Társoldalunk:

Senna öröksége az iskolákban él tovább

2017.05.01. 10:16

1994. május 1-jén halálos balesetet szenvedett az F1 történetének egyik legnagyobb és talán legismertebb versenyzője, Ayrton Senna. Legendája és öröksége 23 év után is tovább él.

Az 1994-es San Marinói Nagydíj az F1 fekete hétvégéjeként vonult be a történelembe. Egymást érték az egyre súlyosabb balesetek a három nap során, a vasárnapi futam elején a háromszoros világbajnok, a mezőny és a sport történetének kiemelkedő alakja, Ayrton Senna is életét vesztette.

Bár jómódú családból származott, Senna már a pályafutása során is érzékeny volt hazája sorsa és az elesettek megsegítése iránt, elsősorban a hátrányos helyzetű gyermekek kitörését célzó szociális programokat támogatott. Halála után nővére, Viviane Senna tartja életben a legendás pilóta örökségét az Ayrton Senna Foundation, egy oktatási és karitatív tevékenységet végző civil szervezet formájában.

A legendás versenyző portréja a Senna Institute irodájában

Forrás: AFP/Alexandre Schneider

A szomorú évforduló apropóján a BBC helyi tudósítója ellátogatott egy általános iskolába a Sao Paulótól egy órára fekvő Itatibában, ahol a 12 éves gyerekek a tanítás után is önként maradnak, hogy megtanulhassák az MIT-n kifejlesztett Scratch szoftver segítségével a programozás alapjait.

Brazíliában sok gyermek még a matematika alapjait és a portugál nyelvet sem tudja rendesen elsajátítani, a programozás pedig csak ritkán a tananyag része, de a Senna alapítvány segítségével Itatibában szakkör indult, amelyet a Senna márka és örökségének bevételeiből finanszíroznak. Az alapítvány az elmúlt 5 év során körülbelül

320 millió dollárt gyűjtött hasonló tevékenységek megvalósítására.

„A vállalatoknak általában van jótékonysági keretük, amivel a társadalmat és társadalmi projekteket támogatnak. Mi pontosan fordítva csináljuk. Mi vagyunk az egyetlen civil szervezet, amelyen belül egy sport branding cég működik” – mondta Bianca Senna, az alapítvány márkaigazgatója, az ügyvezetőként dolgozó Viviane lánya.

Bianca Senna, az Ayrton Senna Institute márkaigazgatója, a világbajnok unokahúga

Forrás: AFP/Alexandre Schneider

Senna még mindig a legjobban értékesíthető sportmárkák közé tartozik, a legendás versenyző arculati elemeit viselő termékeket elsősorban Brazíliában, az Egyesült Királyságban és Olaszországban veszik, de a Boston Consulting Group 2015-ös felmérése szerint a név még mindig egy lapon említhető Roger Federerével vagy Michael Jordanével.

A riói olimpia brazil résztvevői között olyan sportolók is példaképként nevezték meg Sennát, akik már nem is láthatták őt versenyezni, mégis Pelé vagy Neymar mellett említették őt.

Az alapítvány mindenből megpróbál pénzt csinálni, ami Sennával összefüggésbe hozható. Az F1-es rajongóknak többszáz különböző ajándéktárgyat és DVD-ket kínálnak, a versenyzés iránt nem érdeklődő vásárlókat pedig Senna legendájával mozgósítják. Játékok, gyerekeknek szóló képregények készülnek, sőt Senna még a mustáros vagy ketchupos flakonokra is felkerül.

Viviane Senna, Ayrton nővére

Forrás: Brazil Photo Press/BRAZIL PHOTO PRESS/Paulo Lisboa

Noha az ehhez fogható kampányok sok vevő számára visszatetszőek lehetnek, a Senna alapítvány egyik erőssége, hogy gyakorlatilag minden pénzt nemes célokra fordítanak. A fő tevékenységük az oktatás támogatása, az elmúlt két évtized során 1,9 millió gyermeknek segítettek, és 60 ezer tanítót képeztek ki. Olyan eszközök kifejlesztésében is részt vesznek, amelyek olcsók, és sok iskolában felhasználhatók.

Ettől függetlenül az alapítvány további működése nem nyugszik biztos alapokon. Brazíliában 50 millió fiatal jár iskolába 6 és 16 éves koruk között, de mindössze 5-ből 1 végzi el a középiskolát, a többiek lemorzsolódnak. Az alapítvány csak állami engedéllyel működtetheti az iskolai programjait, az közoktatás viszont a csőd szélén áll a brazil gazdaság nehézségei miatt.

Az eredeti Senna-termékek bevételei brazil gyerekek oktatását támogatják

Forrás: AFP/Alexandre Schneider

A Senna név manapság még érvényes, a jövő nemzedékei számára azonban egyre kevésbé lesz kézzelfogható.

Az alapítvány kiváló munkát végez, és a Senna iránti érdeklődés is fenntartható, de nem örökké – mondta Marcos Machado, a TopBrands Consultancy marketing specialistája. – Valós képet kell látnunk. Egy napon Senna inkább egy távoli emlék lesz a fiatal generációk számára, mint igazi hős. Életben lehet tartani a nevét, de nem örökké.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!