Vágólapra másolva!
Az Olasz Nagydíjra Lewis Hamilton új hajszínnel, Nico Rosberg pedig újdonsült apukaként érkezett, és pénteken közel egyforma teljesítményt nyújtottak mind az időmérő, mind a verseny szimulációján. A Force India hosszú távon nem vitézkedett annyira, mint egy körön.

Az Olasz Nagydíj tétre menő részének jót tehet, hogy a péntek délutáni edzésen mindössze 21 ezredmásodperc eltérést mutatott a stopper Lewis Hamilton és Nico Rosberg legjobb idejére. Ilyen csekély differencia láttán mindig lehet bízni az izgalmakban, még akkor is, ha az egyenesekben dúskáló monzai pálya papíron a legegyszerűbbek közé tartozik, és a vezetői tudásban rejlő nüánsznyi különbségeket durván elnyomják azok, amik a motorok közt vannak.

A látszat viszont csal: a vonalvezetés nem adja vissza a vezetési nehézségeket, ami itt elsősorban az, hogy szélsőségesen kis leszorítóerőre állítják be az autókat. A féktávok, kigyorsítások így sokkal trükkösebbek, és ehhez bizony alkalmazkodni kell.

A Mercedesek között nem volt jelentős különbség pénteken Forrás: Mercedes

Hamilton és Rosberg tehát egyformán jól oldotta meg a házifeladatot - a kérdés az, hogy a vizsgán hogy fognak szerepelni. A délutáni hosszú etapos köridőket segítségül hívva úgy tűnik, hogy

egyelőre nincs egyértelmű esélyese a párharcnak;

ezen a területen is hasonlóan teljesítettek. Mindketten a lágy gumikon vágtak neki az első menetnek, s hol az egyiknél, hol a másiknál volt az előny.

Az összehasonlítás Hamilton 7 körével fair, mivel egy kiugróan lassú 1:32.9-et is jegyzett. E nélkül 1:28.1 lett az átlaga, s ha az 1:29.774-es körét is kivesszük, 1:27.8 jön ki nála; pont annyi, mint összességében Rosbergnek! Most a szokásos játszma következik a boszorkánykonyhában, ahol az adatok elemzésével és változtatási ötletekkel a garázs mindkét felében megpróbálnak okosabbnak lenni a túloldali kollégáknál.

A hat legjobb idővel záró versenyző hosszú etapja a lágy gumin (Vettel csak az első két körét teljesítette ezen a keveréken, utána átváltott a közepesre). A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

Pénteken az rajzolódott ki, hogy a lágy gumis sprintnél Hamilton az utolsó szektorban, lényegében az Ascari sikánban és a Parabolicában nyerte meg a meccset, de elmondása szerint a kör elején nem beállítási okok miatt volt lassabb csapattársánál.

- ismerte el. "Biztosan tudok még faragni az időmből, ha alaposan átnézzük a mai adatokat." Számára az okozhat bosszúságot, hogy fékhiba miatt idő előtt be kellett fejeznie a gyakorlást.

A bajnokságban 28 pontos hátrányban lévő Rosberg örült, hogy közel maradt csapattársához, ugyanakkor meglepte csapata előnye a riválisokkal szemben.

A Ferrari hosszú távon verte a Force Indiát

A Mercedes kicsit sokkolhatta a többieket, amikor a nyilvánosság számára némileg váratlanul bejelentette, hogy Monzára bejátszotta az összes megmaradt motorfejlesztési zsetonját. A végrehajtott változtatások többsége a megbízhatóságot szolgálta, de a teljesítmény fokozására is jutott belőle.

Közben kiderült, hogy a Ferrari is beváltott néhány zsetont, így elvileg bízhatnak abban, hogy nem szakadnak le arcpirítóan a Mercedestől. A délelőtti edzésen a tabellán Sebastian Vettel hátránya még 1,5 másodperc volt Hamiltontól, délutánra ezt sikerült megfeleznie. A hosszú etapot ő javarészt a közepes keveréken teljesítette - bár előtte megtett 2 kört a lágyakon, ezekben fél másodpercre rúgott a lemaradása a címvédő mögött; ezt a szakaszt a grafikonon sötét pontokkal jelöltük -, így inkább Kimi Räikkönen eredményeit érdemes viszonyítani a Mercedesekéhez. Az ő esetében annyi kiegészítés szükséges, hogy a hosszú etapja előtt 3 kört lehúzott a közepes abroncsokon is.

Kimi Räikkönen a pályán Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A saját teljesítményével elégedetlen finn az értékelhető köröket tekintve átlagosan fél másodpercet kapott Rosbergtől, ami tűréshatáron belüli, és az egyébként lassabb abroncsokon Vettel lemaradása is "csak" átlag 622 ezred volt honfitársától. A benzinmennyiségek ismeretlenek, de ha abból indulunk ki, hogy a Ferrari-főnök korábban azt kérte csapatától, hogy a jó eredmények látszata érdekében ne töltsenek kevés üzemanyagot a tankba péntekenként, a hazaiak helyzete nem katasztrofális.

Annak feltétlenül örülhetnek, hogy mind a lágy, mind a közepes Pirellin erősebbnek tűntek az egyébként elégedett Williamseknél, amelyekben a Mercedes (régebbi) erőforrása dobog. Vettel átlagosan 476 ezreddel ért körbe hamarabb Massánál, Räikkönen 292-vel Bottasnál. A Force Indiák ugyan beférkőztek a Ferrarik közé az időmérős szimulációk során, de hosszú távon helyreállt a papírforma, ahogy az előző ábrán is látszik.

A Ferrari, a Williams és a Lotus versenyzőinek, valamint Hülkenberg hosszú etapos köridői. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható Forrás: Gerse József (Origo)

"Egyre jobban megértjük az (új) autót, ez ma is látszott. Ugyanakkor még nem érzek tökéletesnek mindent, és az első edzés előtt más anyagú fékbetétet kellett beszerelnünk, ami nehézséget okozott" - közölte Sergio Pérez, aki 4. lett a tabellán. "Úgy érzem, adott a lehetőség, hogy még jobbak legyünk, és javítsunk a balanszon."

Hülkenberg és Pérez között összességében nem mutatkozott markáns különbség: előbbi átlag 2 tizedet vert csapattársára körönként, s mellesleg a közepes keveréken is futott utána egy hosszabb etapot.

A negyedik Mercedes-motoros csapat, a Lotus nem tudta tartani a lépést

az előtte végző vetélytársakkal, Romain Grosjean meg is említette, hogy "akad még teendőjük a hosszú etapokon", az időmérőn ellenben nem érzi kilátástalannak a harcot a Ferrarik, Williamsek, Force Indiák ellen.

Nico Hülkenberg (Force India) Forrás: AFP/Andreas Solaro

A versenyzők első 5 "rendes" körének átlaga a hosszú etapon
Hamilton (lágy) 1:27.754
Rosberg (lágy) 1:27.990
Räikkönen (lágy) 1:28.411
Bottas (lágy) 1:28.559
Vettel (közepes) 1:28.720
Pérez (lágy) 1:28.876
Massa (közepes) 1:28.980
Hülkenberg (lágy) 1:29.062
Grosjean (közepes) 1:29.168
Maldonado (lágy) 1:29.587

Eközben a hátsó régióban

A tabella első tíz helyéből nyolcon Mercedes motorral hajtott autók végeztek. A pontokért alap esetben csak szerencsével küzdhetnek a Sauber, a Red Bull és a Toro Rosso versenyzői, utóbbi négyesnek ráadásul külön béklyó, hogy új, kereten felüli motorok beszereléséért büntetéseket kapnak a rajtrácson. Ugyanez vár a McLaren párosára is, bár Jenson Button és Fernando Alonso még kevésbé álmodhat a ponszerzésről.

A Red Bull a hátrasorolás tudatában eleve a futamra való felkészülést helyezte előtérbe - Danyiil Kvjat nem is futott klasszikus sprintet a lágy gumikon -, és Daniel Ricciardo úgy véli, az is nagy tett lenne részükről, ha valakit legyőznének a nyolctagú Mercedes-motoros egységből. "Ha ez sikerülne, nagyon jó lenne" - mondta. "Ma úgy látszott, hogy a Sauber jó ellenfél lehet. Annál többre valószínűleg nem vágyhatunk, minthogy meg tudjuk előzni őket, és hogy közel maradjunk néhány mercedeseshez."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!