Némileg felhős, de összességében napsütéses időben, 54 fokos pálya és 24 fokos levegőhőmérséklet mellett kezdhették meg a pilóták és a csapatok az idei szezon első időmérő edzését a Red Bull Ringen. Miközben a harmadik szabadedzésen balesetet szenvedő Nicholas Latifi megfutotta a szezon első időmérős mért körét, a Mercedes garázsában a kelleténél nagyobb volt az aggodalom, Valtteri Bottas autóján ugyanis hidraulikai probléma lépett fel, de a csapat hamar elhárította azt, így a finn nem veszített időt vele.
Az első percekben a két Alfa Romeo állt az élre Antonio Giovinazzi-Kimi Räikkönen sorrendben, mögéjük a két Williams iratkozott fel, George Russell csak 1 tizeddel maradt el az olasztól, miközben Latifi közel 7 tizedet kapott. Az első igazán ütős kört Lance Stroll hozta össze a Ferrarikat és a Red Bullokat megizzasztani készülő Racing Pointtal, 1:04.678-as ideje 8 tizeddel volt jobb az Alfa Romeo pilótájáénál.
A topcsapatok versenyzői közül Max Verstappen nyitotta a sort 1:04.326-tal, amivel azonnal az élre is állt, megelőzve Carlos Sainzot, Sergio Pérezt és Sebastian Vettelt, aki első nekifutásra a jobbik McLarent és Racing Pointot sem tudta megelőzni. Ennél is gyengébben nyitott Charles Leclerc, aki Vetteltől két tizedre csak a 9. helyen kezdett. Albon sem tudta hozni csapattársa tempóját, 335 ezredes hátrányban a 7. pozícióba jött be.
Kisebb meglepetésre a két Mercedes nem villogott, Bottas csak a negyedik, Hamilton csak a 13. helyre iratkozott fel első körével, pedig a többiekhez hasonlóan ők is a lágy gumikat használták.
Hamilton hátrányának mértékét részben indokolja, hogy kicsit kiszélesítette az utolsó kanyart, de 7 tizedet ezzel azért nem veszített. Töltőkör utáni második gyorskörében aztán mindkét feketére festett "Ezüstnyíl" rákapcsolt, Hamilton 1 tizeddel lemaradva feljött a második helyre, Bottas pedig az ötödik pozícióba sorolt be. A harmadik szabadedzésen látott nagy fölénynek azonban nyoma sem volt.
A Q1 hajráját Stroll nyitotta 1:04.309-es idővel, amivel átvette a vezetést Verstappentől, lehetett rá készülni tehát, hogy senki sincs biztonságban, maradt még jócskán köridő a pályában. Erre végül kis híján Alex Albon fázott rá, aki nem tudott kijönni az utolsó rohamra, végül pedig csak a 12. helyen zárt, noha a már kiesést érő 16. helytől így is fél másodpercre volt.
A Q1-ben végül Verstappen zárt az élen 1:04.024-es idővel, mögötte Bottas és Hamilton végzett, előbbi 87, utóbbi 174 ezredes hátrányban.
Úgy tűnt, hogy a Red Bull felveheti a versenyt a pole pozícióért a hétvége eddigi részét domináló Mercedesszel, a Racing Point pedig megkeserítheti a Ferrari életét.
Ami a kiesőket illeti, Kevin Magnussen, George Russell, Antonio Giovinazzi, Kimi Räikkönen és Nicholas Latifi nem jutottak tovább, ők ebben a sorrendben foglalhatják majd el a rajtrács utolsó öt helyét.
Már az első etapban is igen éles volt a helyzet, nem sűrűn látni olyat, hogy a hajrára kivétel nélkül minden pilóta kimegy (akit nem hátráltat műszaki gond), mivel még az első néhány helyen állók sem érzik magukat biztonságban.
Ezért is volt meglepő, hogy Max Verstappen a közepes gumikon hajtott ki a jobb versenytaktika reményében a második harmadra, majd 7 tizeddel elmaradt az 1:03.325-tel az élen nyitó Hamiltontól és csak a nyolcadik helyre jött be.
Hamilton mögött Bottas következett 2 tizedes lemaradásban, őt pedig Norris, Stroll, Pérez és Ricciardo követte. A Ferrari nagyon szenvedtek, Vettel kerek egy másodperces hátrányban éppen, hogy odafért a tizedik helyre. Aki még szenvedett, az Alex Albon volt, aki belehibázott az első körébe, és bár Verstappennel ellentétben ő lágyakon jött ki, csak a 13. időt érte el.
A két Mercedesnek hirtelen akkora lett az előnye (Hamilton 6 tizedet vert az első körök után harmadik helyen álló Norrisra), hogy akár azt is megtehették, hogy nem jönnek ki ismét a Q2 végén.
