Magyarországon a kormány bevándorlóellenes plakátjait festik le, alakítják át és rongálják meg ismeretlenek (néhányan közülük biztosan az Együtt aktivistái és politikusai). Eközben a németeknél a közlekedési minisztérium kerékpáros sisakviselést propagáló óriásplakátjait kezdték meghekkelni.
Németországban a kormány a Star Wars filmek főgonoszával, Darth Vaderrel próbálja rávenni a bringásokat arra, hogy hordjanak sisakot. A plakátok szövege magyarul így hangzik: „A saga folytatódik: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És a kerékpáron is.”
A jelek szerint sok német meglátta a lehetőséget a közlekedési minisztérium plakátjainak humoros átalakításában, a Coppenhagenize.com több német városból közölt képeket meghekkelt plakátokról. Arról nincs hír, hogy a plakátok megrongálása miatt bárkit előállítottak volna, vagy hogy a plakátokat a rendőrség őrizné.
A saga folytatódik: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És gyaloglás közben is.
Még szingli vagyok: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És a kerékpáron is.
A saga folytatódik: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És lépcsőzés közben is.
A saga folytatódik: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És autóban is.
Korpás a fejem: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És a kerékpáron is.
A saga folytatódik: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És a zuhany alatt is.
Szörnyeteg vagyok: hála a sisaknak. Bármelyik galaxisban működik. És a kerékpáron is.
A sisaknépszerűsítő kampány azért érdekes lépés a német közlekedési minisztériumtól, mert az európai közlekedési miniszterek konferenciája még 2004-ben arra a következtetésre jutott, hogy már a sisakviselés puszta népszerűsítése visszavetheti a kerékpározást, ezért hátrányos. A találkozón elfogadott dokumentumban inkább azt ajánlják, a sisakok reklámozását legjobb a gyártókra és a forgalmazókra hagyni.
A kötelező sisakviselés (vagy akár a sisakviselés állami propagálása) rengeteg embert eltántoríthat attól, hogy kerékpárra üljön. Viszont, ahogy azt a fenti állásfoglalás is megállapítja, a kerékpározás elterjedése számos társadalmi haszonnal jár, ezért mindent meg kell tenni azért, hogy minél többen biciklizzenek.
A dokumentum szerint a kerékpározás környezetbarát, egészséges, városi környezetben gyors, és költséghatékony mind az egyén, mind a közösség számára.
Természetesen nincs arról szó, hogy az európai közlekedési miniszterek sutba akarták volna dobni a kerékpárosok életét és biztonságát az egyéb előnyökért cserébe. A dokumentumban emlékeztetnek arra, hogy Ausztráliában a kötelező sisakviselés bevezetése után nem csökkent jelentősen a ejsérülést szenvedő biciklizők száma, viszont jóval kevesebben ültek kerékpárra.
Sőt, a Magyar Kerékpárosklub adatai szerint az elmúlt években megsokszorozódott a biciklisek száma (Budapesten 20 év alatt megtizenegyszereződött), ugyanakkor a halálos kerékpáros balesetek száma a KSH adatai alapján évek óta csökken. Legalábbis 2014-ig csökkent, tavaly a sokéves trend megtört:
Ha több kerékpáros mellett kevesebb a baleset, akkor egy kerékpárosra kevesebb baleset jut.
Vagyis, statisztikailag a sisakviselés kötelezővé tétele vagy propagálása csökkenti a kerékpárosok biztonságát, mivel csökkenti a kerékpárosok számát.
A sisak ráadásul nem csak statisztikailag, de az egyén szintjén sem feltétlenül növeli a fej védelmét. Egyrészt csak alacsony sebességnél működik hatékonyan, másrészt a sisakkal együtt a fej mérete nagyobb, ezért nagyobb eséllyel éri ütés. Harmadrészt a sisak (esetleg hamis) biztonságérzetet ad a biciklisnek és a többi közlekedőnek, elaltatja óvatosságukat, így növeli a balesetek kockázatát.
Mindezek mellett természetesen nem kérdés,
hogy nagyon sok konkrét esetben a sisak komoly, esetleg halálos sérüléstől óvhatja meg a biciklis fejét.
A vita nem is erről zajlik, hanem arról, hogy összességében érdemes-e kötelezővé tenni vagy államilag propagálni a sisakviselést.
Ma Magyarországon a hatályos jogszabályok szerint a bicikliseknek nem kötelező sisakot hordaniuk, egy kivétellel: ha lakott területen kívül 40 km/h-nál gyorsabban mennek. Minden más esetben a kerékpáros egyéni döntése, hogy felveszi-e a sisakot, vagy sem.