A szerdai eseményekhez képest komótosabban indult a csütörtöki tesztnap Barcelonában, ahol a csapatok a 2020-as F1-es szezonra készülnek. A legtöbb istálló pilótát cserélt az előző naphoz képest, de legalábbis a sorrendjüket megváltoztatták, így ismét autóba ült a délelőtt folyamán Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, valamint George Russell, mielőtt átadják a helyüket csapattársaiknak.
Az Alpha Tauri, a Haas, a McLaren, az Alfa Romeo, a Red Bull és a Ferrari ma először biztosított lehetőséget Pierre Gaslynak, Romain Grosjeannak, Lando Norrisnak, Kimi Räikkönennek, Alexander Albonnak és Sebastian Vettelnek, hogy éles körülmények között is teszteljék a 2020-as autójukat, sőt, Albon korábban még filmforgatás alkalmával sem vezethette az autóját.
Ennek meg is lett a böjtje, a thai pilóta fájlalta a vállát az autóban ülve, de végül így is majdnem egy versenytávval, 59 körrel a háta mögött zárta a délelőttöt, miközben több istálló is akadt, ami az 50 kört sem érte el az ebédszünetig. Látványos műszaki hiba ezúttal sem történt, késő délutánig nem robbant le senki a pályán és baleset miatt továbbra sem volt szükség a piros zászlóra.
A Renault, a Ferrari és a McLaren ettől függetlenül 50 kör alatti futásteljesítménynél maradt az ebédszünetig, miközben Hamilton 106 kört ment a Mercedesszel.
Az Ezüstnyíl adta a mai nap és az eddigi tesztelés legnagyobb szenzációját azzal, hogy egy Twitter-felhasználó a fedélzeti kamera képén észrevette, hogy a brit pilóta képes mozgatni a kormányoszlopot. A szünetben a Mercedes technikai igazgatója kijelentette, az FIA tud a fejlesztésről és nem aggódnak, hogy esetleg szabálytalan lenne.
A Mercedes újítása mellett természetesen továbbra is beszédtéma a délelőtti szakaszt az élen záró Racing Point új autója, ami feltűnően hasonlít a tavalyi Mercedes W10-re. Andrew Green technikai igazgató elismerte, hogy a tavalyi Mercedes-sebességváltó van az autójukban, ami meghatározza a hátsó futómű kialakítását is, de kategorikusan tagadta, hogy lekoppintották a tavalyi Ezüstnyilat.
A tempót Sergio Pérez diktálta a délelőtt során 1:17.347-tel, a 2. helyezett Daniel Ricciardo bő 4 tizedmásodpercet kapott tőle,
miközben az ausztrál pilóta a nap folyamán többször is időt vesztett, egyszer a garázsajtót is lehúzták a Renault-nál, ami kizárólag akkor engedélyezett, ha leszerelik az autó padlólemezét is. Az idén is megpördüléssel kezdte a tesztelést Pierre Gasly, de a kavicságyon átcsúszva visszatért a pályára, a reggeli, hűvös aszfalton Romain Grosjean is többször elfékezte magát. „Nem sokat vezettem a szimulátoron és némi gokartozásin kívül a télen, jó volt újra érezni egy F1-es autó erejét, élveztem az első napomat.
A megforgásomkor 4-5 fok volt kint, nagyon hidegek voltak a gumik, kicsit meglepett a kicsúszás,
de nem történt nagy dráma, teljesítettük a tervet” – nyilatkozta Gasly a Sky Sportsnak.
Majdnem két órát kellett várni arra, hogy mért kört fusson a Williams, ennek oka, hogy a csapat különböző konfigurációkat használva aerodinamikai méréseket végzett, utána George Russell gyorsan beugrott a középmezőnybe a tempó és a délelőtt folyamán teljesített körök tekintetében is.
Délután végre Vettel is munkához láthatott, miután szerdán még influenzával küzdött. A német pilóta nem is tétlenkedett sokat, egy bő versenytávot levezetett a délután folyamán, a körszám és a köridő tekintetében is felülmúlta csapattársát, igaz, ennek jelenleg nincs különösebb jelentősége. „
A csapat megpróbálta elérni, hogy a beállításokat flexibilisen a vezetési stílusomhoz lehessen igazítani, az idén ez lehet a legnagyobb változás. Ennek előrelépést kellene hoznia
– nyilatkozta az első teszthetet a mai nappal letudó Leclerc. – Az idén bizonyosan rugalmasabb az autó beállítása, ez mindig jó hír mindkét pilóta számára, mert a részleteket jobban tudjuk igazítani a vezetésünkhöz. Egyelőre nem hajszoljuk az autót, de tudjuk, hogy nagyobb a rugalmasság, ez tény."
A Mercedesnek nem alakult jól a délután, Bottas váltotta Hamiltont az ebédszünetben, majd ő is levezetett a rajtszámának megfelelő, 77 kört, de elektromos probléma (az ERS hibája) miatt idejekorán fel kellett adnia a napot. Igaz, Hamilton előtte 106 kört betett a Mercedesbe, így összesen nagyobb távot tettek meg, mint a nyitónapon. „77 kört mentem, ami jó szám. Egy probléma rövidre zárta a napunkat, de így is sokat tanultunk az autóról, majdnem teljesítettem egy teljes versenyszimulációt, ebből sok jó tapasztalatot szereztünk, sok adatot tudunk kielemezni a holnapi nap előtt – összegzett Bottas. – Nekem személy szerint is van mit tanulnom a versenyszimulációból. Az autót jó érzés volt vezetni, remélhetőleg ezúttal problémamentes napunk lesz."
Délutánig, pontosan 17 perccel a leintés előttig kellett várni az idei tesztelés első piros zászlójára, Räikkönen alatt a 2-es szektorban megállt az Alfa Romeo, működésbe lépett a lefulladásgátló, és arra kérte a mérnöke, hogy teljesen áramtalanítsa az autót egy biztonságos ponton.
A csapat később megerősítette, hogy szándékosan fogyasztották ki az üzemanyagot a C39-esből.
„Első tesztnapnak okés volt, a fontos, hogy látszólag minden jól működik, nincsenek nagy problémáink. Az első benyomásaim pozitívak, de még korán van. Szerintem előreléptünk tavalyhoz képest. Ki tudja, hogy ez mire lesz elég, de eddig rendben vagyunk" – értékelt Räikkönen.
Nem sokkal korábban volt esély arra, hogy egy baleset miatt is lengetni kezdik a piros zászlót: Grosjean megpördült, a kavicságyba csúszott és koccant a védősávval is, de lábon vissza tudta vinni a Haast a szerelőkhöz, akik nagyjavításba kezdtek, ezért bevetették az idei évtől egyébként betiltott paravánokat is.
A hátsó szárny megsérült, de más nem, úgyhogy fel kell szerelnünk egy másikat. Szerencsére már csak 25 perc volt hátra [amikor a baleset történt], úgyhogy majdnem befejeztük az egész programunkat
– nyilatkozta Steiner a Sky Sportsnak. – Eddig elég boldogok vagyunk az autóval, reagál a változásokra, a versenyzők is jól érzik magukat benne, volt egy kisebb versenyszimuláció is, ami rendben volt, ugyan nem volt tökéletes, de azért vagyunk itt, hogy jobb legyen. A megbízhatóság remek."
Egyetlen csapat volt csütörtökön, amelyik 100 kör alatti futásteljesítménnyel zárta a napot: Ricciardo délelőtt mindössze 41 körig jutott a Renault-val, Esteban Ocon még az utolsó percekben is igyekezett, hogy a nap végére összejöjjön a 100 kör, de ez végül nem sikerült az enstone-i istállónak, ahol kissé gondterheltnek tűnt a felsővezetés az eredmények láttán.
Nem mentünk sok kört, de egy hideg pályára jövünk, amit jól ismerünk, nem éreztem szükségesnek, hogy beletegyünk 80 kört az autóba a délelőtt során.
Ha kell, akkor legyen, de így is elégedett vagyok azzal, amit eddig elvégeztünk – nyilatkozta Ricciardo. – Kicsit későn kezdtük meg a munkát, mert az indításnál gondok merültek fel, aztán a 9-es kanyart kissé szélesre vettem, és elkaptam a kerékvető második részét, amitől megsérült a padlólemez. Az én hibám volt. Egyébként simán ment minden, a végén még beszoríthattunk volna egy etapot, de ismét volt egy kis gondunk, de semmi komoly. Próbáltunk óvatosak is lenni, és nem mentünk ki akkor, amikor problémáink lehettek volna."
Szó sincs ilyesmiről a korábbi partner Red Bullnál, Christian Horner kifejezetten bizakodó, kijelentette: a hibrid éra 2014-es kezdete óta még soha nem voltak ilyen jó formában a szezon előtt.
Ma Alex Albon ült az autóban, 1:17.912-es idővel a negyedik helyen zárt és 134 kört tett meg azok után, hogy a nap elején időt vesztett amiatt, hogy fájt a válla az RB16-osban, ezért kicsit módosítani kellett az ülésén, majd délután is csak késve tudta megkezdeni a munkát, mert
miután a Honda látott valamit az adatokban, a Red Bull elővigyázatosságból kicserélte az erőforrást az autóban,
de miután leellenőrizték a kiszerelt darabot, nem találtak semmilyen problémát, így pénteken már ismét az fog dolgozni az RB16-ban.
„Eddig pozitívan alakul a teszt, az autó úgy viselkedik, ahogy vártuk, teljesítjük vele, amit kitűztünk – nyilatkozta a csapatfőnök. – Nehéz megjósolni, hogy a többiek mit csinálnak, de ami minket illet, elégedettek vagyunk az eddigiekkel.
Eddig többnyire arra koncentráltunk, hogy minél több kilométert tegyünk meg, megértsük a gumikat és az autó karakterisztikáját, mielőtt elkezdődik a fejlesztések kipróbálása a jövő héten,
ahogy mindenki elkerülhetetlenül elkezdi bevetni az első versenyre szánt csomagját. Nagyon keményen igyekeztünk, hogy levonjuk a tavalyi autóval kapcsolatos következtetéseket és átültessük az ideibe. Az első jelek biztatóak azzal kapcsolatban, hogy megoldottunk néhány tavalyi gyengeséget, a versenyzők elég boldognak tűnnek a reakcióik alapján."
Boldognak tűnt Sergio Pérez is, akit Kimi Räikkönen csak az utolsó óra kezdetén tudott letaszítani az első helyről, így végül második lett.
A tavalyi Mercedes kiköpött másával köröző mexikói annak örül, hogy végre nem kell magukat utolérniük a szezon elején.
„Végre egy olyan autónk van, ami nagyon közel áll ahhoz, amivel majd Melbourne-ben rajthoz állunk. Sokkal többet tanulhatunk most, mint a korábbi években, amelyekben késésben voltunk az új autóval. Most jó úton vagyunk, van potenciál az autóban, erősen kezdhetjük a szezont.”
Hiába lehet nagyon versenyképes a Mercedes-klón RP20-as, Pérez szerint kockázatos is abból a szempontból, hogy kialakítása és működtetése merőben különbözik az eddigi autóik tervezési filozófiájától, ugyanakkor szerinte megéri a kockázatot.