Történelmi tesztnapot tartott a Forma-1 Barcelonában, napjainkban példátlan módon a Haas kivételével az összes csapat két embert ültetett autóba. Évekkel ezelőtt csak néhány istálló vállalta be a versenyzőcserével járó macerát, időnként kényszerből (például amikor aránytalanságok alakultak ki a megtett távban), de a megbízhatóság fantasztikus javulásával egyre elterjedtebbé vált ez a gyakorlat, amivel a pilótákat is megkímélik az extrém kizsigereléstől. Szerdán a 2020-as mezőnyből csak Kevin Magnussen és Antonio Giovinazzi nem lépett pályára, utóbbit Robert Kubica helyettesítette az Alfa Romeónál.
Aki az első bő órában csak az eredményeket figyelte, nosztalgikus érzése támadhatott egy jó kis Lewis Hamilton-Sebastian Vettel adok-kapok révén, tíz világbajnoki cím együttes birtokosa folyamatosan váltogatta egymást a táblázat élén. Ennek hátterében az állt, hogy a Pirelli kísérleti gumijaival feszegették a határokat, amit a gyártó adott esetben a Holland Nagydíjon vethet be – a zandvoorti döntött kanyar durva terhelése egy különleges szerkezetű abroncsot igényelhet, a brit és a német pilóta ezt tesztelte.
Az első szekciót és végül a teljes napot mégis Kubica zárta az élen a gumikínálat legpuhább elemével, egy időmérő szimuláció során. A legnagyobb látványosságot Vettel megpördülése okozta az egyik gyors kanyarnál, a felhordott kavicsok miatt kis időre meg kellett szakítani a gyakorlást, ahogy kevéssel utána Nicholas Latifi (Williams) lerobbanása miatt is.
A nap vesztesének eleinte a bikás csapatok tűntek, a Red Bull és az Alpha Tauri. Bár a hírek szerint nem a Honda térfelén volt gond, a két istálló érdemi munkája csak a déli harangszóra indult be, addig jóformán végig a garázsban várakoztak. Pierre Gasly 25, Alexander Albon 29 körig jutott a félidőig, miközben a Ferrari és a Mercedes nem adta alább 80-nál, jóllehet, láthatóan megint nem a tempóra gyúrtak: Hamilton a 7., Valtteri Bottas a 9., Vettel a 10., Charles Leclerc a 13. pozícióban zárt.
Nem meglepő, de ez a két csapat volt a legszorgosabb a nap folyamán. A Ferrari átszabta az autóját az előző héthez képest, többek között új légterelőket tesztelt, de Leclerc délután visszatért a hátsó szárny első változatához.
A délelőtti etap után Vettel elmondta, „előrelépésként” értékeli az idei Ferrarit, miután érzi, hogy javult az autó kanyartempója. Mattia Binotto hozzátette, a csomag optimalizálásán dolgoztak, és csak a hét vége felé várható, hogy igazán erős köröket futnak majd, de nyomatékosította, hogy Ausztráliába üldözőként utaznak majd.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke kijelentette, jelentős gyorsulást vár a Ferraritól a további napok során.
„Az autó stabilnak és jónak tűnik, még a szeles időjárás közepette is – nyilatkozta Wolff a Sky Sportsnak. – Úgy tűnik, erős alapokra építkezhetünk a szezon elején. Talán nem ez a leggyorsabb autó, de van egy kiindulási alapunk, amit fejleszthetünk és folyamatosan javíthatjuk a teljesítményt. Az a hozzáállásunk, hogy nem vagyunk elég jók és ennek így is kell lennie.”
„Látható, hogy mire képes a Ferrari erőforrása az Alfában és a Haasban, a [Scuderia] Ferrari csúcssebessége viszont messze elmarad ettől, úgyhogy nagyjából 1 másodperc várható még pusztán a motorerőtől, az üzemanyagszinteket pedig nem is tudjuk. Most mindenki csak találgat, hogy ki, hol tart, nem hiszem, hogy sokat ki lehet olvasni a köridőkből.”
Hamilton azt mondta, "az autót nem éreztem olyan jónak, mint a múlt héten", a szél miatt többet is csúszkált vele. Ugyanakkor biztos benne, hogy ez változni fog, például az aszfalt javulásának köszönhetően. Bottas elégedettebbnek tűnt. "Hasznos teszteket végeztünk el a beállításokkal, főleg a hosszú etapokra koncentráltunk. Azt hiszem, sokat tanultunk" – közölte a finn.
A program borulása nem változtatott a Red Bull-kvartett tervein, ugyanúgy végrehajtották a pilótacserét, ahogy eredetileg tervezték. A délutáni etapjaik Max Verstappen megpörgését leszámítva már simábban alakultak, a többnyire keményebb gumikon hosszú etapokat futó holland az utolsó órában jegyzett idejével 2. lett.
Az biztos, hogy nem volt tervezett a megállás, de még nem tudom, hogy mi történt. Az időmérőn és a versenyen is jó autóra lesz szükség
– nyilatkozta Verstappen. – Tavaly olykor jó volt a versenyen, máskor az időmérő volt rendben. Összességében kell előre lépnünk, ezen dolgozunk. Az idei autó egyértelmű előrelépés, de annak is kell lennie, ha a világbajnoki címért akarunk harcolni. Magunkra koncentrálunk, aztán majd Melbourne-ben meglátjuk, hogy hol állunk."
„Elégedettek vagyunk a múlt héttel, ma reggel veszítettünk egy kis időt, volt egy kisebb gondunk a felfüggesztéssel, amit helyre kellett hozni – tette hozzá Christian Horner a Sky Sports műsorában. – A délután rendben volt, noha elég trükkösnek bizonyult a szél és az egyéb körülmények miatt.”
A versenyzők jelentik a legjobb mércét, amikor a tavalyi autóval kell összehasonlítani az ideit, és ők úgy érzik, hogy az RB15 néhány gyengeségét sikerült kijavítani az RB16-tal.”
„A tesztelésnél még nem osztanak trófeákat, ahogyan azt tavaly a Ferrari is megtapasztalta, úgyhogy szerintem majd csak Melbourne után derülnek ki a valós erőviszonyok, mivel az egy egyedi pálya. Kell két-három verseny, hogy tisztuljon a kép. Persze a Mercedes a mérce, ők a világbajnokok, jó autójuk és erős csapatuk van. A következő napban elkezdjük meglátni, hogy mivel készülnek a csapatok az első versenyre. Az is nagyon izgalmas lesz.”
A különböző problémák miatt a csapatok lendülete némileg alábbhagyott. Baleset megint nem volt, Vettelen és Verstappenen kívül Kubicának volt megforgása, ő a hűvös aszfalton pördült meg az utolsó kanyarból kigyorsításnál, valamint többen elfékezték magukat a célegyenes végén.
A középmezőny egy darabig igen szoros volt, aztán Sergio Pérez a 3. helyre hozta be a Racing Pointot, megelőzve az Alpha Taurikat és Albont. A Williams nem utolsóként végzett, pilótáik mögött egy-egy Haas, McLaren, Alfa Romeo és Renault is végzett, bár ennek jelenleg még nincs komolyabb jelentősége. Latifi autójában az olajrendszer romlott el az Auto Motor und Sport értesülései szerint.
A Racing Point délelőttjét szenzorhibák akadályozták, Lance Stroll azt mondta, emiatt nem tudták elvégezni a kiírt programot.
„Nagyon boldog és elégedett vagyok azzal, amit a csapat az első naptól kezdve csinál – összegzett Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke. – Nagy lépést tettünk előre tavaly óta a megbízhatóság terén, ami lehetővé teszi, hogy nagyon fegyelmezetten és koncentráltan kövessük a programunkat. Nagyon boldog vagyok, ugyanakkor még korán van."
A cél erre a hétre, hogy még többet hozzunk ki az autóból, minden nap kerülnek rá új fejlesztések."
„Fontos, hogy a lehető legtöbb adatot gyűjtsünk róluk, hogy megbizonyosodjunk, a szélcsatorna helyes adatokat szolgáltat. Abból, amit láttam, a korreláció megvan a között, amit otthon és amit itt, a pályán láttunk. Van még tennivalónk a teljesítményt előtérbe helyező munkával a következő két napon, hogy a lehető legfelkészültebben utazzunk Melbourne-be."