A versenyzők egy része a Malajziai Nagydíj időmérő edzésén negatívan fogadta az új esőgumit, amelyet a Pirelli tavaly óta áttervezett, másodpercenként 60 literről 65-re növelve a vízkiszorító képességét. Bár ennek és az intermediate-nek egyaránt egy lágy keverék szolgál az alapjául, az autók láthatóan többet csúszkáltak a vizes pályán, mint az elmúlt években, ezért Adrian Sutil felszólította a Pirellit, hogy változtasson a gumikon.
„Nem elég, hogy a szabályok miatt elvesztettünk 20-30 százaléknyi leszorítóerőt, még a legkeményebb keverékű gumikat is hozták el ide" – dühöngött a Sauber pilótája a BBC Radio Five Live-nak az időmérő után. „A keverékeken egyébként is keményítettek, és a leszorítóerő hiánya miatt most nincs tapadás. Esőben amúgy sincs, ráadásul még ez az esőgumi is rossz."
„Össze-vissza csúszkáltunk. És nem csak mi, mert a belső kamerás felvételekből látszott, hogy a többiek is. Mintha raliztunk volna."
Az új esőgumikról hasonlóan vélekedett a williamses Felipe Massa is. „Nekem sem tetszenek. Az első körben nyújtják a legjobb teljesítményt, utána viszont lassulnak a csökkenő tapadás miatt" – mondta az Autosportnak. „Az esőgumi viselkedése és kopása nem megfelelő."
Jenson Button alapvetően egyetértett a kollégáival, bár úgy vélte, a nehézségek inkább a turbómotorok nagy nyomatékának köszönhetők, amely miatt a hátsó kerekek gázadásnál akár 5-ös sebességfokozatban is kipörögnek. Szerinte hűvösebb időben még rosszabb lehet a helyzet.
„Ilyen nagy nyomaték mellett, ha nem tudjuk felmelegíteni a gumikat, nehéz dolgunk van. Nem hiszem, hogy valaha láttam volna annyira hirtelen megcsúszni az autókat, mint ma" – jelentette ki. „Szerintem ennek részben a motorok ereje az oka, részben pedig a kisebb leszorítóerő. Az is lehet, hogy azért, mert régóta nem használták a pályát, és volt rajta egy olajos réteg, de szokatlanul csúszott."
„És a gumik nem adtak kellően folyamatos visszajelzést sem – bizonyos helyeken hamis biztonságérzetbe ringatták az embert. El sem akarom képzelni, mi jöhet hidegebb időjárási körülmények között."
Nincs nagy különbség?
Ugyanakkor nem érezte mindenki jelentősnek a változást a tavalyihoz képest. „Ami engem illet, nem tapasztaltam durva különbséget. Csak nagyobb a nyomaték, ezért a kanyarok kijáratánál kicsit nehezebb adagolni a gázt" – vélte a mercedeses Nico Rosberg, aki a 3. rajtkockába kvalifikálta magát.
Így látta az időmérőn 16. helyezett Romain Grosjean is. „Ezen a pályán meg tud állni a víz" – mutatott rá. „Azt tudjuk, hogy nem ezek a legjobb esőgumik, amelyekkel valaha vezettünk, én azonban nem tapasztaltam túl nagy különbséget tavalyhoz képest. Használtuk az intereket és az esőgumikat is, de egyszer sem úsztunk fel veszélyesen a vízre, vagy ilyesmi, úgyhogy biztonságosak."
A Pirelli sportprogramját irányító Paul Hembery azt állította, az új esőgumik tartósabbak az elődeiknél. „Az extrém körülmények ellenére nem hallottunk semmilyen panaszt arra vonatkozóan, hogy az autók felúsztak volna a vízre, ami komoly eredmény, ha meggondoljuk, hogy ezekhez a radikálisan erős autókhoz egyetlen, a 2010-es Renault-val lebonyolított tesztnap, valamint egy nem tervezett, esős jerezi tesztnap alapján fejlesztettünk új esőgumit" – mondta. „Ez kiemelkedő teljesítmény volt a mérnökeink részéről."
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!