Hamilton a célig kísérte Bottast, Räikkönené a 4. hely a vb-n
2017. november 26. 13:40
Egy meglehetősen eseménytelen versennyel ért véget a Forma-1 2017-es idénye, de a Mercedes ezt valószínűleg nem bánta: Valtteri Bottas vezetésével
az idei negyedik kettős győzelmüket aratták az Abu-Dzabi Nagydíjon,
miközben a Ferrarinak esélye sem volt arra, hogy megszorongassa őket.
A pole pozícióból induló Bottas a rajtnál megtartotta az első helyet, és a leintésig csak néhány körre, a bokszkiállások ideje alatt engedte ki a kezéből. Már az első körökben másfél másodpercre növelte az előnyét, így a mögötte haladó csapattársa, Lewis Hamilton a DRS-t sem használhatta ellene. A brit csak a leintés előtt néhány körrel került igazán közel a finnhez, és megpróbált ellene támadást indítani, de Bottas rákapcsolt: többször is megfutotta a verseny leggyorsabb körét, könnyedén lerázta Hamiltont, és végül majdnem 4 másodperces előnnyel haladt át a célvonalon.
Végig az irányításom alatt tartottam a futamot, ez remek érzés volt.
Amikor láttam, hogy Lewis utolért, kicsit keményebben hajtottam, és végül nem volt semmi gond. Nagyon örülök - nyilatkozta az idei harmadik győzelmét arató Bottas. - A finnek nem mutatnak ki túl sok érzelmet, de ez nem azt jelenti, hogy nincsenek is érzelmeink. Nagyon boldog vagyok, rengeteg támogatást kaptam idén."
Hamilton elmondta, keményen küzdött a győzelemért, de egyszerűen nem tudott mit tenni a csapattársa ellen. "Nagy gratuláció jár Valtterinek, fantasztikus munkát végzett, és sikerült maga mögött tartania - nyilatkozta a brit, aki 2015-höz hasonlóan idén sem tudott futamot nyerni azután, hogy bebiztosította a világbajnoki címét. -
Nagyszerű verseny volt, mindent beleadtam, de ezen a pályán nehéz előzni."
A Ferrari a vártnál gyengébben szerepelt az Abu-dzabi Nagydíjon, sem az időmérőn, sem a futamon nem volt esélyük a Mercedesek ellen. Sebastian Vettel a 3., Kimi Räikkönen a 4. helyen zárta a versenyt, de
a német hátránya is majdnem 20 másodperc volt Bottas mögött.
"Keményen küzdöttem, és jól rajtoltam, de nem volt hová mennem. Négy-öt kör elteltével nem tudtam tartani a tempót a Mercedesekkel, és onnantól elég magányos versenyen volt - magyarázta. - A verseny második felében javult a tempónk, de nem eléggé."
Vettel a verseny után újra gratulált Hamiltonnak, aki szerinte teljesen megérdemelten nyerte meg a világbajnokságot.
Egy kis sikerélmény azért a Ferrarinak is jutott az utolsó futamra:
Kimi Räikkönen a 4. helyével megelőzte Daniel Ricciardót a bajnokságban, és a tabella 4. helyén végzett. A futam előtt még 7 pontos előnnyel az ausztrál foglalta el ezt a pozíciót, az Abu-dzabi Nagydíjat azonban nem tudta befejezni, a 21. körben hidraulikai probléma miatt a fűre parkolta a Red Bullt.
"Megint a megbízhatósággal volt problémánk, semmit nem tehettem volna, hogy megakadályozzam - mondta csalódottan Ricciardo, aki az utolsó négy futamból háromszor kiesett. - Ez a kiesés azért fáj különösen, mert márciusig nem tudom feledtetni egy jobb eredménnyel. Az nem sokat számít, hogy elvesztettem a 4. helyet a pontversenyben, Kiminek azzal az autóval sokkal nagyobb előnnyel kellett volna előttem végeznie."
A másik Red Bull-lal Max Verstappen az 5. helyen ért célba, alig egy másodperccel Räikkönen mögött, de a finnt nem tudta komolyan támadni. Nico Hülkenberg remek futammal fejezte be az évet, a 6. helyen fejezte be a futamot annak ellenére, hogy 5 másodperces időbüntetést is kapott, amiért a pálya levágásával került Sergio Pérez elé az első körben. "Láttam, hogy blokkolta a kerekeit, és szélesen fordult, ezért nekem sem volt hová mennem.
Szerintem leszorított a pályáról, de az 5 másodperces büntetést igazságosnak tartom"
- mondta a német, akit egyesek azért bíráltak, mert nem adta vissza rögtön a helyét Péreznek.
A másik Renault-val Carlos Sainznak is komoly esélye volt a pontszerzésre egészen a 32. körben teljesített bokszkiállásáig, akkor azonban nem sikerült rendesen rögzíteni a bal első kerekét, ezért rögtön a csere után le kellett parkolnia az autóját.
A Renault a csúnya hiba ellenére is megelőzte a Toro Rossót a konstruktőri pontversenyben,
és a 6. helyen zárták az évet, mivel a Red Bull fiókcsapatánál sem Brendon Hartley, sem Pierre Gasly nem tudott pontot szerezni.
A Force India kettős pontszerzéssel búcsúzott az idénytől, a 7. helyezett Pérez megelőzte Esteban Ocont, akárcsak a világbajnokságban. A McLaren és a Honda három évig tartó együttműködése is pontokkal ért véget, Fernando Alonso a 9. helyen ért célba Abu-Dzabiban, miután a verseny második felében a pályán sikerült megelőznie Felipe Massát.
A Williamsszel az utolsó F1-es futamát teljesítő brazil sem távozik üres kézzel Abu-Dzabiból, 1 pontot szerzett a búcsúversenyén.
A Haas, a Sauber és a Toro Rosso ezúttal pont nélkül maradt, akárcsak Stoffel Vandoorne és Lance Stroll, aki háromszor is járt a bokszban, és csak az utolsó helyen végzett a Williamsszel.
Köszöntjük Olvasóinkat a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj élő közvetítésében! Naplementében indul, majd este zárul a futam, és ezzel az idei szezon is. Világbajnokaink már vannak, de nyitott kérdések még maradtak. Szinte tét nélküli, izgalmas futam jöhet.
Nem erős a gumikopás a pályán, és a folyamatosan változó hőmérsékletek miatt lehetséges, hogy ezúttal nem az elévágás lesz a követendő taktika, hanem az, ha a pilóták tovább maradnak kint a pályán.
Szombaton, az időmérő után rendezték az első F1-es eSport bajnokság döntőjét, amit egy brit konyhai kisegítő fiatalember, Brendon Leigh nyert meg.
Lando Norris a Forma-2-ben fog versenyezni, ezt Zak Brown, a McLaren ügyvezetője erősítette meg a Sky Sports műsorán. Stoffel Vandoorne-nak oda kell figyelnie, mert Brown szerint Norris már most is készen állna az F1-es szereplésre, Vandoorne viszont az idén nem váltotta meg a világot Fernando Alonso csapattársaként.
Az élmezőnynek nem maradt új ultralágy gumija, de nekik valószínűleg nem is kell majd. Fernando Alonsónak viszont jól jöhet, ő a 11. helyről rajtol, és ő az első, aki szabadon választhat gumit a futamra.
Zak Brown, a McLaren ügyvezetője a Sky Sportsnak azt mondta, jövőre nagyszerű márkák jelennek majd meg az autón, egy részükkel már megállapodtak, de tárgyalnak is még. Nem ígérte meg, hogy narancssárga marad a McLaren.
A gumiktól nem kíván sokat az aszfalt, viszont a 21 kanyar miatt 56 alkalommal kell sebességet váltani, a 63%-ban haladnak padlógázzal a versenyzők, 10-es skálán 10-es a fékek igénybevétele, az átlagsebesség 202 km/óra.
A Ferrari versenyzőjének 8 ponttal többet kellene szereznie, mint az előtte induló Daniel Ricciardónak, hogy helyet cseréljenek az egyéni pontversenyben, és Kimi Räikkönen legyen a 4. helyezett. Bár, ez lehet, hogy őt egyáltalán nem érdekli.
A brazil pilóta utoljára állt fel az F1-es rajtrácsra. A Sky Sportsnak azt mondta, nagyon várja a versenyt, és szeretne jó eredménnyel búcsúzni.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy most megúsztuk rajtbüntetés nélkül, Brendon Hartley 10 helyes hátrasorolása azonban nem írta át a sorrendet, mert egyébként is az utolsó lett az időmérőn.
5 perc van hátra a rajtig, és megjelent a képernyőn a jól ismert F1-es logó. Talán utoljára, mert már bejegyeztettek egy újat, és hamarosan várhatóan be is mutatják azt.
A négyszeres világbajnok eddig nem tudott futamot nyerni az adott szezonban, miután megnyerte a világbajnokságot. 2015 végén Nico Rosberg kezdett győzelmi sorozatba, az idén pedig Sebastian Vettel győzött Brazíliában, itt pedig Valtteri Bottas áll a pole pozícióban. Érdekes, hogy Hamilton pole-t sem szerzett még, miután világbajnok lett.
Az igazi műsor viszont most kezdődik, indul a felvezető kör!
Ő az első, aki választhatta volna a szuperlágy abroncsokat is, de ő is az ultralágyaknak szavazott bizalmat. Csak a mezőny vége (Wehrlein, Ericsson, Hartley) próbálkozik alternatív taktikákkal.
Az első kanyarokat gond nélkül sikerült teljesíteni, később viszont Kevin Magnussen megpördült. Sebastian Vettel kissé elfékezte magát, de így is megtartotta a 3. helyet Valtteri Bottas és Lewis Hamilton mögött.
A finn pilóta a Red Bullok szendvicsébe szorult, nem tudott feljönni csapattársa mögé, mert Ricciardo visszaverte a támadását. Bottas előnye 1,3 másodperc Hamilton előtt és 2,3 másodperc Vettel előtt.
Pérez és Hülkenberg "vitatkozik" a rádión, mert Hülkenberg úgy érzi, hogy Pérez leszorította őt, a Force India pilótája viszont visszaköveteli a helyet, amit szerinte Hülkenberg a pálya levágásával szerzett meg. Szoros a mezőny a 7-12. helyen.
1:43.166-tal az övé a leggyorsabb kör, Hamilton egyelőre nem támadhatja őt a DRS-sel. Vettel tartja a 3. helyet, de már majdnem 3 másodperc a hátránya.
Ez átrendezheti a sorrendet, ami most így áll:
Bottas, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Massa.
A különbség csak 1,1 másodperc az élen állók között. Közben Hülkenberg 2,8 másodpercre lépett meg Péreztől, de kapott 5 másodpercnyi időbüntetést. Vajon ki tud autózni annyit, hogy Pérez ne kerüljön vissza elé a bokszkiállásoknál?
1:43.137-et futott, bő 2 tizedet faragott megint Bottas előnyéből. Kérdés, hogy egymásnak esnek-e, mert ha Bottas nem nyer, biztosan nem lesz 2. a pontversenyben. Bár, egyelőre így sem, mert Vettel kényelmesen halad a 3. helyen.
1:43.011-re javította a leggyorsabb kört, most 1 tizedet visszaadott Hamiltonnak, és Vettel is kapott 0,3 másodpercet, de a különbség még így is csak 1,3 másodperc és 2,1 másodperc.
Lance Stroll legyűrte Romain Grosjeant, közben Valtteri Bottas 1:42.826-ra gyorsult, ez most 3 tizeddel jobb Hamiltonnál és Vettelnél. A verseny egyelőre fékezett habzású, Pablo Elizalde, a Motorsport.com gyakran viccelődő szerzője is annyit írt a Twitterre, hogy "legalább a naplemente jól néz ki."
Beállt az élmezőny, Bottas 1:42.825-tel a leggyorsabb köröket futja, és most 1,8 másodperccel vezet Hamilton előtt, Vettel viszont még mindig csak 2,5-re van Hamiltontól, és úgy tűnik, tudja tartani a lépést az Ezüstnyilakkal.
Bevetette a DRS-t is, úgy tűnt, hogy egy pillanatra ő volt előrébb, de Stroll keményen védekezve megvédte a 13. helyezést. Ez most a legnagyobb csata a pályán.
A 9. körben mindössze 8 ezredmásodperc volt közöttük a különbség, Hamilton ennyit hozott a csapattársán. Vettel bő 3 tizeddel lassabb volt náluk.
A csapattársa autója által keltett turbulenciában, DRS nélkül is a leggyorsabb kört futotta 1:42.698-cal. Valószínűleg a kerékcserére vár, hogy utána az élre állhasson.
A rajt után elvesztette a csatát Ricciardo ellen, Räikkönen azóta szó szerint egyre távolabb kerül a pontverseny 4. helyétől.
Grosjean visszaelőzte Strollt, kissé össze is koccantak, majd Stroll visszatámadt, de elvesztette a csatát. Bottasé volt a leggyorsabb kör 1:42.522-vel.
Miután Grosjean visszaelőzte, a Williams kihívta kereket cserélni. Szuperlágy gumikat kapott, ez korai csere, de akár végig is érhet. Safety Car jönne jól neki, de az 2012 óta nem lépett itt pályára.
Folytatódik a Brazíliában "megkezdett" csata, Alonso megint volt csapattársát, Felipe Massát üldözi. Honda motorral nehéz lesz megelőzni a Williams Mercedes erőforrását.
Hivatalosan 6 perc múlva lemegy a nap Abu-Dzabiban, a hőmérsékletek folyamatosan csökkennek, de egyelőre a mezőny erőviszonyain ez nem látszik.
Ő az első a tágan értelmezett élmezőnyből, érdemes kockáztatnia, mert Räikkönen verhetőnek tűnik, még úgy is, hogy Verstappen nincs formában a hétvégén. Szuperlágy gumikat kapott.
Ez az elfékezés is indokolta Stroll korai kerékcseréjét.
A Ferrarinál tartottak az elévágástól, de Räikkönen visszajött a 7. helyre úgy, hogy Verstappen beragadt a 8. helyezett Ocon mögé.
Ők nem egymás ellen versenyeznek, ezért Ocon elengedte a gyorsabb Verstappent. Neki elsősorban Hülkenberg és Pérez után kellene igyekeznie.
Bottasé a leggyorsabb kör 1:42.457-tel.
Mérnöke mondott neki háttérinformációkat, de Hamilton azt kérte, hogy csak a lehető legkevesebbet beszéljen hozzá. Pérez is kiállt kereket cserélni, közben Gasly megpördült a bokszbejáratnál, de folytatni tudta a versenyt.
Az 5 másodperces büntetése ellenére is visszaért a korábban szintén kereket cserélő Pérez elé, így gyakorlatilag megúszta, hogy a pálya levágása miatt elmarasztalták. Vandoorne közben küszködik a McLarennel, a korábbi kerékcsere ellenére is azt mondja, olyan, mintha raliautót vezetne.
Bottas 2,5 másodperccel vezet Hamilton előtt, az ő előnye 5,6 másodperc Vettellel szemben. Ennyit nehéz lesz behozni, főleg azért, mert Bottas 1:42.439-cel megint a leggyorsabb volt.
Az ausztrál pilótát valószínűleg nagyon későn hívták be, és a csapat nem készült fel teljesen a kerékcserére. Lassan végeztek az autójával, de így is visszaért Räikkönen elé.
A 2,4 másodperces idő nem világrekord, de arra mindenképpen elég lesz, hogy Ricciardo előtt maradjon.
A visszajátszás szerint még valószínűleg a kerékcsere előtt súrolta a falat, most viszont a rádió szerint hidraulikus hiba miatt kellett félreállnia. Így Räikkönené lehet a pontverseny 4. helye.
A 2-es szektorban sárga zászló van érvényben Ricciardo autója miatt, a fűről próbálják elvinni a Red Bullt. A Mercedes megijedt, hogy jöhet a Safety Car, és azonnal kihívták Bottast kereket cserélni. Most Hamilton vezet, és 1:42.421-gyel rögtön a leggyorsabb kört futotta. Alonso is kiment a bokszba, de a bal hátsó kerekével gondok akadtak, és vesztett 1 másodpercet.
Ezzel időt fog veszteni, kérdés, hogy meddig akarják kint hagyni a pályán. Bottas hátránya 19,7 másodperc, ez még nem elég Hamiltonnak. Massa is kint volt a bokszban, visszaért Alonso elé.
Kihasználta, hogy az abroncsai már üzemi hőmérsékletre melegedtek, és valószínűleg mindent feltekert és bevetett a McLaren Hondában. Kicsit meg is lépett a Williamstől.
Nála is 2,4 másodpercig tartott a kerékcsere, Bottas visszavette a vezetést, mivel 1:42.204-gyel új leggyorsabb kört futott.
A két Mercedes között állandó maradt a sorrend, Bottas 1,8 másodperc előnnyel vezet, Vettel viszont már 9,9-re van Hamiltonhoz képest, ez sokkal több, mint a bokszkiállás előtt. Räikkönen is 9 másodpercre van Vetteltől, Verstappen viszont csak 1,1-re Räikkönentől.
Mivel Ricciardo kiesett, Räikkönen előrelépett a 4. helyre a versenyen. Ez 12 pontot ér, de neki elég a 6. hely is ahhoz, hogy 8 pontot szerezzen, amivel a Red Bull pilótája elé kerülhet az összetettben.
Lehet, hogy erre készül, mert 1:41.734-gyel új leggyorsabb kört ért el, és DRS-távolságon belülre került Bottas mögött. Vajon megtámadja csapattársát?
Úgy tűnik, elkezdtek versenyezni egymással a Mercedesek, ezzel jól ott is hagyták Vettelt, aki már 12 másodpercre van Hamilton mögött. A német pilótának azt mondta a mérnöke, hogy a gumik jó állapotban vannak. Fél másodpercet kap körönként Hamiltontól, de gyorsabb Räikkönennél és Verstappennél.
Ez a kanyargós részen nem mindig sikerül neki, 0,7-1,2 másodperc között ingadozik a különbség. A lekörözések is beleszólnak a küzdelembe.
A Force India pilótája még mindig a kopott ultralágy gumikkal megy, pedig az élcsoportban már mindenki cserélt kereket. Neki is muszáj lesz, viszont közben utolérik a korábban előtte lévők. A sorrend most a következő:
Bottas, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Ocon, Sainz, Hülkenberg, Pérez, Grosjean.
Elfékezte a jobb első kerekét, és ki is csúszott a célegyenesbe vezető kanyarnál. Ezzel fél másodpercet vesztett, és már 1,3 másodpercre van a csapattársától.
A Force India és a Renault pilótáinak kerékcseréit összehangolták, de az izgalmaknak gyorsan vége szakadt, mert Sainz bal első kerekét nem rögzítették rendesen. Sainz már a bokszutcából is alig tudott kihajtani, majd azonnal meg kellett állnia.
Most körözték le a 17. helyezett Strollt. Hasonló a különbség közöttük, mint Bottas és Hamilton között, Vettel közben a senki földjén halad 16 másodperccel Hamilton és 10-zel Räikkönen előtt.
Gyakran osztanak rajtbüntetést a következő versenyre, ha egy csapat veszélyesen engedi ki a pilótáját a bokszból, ez akár a következő szezont is érintheti a Renault-nál.
Stroll közben a Sky Sports szerint vezethetetlennek nevezte az autóját, a 9. helyezett Alonso pedig arról érdeklődött, hogy hol tart Vandoorne, és tud-e segíteni neki. Azt mondták neki, hogy nem, mert neki is gondjai vannak. Vandoorne egyelőre a 12. a sorban.
Vannak, akik közel haladnak egymáshoz, például Bottas és Hamilton vagy Räikkönen és Verstappen, de igazából senki sem próbálkozik semmivel, és az eredmény sem befolyásol már szinte semmit. Falja a kilométereket a mezőny.
A futam elején úgy tűnt, hogy a Ferrari valamennyire tudja tartani a lépést, a szuperlágy gumikkal azonban nem tudnak mit kezdeni, és az egymással csatázó Ezüstnyilak is rákapcsoltak. Vettel már 18,5 másodpercre van Hamiltontól, és majdnem 20-ra Bottastól.
Két lekörözött között kezdett cikázni a pályán, mintha gumit melegítene. Nem valószínű, hogy így próbálná tartani az üzemi hőmérséklete, lehet, hogy törmeléket próbált ledörzsölni a futófelületről.
Az élen álló finn pilóta 1:41.577-tel új leggyorsabb kört ért el, Hamilton 1:41.722-vel egyéni legjobbat futott. Vettel 1:42.249-et tudott legutóbb.
Most ő lendült formába, 1:41.406-tal újabb leggyorsabb kört futott, Hamilton 1:41.605-öt tudott, Vettel 1:41.959-et. A 6. helyezett Hülkenbergig mindenki egyéni legjobbakat ért el.
Közben a 14. helyezett Wehrlein a tavalyi Ferrari motorral próbálja megelőzni az idei Ferrarit hajtó Haas-pilótát, Magnussent, de az egyenesben sokkal gyorsabb az új változat.
Bottastól 21,8 másodpercre van, vagyis körönként átlagosan majdnem fél másodpercet kap a Mercedesektől. Ez nagyon sok, a mai futam alapján nem is gondolnánk, hogy Vettel pár héttel ezelőtt még a világbajnoki címre hajtott.
Valahol vesztett 4 tizedet, mert csak 1:42.316-ot ért el, de még így is 1,3 másodperccel vezet Hamilton előtt.
Ha ez így megy tovább, valószínűleg Bottas érdemli majd ezt meg, mert legalább megnyeri a versenyt (ha még 8 kört kibír az élen), de egyébként elég nehéz kiemelhető teljesítményt találni a mezőnyben.
Még a kerékcserék után hajtott végre pontos előzést, és ez kulcsfontosságú lehet Massa ellen, mert így a 9. helyen halad, és azóta 7,8 másodpercet vert a Williamsre. Ha ott nem előz, lehet, hogy később nem tudott volna.
Alonso lekörözését is kihasználva felzárkózott a bal első kerekét elfékező Bottas mögé, de komoly támadást nem tudott indítani. Egy ideig 1 másodperc alatt volt a különbség, majd ismét 1,2-re nőtt.
Mérnöke tájékoztatta őt a köridőkről, Vettel pedig visszakérdezett, hogy miért olyan lassúak a Mercedesek. Megtudta, hogy ennek oka a forgalom, majd fogta magát, és 1:41.244-gyel megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
Az élen álló finn 1:40.750-re gyorsult, ez most a verseny legjobb köre, Hamilton viszont csak 1:41.473-at teljesített, így a különbség rögtön majdnem 3 másodpercre nőtt. Nem erőlteti már, hogy megnyerje a versenyt.
Bottas tartja a ritmust, 1:40.650-nél tart, Vettel 1:40.2-es körrekordja viszont aligha dől meg. Hamilton visszavett a tempóból.
Vagy elfogytak az abroncsai a csatában, de ez a kevésbé valószínű. A hátránya 4,6 másodpercre nőtt Bottas mögött, de Vettel még mindig 18-ra van tőle.
Lewis Hamilton bejött mögötte a 2. helyen, Sebastian Vettel pedig a 3. lett, így a pontversenyben a Ferrari pilótája zárt a 2. helyen. A 4. helyezett Kimi Räikkönen lett, és a pontversenyben is átvette ezt a pozíciót a korábban kieső Daniel Ricciardótól. Max Verstappen, Nico Hülkenberg, Sergio Pérez, Esteban Ocon, Fernando Alonso és Felipe Massa a pontszerzők további sorrendje.