Délután Rosberg vert fél másodpercet Hamiltonra Brazíliában
2015. november 13. 16:54
A Brazil Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén fordult a kocka, és Nico Rosberg vette át a vezetést, nagyjából annyit verve csapattársára, Lewis Hamiltonra, mint amennyivel délelőtt kikapott tőle. A Mercedes fölényesen uralta a 800 méter magasan fekvő, motorerő-igényes interlagosi pályát: a 3. helyezett Sebastian Vettel már majdnem egy teljes másodperccel volt lassabb Rosbergnél.
Az eső folyamatosan cicázott a mezőnnyel, és néha elkezdett szemerkélni is, de annyira sohasem kezdett rá, hogy érezhetően befolyásolja a tapadást. A versenyzőknek sokkal inkább az átalakított kerékvetőkkel és a tavaly óta felrepedezett aszfalttal gyűlt meg a bajuk, amelyek miatt változtatniuk kellett a korábbi években megszokott íveken.
A közepes keverékű gumikon most is Hamilton érte el a jobb időt, a lágyakon viszont az egy évvel ezelőtti Brazil Nagydíj összes edzésén leggyorsabb Rosberg ragadta magához a kezdeményezést. A Mercedesnek sem a rövid, sem a hosszú etapokon nem volt komoly ellenfele.
A Ferrari a Red Bullhoz és a Williamshez hasonlóan megosztotta a munkát a pilótái között: a versenyszimulációkon az egyiket a lágy, a másikat a közepes keverékű Pirelliken szerepeltette. A kopás a várakozásoknak megfelelően erősnek bizonyult.
A Mercedes-Ferrari kvartett mögött a Renault új motorját használó Daniel Ricciardo zárt a Red Bull-lal, 0,263 másodpercet verve csapattársára, Danyiil Kvjatra, aki még a régi erőforrással körözött. Valtteri Bottas a Williams szokásos pénteki formáját felülmúlva 6. lett, megelőzve a lotusos Romain Grosjeant. A francia autójában az edzés során féket kellett cserélni.
Bár több apró kicsúszást és megpördülést láttunk – a hosszú etapja végén Rosberg is elfékezte magát a 12-es kanyarnál –, az egyetlen komolyabb incidens az volt, hogy Fernando Alonso McLarenjében a 30. percben elfüstölt az idei 11. Honda motor is. A spanyol versenyző a védőkorlátra roskadva várta, hogy az orvosi autó visszavigye a bokszba.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Az időeltolódás csupán 3 óra, azaz Sao Paulóban hamarosan délután 2 lesz. Az első edzés óta szemerkélt az eső, de azóta elállt, és a pálya hamar felszáradt. Egész hétvégére változékony időt jósolnak: az időmérőn valószínűleg esni fog.
Habár elég zavarosan alakult a hete, kicsit összetörte a Pagani Zondáját, beteg volt, és késve érkezett Interlagosba, ez egyelőre nem látszik meg Hamilton teljesítményén: ő nyerte az első edzést. Ezzel már jobban áll, mint egy évvel ezelőtt, amikor mindig Rosberg volt a leggyorsabb. Mögöttük ezúttal (is) Vettel végzett.
Elékezdett szemerkélni, de még csak alig: így nem lesz azonnal csúszós az aszfalt, de a csapatok gyorsan belecsaphatnak a lecsóba, amíg elviselhetőek a körülmények. A levegő 28, az aszfalt 32 fokos - 3-5 fokkal hűvösebb, mint délelőtt.
Tavaly óta kicserélték némelyiket, és a versenyzők azt mondják, annyira másképp viselkednek rajtuk az autók, hogy az ívekkel is variálniuk kell. Ez lehetett az egyik oka annak, hogy a legjobb köridő délelőtt 8 tizeddel gyengébb volt az egy évvel ezelőttinél, pedig akkor új és nyers volt az aszfalt.
Öten máris kimentek, köztük a Sauberek és a Manorok. Egyelőre mindenki a közepes gumikat használja, vagyis az interekre még nincs szükség.
A Mercedesnél legalábbis azt mondták, jobb körön volt, mint Hamilton, de forgalomba került. Most kihajtott a pályára, akárcsak Vettel. Már 10-en vannak odakint.
Már heten feliratkoztak a tabellára, Verstappen 1:15.410-zel vezet, megelőzve Sainzot. Grosjean a rádión arra panaszkodott, hogy "a fékek nem működnek rendesen." Talán hidegek?
A 3-as kanyarnál sokallt be a Manorral. Maldonado pedig nagyot ellenkormányzott a szikrázó Lotusszal.
Egy pillanatra Massa állt az élre, de Vettel 1:14.906-os kört futott. Räikkönen az utolsó szektorban még gyorsabb volt, mégis csak 3. lett, míg Bottas 1:14.621-re javított. Sőt, most Ricciardo is megelőzte Vettelt.
1:13.793: mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Vettel javított, de így is 7 tizedre van tőle. 18 autó van a pályán, a csapatok nyilván tartanak az esőtől - bár most épp elállt.
"A gumik egyáltalán nem tapadnak" - panaszkodik a rádión. Hamilton Vettelt megelőzve feljött másodiknak, egyelőre csak a középső szektorban volt gyorsabb Rosbergnél.
1000 euróra, mert a délelőtti edzésen Jolyon Palmert pont Button orra elé engedték ki a bokszból. Kis híján összeütköztek. A csapat hétvégéje nem kezdődött jól, mert gyaníthatóan valamilyen tartozás miatt nem engedték be őket a garázsukba: Bernie Ecclestone segítette ki őket 300 ezer euróval, amit levont a jövőre esedékes pénzdíjukból.
1:13.634-re faragta le az idejét. A sorrend az első negyedóra után: Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Kvjat, Massa, Ericsson, Nasr, Alonso, Sainz. Ricciardo az új Renault motort használja, amely a becslések szerint 0,14-0,16 másodpercet ér körönként. Tíz rajthelyes büntetést fog kapni a használata miatt. Bár úgy hírlett, a Renault 11 zsetont költött el a kifejesztésére, a Sky azt állítja, valójában csak 7-et.
Kvjat a rádión azt mondta, a 2-es és 3-as szektorban "nagyon csúszik" a pálya, Rosberg szerint ugyanakkor az eső még semmilyen gondot nem okoz.
Ő az első. A közepeseken 1:15.208 volt a legjobbja, amivel a 11. helyen áll; Hamiltontól 1,5 másodperce van, a 3. helyezett Vetteltől viszont csak 7 tizeddel marad el.
A spanyol elsőre 1:15.129-et ment a lágy Pirelliken, de ez is elég volt ahhoz, hogy három pozíciót javítva feljöjjön 8-adiknak.
Nem sokkal: 3 századdal, pedig az első két szektorban egyéni legjobb részidőt ért el. Még mindig 0,803 másodpercre van Hamiltontól. Bottas is megkapta a lágy gumikat. Az eső egyelőre nem erősödött, és a McLaren arról tájékoztatta Alonsót, hogy nem is fog.
A lágy gumikon kereken egy másodpercet javított, 1:13.603-nál állította meg a stoppert. Érdekes, hogy Hamilton délelőtt a keményeken is gyorsabb volt 1 tizeddel.
A 10-es kanyarban le is parkolta. Ez a 11. belső égésű motorja volt ebben a szezonban, pedig a szabályok szerint mindenkinek 4-gyel kellene teljesítenie a szezont...
A McLaren rossz helyen áll. Az időzítés nem túl szerencsés, mert Ricciardo, Räikkönen és Sainz pont az előbb hajtott a pályára a lágy Pirelliken.
Ahogy a BBC megjegyzi, egy ilyen kép önmagáért beszél...
A pálya szélén álldogáló Martin Brundle szerint már szükség van füldugóra, ami a turbókorszak elején nem volt jellemző. Szerinte az lehet az oka, hogy nő a motorok teljesítménye.
Az orvosi autó visszafuvarozta Alonsót a bokszba, a lerobbant McLarent is eltávolították a pálya széléről. Hamilton és Ericsson azonnal kiment, mindketten a lágy gumikon.
A lágy gumikon 4 tizedet vert Hamiltonra: 1:12.385-re javított, míg Hamilton csak 1:12.843-as időre volt képes. Mindhárom szektorban Rosberg érte el az abszolút legjobb részidőt. Vettel megszerezte mögöttük a 3. helyet, de 0,960 másodperces hátránnyal. Ez sok!
Most pár perc leforgása alatt lényegében mindenki lebonyolította az időmérő-szimulációját. A Mercedesek egyetlen gyors kör után már vissza is tértek a bokszba, Vettel viszont egy hűtőkört követően megint javítani készül... De csak az első és utolsó szektorban ért el jobb időt, mint az előbb.
Féiidőben így állunk: Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Hülkenberg, Kvjat, Massa, Maldonado, Nasr, Verstappen. Grosjean Lotusában kicseréklték a féket.
Éppen az előbb panaszkodott rá, hogy nehéz vezetni az autóját - a kanyarbejáratnál túlkormányzottnak tűnik, és a 8-as kanyarban most meg is forgott. Jobban mondva csak félig: a rázókövön keresztbe állt.
Egyelőre inkább a három kerékcsere felé mutatnak a jelek: Buttont megkérdezték, hogy akar-e még maradni a pályán, de azt felelte, "semmiképpen nem. A gumiknak annyi."
Most csak négyen vannak kint a pályán. Így alakult pár versenyző ideje a közepes => a lágy gumikon:
HAM 1:13.634 => 1:12.843
ROS 1:13.770 => 1:12.385
VET 1:14.437 => 1:13.345
RIC 1:14.560 => 1:13.585
BOT 1:14.621 => 1:13.603
RAI 1:14.710 => 1:13.500
ALO 1:15.208 => 1:15.129
A különbség a kétféle keverék között 1-1,2 másodperc lehet.
A versenyirányítás arra figyelmeztet, hogy "a 6-os szektorban" csúszik az aszfalt. Rosberg váltójával nem stimmelt valami, arra kérték, térjen vissza a garázsba - de a bokszutcán áthajtva folytatta egy gyakorlórajttal. "Egyértelműen van valami gond" - mondta.
Úgy tűnik, az időjárás ezúttal nem zavar be. A legtöbben, köztük a két Mercedes, a lágy gumikat választották a versenyszimulációjukhoz. Bottas és Nasr a kivétel.
Mármint az orr-rész elejéről azt a kivezető nyílást, amit egy kísérleti S-csatorna részének tartottak, és amely délelőtt mindkét autójukon rajta volt. Az S-csatorna az autó alól szívja ki és vezeti felülre a levegőt, felgyorsítva az áramlást. Több csapat régóta használ ilyet, köztük a Sauber és a Red Bull.
A 9-es kanyarnál. A két Ferrari még nem vágott neki a hosszú etapjának, a közepes gumikon járnak ki-be a bokszból, vélhetően a rajtolást gyakorolják.
A Mercedes pont nem, de a Ferrari, a Williams és a Red Bull az egyik versenyzőjét a lágy, a másikat a közepes gumikon küldte ki. Konkrétan Vettelt, Massát és Kvjatot a lágyakon, míg Räikkönent, Bottast és Ricciardót a közepeseken. Jellemzően 1:16-1:17 körüliek az idők.
Hát, ez is szokatlan látvány:
Rosberg a rádión arra panaszkodott, hogy gondjai vannak a beállításokkal.
A 12-es kanyarnál sokall be, egyenesen kicsúszott a fűre. Már a 19. körében jár ezzel a szett gumijával. Hamilton közben a közepes gumikra váltott.
A Mercedesek, valamint Massa, Hülkenberg és Kvjat a lágyról a közepes keverékre tért át. A kopás elég durvának tűnik, Verstappen arra panaszkodott a rádióban, hogy "a gumijaim meghaltak." Az eső közben megint eleredt, bár még csak szemerkél.
"Meg akarjuk ismételni az első szárnyak összehasonlítását, úgyhogy gyere be a bokszba!" - kérik Buttont a rádión.
A bokszban eltöltött pár percet nemrég, de nem váltott a lágy keverékre. Räikkönen tette meg a legtöbb kört az aktuális szettel: 25-öt. Az ő autóján a közepes Pirellik vannak, de már Vettel is 19-et teljesített a lágy gumikon.
A hosszú etapokon is ő hozza a jobb köridőket, bár a forgalom miatt nehéz eligazodni az eredményeken. Mindjárt vége az edzésnek.
Ezúttal, a lágy gumikon ő vert fél másodpercet a csapattársára, míg Vettel csaknem egy teljes másodpercet hátránnyal lett 3. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk a teljes eredménylistával, aztán az összefoglalóval is.