Ferrari's German driver Sebastian Vettel steers his car during the first practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 25, 2016. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Tovább folytatják harcukat az egyenlőbb Forma-1-ért a független csapatok, és lehet, hogy a sport új tulajdonosa is melléjük áll. A Ferrari első embere azonban nem hiszi, hogy bármire is jutnak.
Hosszú évek óta állandó téma a Forma-1-ben a költségcsökkentés, és a kisebb, általában anyagi okok miatt teljesen esélytelen csapatok felzárkóztatása vagy legalább fennmaradásuk biztosítása. Az FIA korábbi elnöke, Max Mosley megpróbálta maximalizálni az F1-ben elkölthető összegeket, de javaslatával együtt ő is megbukott, a sport új tulajdonosa azonban ismét elővette az ötletet.
Ebben a Saubernek és a Force Indiának is lehet szerepe, mert az EU után a Liberty Mediát is megkeresték azzal, hogy segítsenek kiegyenlíteni a jogdíjbevételek elosztása és a szabályalkotó testületek munkája körül kialakult anomáliákat. Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke optimista volt a továbbiakkal kapcsolatban.
„A Force Indiával közösen már tárgyalásokat kezdtünk a Libertyvel. Most először van olyan tulajdonosa a sportnak, ami a médiaszektorból jön, és más területeken is sikeres befektető volt.
Bizonyos versenysorozatokban a kisebb csapatoknak vannak jogai, amelyekkel érzékeltethetik a jelentőségüket. Azt hiszem, párbeszéd alakulhat ki.”
A független csapatok elsődleges problémája, hogy nem arányosan részesülnek a jogdíjbevételekből, és a nagy, gyári istállók a szabályokat is úgy alakítják, hogy az a saját (fejlesztési) érdekeiknek kedvezzen. Ha viszont ez nem lenne, az autógyárak csapatai akkor is lazán lenyomhatnák ellenfeleiket a költekezés révén, és Sergio Marchionne, a Ferrari elnök-vezérigazgatója szerint ez így is marad.
„Az eddigi beavatkozások, kezdve az erőforrások árának korlátozásától a szélcsatornában eltölthető órák számáig teljesen hatástalannak bizonyultak. Az a helyzet, hogy a Forma-1 hihetetlenül költséges sport. A nagy gyári csapatokat, a Renault-t vagy a Mercedest nagyvállalatok működtetik, amik szélesebb megközelítéssel kezelhetik a fejlesztéseiket. Ez a költségekre nézve nagyon veszélyes.”
Marchionne „nemes kezdeményezésnek” nevezte a költségcsökkentés ötletét, de szerinte sok múlik az alkalmazáson is, és kijelentette, nem hiszi, hogy a költségplafon működhetne az F1-ben.
„Az a gond ezzel, hogy így nagyon szűk területen dolgozhatunk csak azon, hogy az autót versenyképessé tegyük. Ha megnézem a kimutatásokat, hogy az elmúlt 10 évben vagy azelőtt mennyit költöttünk, azt látom, hogy a Ferrarit soha sem korlátozták a költések terén. Azt nem tudom, hogy a büdzsét jól vagy rosszul költötték el, de
az FIA beavatkozásai ellenére a csapatok mindig megtalálták a módját, hogy költhessenek.”
„Ha nyitva marad egy fejlesztési terület, a költés oda fog koncentrálódni. Az elmúlt 4-5 év alatt mi egyetlen eurót sem takarítottunk meg. Csupán máshogy osztottuk fel a költésünket.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!