Hamilton az élen, lángoló autó vetett véget az edzésnek
2018. június 22. 11:50
Utoljára 2008-ban bőgtek fel hivatalos nagydíjhétvégén Forma-1-es motorok Franciaországban. A visszatérésre tíz évet kellett várni, de már nem Magny Cours, hanem a versenynaptárban utoljára 1990-ben helyet kapó Paul Ricard pálya köszöntötte a száguldó cirkusz mezőnyét, amely megkezdte háromhetes rohanását Európában, hiszen egy héttel később az osztrák, utána pedig rögtön a brit versenyhétvégén lesz jelenése.
A pilóták a labdarúgó világbajnokság Anglia–Panama mérkőzése által alakított, rendhagyó menetrend miatt délben gurultak ki a pályára szikrázó napsütésben, 25 fokos levegő-, 43 fokos pályahőmérséklet mellett. A hétvége kedzetének nagy kérdése, hogy a Mercedes végre beveti-e a Kanadában elnapolt, új fejlesztésű motorját.
Az istálló az első edzésen megerősítette: mind a hat Mercedes motoros autóban új turbó, MGU-H és belső égésű motor dolgozik, a specifikációról azonban csak a második tréning után adnak tájékoztatást.
A szorgalommal nem volt baj a Mercedesnél, Bottas és Hamilton teljesített először mért kört az 5,8 km hosszú pályán. Az események így is lassan indultak be, amikor azonban a versenyzők többsége elkezdett ismerkedni az aszfaltcsíkkal, sorban jöttek a hibák. A legtöbbekkel a hatos kanyar és az abban uralkodó változó szélirány babrált ki, előbb Brendon Hartley, utána Stoffel Vandoorne, később pedig Kimi Räikkönen is kipördült a bukótérbe, de mindannyian folytatni tudták a körözést.
Az első fél órát az ultralágyakat használó Mercedesekkel és Ferrarikkal ellentében a választható legkeményebb, lágy gumikat nyüstölő Daniel Ricciardo zárta az élen 1:32.576-os idővel, mögötte Valtteri Bottas következett fél másodperces hátrányban, míg a harmadik helyen álló Räikkönen lemaradása már több, mint egy másodpercre rúgott.
Hamilton 1,5 másodperces hátrányban csak a 4. volt, eközben pedig a ritmust sem igazán találta, a hátsó egyenesben 300 km/h fölötti tempónál nagyot kellett mentenie, mivel kis híján nekiment az előtte araszoló Vandoorne McLarenjének. Sebastian
Vettelnek sem indult jól a tréning, a német az első fél óra végén 2,5 másodpercce lassab volt Bottasnál és csak a 10. helyen állt.
A folytatásban a Toro Rossóért izgulhattunk, miután a csapat elvesztette a rádióösszeköttetést Pierre Gaslyval, így nem tudta kihívni a franciát a bokszba, hogy az első 40 perc végén az ilyenkor kötelező módon leadja az addig használt gumiszettjét az FIA-nak.
Az anyacsapat Red Bullnál is akadtak gondok, Verstappen autójának hátulján lázasan dolgoztak a szerelők, a holland így értékes perceket veszített. Az edzés második felében ugyanígy járt Vettel is, akinek az első felfüggesztését kellett kicserélni.
Az utolsó fél órára fordulva Esteban Ocon is meglátogatta a hatos kanyar bukóterét.
A sárga zászlós periódust követően pedig feléledtek a Mercedesek, előbb Bottas, majd a korábban az autója viselkedésére panaszkodó Hamilton állt az élre 1:32.231-gyel.
Közben Charles Leclerc mutatta meg, hogy nem csak a hatos kanyarban lehet hibázni, a Sauber versenyzője a hátsó egyenes féktávján elcsípte a külső kerékvetőt, amitől látványosan keresztbe állva csúszott tovább egyenesen.
A Sauber szerelőinek az edzés legvégén főhetett azonban csak igazán a feje, Ericsson ugyanis már jelentős anyagi kárral járó hibát vétett az ultragyors Signe kanyart követő jobbosban.
A svéd az autó jobb hátuljával csapódott a védőfalba, amitől a Sauber ki is gyulladt.
Az edzést piros zászlóval azonnal megszakították, és mivel két percnél alig volt valamivel több hátra belőle, már nem is indították újra.
Hamilton megtartotta vezető helyét Bottas és Ricciardo előtt. Az első hármast a két Ferrari követte Räikkönen és Vettel sorrendben, a hatodik helyen legjobb franciaként Romain Grosjean végzett Verstappen előtt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Francia Nagydíj első szabadedzésén! Utoljára 2008-ban, akkor még Magny Cours-ban vendégeskedett hivatalos versenyhétvégén Franciaországban a mezőny, azóta kereken 10 év telt el. Most a Paul Ricard pályán tér vissza a száguldó cirkusz, ráhangolódásként pedig elolvashatják előzetesünket.
Ezek közül az egyik a 2002-es futam volt, amelyen Michael Schumacher megnyerte 5. világbajnoki címét, beállítva Juan Manuel Fangio rekordját. A németnek az olajfolton megcsúszó Räikkönen belszerencséjére is szüksége volt a győzelemhez.
Pierre Gasly és Esteban Ocon is változtatott fejfedőjén élete első hazai F1-es futamára.
Szikrázó napsütés és 25 fok fogadja a pilótákat.
Marcus Ericsson hajtott ki elsőként a Paul Ricard aszfaltjára, a nyomában Magnussen és Vandoorne.
Ted Kravitz, a Sky Sports riportere jelenti: igencsak nehézkes az eljutás a pályára, a környező utak nincsenek igazán felkészülve a nagydíjra érkező tömegekre.
A Sky Sports értesülései szerint az új fejlesztésű motort használja a Mercedes, hivatalosan azonban csak később erősítik meg a csapat, hogy melyik változat van az autójában.
A Mercedes finnje teljesít először mért kört, 1:36.849 alatt ért körbe.
Az már az első képekből nyilvánvalóvá vált, hogy a Paul Ricardon igencsak szűk a bokszutca, a tréning elején kisebb dugó is kialakult emiatt.
Lewis Hamilton iratkozott fel másodikként a mért kört futók listájára, 1,2 másodperccel egyelőre azonban elmaradt csapattársától. Hülkenberg Renault-ja eközben feltűnően sok szikrát hány.
A brit 3 tizedre zárkózott fel Bottas mögé, közben pedig Verstappen is futott mért kört, egyelőre a harmadik a két Mercedes mögött.
A négyszeres világbajnok mindössze három kör után máris azt jelenti, hogy a hátsó gumik tapadása elkezdett csökkenni.
A Toro Rosso pilótája a hatos kanyarban pördült ki a bukótérbe, de folytatni tudta. A Paul Ricardon rengeteg a tágas bukótér, de vigyázniuk kell a pilótáknak, mert a festése érdes és könnyen leradírozhatja a gumikat.
Hartley az aero konfiguráció ellenőrzésére kérte csapatát, mert nem teljesen értette, hogy mitől indult el az autója hátulja.
Erre a hétvégére az ultralágy, a szuperlágy és a lágy keverék áll a csapatok rendelkezésére. A Red Bull ausztrálja a legutóbbin futott mért kört és át is vette a vezetést, 3 tizeddel megjavítva Bottas idejét.
A pálya menti bukótereket kifelé haladva előbb kék, majd piros sávok szegélyezik, a közvetítés grafikájából pedig megtudhattuk, előbbi kisebb, utóbbi nagyobb tapadással bír.
Vettel és Räikkönen egyaránt ultralágyakon kezdte meg az érdemi körözést, a finn a harmadik, a német a hatodik helyen áll. Eddig 12 pilóta futott mért kört.
Az ausztrál több, mint egy másodpercet faragott le a legjobb időből, 7 tizeddel előzi meg az időközben javító Räikkönent.
Hartley után a belga is megismerkedett a különleges festésű bukótérrel, ráadásul ugyanott, a hatos kanyarban tette mindezt.
Mind a 6 Mercedes motort használó autóban új turbó, MGU-H és belsőégésű motor van, a specifikációról azonban csak a második szabadedzés után adnak tájékoztatást.
A finn 1:33.623-mal étvette a vezetést, de mindössze 68 ezred az előnye Ricciardóval szemben.
Nem sokáig tartott a Ferrari öröme, Ricciardo 1:33.495-tel visszavette az első helyet.
A brit kis híján telibe találta a hosszú egyenes végi féktávon poroszkáló Vandoorne McLarenjét, a bukótérbe kellett kimenekülnie.
A finn Hartley és Vandoorne után ugyancsak megpördült a hatos kanyarban. Alonsónak jelentették is: a szél az oka a sok hibának a hatosban. Leclerc is megforgott nagy sebességnél, de ő az egyes kanyarban vesztette el uralmát az autó fölött.
Az ausztrál előbb 1:32.979-re, majd 1:32.576-ra tornázta le a legjobb időt. A Red Bull pilótáját Bottas követi közel 6 tizedes hátrányban, Räikkönen lemaradása már több mint egy másodperc.
Ted Kravitz a bokszutcából jelenti: a holland autójának hátuljával lehet valamilyen probléma, levették a padlólemezt, hogy kivegyék az akkumulátort. Verstappen kiszállt a pilótafülkéből.
A német mindössze a 10. helyen áll 2,5 másodperces hátrányban Ricciardóhoz képest. Kissé elcsendesedett a pálya, az első szett gumikat vissza kellett adniuk a csapatoknak, csupán Gasly van kint.
Íme a bukótér, amelynek festése nem csak a francia színeket képviseli, a kék felület kisebb, a piros nagyobb tapadással igyekszik megfékezni a kicsúszó autókat.
Az egyedül köröző Gasly is a bokszba hajt, miután csapata visszarendelte, mert elvesztette a telemetriai összeköttetést a Toro Rossóval.
A három nagycsapat megosztotta az első helyet, az élen Ricciardo, mögötte Bottas és Räikkönen.
A szabály szerint a csapatoknak az edzés első 40 percét követően vissza kell adniuk az addig használt gumiszettet, Gasly azonban 42 perc elteltével is a pályán maradt az addig használt gumikkal. A csapat szerint elvesztették a rádiókapcsolatot a franciával, ezért nem tudták behívni a bokszba. Kérdés, hogy az FIA elfogadja-e a magyarázatot, vagy a szabály megszegéséért büntetést ad a Toro Rossónak.
Noha csak a második szabadedzés után erősítik meg, hogy a régi vagy az új specifikációjú motorokat szerelték be a hat Mercedes motoros autóba, a végsebességek igencsak árulkodóak, az első öt helyen Mercedes motoros autó áll.
Ismét benépesült a pálya, a csapatok nekirugaszkodnak az edzés második felének.
A Haas dánja az utolsó előtti helyről elmozdulva az előkelő 8. pozícióba lépett előre.
A finn új ultralágyakon jött ki, lila első szektorral nyitott, a kör további részében azonban visszaesett, de így is lefaragott szűk 4 tizedet az idejéből.
A finn 3 századra közelítette meg az ausztrált, de maradt a második helyen.
A német a garázs hátsó részéből, sisak nélkül követi az eseményeket. Valami nincs rendben a Ferrarival?
Ezt jelenti a brit a csapatrádión versenymérnökének majd kéri, hadd menjen ki a bokszba.
Ezúttal Esteban Ocon, a hazaiak egyik kedvence csúszott ki a hatos kanyar bukóterébe, szinte egy az egyben lemásolva a korábbi megpördüléseket.
A finn 1:32.566-tal átvette a vezetést az ultralágyakon, csupán egy századdal javítva meg Ricciardo idejét.
A brit 1:32.273-as idővel 3 tizedet vert csapattársára és az élre állt. Eközben Verstappen előrejött a 15. helyről a 6. pozícióba, majd alulkormányzottságra panaszkodott.
Közben kiderült, hogy a német miért ácsorog a bokszban, Ted Kravitz, a Sky Sports riportere szerint az első felfüggesztést cserélik az autóján. A négyszeres világbajnok az utolsó előtti helyen áll.
A mexikói a belső íven próbálta meg előzni a lassan haladó dánt, aki nem vette észre és ráhúzta az autót, majd kimenekült a bukótérbe.
A Sauber pilótája a hátsó egyenes féktávján a hátsó kerekével megcsípte a rázókövet, majd balra kanyarodás helyett keresztbe továbbcsúszott.
A Ferrari szerelői befejezték a munkát a német autóján, aki 1:33.404-gyel a hatodik helyre jön fel, hátránya 1,1 másodperc a vezető Hamiltonnal szemben.
Az utolsó 20 percre fordulva Hamilton vezet, őt 0,14 századmásodperccel lemaradva Bottas követi. Ricciardo már 3 tizedes hátrányban a harmadik, Räikkönen közel 8 tizedes lemaradásban a negyedik.
A két Ferrari és Carlos Sainz köröz jelenleg az 5,8 km hosszú Paul Ricardon.
A színes bukóterek miatt igencsak könnyű felismerni a Paul Ricard pályát a levegőből is.
A finn az utolsó előtti kanyarban csúszott le az ideális ívről, de egyébként sem volt jó körön ultralágy gumikon.
A holland hatkörös ultralágyakon köröz, több kanyarban is túlcsúszott a kerékvetőn nagy igyekezetében.
Hamilton, Vettel és Ocon tartózkodik csak a bokszban, mindenki más a pályán 8 perccel az edzés vége előtt.
Mindketten használt ultralágyakat használnak.
Marcus Ericsson a rendkívül gyors 10-es kanyarban csúnyán összteörte a Saubert, amely ki is gyulladt.
A két Mercedes zárt az élen Ricciardo és Räikkönen előtt. Köszönjük figyelmüket, várjuk Önöket a 16 órakor kezdődő második szabadedzés élő közvetítése során is! Viszontlátásra!