Ennek ellenére kijöttek, Bottas pedig jelezte, hogy őt sem szabad leírni, 1:03.015-tel az első helyen zárta a Q2-t, Hamilton hiába javított, 81 ezreddel elmaradt a finntől. Az igazi dráma azonban hátrébb zajlott, a Ferrarik ugyanis azért küzdöttek, hogy egyáltalán továbbjussanak a harmadik etapba. Ez végül csak egyiküknek sikerült, Vettel az első és az utolsó kanyarban is hibázott egy kicsit, 17 századdal elmaradt a tizedik, még továbbjutó helyen végző csapattársától, számára véget ért az időmérő.
A két Mercedes mögé Albon jött be, miközben Verstappen csak továbbcsusszant a közepes gumis körével, így
a top 10-ből vasárnap ő lesz az egyetlen, aki a sárga oldalfalú Pirelliken kezd, ami taktikai előnybe hozhatja őt a versenyre.
A McLaren pedig felvette a versenyt a Racing Pointtal, Norris mindkét rózsaszín Mercedest megelőzte és negyedikként zárt. Vettel mögött a további kiesők Pierre Gasly, Danyil Kvjat, a 9. helyen záró Ricciardótól hat tizedet kapó Esteban Ocon, valamint Romain Grosjean voltak.
Ha esetleg valaki még reménykedett benne az időmérő elején, hogy bárki beleszólhat a Mercedesek csatájába, annak a Q3 elején kellett felhagynia minden reménnyel: Valtteri Bottas új pályacsúcsot repesztve 1:02.939-nél állította meg a stoppert,
ami még Hamiltonnak is sok volt, 122 ezredet kapott a finntől. Ami pedig a többieket illeti, Verstappen 6 tizeddel, Albon közel egy másodperccel volt lassabb a harmadik és a negyedik helyen, Leclerc 1,6 másodpercet kapot...
A hajrára kisebb dugó alakult ki a felvezető körben, sokaknak nem volt ideális a rákészülés a gyorskörre. Ez Bottast zavarhatta meg egy kicsit, a négyes kanyarban ugyanis kiszánkázott a bukótérbe, ezzel biztossá téve, hogy ő már nem javíthat. A mögötte érkező Hamiltonnak a sárga zászló miatt valamennyire lassítania kellett volna, ő azonban ezt nemigen tette meg, de így sem tudta megverni csapattársa korábbi körét, 12 ezreddel attól elmaradva végül a második helyen végzett. A harmadik rajtkocka Verstappené lett, őt Norris és Albon követte, a Racing Pointok tehát elfogytak a végére, Pérez a hatodik, Stroll a kilencedik lett. Leclerc megmentette a Ferrarit attól a szégyentől, hogy 10. legyen, a hetedik hely lett az övé, a Q3-at Daniel Ricciardo zárta az utolsó helyen.
Nagyon jó kört futottam, hiányzott már ez az érzés, amit az időmérőn érzünk, ahogy utána remegünk az adrenalintól, ez valami különleges, az autót a határon vezetni, hosszú ideig készültem erre, nagyon jó érzés.
Ennél többet nem tudok mondani, hihetetlen munkát végzett a csapat. Noha ez csak az első időmérő, lenyűgöző az elvégzett munka, köszönöm az egész csapatnak” – kereste a szavakat Bottas.
„Valtteri remek munkát végzett, remek szezonkezdet ez, örülük, hogy itt lehetek – fogta szűkszavúra Hamilton. – Évről évre megmutatjuk, hogy folyamatosan mi vagyunk a legjobb csapat, szerintem ez azért van, mert nyitottak vagyunk, haladunk a korral, a srácok sosem túl makacsok ahhoz, hogy beismerjék, ha hibáztak, folyamatosan tanulunk egymástól és mindig feszegetjük a határokat. Egy egységet alkotunk, ezért vagyunk itt minden évben.”
Verstappen fél másodpercet kapott a jobbik Mercedestől, ezzel együtt nem volt elégedetlen, hiszen taktikai előnybe került a futamra. „Örülök a harmadik helynek és annak is, hogy más gumin rajtolunk, mint a többiek,
érdekes lesz, mivel holnapra melegebb időt jósolnak, ami remélem, hogy a mi kezünkre játszik.
A Mercedes ma sajnos egyértelműen más szintet képviselt, meglátjuk, mit tehetünk holnap – nyilatkozta a holland pilóta. – Tavaly is le voltunk itt maradva egy kicsit az időmérőn, arra számítok, hogy a futamon jobbak leszünk. Nincs veszítenivalónk, igyekszem megnehezíteni a dolgukat, amennyire csak lehet.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |