Közel egy hónapos szünet után az Ardennekben bőgtek fel újra az F1-es motorok, hogy a csapatok a Belga Nagydíj első szabadedzésével nekivágjanak a szezon második felének. A nyári szünet alatt új vevőt talált a Force India, amelynek indulása a belga hétvégén egy ideig kérdéses volt, az utolsó pillanatban azonban sikerült végigvinni a névváltoztatási procedúrát, az istálló így Racing Point Force India néven, zavartalanul körözhetett az első perctől kezdve.
A tréninge első idejét Max Verstappen futotta, akinek Red Bullján a többi csapattól látványosan eltérő, a monzai alacsony leszorítóerős beállítást idéző hátsó szárny volt látható, valamint új, a Ferrari megoldására hajazó tükrök is kerültek az RB14-re. A holland végül a biztató 2. helyen zárta az edzést. Nem indult ennyire gördülékenyen a jövőre a Renault-nál versenyző Daniel Ricciardo napja.
Az ausztrál egyetlen installációs kör után a bokszban ragadt, mivel csapata problémát észlelt a motorjával, amelyet egészen az edzés végéig szereltek,
így Ricciardo csupán az utolsó pillanatban, egyetlen mért kört tudott megtenni, a szuperlágy gumikkal a 6. helyre jött be.
A másik két élcsapat ennél jobban kezdett, habár a Mercedesnél sem volt minden kerek. A csapat az edzés elején megerősítette, hogy mindkét pilótája megkapta a legújabb fejlesztésű belső égésű motort,
Valtteri Bottas autójába pedig minden erőforráselemből újat szereltek, így a finn rajtbüntetéssel néz szembe vasárnapra.
A címvédő az edzés első felét Hamilton révén az élen zárta, miközben az alacsony leszorítóerős hátsó szárnyat hasonlította össze a több tapadást biztosító változattal, az edzés végén pedig a közepes keveréken mindkét autóval versenyszimulációt is végzett. Hamilton a harmadik, Bottas az ötödik lett.
A legnagyobb örömre a Ferrarinak lehet oka, hiszen Sebastian Vettel 1:44.358-cal az élre kormányozta az SF71-H-t, 151 ezreddel megelőzve Verstappent, 318 ezreddel Hamilton. Kimi Räikkönen Verstappen és Hamilton mögött a negyedik helyen zárt. A vörösök az első alkalommal végeztek az idén az élen első szabadedzésen, ami annak tükrében, hogy pénteken rendszerint nem fedik fel a valós tempójukat, különösen biztató lehet.
Akárcsak a Mercedes, a Ferrari is mindkét autójában bevetette idei utolsó, harmadik változatú belső égésű motorját, ami a bokszutcában terjedő pletykák szerint a korábbinál is nagyobb teljesítményelőnyt biztosíthat nekik a Mercedesszel szemben.
Az edzés első felében a maranellóiak is elvégezték az eltérő specifikációjú hátsó szárnyak összehasonlítását.
Hátrébb a McLaren harmadik számú pilótája, az első edzésen Fernando Alonso helyét elfoglaló Lando Norris keltett feltűnést azzal, hogy első éles bevetésén kapásból gyorsabb volt a csapat állandó versenyzőjénél, Stoffel Vandoorne-nál.
Jóllehet, az F2-ben versenyző Norris így is csak 18. lett, és csupán 86 ezreddel előzte meg az utolsó helyen záró belgát, mindezt a közepes keveréken tette, míg Vandoorne lágyakon ment.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy utóbbi csak 13 kört tett meg Norris 26-jához képest, mivel eleinte fékproblémákkal küzdött, majd egy hidraulikai hiba idő előtt véget vetett az edzésének.
Az egyetlent kicsúszást Szergej Szirotkin mutatta be, miután a Rivage kanyar kijáratánál besokallt, és keresztbe állította az autóját. A pályát azonban többen is elhagyták, Spában visszatérő probléma, hogy a pilóták előszeretettel levágják az Eau Rouge tetején levő kanyart, a Raidillont. Ez most sem volt másképp, Charlie Whiting versenyigazgató pedig egyértelművé tette, hogy aki az időmérőn így tesz, annak azonnal törlik az adott körét.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Belga Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Lassan egy teljes hónapja, hogy az F1-es mezőny hivatalos versenyhétvégén gördült pályára, így bizonyára mindenki izgatottan várja a folytatást, amihez nem is lehetne jobb helyszínt találni, mint a versenyzők és a nézők körében is kiugró népszerűségnek örvendő spái aszfaltcsík. Hogy mi várható a hétvégén, arról az első edzés kezdete előtt még elolvashatják előzetesünket!
Persze azért ez így nem teljesen igaz, hiszen a hétvégétől új névvel, Racing Point Force Indiaként induló, korábban csak simán Force Indiaként szereplő csapat csak nevében új, valójában megegyezik azzal az istállóval, amelyet a szezon korábbi szakaszában láthattunk.
A versenyzők természetesen már csütörtökön kilátogattak Spába, a legtöbben mérnökeik társaságában megejtették a szokásos pályabejárást, majd a sajtó rendelkezésére álltak. A képre kattintva megtekintheti az erről készült galériánkat.
---- separator ----gallery-content-type:0f4ba318-76a7-474a-a5db-8ce3697ad3f0---- separator ----Ahogyan azt a McLaren korábban bejelentette, az első tréningen harmadik számú pilótája, a legutóbb a Magyar Nagydíj utáni teszten vezető Lando Norris vezeti Fernando Alonso autóját. Az F2-ben versenyző brit ebben a sisakban vezet az FP1-en.
Ebben a pillanatban kezdetét vette a másfél órás tréning, az első autó a pályán Nico Hülkenberg Renault-ja, amelyet többen is követtek, köztük Vettel a Ferrariban.
A Ferrari autóinak orrán a genovai hídszerencsétlenség halálos áldozataira emlékeznek az alábbi matricával.
A hazai futamát teljesítő Stoffel Vandoorne és Hollandia közelsége miatt a tulajdonképpen szintén hazai futamán induló Max Verstappen is új sisakdizájnban versenyez a hétvégén. Előbbi pilóta egyben a McLaren 50 évvel ezelőtti első győzelmére is emlékezik, amelyet a csapat alapítója, Bruce McLaren szerzett.
A holland 1:46.916 alatt ért körbe a 7 km-es aszfaltcsíkon. Feltűnő az RB14-en az alacsony légellenállású hátsó szárny, ami már a Monzában használt változatokat idézi laposságával. A Red Bull így igyekszik kompenzálni motorerőbeli hiányosságait a Ferrarival és a Mercedesszel szemben.
A Red Bull pilótája közel 7 tizedet farag le előző idejéből és 1:46.241-re szorítja le a lécet. Továbbra is ő az egyedüli, akinek van mért ideje.
A címvédő istálló megerősítette: mindkét pilótája megkapta az új fejlesztésű erőforrásokat a hétvégére. Hamilton autójában a belső égésű motor mellett a turbó és az MGU-H új, míg Bottas minden elemből frisset kapott. Ez azt jelenti, hogy a finn rajtbüntetésre számíthat a vasárnapi versenyre.
A McLaren versenyzője 1:50.084-gyel kezdett, ami közel 4 másodperccel lassabb Verstappen idejénél.
Kimi Räikkönen néhány esőcseppet vélt felfedezni mért köre alatt, amelynek végén 114 ezreddel lemaradva Verstappentől a 2. helyre jött be.
Valóban elég fenyegetően gyűlnek a fellegek a pálya fölött. Az egész hétvégére ilyen időt mondanak, az Ardennekben egyébként is híresen kiszámíthatatlan az időjárás.
Verstappen, Räikkönen, Vettel a sorrend jelenleg az élen, a német 1 másodperccel autózott lassabb kört a Red Bullnál. Mindhárman a lágy keveréket használják, mögöttük Norris azonban már közepesen van.
A finn 1:45.444-gyel vette át a vezetést, a másik Ferrarival pedig Vettel felzárkózott mögé, noha hátránya több mint 6 tized.
A Mercedes első mért körével a második helyre sorolt be, Bottas ideje 1:45.835. Hamilton az installációs köre alatt arra panaszkodott, hogy nem teljesen egyenes a kormánya, kissé jobbra húz.
Az új legjobb köridő 1:44.998, Hamilton is teljesítette első gyorskörét, 455 ezreddel Bottastól a 3. helyre jött be.
A Sky Sport riportere a bokszutcából jelenti: Daniel Ricciardo azért nem jött ki az installációs köre után a pályára, mert gondok akadtak az erőforrásával. Eközben a McLarennél Vandoorne a fékrendszerrel küzd, mindkét csapat lázasan dolgozik a garázsban.
A Mercedes britje lila első és második szektorral átvette a vezetést, ideje 1:44.676, mögötte Bottas 322 ezreddel a második, Räikkönen a harmadik, Verstappen a negyedik. Vettel 1,4 másodperccel lemaradva csupán az ötödik. Bottast kivéve az első öt mindegyik tagja a lágyon futotta a körét, a Mercedes finnje a szuperlágyat használta.
Az energiaitalosok erre a hétvégére a Ferrariéhoz hasonló tükörmegoldással igyekeznek közelebb kerülni riválisaikhoz.
A Ferrari és a Mercedes is megosztja a munkát pilótái között, akik csapaton belül is eltérő hátsó szárnyakat tesztelnek. A vörösöknél Räikkönen köröz a kisebb leszorítóerős változattal (a képen felül), míg a Mercedesnél Bottas teszi ugyanezt (szintén felül).
A Renault is megerősítette, hogy új erőforrást szerelt Nico Hülkenberg autójába, így Bottas mellett ő is rajtbüntetéssel kell szembenézzen vasárnap.
Mindössze hárman vannak kint a pályán, miután a csapatoknak 40 perc elteltével le kellett adniuk az addig használt gumiszettet. Az edzés második felére fordulva továbbra is Hamilton az élen.
Úgy tűnik, a McLaren megoldotta Vandoorne fékgondjait, a belga 1:48.612-vel feliratkozott a tabellára. Eközben a Red Bull továbbra is dolgozik Ricciardo autóján, amennyiben pedig ki kell cserélniük a belső égésű motort, az ausztrált már biztosan nem látjuk délelőtt a pályán.
A finn lila középső és egyéni legjobb első és harmadik szektorral 42 ezredre zárkózott fel Hamilton mögé, egyúttal feljött a második helyre a lágy gumikon.
Nagyjából 37 perccel az edzés vége előtt megvan a nap első megpördülője is Szergej Szirotkin személyében. Az orosz a Rivage kanyarból kifelé vesztette el az autó hátulját, majd tolatott tovább az az utáni balos bukóterébe. Nem ért hozzá semmihez, folytatni tudta a körözést.
A Ferrari négyszeres világbajnoka 1:44.358-at ment a lágy gumikon, amellyel 318 ezredet adott Hamiltonnak. Räikkönen korábbi idejét már nem az alacsony leszorítóerős hátsó szárnnyal, hanem a Vettel által használt változattal érte el.
A spanyol a nagy bejelentés előtt, és azóta is hangoztatta, a jelenlegi Forma-1 nem túl izgalmas a számára. Ez alapján a kép alapján úgy tűnik, ez még inkább igaz, ha még az autóba sem ülhet bele.
Mindkét Ezüstnyíl a fehér oldalfalú gumikon hajtott ki a pályára, Bottas javított is, de továbbra is a negyedik, 366 ezreddel lemaradva Vetteltől.
A holland az ötödikről a második helyre ugrott előre 1:44.509-es idejével, amelyet a lágy gumikon futott. A Red Bull továbbra is elképesztően lapos hátsó szárnnyal megy, amivel az egyenesekben igyekszik nyerni, ennek megfelelően Verstappen két egyéni legjobb után lila harmadik szektorral zárta a körét.
Az ausztrál a Red Bull garázsában, fejhallgatóval a fején figyeli az időket versenymérnöke társaságában, miközben szerelői az autóján dolgoznak. Már csak 23 perc van hátra, egyre jobban szorítja az idő a csapatot, ha még az első edzésen pályára akarja küldeni pilótáját.
Az élmezőnyből jelenleg egyedül Bottas tartózkodik a pályán, a finn az imént hajtott ki használt közepes keverékű gumikon. A 16. helyen álló Sainz új szuperlágyakon jött ki, lehet, hogy hamarosan láthattunk egy erős kört a spanyoltól.
A Renault pilótája feljött a 9. helyre a szuperlágyakon, de így is elmaradt a legjobb körét szintén a piros oldalfalú Pirelliken elérő Hülkenbergtől. A szuperlágyon eddig Ocon volt a leggyorsabb, a francia 1:45.786-tal a hatodik.
Negyedórával az edzés vége előtt a Red Bull úgy tűnik, elkészült az ausztrál autójával, aki felvette az overallját, úgyhogy hamarosan kigurulhat az aszfaltcsíkra.
Rég nem láthattunk F1-es autókat akcióban, úgyhogy gyönyörködjünk egy kicsit! A képre kattintva megtekinthetik galériánkat a Belga Nagydíj pénteki napjáról!
---- separator ----gallery-content-type:d8ddbfa6-a0bd-4624-a347-abe9ac67980b---- separator ----Hamilton és Bottas egyaránt használt közepese keverékeken köröz, és a DRS-t sem használják, a Mercedes tehát egyértelműen a vasárnapi futamra készüléssel fejezi be az első edzést.
A Sky Sports értesülései szerint hidraulikai hiba lépett fel a belga McLarenjében, ami miatt idő előtt be kellett fejeznie az első szabadedzést.
Három és fél perccel az edzés vége előtt a Red Bull kiküldte a pályára az ausztrált, aki ha nem tér vissza rögtön a bokszba, akkor is csak egy mért kört futhat. A szuperlágy gumikat tették fel az autójára.
Az ausztrál 1:45.558 alatt ért körbe, a rossz vezethetőségre panaszkodott. Az edzést menet közben leintették, Vettel zárt az élen, mögötte Verstappen, Hamilton, Räikkönen és Bottas végzett. Mostanra megköszönjük a figyelmüket, tartsanak velünk a 15 órakor kezdődő második szabadedzésen is! Viszontlátásra!