Társoldalunk:

Vettel és a Mercedes hazájában Räikkönen az átokkal küzd tovább

2018.07.19. 12:09

A Német Nagydíjon újra közelebb lehet a Red Bull a Ferrarihoz és a Mercedeshez, Daniel Ricciardóra azonban várhatóan rajtbüntetés vár. A három DRS zóna szinte már nem is érdemel kiemelt figyelmet, az viszont igen, hogy a Pirelli előveszi egy korábbi trükkjét a stratégiák megkavarására.

A rádióban az volt Sebastian Vettel végszava a Brit Nagydíj leintését követően, hogy a Mercedest az otthonukban győzték le; ezzel arra utalt, hogy a vállalat F1-es istállójának székhelye Angliában van. Ezen a hétvégén a márka szülőföldjén is megteheti ugyanezt, ami történetesen a sajátja is, hiszen Németországban folytatódik a szezon, ahol a hockenheimi pálya pénzügyi helyzete miatt csak kétévente rendeznek versenyt.

A helyszín jellegzetessége a rövid táv, miután az évezred elején lecsapolták a vonalvezetésből az erdőben futó hosszú kilométereket: 2016-ban 1:14-es idővel szerezték meg a pole pozíciót,

de az autók kanyarsebességét megdobó tavalyi szabályváltozások eredményeként idén valószínűleg az 1:10-es határt fogják ostromolni a legjobbak.

Németországban kétévente rendeznek nagydíjatForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

A kör első részében a lassú és a közepesen gyors kanyarok dominálnak, közülük kiemelkedik az 1-es számú, amelyet rendszeresen kiszélesítenek a pilóták, valamint a 6-os visszafordító, amelynek szélessége a támadó és a megtámadott félnek egyaránt lehetőséget kínál a jobb pozícióra; gyakran előfordul, hogy az jön ki győztesen a csatából, aki ügyesebben választ ívet a kigyorsításnál.

A hockenheimi pálya alaprajza és adataiForrás: FIA

Az utolsó szektor, a stadion-szekció régi matuzsálem, azt nem a modernizáció során építették a vonalvezetésbe. Ennélfogva szűkebb, dőltebb, cserébe technikásabb. „Vannak érdekes kanyarok a pályán, főleg az utolsó szektorban, ahol különböző íveket lehet választani” – mondta Max Verstappen Hockenheimről. A stadionban sok lendületet lehet veszteni egy hibával, de azok amúgy is nagyobb büntetést jelentenek a szokásosnál, mert a rövid kör és a motorerő hangyányit csekélyebb szerepe várhatóan összehúzza a mezőnyt.

Az előzés nem itt a legnehezebb, köszönhetően a már említett hajtűkanyarnak és a hozzá vezető hosszú „egyenesnek”.

Ismét három DRS zónát jelöltek ki, noha az új, a célegyenesben lévő inkább csak dísznek tűnik, ott nem várható sok helycsere. Megkavarhatja viszont a stratégiákat, hogy a Kínai Nagydíj után a Pirelli ismét megszakítja a folytonosságot a gumikínálatában: az ultralágy-lágy-közepes trióra szavazott, vagyis kihagyták a sorból a szuperlágyat. Sanghajban ez nem igazán vezetett eredményre, de más pályán, más körülmények között talán sikerül növelni a változatosságot. Ebből a szempontból kulcskérdés, hogy a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull tudja/akarja-e a futamot lágy-közepes gumi leosztásban teljesíteni – előbbihez jelentős tempóelőny kell a Q2-ben –, vagy az ultralágy-lágy(/közepes) kombinációt preferálják.

A Német Nagydíj legfontosabb statisztikái 
Helyszínek Nürburgring* (1951-1954, 1956-1958, 1961-1969, 1971-1976, 1985, 2009-2013 páratlan években), Berlin-Avus (1959), Hockenheim (1970, 1977-1984, 1986-2006, 2008- páros években)
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) Michael Schumacher (4) / Ferrari (21)
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) Jacky Ickx és Jim Clark (4-4) / Ferrari (19)
Az előző öt futam győztesei 2016: Lewis Hamilton, 2014: Nico Rosberg, 2013: Sebastian Vettel, 2012: Fernando Alonso, 2011: Lewis Hamilton
Futamgyőztesek a mezőnyből Alonso, Hamilton (3-3), Vettel (1)
*: Az Európa Nagydíjak nélkül

A Pirelli a gumiterhelést közepesnek értékelte, a legnagyobb összességében a bal hátsót éri a lassú és közepesen gyors jobbkanyarok túlsúlya miatt, bár az abroncsoknak pont egy padlógázzal vett balos ív, az 5-ös a legmegterhelőbb.

 

A meteorológia szerint a versenyhétvége folyamán pénteken lesz a legmelegebb, vasárnap ahhoz képest néhány fokkal hűvösebb lesz a levegő. 

Vészes problémákra a melegben sem számít a gumiszállító, a sima aszfaltfelület jóvoltából. Szombaton eső is érkezhet a környékre, de a jelenlegi előrejelzés alapján csak az időmérő után.

Előre tud menekülni a Mercedes?

Hamilton hiába birtokolta egy darabig az 1. helyet, illetve szerezte meg a pole pozíciót az előző két futamon, egy stratégiai hiba és egy rossz rajt+ütközés kombó hátrébb rántotta. Más autók nyomában közel sem tűnt olyan lehengerlőnek, mint amikor üres volt előtte a pálya – szakértők szerint a Mercedes érzékenyebb a turbulenciára, és több leszorítóerőt veszít tőle, mint a Ferrari.

A maranellóiak a hírek szerint megpróbálnak építeni ellenfelük ezen gyengeségére: állítólag szándékosan olyan beállításokat választanak, amelyek az időmérőn és a versenyek első részében előnyt biztosítanak, még az erősebb gumikopás árán is, mert a tervük az, hogy az élről kontrollálni tudják a tempót.

A rajt után néhány másodperccel a 2016-os versenyen. Hamiltonnak akkor sikerült meglógniaForrás: DPPI/Jean Michel Le Meur

Andy Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke kijelentette, sokat foglalkoznak vele, hogy a Hamiltontól látott gyenge rajt ne ismétlődjön meg. Ha megszerezzük a pole-t, legalább olyan jól kell elrugaszkodnunk, mint a Ferrarik. Hockenheimben erre törekszünk – mondta. Erre lélektanilag is megvan a motivációjuk az utóbbi időben történt ütközések miatt.

Az előző hat versenyből kettőn Valtteri Bottast lerajtolta az egyik Ferrari, aki Kanadában csak keményen védekezve verte vissza Verstappen rohamát, Hamilton pedig, mint említettük, Silverstone-ban bukott pozíciókat az első métereken. Tendencia, hogy a Mercedes sebezhető a rajtoknál? A rövid út az első kanyarig mindenesetre őket segítheti Hockenheimben, ha megnyerik az időmérőt.

Tisztul a kép a pilótapiacon?

Közel egy hónap után végre volt egy szabad hétvégéje az F1 népének, de a következő kettő eltöltésén nem kell tanakodniuk, egy hét különbséggel a Német és a Magyar Nagydíjjal folytatódik a világbajnokság, mielőtt kitör a vakáció. Annak során bizonyára senki sem akar szerződésekkel bíbelődni, ősztől megint nagy lesz a hajtás, úgyhogy kérdés, a következő napokban eltűnik-e néhány az elvileg nyitott versenyzői pozíciók közül.

A Mercedes hajlik a Hamilton-Bottas páros megtartására, bár előbbivel elég sokat egyezkednek/egyezkedtek. A finn idén még nem győzött, de paradox módon jobb a megítélése, mint egy éve, teljesítményben szerinte is közelített csapattársához. „Úgy érzem, hogy javítottam a gyengeségeimen, miközben az erősségeimen is fejlesztettem – mondta az újabb szerződéshosszabbításban reménykedő Bottas. – Jó helyzetbe hoz, hogy bár nem szereztem annyi pontot, mint amennyit akartam, mindig azon a szinten teljesítettem, amit a csapat elvár tőlem.

A Mercedestől és a Red Bulltól várjuk először a bejelentéseketForrás: AFP/Sascha Schuermann

A Ferrari hagyományosan a szeptemberi Olasz Nagydíj környékére időzíti a versenyzőivel kapcsolatos bejelentéseit, ezért egyelőre nem fogadnánk arra, hogy tisztázódik Kimi Räikkönen és Charles Leclerc jövője.

A Red Bullnál ellenben egyre több jel és mondatfoszlány arra mutat, hogy Daniel Ricciardo nem vált csapatot – egyszer talán kiderül, mennyire érdeklődött iránta a Ferrari és/vagy a Mercedes.

Az ausztrál versenyző egyébként várhatóan rajtbüntetést fog kapni extra erőforrás-elemek beszerelése miatt. A korábbi meghibásodásokból kifolyólag csak idő kérdése volt, mikor kerül sor erre, és a Red Bull úgy ítélte meg, hogy a veszteség mérséklésére a hockenheimi pálya a legalkalmasabb, hiszen a Hungaroringen kedvező esélyeik lesznek a győzelemre.

Räikkönen vagy a német átka lesz az erősebb?

Räikkönen jól teljesített Ausztriában és Angliában, de a hétvégén a karmával is küzdenie kell a forma megtartásáért, mert az valamiért nagyon pikkel rá Németországban. A korábbi világbajnok az első öt szezonjában tíz futamból nyolcszor kiesett itt – ne feledjük, akkoriban évente két nagydíj jutott ide –, háromszor az élről műszaki okból.

Vettel és Räikkönen a 2016-os Német NagydíjonForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

A McLarennel és a Lotusszal két-két dobogós eredményt jegyzett Németországban, a Ferrari pilótájaként egyelőre csak egyet, és az előző két alkalommal esélye sem volt növelni ezt a számot, aktuális csapattársától is simán kikapott.

Őt és Vettelt lelkesítheti, hogy a Ferrari rövid időn belül két, tradicionálisan a Mercedesnek kedvező helyszínen is győzelmet aratott, a legújabb padlólemezük az egyéb újításokkal együtt hozta az elvárt teljesítményt. Sőt, többen úgy vélekednek a paddockban, hogy már a Ferrarié a legerősebb motor, részben a hatékonyabb hibrid rásegítésnek köszönhetően, amiből mások is profitálnak...

Visszaverhető a Ferrari motoros hadsereg?

Néhány versennyel korábban a Renault még a McLarentől féltette a vezető pozíciót a középmezőny élén, mielőtt 20 pont körülire növelte a pufferzónát a 4. helye mögött. Nyugodtak azonban egyáltalán nem lehetnek, mivel az ausztriai pontzuhatag után a Haas a Brit Nagydíjon csak azért nem harapott le megint jókorát a hátrányából, mert a rajtnál újabb öngólt vittek be maguknak az egymással ütköző pilótáik.

A Renault ébresztőnek fogja fel a fenyegetést, és Hockenheimben bevetnek egy új első szárnyat, melyen az orrkúp és a terelőlapok szerkezete is megváltozik. „A kanyarok bejáratánál és közepesen gyors tempónál éreztetheti a hatását” – magyarázta Nick Chester technikai igazgató az újításról, amelyet viszont meg kell ismerniük működés közben, ezért nem kizárt, hogy pénteken még nem találják meg az ideális beállításokat.

Magnussen 2016-ban a Renault pilótája volt, most már ellenük küzd a HaasszalForrás: AFP/Patrik Stollarz

Nico Hülkenberg szerint csapatának jobbak fekszik majd a következő két pálya, mint az előzőek, míg a Ferrari motorját használó Haasnál kicsit aggódnak, hogy a lassabb kanyarok jelenléte visszavetheti őket. A csapatfőnök Günther Steiner a stadionban számít nehézségekre, Romain Grosjean ugyanakkor megjegyezte: A legutóbbi frissítésünk nagy előrelépést hozott, alacsonyabb tempónál is javított az autón.

Feltűnő volt mostanság a Sauber tündöklése is, amelynek pontszerző sorozata csak bagatell okokból szakadt meg – Leclerc kerekét rosszul rögzítették a boxban, Marcus Ericsson meg azért pördült ki, mert lecsúszott az ujja a DRS kikapcsoló gombjáról a célegyenes végén –, de az utóbbi hetekben a különböző jellegű pályákon mutatott formájuk alapján ismét simán beállhatnak a pontokért a kasszához. Ezen a pályán a motorerő a végsebesség helyett inkább a kigyorsításokhoz fontos faktor, de Pierre Gasly szerint a Sauber is „óriási előnyben van a Ferraritól érkező erőforrás miatt”.

A Német Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-
A versenyzők gumikészlete a Német NagydíjraForrás: Pirelli

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK