Jean Todt: Magyarország rengeteget tett azért, hogy 2020-ban itt Forma-1-es verseny legyen

Mogyoród, 2020. július 18. Sergio Pérez, a Racing Point mexikói versenyzője a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Magyar Nagydíjának időmérő edzésén a mogyoródi pályán, a Hungaroringen 2020. július 18-án. A futamot július 19-én rendezik. MTI/AP/Reuters pool/Leonhard Foeger
Vágólapra másolva!
Az esős, borús idő csak rátett egy lapáttal a Covid-intézkedések miatt egyébként is nyomott hangulatra ezen a hétvégén a Hungaroringen, de annyi bizonyos, hogy a világ minden tájáról érkezők lelkesedését ez sem törte meg. Hazánk megítélése abszolút pozitív, ezt a Nemzetközi Automobil Szövetséget irányító Jean Todt is megerősítette, aki felfedett egy eddig nem hallott részletet is arról, hogy mióta kötődik ezer szállal Magyarországhoz.

A péntek délutáni esőt komor ábrázattal fogadták az emberek, de hamar sikerült nyugtázni, hogy nincs itt semmi gond. A fáradtság és az eső sem képes megtörni azt a lelkesedést, amivel az ebben dolgozók imádják ezt a sportágat. Mint kiderült, ehhez sokat hozzátesz hazánk, még úgy is, hogy a megszokottal ellentétben ezúttal a városi portyázás, az éjszakai élet szigorúan tilos. Az FIA Covid-kódexe szigorúan szabályozza, hogy az F1 népe kizárólag a szállás és a pálya között mozoghat, amit a hallottak alapján minden buborékban igyekeznek tiszteletben tartani. Ha nem ezt tennék, büntetés vagy kitiltás lenne a szankció.

- mondta a francia Auto Hebdo című lap szakújságírója, Julien Billiotte. Hasonlóképp vélekedett Roger Benoit, aki nemcsak a sajtóteremben jelenleg ténykedő 17 fős nemzetközi újságírócsoport rangidőse, hanem az egész F1-es médiaszakmáé is:

- fogalmazott a paddockban legendaként tisztelt 71 esztendős újságíró, a svájci Blick című lap tudósítója.

A szokásos vegyülés a Covid-helyzet miatt idén nem lehetséges, online viszont lehet csevegni a csapatoknál dolgozó cimborákkal, akik hasonló álláspontot képviselnek.

- jelezte az egyik istálló szerelője. 2018-ban már volt egyszer tripla forduló az F1-ben, az is megviselt mindenkit, de akkor legalább nem voltak olyan durva kötöttségek, mint jelenleg, így a mostanihoz képest elviselhetőbb volt a helyzet. A legnagyobb brit bulvárlap a minap elő is hozakodott azzal, hogy a szigetországból származó F1-dolgozók egy része sutyiban panaszkodni kezdett arra, hogy lassan kiégnek a folyamatos hajtás, a család hiánya és a szigorító rendelkezések miatt. Biztosra vehetjük, hogy a helyzet mindenkit megvisel, de a helyszínen látottak alapján messze nem annyira, mint ahogyan azt a kiadvány tálalta. A lap munkatársa az Origónak azt mondta, nehezen viseli a kötöttségeket, „mert ez a főváros csodálatos, minden évben élmény idejönni Magyarországra, ezúttal viszont semmit nem tapasztalhatunk belőle."

A sajtóterem egyébként csendes, ami nem is csoda: normál időszakban 3-400 újságíró van jelen ott, ahol most csupán 17 fő ténykedik, példás kiszolgálás mellett a Hungaroring munkatársai részéről. Míg máskor nyüzsgő élet zajlik, most teljes a nyugalom, de persze a betétszámok egy-egy parázs jeleneténél vagy az F1-esek megmozdulásainál így is van ováció. Noha az FIA és a FOM által kidolgozott és beüzemelt videókonferenciás távmunkarendszer hatékonysága, valamint a helyszíni kötöttségek azt eredményezik, hogy a pályán való jelenlétnek alig van érdemi előnye, a maroknyi újságírógárda nagyon élvezi az elmúlt hónapokban olyannyira hiányzó személyes információcserét, a közös pusmogást és a látottak-hallottak azonnali, részletekbe menő kitárgyalását.

A paddock a jelenlegi rendszerben elzárt terület az újságírók elől, szombaton mégis beosonhattunk, hogy meglátogassuk a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hazánkba érkezett elnökét, Jean Todtot.

Óriási kiváltság ez, még békeidőben is, így a szombati időmérő edzés kezdetén FIA-különengedéllyel és Olivier Fisch kommunikációs igazgató kíséretében lopózhattunk az FIA konténerépülete felé, ahol a Ferrari korábbi legendás vezére várt ránk. A 74 esztendős szakvezető pályafutása jól dokumentált a ralis navigátorkodástól kezdve a csapatfőnöki ténykedésen át egészen a mostani státuszáig. Bármerre járt, bármit csinált, útját sikerek kövezték ki, azt pedig a mai napig sokan fürkészik, hogy mitől lehet annyira hihetetlenül hatékony vezető, mint amilyen. Michael Schumachertől és más pilótáktól számtalan alkalommal hallhattuk, hogy karizmatikus főnök, aki elképesztő motivációs erővel bír és bizonyítja most is.

„Örülök, hogy itt van velünk és köszönöm Önnek is a munkáját"

- kezdte jó gazda módjára Todt, és szavainak hallatán eme sorok írójának még a lélegzete is elállt. Hasonló kedélyesség abszolút nem jellemző az F1 egyébként rideg világában, és jól mutatja azt is, hogy a jelenlegi helyzetben minden jóval emberibb: amikor nincs a szokásos őrületes hajtás, a világ elsőszámú motorsport-diplomatájának is van ideje és lehetősége arra, hogy többet mutasson a valódi énjéből.

Jean Todt (a képen jobbra) Mészáros Sándornak adott exkluzív interjút a Hungaroringen Forrás: Mészáros Sándor

Miközben fél szemmel a Magyar Nagydíj időmérő edzésének első felvonását figyelte ugyanazzal a szenvedéllyel és lelkesedéssel, amit annak idején csapatvezetőként láthattunk, dicsérte azokat, akik a futam létrejöttét lehetővé tették.

- fogalmazott az FIA elnöke.

Az autós világszervezet és hazánk szoros kapcsolatát jól szemlélteti, hogy az elmúlt években egyre több nemzetközi versenysorozat vizitál hazánkban, a magyar autósport-szakemberek is egyre komolyabb feladatokat látnak el. A 74 esztendős francia sportvezető is kifejtette, hogy hazánk mennyire fontos az F1 és úgy általában a motorsport térképén.

„Harmincötödik alkalommal látogatott ide az F1, ami azt mutatja, hogy erős a kötődés az ország, az itteni rajongók és a sportág között – mondta Todt. -

Ha valakinek, hát Todtnak lehet viszonyítási alapja, hiszen azóta, hogy 1993-ban kinevezték a Ferrari istálló élére, évről évre visszatér a hungaroringi futamokra. Csakhogy a francia szakember magyar kötődése sokkal régebbre nyúlik vissza: a legendás vezér a beszélgetés során egy olyan részletet árult el a múltjáról, amelyre nem számítottunk.

Csodásak ezek a régi emlékek. Jártam annak idején is például a Gundel étteremben, azt hiszem, hogy az a neve, de voltunk például abban a nagyszerű fürdőben is, ami ott van a közelében. Nem véletlenül mondom, hogy lenyűgöző azt látni, milyen fejlődésen ment keresztül ez az ország. Amikor 35 éve először jött ide az F1, mindenki rácsodálkozott, mostanára viszont ez már teljesen normális, és Magyarország nélkül szinte elképzelhetetlen a világbajnokság!" – mondta a motorsport-fővezér, aki már tovább mélyítette magyar kapcsolatait, ugyanis az MNASZ elnökének felkérésére az F1-es időmérő edzés után autóba ült, és elment az Országos Rally Bajnokság idényét megnyitó Salgó-rali rajtceremóniájára.