Az izgalmas, vizes pályán rendezett időmérő edzés után vasárnapra nyoma sem volt már az esőnek, a mezőny így némileg ugyan felhős időben, de száraz körülmények között vághatott neki az első Stájer Nagydíjnak, amelyet az egy héttel korábbi Osztrák Nagydíj helyszínén, a Red Bull Ringen rendeztek. A futam előtt megannyi megválaszolandó kérdés lógott a levegőben, amelyek közül a legnagyobb természetesen az volt, hogy meg tudja-e valaki szorongatni Lewis Hamiltont és a Mercedest.
A legnagyobb esélye erre a hatszoros világbajnok mellől, a második helyről rajtoló Max Verstappennek volt, aki a jó versenytempó mellett abban is bízhatott, hogy az idei szezonra feketére festett Ezüstnyilakat ezúttal is műszaki gondok hátráltatják majd, és Hamiltonnak és Bottasnak is spórolnia kell majd, hogy a kerékvetőket elkerülve autójuk kibírja a futam végéig.
Ezúttal a gumiválasztás is tartogatott izgalmakat, hiszen mivel esőben rendezték az időmérőt, nem csak a tizedik helytől lefelé választhattak szabadon a pilóták, hanem a teljes mezőny olyan keveréken indult, amilyenen akart.
Az első hét helyezett egyaránt a jobban tapadó lágy keverék mellett döntött, mindössze hatan választották a közepes Pirelliket,
az első tízből egyedül a nyolcadik helyről induló Ricciardo és a tizedik pozíciót elfoglaló Vettel. A két Ferrari eltérő gumin indult, a 14.-ként kezdő Leclerc lágy gumit kapott.
A rajtot az élmezőnyből a harmadik helyről induló Carlos Sainz kapta el a legjobban, az első kanyarban egy pillanatra megelőzte Verstappent, a hollandnak azonban sikerült visszaverni a támadásokat, miközben Hamilton zavartalanul eljött az élen. Hátrébb Sebastian Vettel pár helyet visszaesett a rosszabbul tapadó közepes gumik miatt, a hármas kanyarban pedig egyik pillanatról a másikra véget ért a futama:
a két Ferrari összeütközött, Vettelnek saját csapattársa ment neki, és lebontotta a négyszeres világbajnok autójának hátsó szárnyát.
A monacói a belső íven próbált meg bebújni Vettel mellé, de ahogy odaért, a német becsukta az ajtót. A felügyelők versenybalesetnek minősítették az esetet.
A törmelékek eltakarításáig pályára küldték a biztonsági autót, a két Ferrari pedig kéz a kézben ment ki a bokszba. Leclerc-nél első szárnyat cseréltek, Vettel pedig rögtön feladta a futamot.
Nem csak az ő autója sérült azonban, az újraindulást követően kiderült, hogy Leclerc sem tudja folytatni, a Stájer Nagydíj első két kiesője tehát a két Ferrari lett.
Az élen változatlan maradt a sorrend a Safety Car kiállása után, Hamilton vezetett Verstappen, Sainz és Bottas előtt. A McLaren tempója azonban nem volt meg ahhoz, hogy tartsa a lépést a többiekkel, előbb Bottas, majd Albon is megelőzte a spanyolt. A hatszoros világbajnok hamar biztonságos előnyt épített ki Verstappen előtt, aki 2 és 3 másodperc közötti távolságból követte.
A néhány előzés után az élmezőnyben megmerevedtek a különbségek, hátrébb azonban voltak csaták. A legérdekesebb a két Renault-pilóta között alakult ki, az első tízben egyedüliként közepes gumin haladó Daniel Ricciardo támadta a hatodik helyért Esteban Ocont, a csapat azonban az eltérő taktika ellenére nem avatkozott közbe, és hagyta, hogy a két csapattárs körökön keresztül gyepálja egymást. Ricciardónak végül sikerült a manőver, a négyes kanyar előtt kívülről elment a francia mellett.
A csendet Max Verstappen törte meg a 24. körben, amikor kijött kerékcserére, és megkapta a közepes keverékű gumikat, amelyekkel már a verseny végéig el tervezett menni. A Mercedes nem reagált azonnal, csak a 27. körben hozták ki Hamiltont, aki szintén közepesre váltott, majd jókora előnnyel tért vissza a holland elé. A vezetést ideiglenesen Bottas vette át, 11 másodperccel követte őt Hamilton, majd további 5 másodperccel lemaradva jött Verstappen. Eközben a futam harmadik kiesőjét is megkaptuk, Esteban Ocon parkolta le autóját a Renault garázsa elé műszaki hiba miatt.
Bottas kifejezetten sokáig, a 34. körig húzta a lágy gumikon, azaz gyakorlatilag féltávig ment.
Kiállása után a harmadik helyre sorolt vissza, 8 másodperccel Verstappen mögé, de 10 körrel frissebbek voltak a gumijai.
A győzelemre csak ez a három pilóta volt esélyes, Alex Albon fél perccel lemaradva követte Bottast a kerékcserék után, ami nem volt valami acélos produkció a thai-brit pilótától.
A bokszkiállások nyertesei egyértelműen a Racing Pointok voltak – akik remek felzárkózást mutattak be, aminek köszönhetően a hatodik és a hetedik helyen találták magukat – a vesztese pedig Carlos Sainz, akinek sokáig bíbelődtek a jobb hátsó kereken lecserélésével, ami miatt visszacsúszott a nyolcadik helyre. A két "rózsaszín Mercedes" azonban nem állt meg itt, és miután megvívták saját házi csatájukat (Pérez látványos kerék a kerék elleni küzdelemben megelőzte Strollt), Ricciardo után eredtek. Pérez hamar levadászta a lágy gumin egyre jobban küszködő ausztrált, majd üldözőbe vette a negyedik helyen haladó Alex Albont. Eközben Hamilton zavartalanul körözött az élen, Verstappen 5 másodperc körüli távolságból követte.
A záró etapra nyilvánvalóvá vált, hogy Verstappen nem tud mit kezdeni Hamiltonnal, a Mercedes pedig ezúttal jól bírta a kiképzést és nem jelentkezett nála a múlt héten kis híján kettős kieséshez vezető probléma.
Olyannyira jól, hogy Bottas komoly tempóban zárkózott fel Verstappenre. Az utolsó körökre három páros csata is kialakult az élmezőnyben, Bottas Verstappent támadta a második, Pérez Albont a negyedik, Stroll pedig Ricciardót a hatodik helyért.
Végül Bottasnak és Strollnak sikerült az előzés, elsőre Verstappen még agresszív védekezéssel visszaverte a finnt a négyes kanyarban, másodjára azonban már tehetetlen volt. A Red Bull gyorsan kapcsolt, és miután Bottas elment mellette, kihívták őt kerékcserére a leggyorsabb körért járó extra pont miatt, de az végül így is Carlos Sainzé lett.
Stroll az utolsó körben húzta meg a váratlant és bevetődött Ricciardo mellé, mindketten kiszaladtak a bukótérbe, aminek köszönhetően Norris előbb az ausztrált, majd a kanadait is megelőzte. Albon végül megmenekült, Pérez nekikoccant a Red Bulljának és megrongálta Racing Pointja első szárnyát, úgyhogy a mexikóit az utolsó előtt kanyarban végül Norris is elkapta. A McLaren 20 esztendős britje így ötödik lett, a fityegő első szárnyát istápoló Pérez pedig csak centikkel úszta meg, hogy a célvonal előtt a nyakára eső Stroll-Ricciardo páros ne menjen el mellette.
Hamilton mintaszerű versenyzéssel nyerte meg a futamot, mögötte 13,7 másodperccel Bottas jött be. A harmadik és a negyedik helyen végző Red Bullok után Norris, Pérez, Stroll, Ricciardo, Sainz, Kvjat volt az első tíz sorrendje.
Először is, hatalmas köszönetet szeretnék mondani a csapatomnak és mindenkinek, aki a gyárban dolgozik
– nyilatkozta Hamilton a leintés után. – Nagyon furcsa év ez, de remek érzés visszatérni ide és vezetni, méghozzá egy ilyen teljesítményű autót. A csapat fantasztikus munkát végzett a stratégia terén, és innentől kezdve csak rajtam múlott, hogy összerakjam a versenyt, ne menjek rá a rázókőre, és behozzam a kocsit a célba. Hálás vagyok, hogy újra első lettem, mert olyan, mintha a tavalyi utolsó futam óta nagyon hosszú idő telt volna el. A múlt heti nehézségek után nagyot léptünk előre.”
„A 4. helyről indulva a részemről kármentés zajlott, de így is sok pontot szereztem, és továbbra is vezetem a bajnokságot, úgyhogy nem olyan rossz a helyzet – értékelt Bottas, aki Verstappen megelőzéséről is ejtett néhány szót. –
Remek csata volt, nekem elég nagy tempóelőnyöm volt a végén, mert az első etapot meghosszabbítottuk. A test a test elleni versenyzés mindig élvezetes.”
„Próbálkoztam, nyomtam, ahogyan tudtam, de túl lassúak voltunk – ezek már Verstappen szavai. – Amikor Valtteri megpróbált megelőzni, meg akartam nehezíteni a dolgát. Tisztában voltam azzal, hogy a következő körben el fog menni mellettem, de ez a rész legalább izgalmas volt, ellentétben a verseny egészével. A dobogó jó eredmény, de még mindig rengeteg munka áll előttünk.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 16:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 20:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.03. - 20:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 16:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.05. - 20:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |