MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 13: FIA Race Director Michael Masi looks on as a press conference is held outside the paddock after for the F1 Grand Prix of Australia was cancelled at Melbourne Grand Prix Circuit on March 13, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egy eddig elsikkadt párbeszéd került a figyelem középpontjába Michael Masi és a Red Bull sportigazgatója között a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj végéről. A dialógusból arra lehet következtetni, hogy az energiaitalos istálló befolyásolta az F1 versenyigazgatójának döntését. Mindez akár az FIA-vizsgálat eredményére is hatással lehet.
Az FIA hétfőn tárja az F1-es bizottság elé a szezonzárón hozott versenyigazgatói döntésekkel kapcsolatos vizsgálatának eredményét, ám napokkal az ülés előtt új megvilágításba kerültek az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben történtek. Egy eddig valamiért elsikkadt rádióüzenet került ugyanis a figyelem középpontjába, ami alighanem a korábbinál is több kérdőjelet vet fel Michael Masi tevékenységét illetően.
Az ausztrál szakember, valamint a Red Bull sportigazgatója, Jonathan Wheatley közötti párbeszédből ugyanis leginkább arra lehet következtetni, hogy utóbbi minimum erősen befolyásolta Masit, amikor a biztonsági autós fázis befejezésének módjáról kellett döntenie. Mint ismert, a posztot a 2019-es idény óta betöltő sporttisztviselő több ponton is megszegte a sportszabályzatot, amivel lényegében Max Verstappen javára döntötte el a világbajnoki címet Lewis Hamiltonnal szemben.
Nem kell megvárni, hogy azok a lekörözött autók utolérjék a mezőny végét
– mondta Wheatley Masinak, miután ő elsőre úgy határozott, hogy a lekörözöttek nem előzhetik meg a Safety Cart. – Csak el kell engedni őket, és akkor máris autóversenyre van kilátás.”
Masi erre csupán annyit reagált, hogy „értettem”, majd néhány pillanat múlva megjelent a felirat a képernyőn, hogy a két éllovas közti lekörözöttek visszavehetik a körüket, de a mezőny utolérésére már valóban nem volt lehetőségük, hiszen nem sokkal később egy körre újraindult a versenyzés. A A leintés után a Mercedes többek között emiatt is megóvta a végeredményt, majd miután ezt elutasították, a fellebbezés is szóba került, de azt végül elvetették.
Wheatley és Masi üzenetváltása nem most került nyilvánosságra, hiszen hallható a Forma-1 YouTube-csaornája által december 16-án közzétett videóban. Ugyanez elmondható Christian Horner és az ausztrál versenyigazgató párbeszédéről is: a Red Bull csapatfőnöke megkérdezte, hogy az éllovasok között álló lekörözöttek miért nem mehetnek el, mire Masi időt kért.
A fent idézett üzenetváltás ugyanakkor eddig valamiért nem kapott nagy nyilvánosságot, ám szerdán rengetegen felhívták rá a figyelmet a Twitteren.
Olyannyira, hogy az egyik legnépszerűbb hashtag a #F1xed lett (az angol fixed szó ebben a kontextusban előre eldöntött végeredményt jelent). Az FIA-nál bizonyára nem most figyeltek fel erre a részletre, de ettől még nem kizárt, hogy az a tény, hogy ennyire a figyelem középpontjába került, még a vizsgálat eredményét is befolyásolhatja.
„Tisztában vagyunk vele, és mindez része a vizsgálatnak” – idézi a Nemzetközi Automobil Szövetség szóvivőjét a BBC. Az FIA még januárban indított vizsgálatot a történtekkel kapcsolatban, aminek eredményét hétfőn tárják az F1-es bizottság elé, végleges döntéseket pedig március 18-án hoznak. Korábban az a pletyka is szárnyra kapott, hogy Hamilton ettől teszi függővé, hogy folytatja-e pályafutását, de úgy tűnik, hogy a hétszeres világbajnok mindenképpen marad a Forma-1-ben.