Nem indult simán a szezon első versenyhétvégéjének vasárnapja, hiszen már a rajt előtt másfél órával volt miért izgulni, a Red Bull ugyanis megóvta a sportfelügyelők tegnapi döntését, amelynek értelmében nem büntették meg Lewis Hamiltont, amiért sárga zászlós jelzésnél nem lassított le utolsó Q3-as mért körében.
Az energiaitalosok új bizonyítékra hivatkozva kérték a döntés felülvizsgálatát, amit a felügyelők meg is tettek, majd megváltoztatták a korábbi ítéletet, és három helyes rajtbüntetéssel sújtották a hatszoros világbajnokot. Hogy milyen olyan bizonyíték került elő (feltehetően a Hamilton autóján levő, 360 fokos látószögű fedélzeti kamera képei), ami szombaton nem állt a felügyelők rendelkezésére, egyelőre rejtély.
A rajtsorrend tehát módosult, Hamilton hátracsúszott az ötödik rajtkockába, amivel Max Verstappen a második, Lando Norris a harmadik, Alex Albon pedig a negyedik helyre lépett előre. A rajt különösebb bonyodalmak nélkül zajlott le, Bottas simán eljött az élen, az első tízből egyedüliként közepes gumin rajtoló Verstappennek azonban meg kellett küzdenie a lágyakon induló Norrisszal. Hamilton maradt az ötödik, miután kemény csatát vívott Albonnal (utóbbi a négyes kanyarban kicsit le is terelte őt a pálya szélére), de nem tudta megelőzni a thai-brit pilótát. Nem sokáig maradt azonban a Bottas, Verstappen, Norris, Albon, Hamilton sorrend az élmezőnyben, Albon a harmadik körben megelőzte a McLarent, rövidesen pedig Hamilton is követte a példáját.
Ami a hátsóba régiókat illeti, a Ferrarik nem tudtak feljebb kapaszkodni, Leclerc a hetedik, Vettel a tizedik helyen kocsikázott az első körökben. Utóbbi kezére játszott, hogy a 10. helynél hátrébb rajtoló összes pilótával egyetemben a közepes gumikon rajtolt, ami taktikai előnybe hozhatta az előtte autózó Stroll, Sainz, Leclerc, Pérez, Norris ötössel szemben.
Albon a kilencedik körig tudta maga mögött tartani Hamiltont, a Mercedes pilótája a négyes kanyar előtt ekkor tudott a DRS segítségével elmenni mellette, hogy üldözőbe vegye a lassan tíz másodperces előnybe kerülő csapattársát.
Kettejük között még ott volt Verstappen, de már nem sokáig, a 11. körben ugyanis jött a dráma, a holland alatt lerobbant az autó. Verstappen tehetetlenül vergődött egy kört a rángató kocsival, majd leparkolta azt a garázs előtt.
A csapat még egy kormánycserével egybekötve újraindította az RB16-ost, ez azonban nem oldotta meg a problémákat, Verstappen hamarosan dühösen kipattant az autóból.
Úgy tűnt, innentől senki sem lesz veszélyes a Merecdesekre, Hamilton üldözőbe vette Bottast, tizedről tizedre lopta magát közelebb, a 20. körben azonban így is közel 7 másodpercre rúgott a hátrányra. Eközben több csapatnál is műszaki hibák jelentkeztek, Verstappen után Daniel Ricciardo versenyének is a technika vetett véget, akárcsak Lance Stroll délutánjának, aki pár körig még kint maradt motorhibás autóval, mielőtt a 22. körben ő is kénytelen volt leparkolni a garázsban.
Hamiltont a Mercedes figyelmeztette is, hogy figyeljen oda, és kerülje el a kerékvetőn való átugratást, mert Stroll motorjában szenzorhiba lépett fel.
Amikor már úgy tűnt, hogy a Mercedes háziversenyévé alakulhat a nagydíj, Kevin Magnussen fékhiba okozta kicsúszása miatt a 26. körben pályára lépett biztonsági autó, ami azonnal a bokszutcába kényszerítette a teljes mezőnyt. A Mercedesnél szokás szerint tökéletesen hajtották végre a feladatot és gyors egymásutánban szervizelték a két autót, az élen így maradt a sorrend. Az ötödik helyen álló, Lando Norris McLarenjének útjába veszélyesen kiengedett Sergio Pérez kivételével mindenki a kemény keverékű Pirelliket kapta, tervezett kerékcseréje tehát már senkinek sem volt hátra.
Hamiltonnak ez nem tetszett, megjegyezte a rádión, hogy ő közepes keveréket szeretett volna. A Safety Car a 30. kör végén ment vissza a bokszba, Bottas, Hamilton, Albon, Norris, Pérez volt a sorrend az elején.
Utánuk a két Ferrari harcolt Sainz ellen, Vettel pedig a hármas kanyarban bemutatta idei első vezetői hibáját, teljesen rosszul mérte fel a helyzetet, megpróbált bebújni Sainz mellé, aki befordult, ezzel pedig megforgatta a Ferrarit.
A négyszeres világbajnok visszaesett a mezőny hátsó részébe. Az élen eközben Hamilton nem igazán akarta elengedni Bottast, folyamatosan 1 másodperc körüli távolságból kereste a lehetőséget. A harmadik helyen Albon hamar leszakadt, a Mercedesek házi csatáját tehát a biztonsági autó sem tudta megakadályozni. A következő körök arról szóltak, hogy Hamilton miként tud lőtávolban maradni csapattársa mögött úgy, hogy közben a Mercedes egyiküknek sem engedte a motorok feltekerését, noha a hatszoros világbajnok nagyon szerette volna feljebb csavarni az övét és így megtámadni a finnt.
Az óvatosság nem volt véletlen a Mercedes részéről, hamarosan ugyanis mindkét pilóta megkapta az üzenetet, hogy szenzorhiba lépett fel. A Racing Ponttal ellentétben náluk a váltó szenzora rakoncátlankodott, ami pénteken már megnehezítette Bottas életét, amikor idő előtt kellett befejeznie a szabadedzést. A 47. körben már James Vowlesnak, a Mercedes vezető stratégájának kellett közbeavatkoznia.
Kritikus a váltó helyzete, kérlek, maradj távol a kerékvetőktől"
– szólt az üzenet Bottasnak és Hamiltonnak egyaránt.
Az előnyük 10 másodpercre rúgott Albon előtt, így mindketten megtehették, hogy kicsit visszavesznek.
Ami Bottasra nézve aggasztó volt, hogy a csapat szerint az ő autója volt rosszabb állapotban.
A Red Bull versenyzője mindezek ellenére nem tudott közelebb kerülni, George Russell azonban megoldotta a gondját, az 51. körben rossz helyre parkolta le lelassuló Williamsét, így másodszor is pályára lépett a biztonsági autó.
A Red Bull gyorsan kapcsolt és kihívta Albont, aki megkapta a lágy keveréket, és mivel csak egy pozíciót vesztett (Pérez jött be elé), minden esélye megvolt akár a győzelemre is. Az ötödik helyen álló Norris, a hatodik Leclerc, a nyolcadik Sainz közepes, Kvjat, Vettel, Latifi és Giovinazzi és Räikkönen pedig lágy gumit kapott. Csak az élen álló Mercedesek, Pérez, Gasly és Ocon nem jöttek ki kerékcserére.
A Safety Car az 54. körben távozott, de másodpercekkel később jöhetett ismét, Räikkönen autójáró ugyanis egyszerűen leesett a jobb első kerék.
Albon közben éppen Pérezt előzte, a biztonsági autós jelzés azonban pont a manőver közben jelent meg, így vissza kellett adnia a harmadik pozíciót a mexikóinak, később azonban a versenyirányítás felülvizsgálta a történteket, és Albon még az újraindítás előtt visszavehette a helyet.
A 60. kör végén a verseny folyamán harmadszor is kiment a Safety Car, érdekes 11 kör elébe néztünk. Albon nem sokat teketóriázott, egyből nekiesett Hamiltonnak, a négyes kanyarban pedig körbeautózta a Mercedest, a manővert azonban nem tudta lezárni, Hamilton bal első kereke ugyanis hozzáért a Red Bull jobb hátsójához, Albon pedig azonnal kipördült a kavicságyba.
A felügyelők azonnal vizsgálni kezdték az esetet, majd hamarosan öt másodperces büntetéssel sújtották Hamilton. Az utolsó körök legnagyobb szenzációja azonban még hátravolt. Charles Leclerc alatt életre kelt a Ferrari, a monacói pilóta bevetődött Norris mellé és átvette a negyedik helyet, itt azonban nem állt meg, és hamarosan Pérez mellett is elment a harmadik helyért.
Hamilton büntetésével ekkor a virtuális második helyen érezhette magát,
de ha valahogy sikerült volna elkapnia a britet, akár a győzelemre is rámehetett volna, Végül nem sikerült, a Ferrari hétvégi formáját elnézve azonban a második hely is óriási eredmény a vörösöknek.
Hát még mekkora eredmény a dobogó a McLarennek, a Leclerc által megelőzött Norris ugyanis szintén elment Pérez mellett (aki időközben 5 másodperces büntetést kapott bokszutcai sebességtúllépésért), majd benyújtotta a rakétákat, az utolsó körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, ezzel pedig sikerült éppen, hogy 5 másodpercen belül kerülnie a második helyen autózó Hamiltonhoz képest, azaz Leclerc mellett ő is átugrotta a hatszoros világbajnokot.
Hogy teljesen legyen a Red Bull agóniája, a kicsúszása után az utolsó pontszerző helyekért csatázó Albon alatt is megállt az autó, így egyik Red Bull sem fejezte be a versenyt. Mintegy lezárásként Kvjat még kiszánkázott az egyes kanyar bukóterébe, miután felrobbant az egyik hátsó gumija, emiatt azonban már nem jött be a Safety Car, így Valtteri Bottas versenytempóban szelhette át a célvonalat. Mögötte a negyedik helyre visszacsúszó Hamilton jött be, őt Leclerc, Norris, Sainz, Pérez, Gasly, Ocon, Giovinazzi és az utolsó pontszerző helyen Vettel követte. Az utolsó célbaérő a 11. helyen Nicholas Latifi lett.
„Az egész futamon elég nagy nyomás volt rajtam, egy Safety Car még rendben volt, az utolsónál viszont már arra gondoltam, hogy ne már, megint?” – nyilatkozta a leintés után Bottas.
Lewisnak olyan sok esélye volt, hogy átvegye a vezetést, ha csak egy apró hibát is elkövetek,
nagyon gyors volt ma, de sikerült összeszedett maradnom és kontrollálnom a versenyt. Jobban nem is kezdhettem volna a szezont.”
„Elég sokat kellett vigyázni az autóra, nem használhattuk a kerékvetőket. Egy ponton meglehetősen aggódtam, hogy minden rendben lesz-e, de örülök, hogy mindkét autó befejezte a versenyt és vezetjük a konstruktőri pontversenyt.”
„Nem számítottam erre, óriási meglepetés a jó fajtából – nyilatkozta már Charles Leclerc. – Szerintem ma mindent tökéletesen csináltunk. Természetesen volt egy kis szerencsénk Lewis büntetésével és egy-két kieséssel, de ez is a játék része. A cél az volt, hogy minden lehetőséget kihasználjunk, még ha tudtuk is, hogy a tempónk nincs meg ahhoz, hogy ilyen helyen végezzünk.
Hihetetlenül elégedett vagyok, de még rengeteget kell dolgoznunk, továbbra is messze vagyunk,
de bármi lehetséges, úgyhogy mentálisan erősnek kell maradnunk, csapatként kell dolgoznunk, és akkor biztos vagyok benne, hogy visszatérünk oda, ahol lenni akarunk, de időbe fog telni.”
„Nem találom a szavakat. Volt néhány pont a futamon, amikor azt hittem, hogy elbaltáztam, a végén Carlos is majdnem megelőzött, de nem adtam fel és vissza tudtam előzni Pérezt, és a dobogón végeztem – ecsetelte lihegve Lando Norris. – Hosszú verseny volt, próbáltam mindent beleadni, nagyon klassz utolsó körök voltak, igyekeztem fokozni a nyomást, egy kicsit ki is fulladtam. Örülök, hogy ennek a csapatnak a tagja lehetek, büszke vagyok erre.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |