Társoldalunk:

Verstappen: A glória elcsúfítja az új Red Bullt

2018.02.16. 11:46

Nagy kihívást jelent az F1-es csapatoknak a glória elhelyezése az autókon, ráadásul az újítás a pilóták edzésprogramjába is beleszólhat. Már készül az új változat.

Az új Haas és az új Williams előzeteseinek bemutatása után hamarosan a Red Bull kerül a figyelem középpontjába, mert hétfőn ők következnek a leleplezések sorában. Ez szokatlan a korábbi világbajnok istállótól, hiszen általában a lehető legkésőbb készülnek el a tesztelésre szánt változattal, idén viszont inkább biztosra mennek. Max Verstappennek egyelőre vegyes érzései vannak az RB14-gyel kapcsolatban.  

„A glória nagyon csúnya lesz, ennek nem igazán örülök – nyilatkozta a csapat előzetesében. – Az autó általában remekül fog kinézni és remélhetőleg gyors is lesz. Bízunk abban, hogy jó előrelépést teszünk vele és már az év elején is jól fog működni, így nem kellene üldöznünk a többieket, ahogy tavaly tettük. Számunkra ez a legfontosabb.”

A Red Bull tartja a harmadik idei autóbemutatót, de a konstruktőri 3. helyről szeretnének elmozdulniForrás: AFP/2017 Getty Images/Will Taylor-Medhurst

Ahogy erre számítani lehetett, a tervezőknek a glória megvalósítása volt az egyik legnagyobb feladat és a közönség szempontjából is ez az egyik legfontosabb újítás. Nem véletlen, hogy a Haas egyelőre inkább rejtegetni próbálta, a Williams viszont bátran, fehérre fényezve mutatta meg a külvilágnak, ezzel próbálták elvonni a figyelmet a fekete színnel ellátott aerodinamikai elemekről.

A teljesítmény szempontjából a versenyzőknek sem kedvez a glória megjelenése,

különösen a magasabb pilóták - köztük Verstappen - kerülnek hátrányos helyzetbe, de a holland pilóta kijelentette, ő nem tervez fogyni a bukókeret által hozzáadott 6 kg-os többlet miatt. „Ha így tennék, nem érezném jól magamat a versenyek során. Ez azonban nem ideális, különösen azért, mert a legtöbb pilótánál magasabb és kissé nehezebb is vagyok.”

A Williams felvállalta a glória látványátForrás: Williams Martini Racing Twitter

Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója a csapat szezonnyitó rendezvényén leszögezte, ő személy szerint támogatja, hogy plusz védelmet kapjanak a pilóták sisakjai, még akkor is, ha a glória ebben a formában nem alkalmas arra, hogy Felipe Massa hungaroringi balesetéhez hasonló, kisebb tárgyak által okozott sérüléseket kivédjen, holott akár egy londoni busz súlyát is elbírja.

Nagy technikai kihívás volt

– ismerte el Lowe a beépítésről. – Sokan beszélnek az aerodinamikai hatásról, de az valójában csekély. Elhelyeztünk a glória körül néhány légterelőt, hogy enyhítsük az aerodinamikai veszteségeket, így ezek igen jelentéktelenek. A legfontosabb pont a glória rögzítése volt a karosszériához, mert hihetetlenül nagy terhelésnek kell ellenállnia.”

Már készül a Glória 2.0

Miközben az F1-ben, az F2-ben és a Formula E-ben lényegében egyszerre, három beszállító alkalmazásával bevezetik a glóriát, az IndyCarban szélvédőt tesztelnek. Ez nem hatotta meg az FIA-t, ők továbbra is a vaskos bukókeret fejlesztésén dolgoznak. Laurent Mekies a Racer.com-nak elárulta, már készül egy új változat, amivel két célt szeretnének elérni.

A középső pillérnél megvizsgáljuk, hogy lehet-e keskenyebb a kilátás miatt és azt is, hogy integrálhatjuk-e jobban [a glóriát] az autóba, hogy végül szebb legyen.”

„Az előző néhány hónap során próbáltunk túllépni a döntéshozatalon és eljutni a megvalósításig. Kiadtuk a glória szabványát, tanúsítvánnyal láttuk el a beszállítókat, ők elkészítették az alkatrészeket, ráadásul az F1-nek, az F2-nek és a Formula E-nek nagyjából egyszerre. Pár hónap elteltével már jól állunk, így nagyobb hangsúlyt adhatunk a fejlesztés második szakaszának” – mondta Mekies.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK