Mercedes AMG's British driver Lewis Hamilton steers his car during the qualifying session of the Austrian Formula One Grand Prix in Spielberg on June 29, 2019. (Photo by JOE KLAMAR / AFP)
Vágólapra másolva!
Azt gondolhatnánk, hogy a Forma-1 jelenlegi legjobb csapata akkor örülne, ha minden szabály változatlan maradna, mert így megőrizhetné az előnyét. A Mercedesnél azonban azt mondják, pont az ellenkező a helyzet, ezért is várják a száguldó cirkusz 2021-es reformjait.
A 2021-es reformok, noha még csak az idei USA Nagydíj előtt jelentették be őket, kapnak hideget és meleget is, akadnak, akik szerint a topcsapatok előnye csak tovább fog nőni amiatt, hogy 2020-ban rengeteg pénzt költenek majd az átállásra, míg mások szerint a 2021-es technikai regulákkal is vannak problémák. Másként gondolkodnak a Mercedesnél, James Allison technikai igazgató a lehetőséget látja a szabályváltoztatásokban arra, hogy a csúcson maradjanak, és további világbajnoki címeket tegyenek hozzá az utóbbi években megnyertekhez.
A 2014-es szezon óta a 2021-es lesz a legnagyobb horderejű technikai szabályváltozás a Forma-1-ben, még nagyobb is, mint az öt évvel ezelőtti volt,
a sportszabályzat és a pénzügyi feltételek változásával együtt pedig a száguldó cirkusz történetének legnagyobb reformjáról beszélhetünk. Így gondolja ezt James Allison, a Mercedes technikai igazgatója is, aki örül mindennek.
„A Forma-1-ben eltöltött 29 évem során egyértelműen ez a legnagyobb reform, a komoly változások pedig komoly kihívást jelentenek – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak. – Mérnökként így kell látnunk a dolgokat, inkább lehetőségnek, mint kockázatnak. A szabályokat speciális okból alkották olyanra, amilyenek. Csapatként nekünk az a dolgunk, hogy azoknak megfelelően a lehető leggyorsabb versenyautót építsük. Úgy tekintünk a 2021-es szabályokra, mint egy korai karácsonyi ajándékra."
Noha közel sem történt akkora változás a tavalyiról az idei évre, mint fog 2020-ról 2021-re, az aerodinamikai szabályokat azért így is jelentősen átírták. Alkalmazkodni a Mercedesnek sikerült a legjobban a szélesebb első és hátsó szárnyhoz, mivel lehetőségként tekintett az idei szezonra is ahhoz, hogy növelje fogyni látszó előnyét.
A megközelítésünk az volt, hogy a változás lehetőséget jelent. A stabilitás segít a mezőny összesűrűsödésében. A 2018-as szezon elég szoros volt, ezért úgy éreztük, hogy nem szabad fénünk a változástól, inkább örülnünk kell neki.
Eléggé bíztunk benne, hogy mi és az embereink a lehető legtöbbet kihozzák a lehetőségekből az aerodinamika és a menetdinamika terén."
A 2021-es változásokkal kapcsolatban olyan kritika is érte a szabályalkotókat, hogy bizonyos területek fejlesztéseinek befagyasztásával túlságosan megkötik a mérnökök kezét. Erre azért van szükség, hogy a csapatok ne tudjanak olyan fejlesztéseket eszközölni, amelyekkel belenyúlnak a 2021-es autók alapkoncepciójába, amely arra épült, hogy könnyebb legyen velük követni az elöl haladót. Allison ezzel együtt nem aggódik amiatt, hogy ne találnának módot a fejlődésre.
Nem lesz kisebb a mérnökök szabadsága, csak más lesz. Lesznek területek, amelyeken nagyobb lesz a mozgástér, olyanok, amelyekkel a múltban nem tudtunk annyit faragni a köridőn, de a jövőben már fogunk tudni.
A Forma-1 olyan, mint egy katonai tábor, amelyben a szabályok jelentik a határokat, vagy az őröket, nekünk pedig azokon belül kell boldogulni" – magyarázta a technikai igazgató, aki azt is bevallotta, hogy külsőre nem tetszenek neki a 2021-es autók, de ez csak az ő egyéni problémája.