Vágólapra másolva!
Az 1994-es San Marinó-i Nagydíj hétvégéjén több súlyos baleset is történt, és két versenyző, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna el is hunyt a sérülései következtében. Egy néző a lelátóról filmezett.

Az autóversenyzés történetének egyik tragikus fejezetét írták az 1994-es San Marinó-i Nagydíj napjai során, amit azóta gyakran csak fekete hétvégeként emlegetnek. Pénteken az első időmérő edzésen Rubens Barrichello repült ki a pályáról, és szenvedett életveszélyes sérüléseket, szombaton Roland Ratzenberger elhunyt balesetének következményei miatt.

Vasárnap J. J. Lehto állva maradt a rajtnál, a mögötte érkező Pedro Lamy az autójába csapódott, és a leszakadó törmelékek kilenc nézőt könnyebben megsebesítettek. A Safety Car periódus után nem sokkal az élen haladó Ayrton Senna kivágódott, a betonfalnak ütközött, és az életét már nem tudták megmenteni. Közben egy elszabadult kerék több szerelőt is megsebesített a bokszban.

Senna 1994. április 30-án, Imolában Forrás: AFP/Jean-Loup Gautreau

A BBC legendás kommentátora, Murray Walker aznap azt mondta, ez volt „a legsötétebb nap az autósport történetében, amire emlékszem”. Számos felvétel napvilágot látott már a történtekről, több dokumentumfilm is készült elsősorban Senna balesete miatt, januárban viszont

előkerült egy szurkoló saját videója is, ami jól átadja a hétvége hangulatát a lelátóról nézve.

Thomas Grønvold a célegyenesben foglalt helyet, így személyesen csak Lehto és Lamy rajtbalesetét láthatta, de lencsevégre kapta azokat a pillanatokat is, amikor Michéle Alboreto balul sikerült kerékcseréje után futva gurítják a hordágyat a szerelők segítségére, majd azt, amikor még a pályán autók közlekednek, de a nézők már a kerítésen keresztül másznak be a pályára.

A felvétel szombaton, Ratzenberger utolsó körének kezdete környékén indul. Később látható, hogy a pilóták, köztük Senna és a későbbi győztes, Michael Schumacher is komor arccal járkál, de a körülöttük dolgozó újságírók és fotósok még nem tűnnek megtörtnek az osztrák pilóta balesete után. Vasárnap már visszafogottabb a hangulat.

bár a közönség még mindig lelkes, Gerhard Berger csak kötelességből integet vissza a Tifosinak.

Mai szemmel meglepő, hogy az ominózus rajtbaleset után nem állították le a versenyt, sőt akkoriban még az sem volt divat, hogy a részben eltorlaszolt célegyenes helyett a bokszutcán vezesse végig a Safety Car a mezőnyt.

Miközben a műszaki mentők dolgoznak, tőlük alig pár méterrel száguldanak el az egyenesben igen gyorsnak tűnő autók.

Mivel a felvétel készítője a célegyenesben ült, Senna balesetét nem láthatta, azt viszont igen, ahogy az autókat felsorakoztatták a piros zászló után, és a versenyzők, csapattagok, mindenki a monitorokhoz siet, hogy láthassák, mi történt Sennával. Bár a brazil pilótát 14 óra 17 perckor elhunytnak nyilvánították, a mezőny erről nem értesült, ezért Schumacher a levegőbe bokszolva ünnepelte győzelmét, és csak a sajtótájékoztatón beszélt a történtek következményeiről.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!