Fél másodperces Mercedes-fór és baleset a DRS miatt Silverstone-ban
2018. július 06. 10:52
Meglehetősen eseménydúsra sikeredett a Brit Nagydíj első szabadedzése a pilóták által igencsak kedvelt Silverstone-ban. Rögtön a tréning elején kisebb szemöldökráncolást keltett a versenyzők körében, hogy az idei évre újraaszfaltozott pálya hihetetlenül huplisra sikeredett, az autók rázkódása az útegyenetlenségek miatt a külső kamerák képeiből is egyértelműen látszódott. Hamilton egyenesen a leghuplisabb pályának titulálta hazai futamának helyszínét, amin valaha vezetett, de a többi pilóta is panaszkodott a bukkanókra a csapatrádióban.
A tréning igencsak lassan indult be, Valtteri Bottasnak pedig kisebb riadalommal kezdődött, miután autójával elsőre nem tudta elhagyni a garázst, ezért a szerelőknek vissza kellett tolniuk oda.
A finn autójába új motort szerelt a csapat, miután nincs meggyőződve róla, hogy az ausztriai kiesés következtében sértetlen maradt Bottas második erőforrása.
Azt a Német Nagydíj péntekjén fogják kipróbálni az autóban, a finn pedig bizonyára reménykedik benne, hogy nincs semmi baja, mert ha van, akkor gyakorlatilag elkerülhetetlenné válik számára egy későbbi büntetés.
Az edzés elejét Verstappen uralta a Red Bullal, mögötte a Ferrarik igyekeztek minél közelebb kerülni az idejéhez a közepes keverékeken. Fél óra elteltével aztán Sebastian Vettel állt az élre, de nem sokáig, jött ugyanis Hamilton, és az erre a futamra készíttetett aranyozott bukósisakjában átvette a vezetést.
Hátrébb Kevin Magnussen és Fernando Alonso keltett feltűnést, de nem köridejeikkel. A dán vélhetően azt sérelmezte, hogy Alonso nem engedte el őt, ezért előbb a Wellington-egyenesben legyezett rá csúnyán, majd később még egyszer megpróbálta leszorítani. Alonso egyből jelentette is a rádión: a felügyelők vizsgálják ki az esetet!
Miután a csapatok visszaadták első szett gumijukat az FIA-nak, az élmezőny a lágy keverékre váltott, amelyen Bottas első mért körével átvette a vezetést, a többieknek azonban nem jutott idejük egyből válaszolni rá, mert érkezett Romain Grosjean.
A zavartalan körözést korábban Szergej Szirotkin kicsúszása szakította meg rövid időre, nála azonban jóval nagyobb bajba került a francia, aki az egyes kanyarban állította a falba a Haast.
Az FIA egy harmadik DRS-zónát jelölt ki az idei brit futamra, amelyben a versenyzők az ultragyors egyes és kettes kanyaron is átmehetnek nyitott állítható hátsó szárnnyal, ha tudnak. Az első tréningen a legtöbben azt a megoldást választották, hogy lezárják a szárnyat a kanyar előtt, majd miután padlógázzal bevették azt, újra kinyitják. Grosjean azonban az egyik gyorskörében elfelejtette megnyomni a DRS gombját, majd ahogy elfordította a kormányt, a lecsökkent leszorítóerő miatt azonnal kitört az autójának hátulja. A francia nem tehetett semmit, csak várta a csattanást.
A virtuális biztonsági autós fázis megszüntetése után Hamilton lépett a gázra, és közel 4 tizeddel lejjebb szorította Bottas etalonját. A többiek közül Vettel tudott a legközelebb férkőzni a brithez, de az ő hátránya is fél másodperc fölé rúgott. Räikkönen is javított, nagy igyekezetében azonban ő is megpördült, a gyors Brooklands kanyarban veszítette el uralmát a Ferrari fölött.
A tréning záró perceiben jött az újabb VSC-fázis, amelyet Max Verstappen félreálló Red Bullja idézett elő.
A holland az utolsó előtti kanyarban észlelt problémát, valószínűleg a váltója ment tönkre. A csapatok péntekenként még nem azzal a váltóval köröznek, amivel szombaton és vasárnap, úgyhogy ha csak ez a baj, Verstappen megússza büntetés nélkül a továbbiakat.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.17. - 13:30Emilia Romagna Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.17. - 17:00Emilia Romagna Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.18. - 12:30Emilia Romagna Grand Prix - Last Practice |
2024.05.18. - 16:00Emilia Romagna Grand Prix - Qualification |
2024.05.19. - 15:00Emilia Romagna Grand Prix - Race |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Brit Nagydíj első szabadedzésén! Hamarosan pályára gurulnak az autók Silverstone-ban, ahol a sportág történetének első versenyét rendezték 1950. május 13-án. Két dologra biztosan számíthatunk az előttünk álló hétvégén: elképesztő kanyarsebességekre és az állítható hátsó szárnnyal a tapadás határán egyensúlyozó versenyzőkre. Hogy miért, arról elolvashatják előzetesünket.
Az évek során számos vonalvezetést használtak már Silverstone-ban, a pálya azonban a mai napig megtartotta a karakterét. Alább érdekes ábrán összegezték az évek során elvégzett változtatásokat.
Silverstone-ban nem könnyű előzni, így rendszerint emlékezetes pillanat, amikor valakinek sikerül. Max Verstappen 2016-ban bemutatta, hogyan is kell ezt csinálni.
A mindig kiszámíthatatlan brit időjárás egyelőre tartja magát az előrejelzéshez, esőnek nyoma sincs, süt a nap.
A levegő 20, a pálya 32 fokos. Ennél azért lesz melegebb.
Ericsson az első a pályán, a Ferrarik is egyből kijöttek.
A wokingiaknak van mit behoznia a fejlesztések terén, Fernando Alonso hatalmas aerorácsokkal felszerelkezve hajtott a pályára.
A brit négyszeres világbajnok különleges festésű fejfedőt használ hazai versenyén, ami a megszokott fehér helyett aranyban pompázik.
Egyedül Hamilton, Bottas és a Red Bull hollandja nem teljesített még installációs kört sem. Ricciardo eközben Alonsóhoz hasonlóan aeroteszteket végez.
A Mercedes aggódott, hogy a finn autójában sérült a motor ausztriai kiesésekor, ezért elővigyázatosságból beszerelte a harmadikat a Brit Nagydíjra, az Ausztriában használtal pedig a Német Nagydíj péntekjén fogja ellenőrizni az autóban. Bottasnak elsőre nem sikerült elhagynia a garázst, vissza kellett tolni, de utána sikeresen a pályára hajtott.
Brendon Hartley belső kamerájából jól látszik, hiába aszfaltozták újra az idei futamra, Silverstone aszfaltja ennek ellenére meglehetősen huplis. Az új-zélandié mellesleg az első mért kört 1:35.079-cel.
A holland miután előmerészkedett, első mért körével az élre is állt a közepes keverékű gumikon. Nem volt nehéz dolga, 1:30.863-as idejével csak a lágyakon futó Hartley-t kellett legyűrnie.
Ahogy lentebb írtuk, aranyozott sisakot használ a négyszeres világbajnok hazai futamán. Íme!
A Force India pilótája 8 tizeddel maradt el a rengeteg szikrát hányó Verstappen Red Bullja mögött. Négy autónak van mért köre, a sorrend Verstappen, Pérez, Hartley, Gasly.
A finn Verstappenhez hasonlóan a közepes keveréken köröz, ideje 471 ezreddel maradt el a hollandétól.
A hétvége egyik kérdése, hogy a pilóták képesek lesznek-e nyitott hátsó szárnnyal átmenni az egyes kanyaron. Vettel mért körének elején még nem próbálta meg, a célegyenes végén lezárta a DRS-t, vagy elvette a lábát a gázról. Kívülről nehéz megítélni.
Verstappen már 1:30.009-nél járt, a német ennél egy tizeddel volt lassabb. Már kilenc autónak van mért köre.
1:29.469 az új etalon. Räikkönen megelőzte Vettelt, valamint Ricciardónak is van már ideje, de csak a 6. helyre elég.
Az orosz a célegyenesre vezető Club kanyarban csúszott ki, ellenkormányzás után az autó átcsapott a másik irányba, és az aszfaltozott bukótéren át a kavicságyban kötött ki. Szirotkin folytatni tudta a körözést.
A finn első mért köre 9 tizeddel volt lassabb Verstappen legjobbjánál, ez egyelőre a 4. helyre jó. A holland mögött Räikkönen a második, Ocon a harmadik. Vettel visszacsúszott ötödiknek.
A finn 1:29.486-tal már csak 17 ezredre Verstappentől.
1:29.244-es idejével a német átvette a vezetést. Mögötte Bottas két lila szektorral kezdett, de a harmadikban időt vesztett, jelenleg 6 tizedes hátránnyal a negyedik.
Íme az orosz korábbi pályaelhagyása, amelyből szerencséjére nem lett komolyabb gond.
A brit első mért köre több mint 12 másodperccel lassabb volt Vettel idejénél.
A brit 1:29.757-tel az ötödik, hátránya 5 tized. Hülkenberget eközben arról tájékoztatta a mérnöke, hogy ha manuálisan lecsukja a DRS-t az első kanyar előtt, de padlógázon marad, akkor a kanyar után újra kinyithatja. Ha elveszi a gázt, akkor viszont nem. Hamilton pontosan az előbbit csinálta, az Abbey után ismét kinyitva a hátsó szárnyát.
Az első öt helyezett egyaránt a fehér oldalfalú gumikon futotta mért idejét. Utánuk már vegyes a kép.
A Mercedes pilótája 1:28.908-cal 3 tizedet adott Vettelnek, miközben azt mondta a rádióban, még soha nem vezetett ennyire huplis aszfaltú pályán. Ne felejtsük el, Silverstone-t az idei szezonra aszfaltozták újra...
A Haas dánja az egyes kanyarban próbált meg belülről elmenni a spanyol mellett, de ahogy mellé ért, Alonso újra a gázra lépett. Magnussen ezután keményen rálegyezett a McLarenre a Wellington-egyenesben, majd utána még egyszer megpróbálta leszorítani Alonsót. A spanyol egyből rádiózott: jelenteni kell az esetet a felügyelőknek.
Az ausztrál a gyors Becketts-Maggots kombináció végén sodródott le a fűre, de megúszta a nagy balesetet.
A spanyol eddig 4-szer ment körbe az újraaszfaltozott silverstone-i körön, de minden alkalommal a bokszba hajtott a végén.
A brit az első etapja után kiszállt a Mercedesből, most ült csak vissza, de már az eddig megszokott festésű fejfedő volt rajta, nem a korábban használt aranyozott változat.
A csapatok szusszannak egyet és felkészülnek a tréning második felére az első 45 perc leteltével. A sorrend: 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Verstappen, 4. Räikkönen, 5. Bottas, 6. Ricciardo.
A német is szünetet tart, jelenleg mérnökei társaságában nézi, ahogy Alonso és Gasly kihajt a pályára.
A mezőnyben a vörösök az egyedüliek, akik a tükörházon apró szárnyakkal igyekeznek kiaknázni minden lehetséges felületet aerodinamikai előnyszerzésre. Úgy tűnik, a Toro Rosso is átvette a megoldást, de egyelőre csak Pierre Gasly autóján próbálta ki a mai edzésen.
Az első ötösből a finn törte meg a csendet és immár a lágy gumikkal hajtott a pályára. Rögtön át is vette a vezetést, 1:28.143-as köre 765 ezreddel jobb Hamilton korábbi idejénél.
A brit követte Bottast a sárga oldalfalú Pirelliken. Hamarosan megtudhatjuk, lejjebb tudja-e szorítani a finn által felállított köridőt.
Lila első szektorral kezdett, a második és a harmadik szektorban azonban nem tudta tartani Bottas tempóját Hamilton, aki csupán 1 századdal volt lassabb a finnél.
A Haas előzetesen is jó teljesítményt várt magától a hétvégére, egyelőre úgy tűnik nem alaptalanul. A francia 1,2 másodeprcre van Bottastól, de megelőzte Räikkönent és a két Red Bullt.
A finn közel három tizedet talált és már 1:27.854-nél jár. Hamilton 299 ezreddel lemaradva továbbra is második.
Rémálomszerűen indul a francia hétvégéje. Azok után, hogy Ausztriában megtörni látszott a pechsorozatát, most a falban végezte az edzést az egyes kanyarban. Virtuális biztonsági autó van érvényben.
Grosjean azt mondta a rádióban, hogy elfelejtette megnyomni a gombot. Vélhetően arra utalt, hogy elfelejtette manuálisan lezárni az állítható hátsó szárnyat. Ahogy befordította az autót a kanyarba, egyből elvesztette a hátulját.
Miközben Grosjean összetörten áll a pálya mellett, véget ért a virtuális biztonsági autós fázis. Mindkét Ferrari, Hamilton és Ricciardo is a pályán.
A brit 367 ezreddel megjavította Bottas körét, az ideje 1:27.487. Ricciardo is javított, Bottas mögött, a 3. helyen áll.
A német a Mercedesekhez és Ricciardóhoz hasonlóan a lágyakon van kint, 1:27.998-as ideje kicsivel több, mint öt tizeddel marad el Hamiltonétól. Ricciardo közben meglátogatta a kavicságyat a Luffield kijáratánál.
A finn javított, 1:28.218-as körével jelenleg az ötödik, ezután pedig a gyors balos Brooklands-be fordulva elveszítette a Ferrari hátulját és kiforgott a füves bukótérbe. Folytatni tudta.
Grosjean sűrű bocsánatkérések közepette a kicsúszás után azt jelentette a rádión, hogy autója megsemmisült. Annál azért jobb a helyzet, de így sem szép.
Tizenhét perccel az edzés vége előtt a spanyol nekifutott első gyors körének, de hibázott a Beckettsben. Második nekifutásra már összejött neki a gyors kombináció, de ideje így is csak az utolsó helyre volt elég.
Íme a finn korábbi kicsúszása a Brooklands kanyarban.
Az élmenők közül csak a holland nem próbálta ki eddig a lágy gumikat, helyettük a közepesekkel köröz és javít 1:28.325-re, amellyel a hatodik helyen áll.
A spanyol a lágy gumikkal is csak Szirotkinnál tudott eddig jobb időt autózni, 1:30.896-os köre 3,4 másodperccel lassab Hamilton idejénél. Vandoorne a másik McLarennel a 16. helyen áll, 5 tizeddel gyorsabb Alonsónál.
A holland alatt a célegyenesben állt meg az autó, félrehúzódott a bokszutca fala mellé. Virtuális biztonsági autó van érvényben.
Verstappen az utolsó előtti kanyarban észlelte a problémát, mérnöke pedig azonnal utasította, ne váltson. A belső kamerás felvétel szerint megpróbált, és csak utána állt félre.
Ennyi volt az első tréning Silverstone-ból, Hamilton végzett az élen, mögötte Bottas, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen a sorrend. Köszönjük figyelmüket, tartsanak velünk a 15 órakor kezdődő második szabadedzésen is!