Hamilton nyerte a roncsderbit, a Ferrari küszködött a jubileumon
2020. szeptember 13. 14:50
Fordulatos versenyen Lewis Hamilton pályafutása 90. győzelmét aratta a Forma-1-ben, ráadásul a leggyorsabb kört is ő teljesítette a Ferrari történetének 1000. nagydíján. Valtteri Bottas a 2. helyével a pontversenyben is megelőzte Max Verstappent, de a Red Bull azzal vigasztalódhat, hogy Alexander Albon először dobogóra állhat.
Az idei szezon eddigi legzavarosabb első körével indult a Toszkán Nagydíj: Bottas remekül kapta el a rajt pillanatát, azonnal megelőzte Hamiltont, aki arra azért figyelt, hogy elkerülje a további visszaesést, és megtartotta a 2. helyet a bravúros rajttal a 3. helyre előrelépő Charles Leclerc előtt.
Mögöttük nagy kavarodás alakult ki, Max Verstappen az ígéretes indulás után, motorhiba miatt nem tudott megfelelően kigyorsítani az 1-es kanyar felé, ezért a mezőny sűrűjében találta magát, ahol Pierre Gasly nekiment Kimi Räikkönennek, az Alfa Romeo pedig a kavicságyba lökte a pontverseny egyik éllovasát.
Nem ő volt az egyetlen: Carlos Sainzot is kiforgatták és Romain Grosjean is a bukótérben találta magát, de ők vissza tudtak jönni, és folytatták a versenyt, de csak az utolsó helyre kerülő Sebastian Vettel előtt. A német pilóta szintén rosszkor volt rossz helyen, összeakadt a pályán keresztben álló Sainz autójával, ezért új orrkúpra volt szüksége.
Vettel szerencséjére a pályára küldték a biztonsági autót, így visszaesett ugyan, de felzárkózhatott Räikkönen mögé a 18. helyre, ráadásul a sportfelügyelők vizsgálni kezdték a balesetet, így a Ferrari versenyzője az ellenfelek megbüntetésében is reménykedhetett.
A verseny a 7. körben indult újra, ekkor Bottas vezetett Hamilton, Leclerc, Albon, Stroll, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat és Ocon előtt. Viszont, csak néhány méterig tartott,
mert újabb komoly baleset történt, már a célegyenesben. Bottas csak az utolsó pillanatban akart kigyorsítani, hogy csökkentse a szélárnyék számára káros hatását, a mezőny vége azonban ezt nem látta, és a torlódás miatt ütközések történtek.
Összetört Nicholas Latifi, Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz és Kevin Magnussen autója is. Az Alfa Romeo pilótája néhány pillanatra a levegőbe is emelkedett, a McLaren versenyzője pedig kissé fájlalta a kezét, de sérülések nélkül, viszont nagy ijedtséggel átvészelték az esetet.
A szokatlan és veszélyes bukás után ismét pályára küldték a biztonsági autót, de a roncsok és a törmelék miatt a múltheti Olasz Nagydíjhoz hasonlóan ismét le kellett állítani a versenyt.
Ez lehetővé tette, hogy a csapatok átvizsgálják az autókat, de a Renault-nak a kényszerszünet sem volt elegendő ahhoz, hogy rendbe hozzák Esteban Ocon autóját, aki fékhiba miatt szintén feladta a versenyt.
A szabályok miatt ismét állórajttal indult a verseny: a két Mercedes állhatott az első sorba Bottas-Hamilton sorrendben (immáron közepes keverékű gumikkal), mögöttük Leclerc és Albon (lágyakkal), a harmadik sor Strollé és Ricciardóé volt (lágyakkal), utánuk Pérez és Norris (lágyakkal), majd Kvjat és Russell (lággyal és közepessel) következett, miután Ocon autóját leléptették.
Hamilton ekkor már nem hibázott,
a szélárnyékot kihasználva körbeautózta Bottast, és átvette tőle a vezetést. Leclerc megtartotta a 3. helyet, Albont viszont bedarálták, Stroll, Pérez és Ricciardo is megelőzte, így a Red Bull egyetlen autója csak a 7. helyen folytatta a versenyt. Norris, Kvjat és Räikkönen jött fel pontszerző helyre.
A pontverseny éllovasa gyorsan növelni kezdte az előnyét, de Bottas néhány kör után ismét tartani tudta vele a lépést, a különbség 1,4 másodperc körül alakult. Leclerc-t közben Stroll keményen támadni kezdte, de a Ferrari pilótája őrizte a 3. helyet, ugyanezt Pérez nem mondhatta el magáról, őt a 15. körben Ricciardo megelőzte, és Albon is szorosan követte.
Stroll a 18. körben rontotta el a Ferrari ünnepi versenyét, és indult meg a 3. hely felé Leclerc megelőzésével.
Ezzel párhuzamosan Albon is megelőzte Pérezt, pedig nem sokkal korábban a mérnökének még arra panaszkodott, hogy nagyobb motorerőre van szüksége. Strollt követte Ricciardo, Albon és Pérez is, így Leclerc a 21. körben már csak a 7. helyezett volt, hiába rajtolt mindkét alkalommal kiválóan.
Leclerc szenvedését látva a monacói pilótát átállították a „C tervre”, a 21. kör végén kihívták kemény keverékű gumikért azzal a céllal, hogy hátha célba tud érni további kerékcsere nélkül. A pilóta úgy vélte, nincs vesztenivalójuk, mert nem tudta tartani a lépést a körülötte haladó autókkal. Ez átmenetileg előléptette Vettelt a 10. helyre, de nem bírt a közepes keverékű gumikat használó Russellel.
Az élen haladó Mercedesek közben alaposan lehagyták a többieket, a 24. körben Stroll hátránya 14 másodperc volt, ezt azonban a második rajt után 15 kör alatt szedte össze. A világbajnoki címvédő autói közepes keverékű gumikon is kényelmes előnyben autóztak, és egymásra sem voltak veszélyesek, hiszen Hamilton 1,9 másodperccel Bottas előtt ment.
A dobogós hely sorsa azonban nem volt lefutott,
mert Ricciardo szorosan követte Strollt, és a DRS segítségét is igénybe vehette. Támadásig viszont nem jutott el, ezért a Renault megpróbált a boksztaktika révén a Racing Point elé vágni, a 27. kör végén az ausztrál pilóta közepes keverékű gumikat kapott. A trükk bevált, Stroll kerékcseréje után Ricciardóé lett a 3. hely.
Hamilton közben már ennél hamarabb panaszkodni kezdett a gumikra, a 25. körben jelezte, hogy elégedetlen a gumikkal és azok hólyagosodni is kezdtek, de Bottas autóján hamarabb elfogytak, ezért biztonsági okokból a Mercedes a finn pilóta autóján váltott először kemény keverékű abroncsokra a 31. körben. Addigra már 7 másodperc fölé nőtt a hátránya, ezt a kerékcsere után leggyorsabb körökkel próbálta faragni.
A Ferrarik tovább szenvedtek, Leclerc a kerékcserék után Lando Norristól is vereséget szenvedett,
és csak a 8. helyen haladt, Vettel pedig a 11. helyen nem bírt Russellel, így a brit pilóta egyre magabiztosabban haladhatott a pontszerzők között.
A harmadik állórajt ismét lehetőséget adott Bottasnak, hogy a szélárnyék segítségével visszavegye a vezetést, de nem tudott élni vele: Ricciardo is megelőzte őt, és mire a finn pilóta visszaszerezte a 2. helyet, Hamilton már ismét 2 másodperces előnyben volt. Hamilton vezetett Bottas, Ricciardo, a Pérezzel csatázó Albon, Norris, Kvjat, Räikkönen (aki 5 másodperces időbüntetést kapott), Grosjean és Leclerc előtt.
A monacói pilóta az 50. körben tudta megelőzni Grosjeant, aki a verseny korábbi szakaszában két balesetben is érdekelt volt,
majd jött Vettel is, így a két Ferrari feljött a 9-10. helyre. Közben Albon is akcióba lépett, megelőzte Ricciardót, ezzel jó helyzetbe került, hogy megszerezze pályafutása első dobogós helyét, sőt, mérnöke még hajszolni is kezdte, hogy támadja Bottast, de a Mercedes versenyzője erre leggyorsabb körrel reagált.
Az utolsó körökben már nem forgott veszélyben Hamilton pályafutásának 90. győzelme, Bottas is tisztes távolságban tartotta Albont, Ricciardo, Pérez, Norris, Kvjat szintén megelégedett a helyezésével. A pályán Räikkönen ért be a 8. helyen, de 5 másodperces büntetése miatt Leclerc elé tudott kerülni.
A nap csalódása minden bizonnyal Russellé, aki az utolsó rajt során még pontszerző helyen autózott, viszont a 12 célba érkező közül, Vettel mögött csak a 11. helyezett lett, így továbbra is várnia kell pályafutása első pontszerzésére.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
2024.04.05. - 02:30Japanese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.05. - 06:00Japanese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.06. - 02:30Japanese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.06. - 06:00Japanese Grand Prix - Qualification |
2024.04.07. - 05:00Japanese Grand Prix - Race |
2024.04.19. - 04.21.Chinese Grand Prix |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |