Társoldalunk:

Verstappen nyitott az élen az elképesztően huplis texasi pályán

2019.11.01., 16:49
rendezés

Megkeserítette a versenyzők életét az egy év alatt hihetetlenül huplissá váló pálya az USA Nagydíj első szabadedzésén, amelyen a körülményekkel legjobban mebirkózó Max Verstappen végzett az első helyen Sebastian Vettel és a másik Red Bullt vezető Alex Albon előtt.

A texasi USA Nagydíj helyszínén az ilyenkor megszokott 20 fok fölötti átlaghőmérséklet helyett fagyos reggel, majd az első szabadedzésen 8 fokos levegő és 14 fokos aszfalt fogadta a mezőnyt, úgy tűnt tehát, hogy ez fogja legjobban megnehezíteni az első és a második gyakorlásra jövő évi kísérleti gumikat is kapó csapatok dolgát. Mindez azonban csak addig volt így, amig el nem kezdődött a tréning, már az első másodpercekben nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy az előző évi verseny óta drasztikus mértékben romlott a pálya állapota, és hatalmas bukkanók alakultak ki rajta több helyen is.

A Circuit of the Americas jókora huplikkal fogadta a mezőnyt - Galéria!Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Lewis Hamilton volt az első, aki panaszkodni kezdett, az ötszörös világbajnok azt pedzegette, hogy nem feltétlenül biztonságos ilyen pályán vezetni, majd a „világ leghuplisabb" aszfaltcsíkjának nevezte az austinit.

Kevin Magnussen azt közölte a mérnökével, hogy a 9-es kanyarban nem hupli, hanem ugrató van, olyan szinten dobja meg az autóját az útegyenetlenség.

Többeken ki is fogtak a bukkanók, a leglátványosabb módon Carlos Sainzon, aki a gyors S-kanyarokban dobta el a McLarent, szerencséjére azonban csak a gumiszett bánta, az autó nem sérült meg. Rajta kívül Charles Leclerc és Valtteri Bottas is rontott, a legtöbben azonban az utolsó előtti kanyarban szaladtak le a pályáról, jóllehet, ott nem bukkanó miatt.

Sainz látványos keresztbeállása az egyik bukkanón

Ennek azért volt jelentősége, mert aki ebben a fordulóban úgy szélesített, hogy a kerekei már a kerékvetőt sem érték, annak automatikusan törölték az idejét. Az élmezőnyből többen is jártak így, mindkét Red Bullnak, Hamiltonnak és Leclerc-nek is elvették legalább egy mért idejét. Ami az eredményeket illeti, azokból a több szempontból is szokatlan körülmények miatt nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, noha mindenképpen biztató a Red Bullnak, hogy mindkét autójával beférkőzött az első háromba.

A Ferrarinak kevésbé van oka az örömre, és nemcsak az idők miatt, hanem amiatt is, mert Charles Leclerc gázpedál-probléma miatt kénytelen volt kihagyni az első 45 percet, noha később nagyrészt bepótolta a kiesett időt, Vettel 30 köre mellé 23-at pakolt oda a csapatnak. Ő volt az egyedüli, aki a legjobb idejét a Pirelli jelöletlen oldalfalú, 2020-as kísérleti abroncsain érte el, ennek az oka az, hogy a legjobb lágy gumis körét pályaelhagyás miatt törölték. 

A Mercedesek nagyrészt a kísérleti Pirelliken köröztek - Galéria!Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Amennyiben a Red Bull és a Ferrari tempójából nem tudunk saccolni, a Mercedeséből még annyira sem, a tréning elején az autójukra szerelt mérőkerettel köröző Bottas és Hamilton csal a 17., illetve a 8. helyet szerezte meg.

Toronymagasan az Ezüstnyilak tették meg a legtöbb, 15-15 kört a kísérleti Pirelliken,

lágy gumis gyorskört pedig csak Hamilton próbált meg, autózott is egy negyedik időt, de pályaelhagyás miatt az ő körét is törölték.

Az első hármas mögött igen kusza volt a sorrend, Daniel Ricciardo egy jól sikerült lágy gumis körrel bejött az ötödik helyre a Renault-val, mögé pedig a Mexikóban még a Williamsekkel csatázó Romain Grosjean fért oda. A hetedik és a nyolcadik helyen záró Leclerc-Hamilton duó mögött a mostanában inkább a Q1-es továbbjutásért küzdő Lance Stroll és Kevin Magnussen kettős végzett.

Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!

GPHírek
16:32

Hamarosan elkezdődik az USA Nagydíj hétvégéje

Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az USA Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében, 10 perc és zöldre vált a lámpa a bokszutca végén! Mielőtt rátérnénk, hogy mi várható az előttünk álló bő másfél órában, belekukkanthatnak szokásos futamelőzetesünkbe, amelynek fő kérdése, hogy meglesz-e Lewis Hamiltonnak a hatodik világbajnoki cím ezen a hétvégén. Nagy tétben nem fogadnánk az ellenkezőjére.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

GPHírek
16:37

Szokatlanul hideg van

Hajnalban nulla fok alatti volt a hőmérséklet Austinban, és jelenleg sincs több 10 foknál, ami igencsak megnehezítheti a versenyzők dolgát az első szabadedzésen, nem lesz ugyanis egyszerű dolguk a megfelelő működési tartományban tartani a gumikat. Az előrejelzések szerint eső nem várható a hétvégén, a három napból pedig a mai lehet a leghidegebb, szombatra és vasárnapra 17 és 20 fok közötti maximumhőmérsékletet várnak. A hideg egyébként a pilóták és szerelők öltözetén is látszik, többen sapkában és téli kabátban érkeztek, a Haas szerelői a kerékcsere-gyakorláshoz is jól beöltöztek.

GPHírek
16:41

Új első szárnyat tesztel a Haas

A hazai versenyét futó amerikai istálló gyakorlatilag már csak azt várja, hogy minél hamarabb vége legyen ennek a szezonnak, az alapvetően elhibázott aerodinamikai filozófia szerint épült autóval nem sok mindent tudnak már kezdeni az idén. A 2020-as szezonra viszont gőzerővel készülnek, így akárcsak a Williams Japánban, ők is kipróbálnak egy jövő évre készült első szárnyat, amelyből egyelőre csak egy darab készült, azt Kevin Magnussen fogja pályára vinni ma.

GPHírek
16:53

Norris az új Vettel?

Többen is új sisakfestést villantanak ezen a hétvégén, köztük van Lando Norris is, aki zsinórban harmadik versenye jelentkezik új dizájnnal, de az Orosz Nagydíj előtt Szingapúrban és Monzában szintén egyedi bukóval állt rajthoz. Alább Daniel Ricciardo Texas Longhorns amerikaifoci-csapat által ihletett festése látható, az alatt pedig Carlos Sainz egyedi dizájnja, amelyet 100. futamára készített.

GPHírek
16:56

Nyolc fok van

Mintha egy téli tesztelésen lennék, sokan kötött sapkában vannak a garázsokban. Ami ennél is fontosabb, az aszfalt is csak 14 fokos.

GPHírek
17:00

Elkezdődött az első szabadedzés!

A két Mercedes az első két autó a pályán, Bottas W10-esén  jókora mérőkeretek vannak az első kerekek mögött, a Mercedes is 2020-ra teszte.

GPHírek
17:02

15 fokkal van hidegebb az átlagosnál

Még egy kis adalék az időjáráshoz, Austinban az év ezen szakaszában 23 fok az átlaghőmérséklet, most mindössze 8 fok van. Nem mellesleg megdőlt a halloweeni hidegrekord is.

GPHírek
17:03

Hamilton panaszkodik, pedig még csak 2 perce megy az edzés

Nem tetszik neki, hogy nagyon huplis a pálya, abban sem biztos, hogy biztonságos rajta így vezetni. Az ötszörös világbajnok autóján is vannak mérőkeretek, Bottasszal ellentétben nála a hátsó kerekek mögé szerelték azokat.

GPHírek
17:06

A Haasról már le is esett valami

Kevin Magnussen hagyott el egy kisebb karbondarabot, miközben a fedélzeti kamerás képek megerősítik, hogy valóban igencsak egyenetlen a pálya felülete.

GPHírek
17:07

A Ferrari kísérleti gumival megy

Az összes csapat kapott olyan szettet, amely a 2020-as abroncs prototípusa, ezek oldalán nincs felirat és mindenki szabadon használhatja őket a mai mindkét szabadedzésen, Vettel és Leclerc rögtön azon kezdte meg a körözést.

GPHírek
17:08

Leclerc-nek gondja akadt

A motorra panaszkodik a monacói pilóta, vissza is tért a garázsba. A Ferrari is tesztel, az SF90-eseken nem mérőkeret, hanem lézer van az autó alsó részére szerelve.

GPHírek
17:10

Öt autónak van mért köre

Egyelőre Magnussen vezet 1:38.177-es körrel közepes gumin, őt Verstappen, Hamilton, Bottas és Vettel követi. A tavalyi pénteki nap esőben telt, először a szombati szabadedzésen mentek szárazon a pilóták, akkor Vettel volt a leggyorsabb 1:33.797-tel.

GPHírek
17:12

A kilences kanyarban van egy ugrató

Kevin Magnussen jelentette a rádión, hogy a pálya azon részén nem hupli van, hanem egyenesen egy ugrató. Azt is hozzátette, hogy kikapcsolt az MGU-K-ja, kérdés, hogy a hupli volt-e az oka.

GPHírek
17:14

Visszatért Hamilton versenymérnöke

Eredetileg úgy volt, hogy a mexikói után ezt a futamot is kihagyja, de mégis itt van Peter Bonnington, akivel Hamilton azóta dolgozik együtt, hogy csatlakozott a Mercedeshez. A versenymérnök orvosi beavatkozáson esett át az Egyesült Királyságban.

GPHírek
17:18

Közben Albon állt az élre

Még mindenki csak próbálgatja az autót és különböző dolgokat tesztel, a Red Bull thai pilótája 1:36.424-nél tart közepes keveréken, mögötte Grosjean, Kvjat, Stroll, Magnussen, Pérez, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel a sorrend.

GPHírek
17:19

Nincs motorgondja Leclerc-nek

A Ferrari megerősítette, hogy nincs gond az erőforrással, viszont egy gázpedál problémát jelenleg is vizsgálnak. Közben Bottas is megkapta a 2020-as gumit, egész pontosan a jövő évi lágy keverék van az autóján, amelyre továbbra is mérőkeretek vannak rögzítve.

GPHírek
17:22

Albon egyre gyorsul

Már 1:35.7-nél tart, mögé Verstappen zárkózott fel 2020-as keveréken, de 7 tizeddel el van maradva csapattársától. A két Renault-nak, a két Williamsnek, a két McLarennek és Leclerc-nek még nincs mért ideje.

GPHírek
17:25

Most Russell kispados a Williamsnél

Mexikóban Robert Kubica, most George Russell volt kénytelen átadni a helyét a Williams potenciális 2020-as pilótájának, a kanadai Nicholas Latifinek, aki egyelőre tesztpilótaként szerepel, de egyáltalán nem lenne meglepő, ha ő érkezne a lengyel helyére.

GPHírek
17:29

Stroll a második, Vettel a negyedik helyre jött fel

Albon idejét még nem tudta senki megdönteni, hátrébb azonban nagy a mozgolódás, a Racing Point kanadai pilótája kevesebb mint 3 tizedre van a Red Bulltól, miközben Vettel hátránya közepes gumin már több mint 7 tized.

GPHírek
17:30

Verstappen az élre állt, de törölhetik a körét

1:35.175-tel 568 ezredet adott Albonnak, de az utolsó előtti kanyarban nagyon szélesen fordult, korábban Alontól ezért elvettek egy kört.

GPHírek
17:32

Verstappen idejét törölték

Ahogy arra számítani lehetett, nem tarthatta meg a leggyorsabb időt a holland. Ennek most nincs jelentősége, az időmérőn egy ilyen hiba azonban sokba kerülhet. Közben Norrisnak meglazult a fejtámasza a hosszú egyenes végén, saját kezűleg kellett visszanyomnia a helyére.

GPHírek
17:35

Latifi alatt megállt a Williams, majd újraindult

Üresbe kapcsolt a váltója a gyors első szektorban, később el tudott indulni, most csigatempóban kocog vissza a bokszba.

GPHírek
17:37

Verstappen ismét az élen, ezt a kört már meg is tarthatja

1:35.546-ot ment közepes gumin, mögé Vettel zárkózott fel 188 ezredre ugyanilyen keveréken. A harmadik helyen Albon áll, mögötte a két Racing Point, Grosjean, majd a két Toro Rosso következik. Már csak Leclerc-nek nincs ideje.

GPHírek
17:38

A Renault-nak is gondjai vannak

Hülkenberg váltója nem működik megfelelően, vissza is hívták a bokszba a tizedik helyen, csapattársa mögött tanyázó pilótát.

GPHírek
17:39

Albon visszavágott Verstappennek

Kísérleti gumin küldték ki a thai pilótát, aki 95 ezreddel gyorsabb volt csapattársánál, így újra ő vezet. 

GPHírek
17:44

Sainz megpördült

A gyors S-kanyarokban vesztette el az egyik huplin az uralmat a McLaren felett és jókora keresztbe csúszást mutatott be a spanyol, ezt a 2020-as szettet teljesen leírta. Közben Albon 1:35.282-re javított az élen.

GPHírek
17:46

Megjöttek az első képek

A képre kattintva megnézhetik folyamatosan frissülő galériánkat a pénteki napról.

A képre kattintva GALÉRIA nyílikForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason
GPHírek
17:47

Vettel feltette a lágy gumit, és az élre állt

1 másodpercet adott Albonnak 3 lila szektor kísérletében, az ideje 1:34.226. Közben Leclerc is megjelent és elkezdte a munkát, a kísérleti abroncsokon a harmadik hely az övé egyelőre.

GPHírek
17:50

A Mercedes egyelőre nem siet

Már az edzés felén is túl vagyunk, az Ezüstnyilak azonban még nem futottak versenyképes köröket, Bottas 1:36.472-es körrel a tizedik, Hamilton 1:37.446-tal csak a tizenötödik.

GPHírek
17:51

Leclerc lenyírta a füvet a 9-es kanyarban

Ő is egy huplin csúszott meg és megtalálta nagyjából az egyetlen helyet a pályán, ahol nem aszfaltozott a bukótér, így át is vágtatott a nem túl sima felületen. Hülkenberg eközben hidraulikai hiba miatt vesztegel a bokszban, ez okozta a gondokat a váltóval.

GPHírek
17:56

Bottasnak is volt egy meleg pillanata

A finn a hatos kanyarban csúszott meg és ment ki egy kicsit a bukótérbe. Bottas továbbra is a tizedik, Hamilton feljött a 13. helyre, az élen továbbra is Vettel áll Albon és Leclerc előtt.

GPHírek
17:58

Hülkenberg újra a pályán

Elhárította a hidraulikai hibát a Renault, majd lágy gumin küldték pályára Hülkenberget, aki elsőre a 10. helyre jött be 1:36.124-es körrel.

GPHírek
18:01

Norrisnak is törölték egy körét

Javított a lágyakon a McLaren újonca, de Albonhoz és Verstappenhez hasonlóan kiszélesítette az utolsó előtti kanyart, így ugrott a köre. Közben a másik McLarennel Sainz is kint, a 7. helyen áll 1,5 másodpercre Hamiltontól, miután jó ideig a bokszban ücsörgött padlólemezcsere miatt.

GPHírek
18:06

Ricciardo bejött a második helyre

Nem sokkal, mindössze 19 ezreddel előzte meg Albont, Vetteltől pedig már több mint 1 másodpercet kapott a lágy gumikat nyüstölő ausztrál.

GPHírek
18:07

Verstappen átvette a vezetést

A Red Bull is lágy gumira váltott, a holland az első körében lenyomta Vettelt, 169 ezredes előnnyel szelte át a célvonalat, az ideje 1:34.057. Mögé Leclerc jött be 1:34.126-tal szintén lágyakon, megelőzte tehát a csapattársát.

GPHírek
18:10

Leclerc idejét törölték

Rajta is kifogott az utolsó előtti kanyar, így a második helyett most a hatodik pozícióban szerepel csak a neve. Albon is teljesítette lágy gumis körét, lila harmadik szektorral maradt a harmadik helyen, de már csak 259 ezreddel van elmaradva Verstappentől.

GPHírek
18:15

Jelenleg senki nem javít

Noha mindkét Mercedes, mindkét Ferrari és az egyik Red Bull is kint van, mindannyian használt gumikon köröztek. Leclerc közben arra panaszkodik, hogy nem tud elég gyorsan lefelé váltani.

GPHírek
18:17

A Ferrarinak meggyűlik a baja a huplikkal

Leclerc-nek azt mondta a mérnöke, hogy szerintük a bukkanók miatt nem mindig megy neki a leváltás, az autókban ugyanis egy rendszer megakadályozza, hogy akkor történjen a lefelé váltás, amikor az autó egy huplin halad át, így óvva a váltót.

GPHírek
18:20

A Mercedesnek bejön a kísérleti gumi

Mindenkinél több kört tettek meg a jelöletlen 2020-as prototípusokon, Bottas és Hamilton is eddig 13-at. Kérdés, hogy a végén feltesznek-e egy lágy szette és előremozdulnak-e a 14. és a 16. helyről.

GPHírek
18:24

Hamilton még mindig panaszkodik

Egyre kevesebb a rádióüzenet arról, hogy milyen huplis a pálya, a versenyzők kezdenek hozzászokni. Hamilton úgy tűnik azonban még nem: „ez a leghuplisabb pálya a világon” – mondta a rádióba.

GPHírek
18:28

Kvjat megforgott, Hamilton körét törölték

Új lágy gumin autózott egy 1:35 eleji kört Hamilton, amivel jelenleg negyedik lenne, viszont kiszélesítette az utolsó előtti kanyart. Az orosz az első kanyarban mutatott be egy piruettet, majd egyenesbe állt és továbbment.

GPHírek
18:30

Hamilton javított, de csak a nyolcadik

Második nekifutásra 1:35.439-es kört ért el, ezzel feljött a nyolcadik helyre, a másik Mercedesben Bottas a tizenhetedik.

GPHírek
18:32

Leintették az edzést!

Ennyi volt az első szabadedzés Austinból, Max Verstappen zárta az élen az első gyakorlást Sebastian Vettel és Alex Albon előtt. A további sorrend: Gasly, Ricciardo, Grosjean, Leclerc, Hamilton, Stroll, Magnussen. 20 óra 50 perckor jövünk a második szabadedzéssel, tartsanak akkor is velünk, a viszontlátásra!

Még több bejegyzés