Innentől bő egy napig a köridőket és a telemetriákat mutató képernyők helyett az időjárás-jelentésre és -előrejelzésre tapasztják szemüket a Forma-1-et követők Japánban, nyomon követve a Hagibisz névre keresztelt, ritkán látott erősségű tájfun mozgását és tevékenységét.
Múlt hétvége óta várható volt, hogy a térségre ez időtájt fog lecsapni a természeti szörny, és most úgy néz ki, szombaton tombolja ki magát Szuzuka környékén. Emiatt a teljes napi programot törölték és vasárnap délelőttre (magyar idő szerint vasárnap hajnali 3-ra) rakták át a kvalifikációt.
Pénteken száraz pályán gyakorolhatott a mezőny, de volt tétje a délutáni eredményeknek, mert amennyiben a tájfun letáborozik vasárnapig, és az időmérőt nem tudják megrendezni, a második edzés zárása lesz a rajtsorrend. Ennek ismeretében kicsit borult a megszokott ütemterv a csapatoknál, de nem nagyon, a lágy gumin például
szinte mindenki teljesített értékelhető hosszúságú versenyszimulációt; ez alól Sebastian Vettel, Sergio Pérez, Lance Stroll és Danyiil Kvjat volt kivétel.
Erre építve körvonalazódott a kiinduló erősorrend, amiből úgy tűnik, az izgalmak érdekében szükség lenne Hagibisz tevékenységére vasárnap is Szuzukában.
A versenyszimulációkból ugyanis az alábbi tanulságokat lehet levonni:
A Mercedes előnye a hosszú etapon nagyobb volt, mint egy mért körön. Pilótái 1:34.7-8-as átlagokat jegyeztek az első öt értékelhető körön, amitől Charles Leclerc 0,7, Max Verstappen 0,85 másodperccel elmaradt. A legjobb eredményeket tekintve 0,5 alatt volt a különbség – ez összecseng a közelmúlt trendjével, hogy megtankolva aránylag jobban suhannak az Ezüstnyilak, mint kevesebb benzinnel.
Valtteri Bottas következetesen pár tizeddel erősebb tempót diktált Lewis Hamiltonnál. A finnél megfigyelhető, hogy amennyiben egy pálya nem zabálja a gumit, általában képes megszorongatni csapattársát, ezért számolni kell vele. A két közös Japán Nagydíjukon ugyanakkor simán kikapott Hamiltontól.
Előfordulhat, hogy egy mért körön eltérő területre fókuszált a Mercedes két tagja a beállításokkal.
Hamilton a kanyargós első szektorban 3 tizedet vert Bottasra, aki a másik kettőben, ahol többet számít a végsebesség, nagyjából ugyanennyivel repesztett gyorsabban. Talán jobban kifizetődő a kisebb leszorítóerő? Kettős győzelemmel a Mercedes mindenesetre bebiztosítaná a konstruktőri vb-címet.
A Ferrari feljavult az időmérőre és a versenyre Szingapúrban, kérdés, megint képesek lesznek-e rá, akár csak a motorerő növelésével. Akkor mellettük szólt, hogy az új csomagot nem hangolták be tökéletesen a nyitónapon, most viszont nem hoztak újítást, ellenben a Mercedesszel, amely átszabta az oldalsó légterelőket. „Nem voltunk olyan rosszak, mint gondolnák” – állítja Vettel, míg Leclerc az általános tapadást nevezte meg a hátrány okaként.
Ha a Mercedesszel nem is, Verstappennel a Ferrarik valószínűleg komoly meccsben lesznek a pénteki összképet látva.
Az üldözőbolyban nincs meglepetés, a sort ismét a McLaren vezeti. A Renault a hosszú etapon jobban szerepelt, mint egy mért körön, ez vigasz lehet számukra azt követően, hogy Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg mindössze a Williamseket megelőzve, a 17-18. helyen végzett a tabellán.