A Svájci körversenyen halálos balesetet szenvedő kiváló kerékpáros, Gino Mäder tragédiája kapcsán éppen a napokban jártuk körül egy kiváló cikkben a kerékpársport veszélyeit. A nagyszerű svájci sportember halála is megrázó, de még inkább az volt, ami Szvoboda Bencével történt. A tízszeres magyar, valamint többszörös osztrák és cseh motokrossz bajnok ugyancsak sportága legjobbjai közé tartozott, de a június 11-i pacovi cseh bajnoki futamon ő sem tudta kivédeni egy bukás halálos következményeit. Szvoboda Bence 31 éves volt, és a halálát nem technikai hiba, vagy vezetési hiba, hanem egy fatális véletlen okozta: rossz pillanatban bukott, a mögötte jövők pedig nem tudták kikerülni.
Ahogy a legtöbb halálos balesetnél, senki nem hibázott - motorral elesni, különösen nagy sebességnél, vagy egy krosszpályán nem igazán nevezhető hibának -, a legtöbbször fatális balszerencse áll a tragédiák mögött. Különösen mostanában, amikor a pályák már egyre biztonságosabbak, a protektorok pedig egyre nagyobb védelmet adnak a versenyzőknek. Persze ez nem volt mindig így, és egyes helyeken ma sincs, de alapvetően ahhoz képest, hogy a pályák és a motorok egyre gyorsabbak, a versenyzők pedig, hasonlóan a bringásokhoz, egyre többet vállalnak, nincs ijesztően sok haláleset. Persze egy is túl sok, de, aki motorra ül, tudja, hogy mit vállal és mit kockáztat.
Szvoboda Bence tragikus bukása
A balatonberényi motokrosszbajnok a közelmúlt legjobb és legsikeresebb magyar versenyzője volt. Tízszeres magyar, többszörös osztrák és cseh bajnok versenyző június 11-én azon a pacovi versenypályán bukott, ahol első Európa-bajnoki futamgyőzelmét aratta.
Azaz helyismerete volt, tudása volt, csak szerencséje nem volt abban a pillanatban, amikor a földre került.
A mögötte jövő (sőt talán többen is voltak) ugyanis nem tudta már kikerülni, és áthajtott rajta. Motokrosszban nincs olyan masszív védőfelszerelés a versenyzőkön, mint például a MotoGP-versenyeken, így sokkal súlyosabb sérüléseket lehet szenvedni egy-egy bukás során.
Szvoboda Bencét még a pályán elkezdték újraéleszteni, majd egy prágai kórházba szállították. Csapata, a HTS Team végig igyekezett pozitív maradni, de vasárnap már ők is azt írták ki a közösségi felületükön, hogy a fiatal bajnoknak nincs esélye a túlélésre. Szvoboda Bence június 14-én halt meg, balatonberényi temetésén százak vettek részt, megannyi versenyzőtárs motorja bőgött fel. Emblematikus 521-es rajtszámát visszavonultatta a Magyar Motorsport Szövetség.
Egy nap két haláleset
Régen történt, de a motorversenyek világában a mai napig fekete napnk számít 1973. május 20., amikor a gyorsasági motoros világbajnokság monzai Nemzetek Nagydíjának 250 köbcentis futamában minden idők talán legsúlyosabb tömegbalesete történt.
Ebben a két halálesettel járó tragédiában viszont nagyon is szerepe volt az emberi mulasztásnak, egészen pontosan a pálya kialakításának.
Az 1961-es Forma-1-es Olasz Nagydíjon a német Wolfgang von Trips (röviden Taffy, hivatalosan pedig Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips) elvesztette az uralmát az autója fölött, és a pályáról kivágódó autó 15 néző halálát okozta.