A korábbi években láttunk már havazást is, a Forma-1-es mezőny 2020-as szezon előtti felkészülése eddig azonban tökéletes időjárási körülmények között zajlott, egészen mostanáig, az idei ötödik tesztnapra ugyanis megérkezett az eső Barcelonába. Annyi szerencséje volt a csapatoknak, hogy a tesztelés kezdetekor már nem esett, az éjszaka lehullott csapadék azonban rendesen eláztatta a pályát, így az elsó órában szó sem lehetett érdemi munkáról, akik kimerészkedtek, egytől egyig az intermediate abroncsokat próbálgatták, mért kört azonban csak négy pilóta, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Antonio Giovinazzi és Esteban Ocon tett meg.
Az aszfaltcsík a második órában lett annyira száraz, hogy alkalmassá vált a slick gumi használatára, a Red Bull volt az első csapat, amely fel is tette azokat, noha Verstappen a C2-es Pirellik mellett jókora mérőkereteket is cipelt magával az autó mindkét oldalán. A lassú tempó azonban így sem akadályozta meg az idei tesztelésen eddig az összes pilóta közül eddig a legtöbb megpördülést bemutató hollandot, hogy egy újabb piruettel örvendeztesse meg a nézőket, a célegyenes előtti sikán kijáratánál veszítette el az uralmat a mérőkeretes RB16 fölött.
Slick gumik ide vagy oda, igazán hasznos tesztelésre még a második óra sem adott lehetőséget, viszont a harmadik elején már egyre többen bátorodtak fel, és kezdték meg a munkát száraz pályára való abroncsokon. Így tett az Alfa Romeo és Antonio Giovinazzi is, túl messzire azonban nem jutott az olasz,
a négyes kanyarban ugyanis háttal a falhoz vágta a C39-est, miután botor módon féktávon rátette a kocsi bal oldalát a még vizes rázókőre.
Szerencséje volt, csak a hátsó szárny sérült, ráadásul a kavicságyból kikecmeregve a bokszba is vissza tudott menni, viszont közben teleszórta a pályát törmelékkel, így jöhetett a nap első piros zászlós megszakítása.
Ekkor még nem tudhattuk, legfeljebb csak sejthettük, hogy Giovinazzi kicsúszása csak az első lesz a pályaelhagyások sorában,
szűk fél órával később Bottas következett, aki egy kanyarral később, az ötösben fürdette meg a Mercedest a kavicsban, miután az olaszhoz hasonlóan óvatlan volt, és a vizes kerékvetőről próbált meg bekanyarodni.
A csapat szerencséjére Bottas nem ment neki semminek és el sem ásta magát.
Jó két perc telt csak el a Mercedes kalandja után, amikor egy újabb toppilótát köszönthettünk az ötös kanyar kavicságyában,
Max Verstappen azonban már le is parkolt oda, ahonnan nem sokkal azelőtt Bottas még különösebb probléma nélkül távozott, és elásta a farral a védőkorlát felé álló Red Bullt.
Szinte már látatlanban is sejteni lehetett, amit aztán a visszajátszás megerősített: Verstappenen szintén a nedves kerékvető fogott ki. Kissé amatőr hiba Forma-1-es szinten, miközben az ilyesmire már gyerekkorban számtalanszor felhívják a figyelmet.
Visszanéztem, két kerékkel elcsíptem egy nedves foltot, egy kicsit túl szélesen akartam fordulni és nem láttam, hogy ott van
– ismerte el hibáját később Verstappen. – Kár az időjárásért, mivel így nem tudtunk annyit körözni, amennyit akartunk, de ez mindenkinek ugyanolyan. Összeségében pozitív délelőtt volt, úgy tűnt, hogy az autó jól megy. Napról napra fejlődünk és többet tanulunk a kocsiról, ez pontosan az, amit tenni szeretnénk.”
A Red Bullnak is szerencséje volt, nem sérült az autó, a holland az utolsó délelőtti órában 20 kört pakolt az addigi 10 mellé, így 30 körrel zárta a délelőtti körözést.
Aki abban reménykedett, hogy a mai délelőtt majd felfedi több csapat egykörös tempóját is, annak nagyot kellett csalódnia, hiába száradt fel tökéletesen a pálya, és hiába mentek ki ketten is C5-ös gumin, egy versenyző pedig C4-es gumin, mindez csak arra volt jó, hogy még jobban összekuszálja a képet. Az egyik csapat ugyanis, amelyik a leglágyabb keveréken is megmutatta magát, a tempóját az eddigi teljes tesztelés alatt minden eszközzel leplezni próbáló Ferrari volt.
Sebastian Vettel ugyan megfutotta a vörösök eddigi legjobb körét az idei teszten, 1:16.841-es ideje így is messze elmaradt Bottas múlt heti 1:15.7-es körétől,
és alig volt gyorsabb Robert Kubica szintén C5-ösön autózott szerdai első helyet érő körénél, arról nem is beszélve, hogy Lance Stroll C3-as keveréken mindössze 3 tizeddel maradt el a Ferraritól. Mindez arra enged következtetni, hogy a Scuderia még mindig nem tekerte fel a motorját, és vélhetően üzemanyag sem csak erre a pár körre volt az SF1000-ben. Akárhogy is, Mattia Binotto továbbra is kitartott amellett, hogy nem ők a leggyorsabbak.
Az elmúlt napokban sejtettük, hogy nem vagyunk elég gyorsak, és a mai versenyszimulációk során is ez volt a helyzet
– nyilatkozta a csapatfőnök a Sky Sportsnak. – A szezon azonban hosszú lesz, először fejezzük be a tesztelést holnap Charles-lal, értsük meg jobban az autót és foglalkozzunk azoknak a dolgoknak a fejlesztésével, amelyekkel kell."
Vettelnek egyébként korábban sikerült a nap harmadik piros zászlós megszakítását előidéznie, szerda után ugyanis ismét beküldte a kavicságyba az autóját nem sokkal azt követően, hogy C4-es gumin 1:17.093-as időt ért el. Bár ezúttal is megúszta anyagi kár nélkül, a bokszba visszafelé igyekezve teleszórta kaviccsal a pályát, ezért volt szükség a kényszerszünetre. A négyszeres világbajnok ugyanott csúszott ki, ahol korábban Bottas és Verstappen, ő viszont nem a kerékvetőn veszítette el az uralmat az autó felett, hanem a kanyar csúcspontjánál úszott el a Ferrari fara.
Az eső által megcsonkított délelőtti etapot tehát Vettel zárta az élen Stroll és a szintén C5-ös gumin próbálkozó Nicholas Latifi előtt, 49 körével pedig a megtett távban is a Ferrari jeleskedett az élen, éppen, hogy megelőzve a Bottasszal 49 körig jutó Mercedest. Ami a címvédőt illeti, a finnél valamilyen műszaki probléma lépett fel az utolsó fél órában, így idejekorán be kellett fejeznie a körözést.
Délutánra három csapat változtatott csak a felállásán, a Red Bullban Alex Albon váltotta Verstappent, a Renault-ban Daniel Ricciardo Esteban Ocont, a Mercedesben pedig Lewis Hamilton ült Valtteri Bottas helyére. A hatszoros világbajnoknak azonban nem indult jól eheti második fellépése, a Mercedes ugyanis több mint egy órán át vesztegelt a garázsban, majd miután megjelent,
Hamilton mindössze 14 körig jutott, mielőtt az ötös kanyarból kifelé jövet megállt alatta a Mercedes.
Negyedszer is jöhetett a piros zászlós megszakítás, a világbajnok istálló pedig miután visszakapta a W11-est, elkezdhette vizsgálni, hogy mi volt a gond. Öt óra után végül azt közölték, hogy anomáliát észleltek az olajnyomásban, ettől pedig a motor elővigyázatosságból lekapcsolt.
Nagyon úgy tűnik, hogy valami komolyabb gond lehet Brixworth-ben, a gyári csapatnál ez már a második alkalom, hogy probléma adódik az erőforrással, kétszer pedig a Williams autójában is elromlott a motor. Hamilton így tehát 14, a Mercedes összességében 61 körrel zárta az utolsó előtti tesztnapot. Aligha ebben reménykedtek. „Ma csak 14 körig jutottam, de ebben a 14 körben minden jónak érződött. Nyilván nem ideális, hogy nem tudtunk egy teljes napon át körözni és közbejött ez a probléma, de sokat tanulhatunk a mai napból” – nyilatkozta Hamilton.
Ahelyett, hogy a negatívumokra koncentrálnánk, felfedeztünk néhány dolgot, amin dolgoznunk kell, keményen fogunk hajtani, hogy megoldjuk ezeket.”
„Frusztráló fél napot a garázsban tölteni, amikor csak hat napnyi tesztelés áll rendelkezésre. Ugyanakkor Valtterivel jó munkát végeztünk délelőtt, valamint Lewis egyetlen délutáni etapjából is hasznos adatokhoz jutottunk” – emelte ki James Allison technikai igazgató ugyancsak a pozitívumokat.
A délután már többnyire a versenyszimulációkról szólt, többen is teljesítettek egy képzeletbeli Spanyol Nagydíjat, egyedül a Red Bull és a Renault nem. Alex Albon is csak késve kezdhette meg az érdemi munkát, majd többször is visszahívták a bokszba, hogy komolyabb munkálatokat kezdjenek az RB16-on. Ő és Daniel Ricciardo is csak valamivel több, mint félszáz kört tett meg.
„Elég simán ment, nem volt semmi, ami nagyon izgalmasnak vagy aggasztónak bizonyult volna – mondta Abiteboul a Sky Sportsnak, amikor arra kérték, foglalja össze az eddigieket. – A saját programunkra koncentráltunk, amit el kell végeznünk. A megbízhatóság eddig rendben van, motorhibánk nem volt, de kisebb időveszteségek adódtak, ez bosszantó, de Ausztrália kapcsán ezek nem aggasztóak."
A versenyképességet nagyon nehéz megállapítani, az autó összhangban van a téli várakozásainkkal, ami jó hír, jó a korreláció.
Ez megmutatja, hogy urai vagyunk annak, amit csinálunk, és megalapozza a szezon fejlesztési programját is, de ez még a jövő zenéje, egyelőre csak ki akarjuk ismerni az autót és a beállítását, hogy tökéletes lehessen Ausztráliában."
A nap végén Pierre Gasly még C5-ösön odapirított egy igen erős kört, 1:17.066-tal feljött Vettel mögé, megelőzni azonban nem tudta a németet, a C3-as gumin is igen erős kört futó Lance Stroll elé azonban befért. „A versenytempónk versenyképesnek tűnik, de nehéz megmondani, hogy a többiek mivel foglalkoznak – nyilatkozta Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke Stroll délutáni versenyszimulációjáról. – Ausztráliában jó pozícióban lehetünk, a negyedik helyet tűztük ki célul az összetettben, egy kis szerencsével ez meglehet.
Azt nehezen hiszem, hogy gyorsabbak lennénk a Ferrarinál, ők nagyon versenyképesek voltak tavaly, futamokat nyertek,
elég messze voltak tőlünk. Ha negyedikek leszünk, az jó eredménynek számít.”
Cikkünket folyamatosan frissítjük a nyilatkozatokkal!