Vágólapra másolva!
A versenybíróság technikai szabálysértés miatt utólag diszkvalifikálta a Forma-1-es Kanadai Nagydíjról a Williams-BMW és a Toyota autóit, így kettős Ferrari-siker született a világbajnoki sorozat nyolcadik állomásán.

Napokig mást sem lehetett hallani a Kanadai Nagydíj előtt, mint hogy a fékeknek milyen fontos szerepe lesz Montrealban. Hát, lett is. Tudniillik a futam utáni rutinvizsgálatok során kiderült, a Williams és a Toyota szabálytalan fékrendszert épített autóiba, ezért Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, illetve Cristiano da Matta és Olivier Panis eredményét egyaránt törölték.

A bibi egész pontosan a fékhűtő-rendszernél volt, a Toyota és a Williams is ezen a területen vétett a szigorú szabályok ellen. A kizárás által a német Ralf Schumacher a második, a kolumbiai Juan Pablo Montoya az ötödik pozíciót, míg a brazil Christiano da Matta a még pontszerző nyolcadik helyet veszítette el. A Toyota másik versenyzőjének, a francia Olivier Panisnak a tizedik helye veszett el.

Furcsa mód a Williams és a Toyota sem tiltakozott az ítélet ellen, az illetékesek talán sejtették előre, mi lesz. "Nem jött be" - sóhajthattak fel, de Sam Michael, a Williams technikai igazgatója azért ennél bőbeszédűbb volt. "Hibáztunk, de nem szándékosan" - nyilatkozta az ausztrál. "Véleményem szerint a világon semmilyen előnyünk nem származott abból, hogy más fékrendszert használtunk, de - ha fájó szívvel is - elfogadjuk a döntést. Nem is tehetünk mást, hiszen egyértelműen megszegtük a szabályokat."

Már csak az a kérdés: miért? Végre nemcsak a Ferrarit, hanem egy másik csapatot is lehetett volna fényezni, a Williams kifejezetten jól teljesített Montrealban. Ha nem származott előny a szabálytalan fékrendszerből, miért kellett használni? Most magukra vethetnek a kék-fehérek, ha a közeljövőben fel is támadnak, meg fogják kapni, hogy csalók. A Toyota helyzete annyiból egyszerűbb, hogy zsenge eredményei miatt az élcsapatok nem nagyon foglalkoznak vele (s különben is csak egy pontot bukott), Mike Gascoyne technikai igazgató mégis magyarázkodott egy sort. "Sajnos, első fékjeinket szabálytalannak vélték, hiába bizonygattuk, hogy az eltérés az elfogadott értéken belül van. A Toyotánál 'szabály', hogy az előírásoknak mindenben megfelelő autóval kell versenyezni, így a döntést elfogadjuk." John Howett elnök első felindulásában fellebbezni akart, ám mivel kicsúszott a határidőből, nagy nehezen belenyugodott a megváltoztathatatlanba.

"Mit tettem, hogy ezt érdemlem?" - kérdezte keserűen az idei első dobogós helyétől megfosztott fiatalabbik Schumacher testvér. "Frank Williams csapatfőnök személyesen kért tőlem bocsánatot a hibáért, de ez sovány vigasz. Már a csapat kamionjában üldögéltem békésen, szokásos naplóbejegyzésemet is megírtam, amikor Sam érkezett a hírrel, hogy kizártak. Alig hittem el, hogy ez megtörténhet." Montoya nem kommentálta érdemben a történteket.

A Kanadai Nagydíjon ezzel a győztes Michael Schumacher mögött csapattársa, a brazil Rubens Barrichello lett a második, a BAR-Hondát irányító Jenson Button pedig a harmadik. Mellettük a kizárások legnagyobb győztese a Jordan-Ford fiatal pilótája, a német Timo Glock lett, hiszen első Forma-1-es versenyén így rögtön a két pontot érő hetedik helyen végzett. A Minardi magyar pilótája, Baumgartner Zsolt a tizedik helyen zárt.

A Ferrari mellesleg alaposan átvert mindenkit, gondoltuk, elérkezett a "kötelező" hullámvölgy, s Schumacher ezért lett csak hatodik az időmérő edzésen. Nos, az ok egészen másban volt keresendő: Ross Brawn ismét zseniális (kétkiállásos) taktikát dolgozott ki, a hatszoros világbajnok így nyugodtan autózhatott, hiszen tudta (sejtette), az előtte haladók háromszor fognak kimenni. Schumacher tulajdonképpen simán gyűjtötte be pályafutása 77. futamgyőzelmét, a pályán senkit sem kellett megelőznie, a mögötte haladó Barrichello meg nem akarta támadni. Schumacher hetedszer nyert Kanadában, előtte senki nem nyert ennyiszer egy adott pályán.

"Fogalmam sincs, miért nyertem itt annyiszor, biztos van ebben egy kis szerencse is" - mosolygott a német. "Vasárnap speciel azért lett enyém az első hely, mert a miénk volt a legjobb autó, s taktikánk is remekül működött. Rubens nagyon keményen támadott, jobb gumikat is választott, mint én, de szerencsére magam mögött tudtam tartani." Őszintén szólva, meglepő lett volna, ha a Ferrari engedélyt ad a brazilnak az előzésre... "Élveztem a Michaellel vívott csatát, de reálisan nézve, nem volt esélyem az előzésre. Csak akkor cserélhettünk volna helyet, ha a kerékcseréknél kicsivel tovább maradok kint a pályán, de ez sem volt lehetséges, mivel az én autómban volt kevesebb benzin" - mondta Barrichello.

A kizárások jóvoltából idén először volt arra példa, hogy mindkét McLaren pontszerző helyen ért célba, s a szezon kezdetén talán Giancarlo Fisichella sem gondolta, hogy lesz egy negyedik helye. Lett. Nagy kár, hogy Baumgartner Zsolt Minardija a legkevésbé sem versenyképes, a magyar pilóta akár pontot is szerezhetett volna. Persze úgy, hogy a pályán képtelen bárkit is megelőzni, még az ilyen "csodákból" sem jöhet ki jól.

Kanadai Nagydíj (70 kör, 305,270 km), módosított végeredmény:
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:28:24.803 ó (átlag: 207,165 km/ó)
2. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:28:29.911
3. Button (angol, BAR-Honda) 1:28:45.212
4. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas) 1 kör hátrány
5. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1 kör h.
6. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 1 kör h.
7. Glock (német, Jordan-Ford) 2 kör h.
8. Heidfeld (német, Jordan-Ford) 2 kör h.
9. Klien (osztrák, Jaguar-Cosworth) 3 kör h.
10. Baumgartner Zsolt (Minardi-Cosworth) 4 kör h.

[origo]