Vágólapra másolva!
Az aszfaltja sima és máris meglepően jól tapad, a vonalvezetése sokkal izgalmasabb, mint a szimulátorban tűnt, a vége technikás, csak nehéz lesz rajta előzni. A versenyzőket az első Orosz Nagydíj nyitónapján pozitív csalódás érte Hermann Tilke legújabb kreációján, de vigyázat: hiába tűnik veszélyesen gyorsnak a McLaren, vasárnapig még megváltozhatnak az erőviszonyok.

Amióta Szepang 1999-ben bemutatkozott, a Forma-1 közönsége folyamatosan lanyhuló lelkesedéssel és mind erőteljesebb szkepticizmussal fogadja a versenynaptárhoz csatlakozó új pályákat. Az uralkodó, és nem is egészen alaptalan vélemény szerint a világbajnokság terjeszkedését egyetlen törvényszerűség, a pénz vonzása határozza meg, ráadásul nem elég, hogy a sport tradicionális helyszíneknek fordít hátat azok kedvéért, ahol többet hajlandóak fizetni a rendezésért, még a Hermann Tilke által megálmodott létesítmények is lehangolóan egyformák. A tervezőjét a Fekete-tenger partján fekvő Szocsi új pályája sem tagadhatná le – a legtöbben Valencia, Szingapúr és Abu-Dzabi egyvelegének látják –, mégis van benne valami különleges, amellyel már pénteken, az első edzésnapon feltűnést keltett.

Valencia, Szingapúr, Abu-Dzabi? Egy kicsit mindegyik ötvöződik az új pályán - katt a galériához! Forrás: Red Bull

Ez még a versenyzőket is meglepte, akik közül sokan nem tagadták, hogy maguk is szerény várakozásokkal utaztak el a Téli Olimpia helyszínére. „A szimulátorban nem volt igazán élvezetes vezetni rajta, de a valóságban kifejezetten jó" – állapította meg róla Jenson Button, és egyetértett vele Valtteri Bottas is: „Kellemes meglepetés ért, mert a pálya nehezebb, mint vártam. Sok technikás része van, különösen az utolsó szektor." A pénteki edzésnapon mindenki másra legalább 8 tizedmásodpercet verő Lewis Hamilton szerint Szocsinak „igazán kellemes ritmusa van, nem túl hepehupás, a kanyarjai komoly kihívás elé állítanak minket – ha sikerül pont tökéletesen eltalálnunk az íveket, szépen egymásba fonódnak a szektorok."

A pálya mellett kígyózó korlátok valóban Valenciát, az utolsó szektor zavarba ejtően egyforma derékszögű kanyarjai Szingapúrt, a puccos létesítmények pedig Abu-Dzabit idézik, bár a pálya hátterében látható egy lakótelepszerűség is, amely – legalábbis a fotókon – jó állapota ellenére hamisítatlanul szocreálnak hat, csak hogy ne felejthessük el, hol járunk éppen. A maga 5848 méterével Szocsi a versenynaptár harmadik leghosszabb pályája (Spa és Silverstone után), és a tempója közepesnek mondható: Hamilton pénteken 211,310 km/ó-s átlaggal teljesítette a leggyorsabb körét, de nyilván jönnek még jobb idők is a hétvége folyamán.

Mindig csak jobbra!

Szocsinak nincsenek igazán gyors kanyarjai, bár a legjellegzetesebb személyiségjegye éppen valami olyasmi: a patkóalakú, elnyújtott 3-as számú. „A pályán derékszögű kanyarok követik egymást. Mindegyiket hasonló sebességgel kell bevenni, és nagy leszorítóerőre van szükség hozzájuk" – magyarázta Pat Fry, a Ferrari technikai igazgatója. „Két hosszú egyenes köti össze őket, amelyek egyben a DRS-zónák helyszínei is. Ezért olyan beállítást kell találni, hogy a végsebesség szintén kellően nagy legyen." Marcus Ericsson másokhoz hasonlóan elismerte, hogy rosszabbra számított, és úgy találta, „azok a kilencven fokos kanyarok valójában közepes tempójúak, egész izgalmasak." A célegyenesre vezető dupla jobbos az első edzésnapon különösen hívogatónak bizonyult; ezek lassabbak, mint amilyennek akár kívülről, akár a pilótafülkéből tűnnek, ami sok versenyzőt megtréfált, köztük a délután mindkettőben kisodródó Sebastian Vettelt.

A patkóalakú 3-as a legfeltűnőbb, de a 13-as a legnehezebb kanyar Forrás: FIA

Jenson Button rámutatott, hogy „a kanyarok némelyikéből kifejezetten nehéz jól kigyorsítani, mert kifelé dőlnek, ezért az autók gázadásra könnyen azonnal túlkormányzottá válnak", ami Daniel Ricciardo szerint „a versenyzők számára nem feltétlenül jó móka, viszont kihívás, és több lesz miatta a vezetői hiba."

A pálya legkényesebb pontja azonban minden bizonnyal a második, balra ívelt DRS-zóna végén lévő 13-as kanyar, egy szintén derékszögű jobbos, amelynek féktávjára még oldalterhelés alatt, nagy tempóval esnek be az autók. „A hátsó szárny fel van csapva, és éppen azelőtt, hogy beletaposnánk a fékbe, kissé csökken a leszorítóerő" – magyarázta Ricciardo. „Egyesek ezért valamivel korábban kikapcsolják a DRS-t, hogy a féktávon javítsák a stabilitást. Elég trükkös ott, de nagyon szórakoztató." Button ebben is egyetértett vele, hozzátéve, hogy „a 13-as kanyar bejárata különösen hepehupás. A balelső keréken nincs terhelés, ezért könnyű állóra fékezni; nem egyszerű beletalálni oda, a fékerőelosztást mindenképpen jól kell belőnünk."

A rázóköveket viszont mindenki elég simának találta ahhoz, hogy gond nélkül el lehessen fordulni rajtuk.

Alig kopnak a gumik

A versenyzők abban is egyetértettek, hogy hiába van szó új pályáról, az aszfalt meglepően jól tapad, viszont kirívóan sima. Ez még okozhat fejtörést a csapatoknak a hétvége folyamán, mert a Pirelli óvatosságból a legnépszerűbb kombinációját, a közepes és a lágy keverékű gumikat vitte el Szocsiba, amelyeket viszont a kicsit sem érdes burkolaton borzasztóan nehéz bemelegíteni.

A 18 kanyarból álló pályát a Téli Olimpia komplexumán belül alakították ki Forrás: Red Bull

Akinek nem sikerül, az csúszkál, ez viszont szemcsésedéshez vezet – egyes autókon, például Nico Rosberg Mercedesének jobbelső kerekén, a jelenség szépen megfigyelhető volt. Rob Smedley, a Williams vezető versenymérnöke kerek-perec elismerte, hogy a gumik túl kemények a pályához, Paul Hembery azonban elégedett volt a Pirelli választásával. „A szuperlágy gumik nem lennének használhatóak itt, különösen a 3-as kanyar miatt, de ezt a nagydíjhétvége után még alaposabban is megvizsgáljuk" – ígérte.

Hembery úgy vélte, a versenyen két kerékcserére lehet majd számítani, mások szerint viszont annyira csekély a gumikopás, hogy akár egyetlen kiállással is teljesíthető lesz a táv. „A sima aszfaltnak és a kemény keverékeknek köszönhetően a gumik alig használódtak el, de ennek is megvannak a buktatói, mert az első körökben nehéz munkára fogni a gumikat" – mutatott rá Bottas.

A köridők Alonso etapjában, amellyel eljutott az egyéni legjobb idejéhez a lágy gumikon (X: kör, Y: köridő). Szinte mindenki más is két-három lépcsőben javított Forrás: Farkas Péter (Origo)

Ennek számtalan jelét láttuk ma, különösen a délutáni szabadedzésen. A szokványos időmérő-szimuláció helyett, melynek során a versenyzők egy, maximum két gyors kört szoktak futni az opciós (azaz lágyabb keverékű) slickeken, most mindenki hosszabb időre a pályán maradt, és hűtőköröket közbeiktatva kétszer-háromszor is javított az idején. Bottas például egy 10 körös etap 9. körében, Fernando Alonso és Felipe Massa egy 9 körös etap 8. körében, Hamilton pedig egy 7 körös etap 6. körében érte el a legjobb eredményét.

Kinek áll a zászló?

A csekély gumikopás az időmérőre és a versenytaktikára is bizonyára kihat majd. A Q1-ben különösen sűrű lesz a forgalom, mert az autók a megszokottnál több kört fognak kint tölteni, és nagy a valószínűsége, hogy akadályozni is fogják egymást, miközben eltérő ritmusban készülnek a leggyorsabb körükre. A futamon pedig nem feltétlenül fog működni az elévágás, mivel elképzelhető, hogy az új, de még hideg gumik lassabbak lesznek a régi, de meleg gumiknál, így az jár jól, aki egy-két körrel később áll ki a bokszba.

Ám az új pályákon, ezt mindig figyelembe kell venni, drasztikusan változik a tapadás, s abból eredően az abroncsok viselkedése is a hétvége folyamán. Éppen ezért különösen csínján kell bánni a pénteki adatok elemzésével, és nem érdemes túl nagy jelentőséget tulajdonítani nekik.

Az átlagok a lágy gumikon:
(Zárójelben az etap mért / az átlagnál figyelembe vett köreinek száma)

1. Hamilton 1:44.414 (7/6 kör)
2. Rosberg 1:44.870 (8/7 kör)
3. Button 1:45.075 (9/8 kör)
4. Magnussen 1:45.078 (11/10 kör)
5. Hülkenberg 1:45.305 (10/7 kör)
6. Räikkönen 1:45.313 (6/5 kör)
7. Ricciardo 1:45.448 (10/9 kör)

Ha egy pillanatra mégis átfutjuk őket, az derül ki belőlük, hogy Hamiltonnak nemcsak egyetlen mért körben volt előnye: a hosszú etapjában is csaknem fél másodpercet vert Rosbergre átlagosan. A Mercedes közvetlen üldözőjének szerepét ezúttal a McLaren vette át, s bár Button óvatosságra intett, úgy érezte, ezen a hétvégén lesz esélyük harcolni a dobogóért. Őt és Kevin Magnussent mindössze 3 ezredmásodperc választotta el egymástól, viszonylag magabiztosan előzték meg a Force Indiát meg a Ferrarit. Csakhogy Alonso annyira későn tette meg a lágy gumis, elnyújtott sprintjét, hogy magas üzemanyagszinttel egyáltalán nem teljesített igazi hosszú etapot - akárcsak a Williams, holott velük biztosan számolni kell ezen a pályán, ahol nincsenek gyors kanyarok, viszont számít a motorerő. Szocsiban a hátsó gumik kopásától, az autója egyik hagyományos (igaz, mostanra részben kiiktatott) gyenge pontjától sem kell tartania a Williamsnek.

Néhány versenyző hosszú etapja a lágy Pirelliken (X: kör, Y: köridő). Jól látszik, hogy alig kopnak a gumik: Hamilton folyamatosan gyorsult, és Magnussen is az utolsó körében érte el a legjobb eredményét Forrás: Farkas Péter (Origo)

És a Red Bull? Ricciardo pénteken nemcsak a Mercedeseknél, hanem a McLareneknél és a Force Indiánál is egyértelműen lassabb volt. Bár szombatra és vasárnapra a pálya állapota még számukra kedvezően is változhat, és már számtalanszor bebizonyították, hogy sehol nem szabad leírni őket, Vettel nem köntörfalazott, amikor egy félmosollyal csak annyit mondott Szocsiról: „Kellemes pálya, de nem nekünk való."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!