Vágólapra másolva!
A Monacói Nagydíj a 2004-es Forma-1-es idény hatodik futama. Lássuk, mit kell tudni a pályáról!

A Monte-Carlo utcáin megrendezésre kerülő Monacói Nagydíj kétségtelenül a leghíresebb futam mind közül, 1929-ben rendezték meg először. Hagyományosan kevesen tudják teljesíteni a versenytávot, 1950-ben például már az első körben kiesett tíz autó egy tömegbaleset miatt. Többször előfordult, hogy előzetesen esélytelennek tartott pilóták haladtak át először a célvonalon, legutóbb 1996-ban történt ilyesmi: Olivier Panis azóta sem került futamgyőzelem közelébe.

A csapatok, versenyzők gyakorlatilag mindent tudnak a szokatlan időrenddel "operáló" versenyről (a szokásoktól eltérően nem pénteken, hanem csütörtökön rendezik az első két szabadedzést, a Baumgartner Zsoltot is foglalkoztató Minardi-Cosworth erről elfeledkezett a nagydíjat beharangozó sajtóközleményében...), ennek oka, hogy a Forma-1 több főszereplője is a nagyhercegségben él.

Presztízse, hagyományai miatt a pilóták egyfelől imádják Monacót, másrészről viszont tartanak is tőle, mert biztonsági szempontból a pálya hagy némi kívánnivalót maga után. Itt nem lehet hibázni, egyetlen apró baki, s máris a szalagkorlátról kell levakarni a versenyautót. A 3340 méteres, a városi úthálózat részeként funkcionáló pálya tele van szűk, kifejezetten éles kanyarokkal, nevezetessége az alagút, amelyből kijövet a versenyzők néhány pillanatig semmit sem látnak.

A jó helyezés szempontjából elengedhetetlen a jó startpozíció, a szűkös hely miatt ugyanis csaknem lehetetlen előzni. A Hungaroringhez hasonlóan meglehetősen nagy leszorítóerőre van szükség, így várhatóan meredek szárnyakkal operálnak majd a csapatok.

Tavaly Juan Pablo Montoya nyert Monacóban, a legtöbb elsőséget Ayrton Senna gyűjtötte össze: a tíz évvel ezelőtt elhunyt brazil csillag hatszor állhatott fel a dobogó tetejére. Az eddig ötször diadalmaskodó Michael Schumacher vasárnap beállíthatja Senna rekordját, mellesleg pedig végleg átadhatja a múltnak Nigel Mansell 1992-es csúcsát (szezonkezdet zsinórban öt győzelemmel), amelyet társbérletben már most is tart.

Az idei Monacói Nagydíj újdonsága, hogy az istállóknak már nem kell szoronganiuk a régi boxutcában, merthogy elkészült az új, kiszélesített verzió. Mostantól mindent bepakolhatnak a mérnökök a garázsba, nem kell majd néhány fontos alkatrészt, netán tartalékautót a kamionban tárolni. Az új boxutca 18 hónapos munkával készült el, az uszoda és a Rascasse-kanyar közötti (a tengerhez így kicsivel közelebb került) rész átalakításával.

A pálya neve: Circuit de Monaco
Debütálásának éve: 1950
Futamok száma: 50

Aszfaltminőség: utcai/egyenetlen
Ideális gumikeverék: lágy/puha
Gumikopás: csekély
Padlógázarány: 41%
Üzemanyagfogyasztás: alacsony
Elérhető csúcssebesség: 305 km/h

Körrekord edzésen: 1:15.259 (Ralf Schumacher, Williams-BMW, 2003)
Körrekord versenyen: 1:14.545 (Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes, 2003)

Időeltolódás: nincs
Verseny startja: 14.00

A legutóbbi győztesek:
2003:
Juan Pablo Montoya (Williams-BMW)
2002: David Coulthard (McLaren-Mercedes)
2001: Michael Schumacher (Ferrari)
2000: David Coulthard (McLaren-Mercedes)
1999: Michael Schumacher (Ferrari)
1998: Mika Häkkinen (McLaren-Mercedes)
1997: Michael Schumacher (Ferrari)
1996: Olivier Panis (Ligier-Mugen-Honda)
1995: Michael Schumacher (Benetton-Renault)
1994: Michael Schumacher (Benetton-Ford)

http://www.acm.mc