Vágólapra másolva!
A korábbi háromszoros világbajnok úgy véli, nem lehet úgy sokat keresni F1-es versenyzőként, hogy az ember nem vállalja a kockázatot. Szerinte az óvatosság már a show rovására megy.

Az elmúlt évek halálos baleseteire reagálva tovább szigorítják az F1-es biztonsági előírásokat, ezek részeként jövőre várhatóan már fejvédőket is szerelni kell majd az autókra. A korábbi háromszoros világbajnok Niki Lauda nem ért egyet a trenddel, és figyelmeztetett, ez a nézettség rovására mehet.

„Ha túlzásba visszük ezt, ne csodálkozzunk, ha manapság egyre kevesebben nézik (a versenyeket” – idézte Laudát a Motorsport Magazine. „Tisztelettel úgy gondolom, hogy a Forma-1 DNS-ét meg kellene tartanunk, de szép lassan tönkretesszük azt, ha – szerintem – túl nagy ügyet csinálunk a biztonságból” – mondta a veterán, aki 1976-ban életveszélyes égési sérüléseket szenvedett.

A rajtok még mindig izgalmasak Forrás: AFP/Lluis Gene

„A versenyzők tudják, hogy milyen kockázatokat vállalnak. Mások jobban aggódnak értük, mint ők saját magukért.”

A biztonság kérdése Jules Bianchi és a korábbi F1-es pilóta, Justin Wilson halála óta került ismét reflektorfénybe, mivel Ayrton Senna 1994-es elvesztése óta F1-es versenyző nem hunyt el versenybaleset következtében. Több versenyző, köztük Sebastian Vettel is folyamatosan érvel a biztonság fejlesztése mellett, de még a Ferrari versenyzője is azt mondta, hogy az F1-nek veszélyesnek kell maradnia. Ezzel Lauda is egyetért.

„A pályák és az autók fejlesztése miatt a Forma-1 olyan biztonságos, mint korábban soha. Bennem viszont felmerül a kérdés, hogy milyen messzire mehetünk el, amíg nem veszítjük el az emberek érdeklődését? Az nem működik, hogy egy (versenyző) évente 40 millió dollárt akar keresni egy könnyen vezethető autóval, és nem akar kockázatot vállalni.”

A bakui verseny igazi próbatétel volt Forrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

Ettől a versenyzők egy része sem rettenne meg. Bár Nico Rosberg és Jenson Button a két héttel ezelőtti, bakui pályát bírálta a biztonság miatt, előbbi simán megnyerte a versenyt a pole pozícióból, és a középmezőnyben küzdő Danyiil Kvjat is üdvözölte a nagy sebességű, utcai helyszínt.

„Egy ilyen pályán bátornak kell lenni, jó látni, hogy itt a határokat kell feszegetni, tudva azt, hogy könnyedén pórul járhatunk. Többet kellene olyan helyeken versenyeznünk, mint Zandvoort és Imola, ahol bátorságra van szükség. Abu-Dzabi nem ilyen, ott úgy vezetünk, mint a robotok. Ha túl későn fékezünk, bosszankodhatunk az elvesztett kör miatt, de nincs nyomás azért, mert kicsúszunk és összetörjük az autót. Ez egy extrém és veszélyes sport, ezt tudtam, amikor aláírtam a szerződést.”

Kár lenne a szélvédőért

A Ferrari a hétvégén kipróbálja a bukókeret továbbfejlesztett változatát, miután a Red Bull aero szélvédőjének fejlesztését felfüggesztették. Daniel Ricciardo azonban reméli, hogy nem végleg, mert szerinte ez jobb megoldás lenne a fém szerkezetnél, ha már valamire mindenképpen szükség van.

„Szerintem az autók jobban néznek ki, ha nem szerelünk fel semmit, de ez nem a látványon múlik” – idézte a Motorsport.com.

Ricciardo a szélvédővel felszerelt autóban Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Clive Mason

„Ha csak a biztonság számít, akkor a költségeknek sem kellene gondot okozniuk. Erre spórolni kellene. Majd meglátjuk, de ezzel még foglalkozni kell. Sajnálnám, ha egyszerűen csak úgy feladnánk, nem hinném, hogy ez lenne a legjobb megoldás.”

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ismét elmondta, hogy iránymutatást várnak az FIA-tól a továbbfejlesztéssel kapcsolatban. A szaklap úgy tudja, hogy módosítani kellene a szerkezet elhelyezését, így viszont változnának a pillérek, és a szélvédő felülete is.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!