakaszba.”
A 6. helyet Kevin Magnussen szerezte meg, a másik McLarennel viszont Jenson Button is kiesett a Q2-ben, és csak a 11. helyről indulhat. Ennek ellenére nem bánkódik túlságosan, szerinte a stratégia szempontjából ideális a helyezése. A Toro Rosso 20 éves újonca, Danyiil Kvjat ismét remekül szerepelt: úgy szerezte meg a 7. rajtkockát, hogy állítása szerint hibázott az 5-ös kanyarban, és a gumikat sem tudta rendesen felmelegíteni. Az orosz Kimi Räikkönent előzte meg, aki megint nem lehet elégedett az időmérőjével, miután fél másodpercet kapott Alonsótól.
A mezőny hátsó felében nem történtek nagy meglepetések, a Caterhamek és a Marussiák mellett a két Sauber esett ki a kvalifikáció első szakaszában. A versenyzők egyébként az időmérőn is rengeteget hibáztak, számos versenyző köridejét érvénytelenítették, amiért az autójuk mind a négy kerekével elhagyta a pályát a 8-as kanyarban.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!