A gumik. Ami a pályán zajló eseményeket illeti, mindenkinek a gondolatai a gumik körül forogtak az idei második silverstone-i verseny rajtja előtt, a Pirelli ugyanis az egy héttel korábbi itteni versenyhez képest lágyított a keverékeken, ami az egész hétvége során komoly fejtörés elé állította a csapatokat. Egyöntetű vélekedés volt a rajt előtt, hogy az 52 körös futamot ezúttal senki sem fogja tudni egyetlen kerékcserével teljesíteni, a két kiállás pedig jóval több variációs lehetőséget rejt magában a versenystratégia meghatározásakor.
Az élről az időmérő edzésen csapattársát hajszállal megelőző Valtteri Bottas várhatta a rajtot, a második helyről induló Lewis Hamilton mögül pedig az élete első dobogós helyezésére hajtó Nico Hülkenberg, valamint az első tízből egyedüliként a kemény abroncsokon rajtoló Max Verstappen indulhatott. Ami a hátrébb helyet foglalókat illeti, Sebastian Vettel, Carlos Sainz, Danyiil Kvjat és Kimi Räikkönen döntött a kemény keverék mellett, rajtuk és Verstappenen kívül a teljes mezőny közepes keverékű gumikon kezdett.
A piros lámpák kialvására Verstappen reagált a legjobban az élmezőnyből, és azonnal átugrotta Hülkenberget, a két Mercedest azonban nem tudta elkapni. Bottas némi védekezés után megtartotta a vezetést Hamilton előtt,
miközben hátrébb Sebastian Vettel már az első kanyarban megforgott, és visszaesett az utolsó helyre.
A visszajátszásból kiderült, hogy Vettel senkitől sem zavartatva veszítette el az uralmat a Ferrarija fölött, és még nagy szerencséje volt, hogy senki sem találta telibe.
A harmadik kör elején Bottas, Hamilton, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Ricciardo, Gasly, Norris, Albon, Leclerc volt az első tíz sorrendje, a Mercedesek pedig egy az egyben elkezdték lemásolni a Brit Nagydíjon látott forgatókönyvet: faképnél hagyták Verstappent és belekezdtek a saját versenyükbe. Abban is hasonlóan alakult ez a verseny az egy héttel korábbihoz, hogy Verstappen nem tudta tartani Hamiltonék tempóját, vele viszont Hülkenberg nem tudott menni, így a holland megint hamar a "senki földjén" találta magát.
Bottas mérnöke már a 6. körben rászólt a finnre, hogy két gumijának hőmérséklete is elkezdett kritikussá válni. A Red Bullnál is hasonló gondokkal küzdhettek, Albon ugyanis már ennek a körnek a végén lecserélte közepes gumiját a kemény keverékre. Egy körrel később a hetedik helyen haladó Gasly, valamint a mezőny hátsó részében tanyázó Giovinazzi is ugyanígy tett.
Ezután szinte minden körben kijött valaki kereket cserélni, az élmezőny azonban még tartotta magát, beleértve a két Mercedest, akikre viszont felzárkózott a kemény gumikon Verstappen,
mérnöke azonban hamar figyelmeztette, hogy kicsit maradjon le. A hollandnak ez azonban nem tetszett, „ez az egyetlen esélyem, hogy közel legyek a Mercedesekhez" – válaszolta.
A kerékcserét végül Bottas kezdte meg, a 13. körben jött ki, miközben az állítása szerint teljesen elfogyott hátsó gumikkal küzdő Hamilton nyakán ott lihegett Verstappen. A finn a hatodik helyre jött vissza, egy körrel később pedig csapattársa is meglátogatta a szerelőit, hogy két hellyel Bottas mögé térjen vissza a pályára. Verstappen természetesen kint maradt a kemény gumin és átvette a vezetést.
Miután a kemény gumikon rajtolók és Esteban Ocon kivételével mindenki járt már legalább egyszer a bokszban, az első tízben Verstappen, Bottas, Hamilton, Sainz, Hülkenberg, Stroll, Ocon, Ricciardo, Vettel, Leclerc volt a sorrend. Közülük Sainz, Ocon és Verstappen nyújtotta az első etapját, amennyire csak tudta.
Féltávhoz közeledve egyre inkább Verstappen felé kezdett elbillenni a mérleg nyelve, a két Mercedes ugyanis ahelyett, hogy közeledett volna rá a frissebb gumikon, még távolodott is tőle,
miközben a holland nyugtatta a csapatát, hogy minden rendben van az abroncsaival. Bottas és Hamilton kerekei egyaránt csúnyán hólyagosodtak.
A Red Bullnál végül pontosan féltávnál, azaz a 26. körben határoztak úgy, hogy kihozzák Verstappent és felteszik neki a közepes gumikat. A holland közvetlenül Bottas mögé tért vissza, köszönhetően a kelleténél hajszállal hosszabb kerékcseréjének, de nem sokat teketóriázott, és
néhány kanyarral később, egész pontosan a Brooklands külső ívén körbeautózta Bottast és átvette a vezetést.
Hamarosan az is elkezdett kirajzolódni, hogy mi lesz a további forgatókönyv: Verstappennel közölte a mérnöke, hogy ne törődjön a gumikkal, nyomja, ahogy a csövön kifér. Mindezt egészen a 32. körig tehette (azaz mindössze 6 kört tett meg a közepes keveréken), amikor nagyjából 2 másodperces előnyben Bottas előtt mindketten egyszerre húztak be a bokszutcába kerékcserére, hogy feltegyék az autójukra a kemény keveréket.
A folyamatosan a bal hátsó gumira panaszkodó, egyszer még a Red Bullt a kötelezően előírt guminyomás be nem tartásával is megvádoló Hamilton ezzel szemben nem jött ki, inkább próbálta addig kitartani a rossz állapotú abroncsokon, ameddig csak tudott. Valamivel több mint 11 másodperccel vezetett ekkor Verstappen előtt. Úgy tűnt, hogy a Mercedes megpróbál eljutni a verseny végéig Hamiltonnal, a 41. körben azonban végül csak kihívták kemény gumikért a britet, aki óriási fékezéssel érkezett a sebességhatárt jelző vonalhoz.
A hatszoros világbajnok az egy kiállással próbálkozó Leclerc mögé jött vissza a 4. helyre, 11 másodpercre Verstappentől. Ezután pedig begyújtotta a rakétákat. Pár kör után levadászta Leclerc-t a Stowe-kanyarban, majd Bottas után eredt. Négy körrel a vége előtt a Mercedes közölte versenyzőivel: szabad a csata, csak helyet kell hagyniuk egymásnak.
Nagy csata ezzel együtt nem alakult ki közöttük, Hamilton ahogy megérkezett, azzal a lendülettel el is ment a gumikkal rettentően szenvedő csapattársa mellett.
Ekkor már csak két és fél kör volt hátra, Verstappen pedig 9 másodpercre volt tőle, a holland győzelmét így nem fenyegette veszély, a jobb gumikezelésének köszönhetően megnyerte a 70. Évforduló Nagydíját.
Hamilton és Bottas mögött az ismét óriási versenyt futó, egy kiállással végigérő Leclerc végzett, őt a négy helyet javító Albon, majd a két Racing Point követte Stroll-Hülkenberg sorrendben. A további pontszerző helyeken Ocon, Norris és Kvjat volt a sorrend, az első kanyarban megforgó Vettel végül a 12. pozícióban zárt.
„Erre nem számítottam – kezdte az értékelést Verstappen a futam után. – Az első etapban úgy tűnt, hogy nagyon jól kezeljük a gumikat. Természetesen ott volt a kérdőjel, hogy a Mercedes miként fog teljesíteni a kemény gumin.
Ma nagyon gyors volt az autó és nem is nagyon volt problémám az abroncsokkal, egyszerűen csak nyomtam neki.
Hihetetlen eredmény ez a győzelem, minden jól sült el, hihetetlenül boldog vagyok. Az eddigi futamokon nem volt lehetőségünk megizzasztani a Mercedest. Próbáltam nyomás alá helyezni őket, aztán kimentek kereket cserélni, én pedig autózhattam a saját tempómat.”
„Nagy kihívás volt. Először is gratulálok Maxnak és a Red Bullnak, egyértelműen nem voltak olyan gondjaik ma, mint nekünk – nyilatkozta Hamilton. – Egyértelműen váratlanul ért minket ez a mértékű hólyagosodás, de nagyon hálás vagyok, hogy előre tudtam lépni a végén. Biztos vagyok benne, hogy a csapat nagyon keményen fog dolgozni, mert nem voltak ilyen gondjaink a gumikkal korábban. Nem tudom, hogy bárki is szenvedett-e annyira a hólyagosodástól, mint mi.”
Bottas érthetően nem örült annak, hogy eltérő taktikája miatt kikapott Hamiltontól. „Ez frusztráló. Nyilván a pole-ból indulva harmadikként végezni nem ideális. Csapatként egy ponton elaludtunk, amikor Max elénk tudott kerülni, a stratégiám pedig nagyon messze volt az ideálistól. Sokat kell tanulnunk a mai napból” – összegzett keserűen a finn.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |