Ahogyan a hét korábbi részében, közvetlenül a 2019-es Monacói Nagydíj előtt is minden a május 20-án elhunyt háromszoros világbajnok Niki Laudára való emlékezésről szólt, a versenyzői parádén a pilóták egyaránt piros sapkában feszítettek, ahogy a Mercedes szerelői is abban ügyködtek a piros glóriával felvértezett W10-esek körül a rajtrácson. Lewis Hamilton a versenyre lekoppintotta Sebastian Vettelt, és szintén Lauda egyik korábbi sisakfestésével indult csatába harmadik győzelméért a hercegségben.
A rajtot mindkét Ezüstnyíl jól kapta el, a második helyről elrugaszkodó Valtteri Bottas nem volt veszélyes csapattársára, a harmadik helyről támadó Max Verstappen rá viszont annál inkább, nem sokon múlt, hogy a Red Bull első szárnya elcsípje a finn Mercedesének hátulját. A mezőny rendben eljött, mindössze Kimi Räikkönennek akadt gondja hátrébb, a pálya leglassabb kanyarjában összekoccant Lance Stroll-lal.
Az élen a Hamilton-Bottas-Verstappen-Vettel négyes fogat hamar meglépett az üldözőktől, akiket a nagyot rajtoló Daniel Ricciardo vezetett. Az izgalmakat hátrébb az elbaltázott időmérő után csak a 15. helyről rajtoló Charles Leclerc szolgáltatta, rögtön javított egy pozíciót, majd a Grand Horel hajtűben elment Lando Norris mellett. Ezután azonban beragadt Romain Grosjean Haas-Ferrarija mögé, többször benézett a francia mellé a Rascasse-ban, majd a 7. körben egy bravúros előzéssel elment mellette ugyanitt. Leclerc azt hitte, hogy megtalálta azt a helyet a pályán, amelyen sorban levadászhatja az ellenfeleket, de már a soron következőbe, Nico Hülkenbergbe beletörött a bicskája.
A Renault pilótáját is a Rascasse-ban próbálta megelőzni, azonban túl szűken fordult, elcsípte a belső falat, amitől defektet kapott.
Ez volt az a momentum, ami alaposan megbolygatta a versenyt, Leclerc ugyanis egy teljes kört ment defektes kerékkel, eközben teleszórva a pályát törmelékkel. Az autója olyan mértékben sérült, hogy nem sokkal később feladta a futamot.
A versenyirányításnak nem volt más választása, be kellett küldeni a biztonsági autót. Az élmezőny azonnal a bokszba hajtott, a vezető Hamilton és Bottas közepes, mögötte Verstappen és Vettel kemény gumit kapott. A Mercedes kénytelen volt dupla kerékcserét végrehajtani, ami ezúttal is jól ment,
a Red Bull azonban így is gyorsabb volt, ráengedte Verstappent Bottasra, a két autó össze is ért a bokszutcában, amelynek végéhez a holland ért el előbb.
Még a Safety Car alatt a harmadik helyre visszaeső Bottas lassú defekt miatt újra kereket cserélt, a közepes helyett keményet kapott, de csak egy újabb pozíciót bukott Vettellel szemben.
Az újraindítás után nem sokkal érkezett is a felügyelők döntése,
Verstappen 5 másodperces büntetést kapott veszélyes kiengedésért, amelyet vagy a következő kerékcseréjénél tölthet le, vagy a verseny végén hozzáadhatják az idejéhez.
Normális esetben utóbbi lett volna a helyzet, az élmezőny egy cserével kalkulált, egy dolog zavarhatott csak be, az eső, amelyet 90%-os valószínűséggel jósoltak a versenyre, és többször el is kezdett cseperegni, végül azonban soha nem érkezett meg.
A folytatásban a legnagyobb kérdés az volt, hogy végig bírják-e Hamilton gumijai a versenyt, hamar nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy
a Mercedes elrontotta a keverékválasztást, amikor a hátralevő 69 körre a kemény helyett a közepes keveréket adták az ötszörös világbajnoknak.
Hamilton időről időre jelentkezett a csapatrádión, folyamatosan azon aggódva, hogy nem fog tudni végigmenni, egy idő után pedig
már-már hisztérikusan szólt a versenymérnökének, Peter Bonningtonnak, közölve, hogy „csoda kell” ahhoz, hogy ne veszítsék el a versenyt.
A Mercedes pilótája nagyon óvta a gumikat, a verseny nagy részében olyan tempót diktált, amelynél még a mezőny hátsó részében levők is jobbra voltak képesek.
Verstappen a büntetése miatt nehéz helyzetben volt, árnyékként követte őt Vettel és Bottas, ezért mindenképpen meg kellett előzze Hamiltont, ha egyáltalán a dobogóra fel akart férni. Ehhez egyszer, a 78 körös futam 76. körében került igazán közel – noha a Grand Hotel hajtűben már be-benézett az ötszörös világbajnok mellé – ekkor az alagút utáni sikánnál szánta el magát, és bevetődött a Mercedes mellé. Hamilton az utolsó pillanatban vette őt észre, az ütközést azonban már egyikük sem tudta elkerülni,
Verstappen autójának első szárnya hozzáért a W10-es bal hátsó kerekéhez, óriási szerencse volt, hogy mindketten megúszták, egyikük autója sem sérült.
Noha a holland az utolsó előtti körben ismét ott loholt a Mercedes sarkában, többet nem kísérletezett, bejött a második helyen, az öt másodperces büntetéssel azonban visszaesett a negyedikre. Nyugodtan kijelenthető, hogy
a Mercedes elrontott taktikája szinte bármelyik másik helyszínen végzetesnek bizonyult volna, a monacói pálya sajátosságai miatt Hamilton azonban meg tudta tartani az első helyet.
Tavaly Daniel Ricciardónak úgy is sikerült mindez, hogy 160 lóeróvel kevesebb állt a rendelkezésére, az egyik leghíresebb védekezést pedig Ayrton mutatta be Monacóban 1992-ben, a nála körönként másodpercekkel jobb tempóra képes Nigel Mansell támadásait verve vissza a célig.
„Talán ez volt az eddigi legnehezebb versenyem” – mondta Hamilton, mielőtt ismét megemlékezett Niki Laudáról.
A gumijaim teljesen elfogytak, olyan volt, mint 2007-ben Sanghajban, amikor a McLaren nevetségesen sokáig kint tartott. Nagyszerű volt a közönség, mint mindig, remélem, nem volt unalmas.
Noha Hamilton a rádióban számtalanszor mondta, hogy nem fogja kibírni a versenyt, utólag már úgy nyilatkozott, nem akart kijönni ő sem a bokszba. „Nagyon feszült volt, kizárt volt, hogy kijöjjek [még egy kerékcserére].
Megtanultam a leckét, pár évvel ezelőtt kijöttem a bokszba, és elvesztettem a versenyt, úgy voltam vele, vagy összetöröm, vagy célba hozom az autót.
Tényleg, már szinte semmi futófelület nem volt a gumikon, nagyon alulkormányzott volt. Végül is ez rossz gumiválasztás volt, össze is koccantunk a sikánnál, de ettől függetlenül a csapat hihetetlen munkát végzett, emlékezetes, amit elértünk az első hat verseny során. Nagyon büszke vagyok, hogy ennek a tagja lehetek.”
Noha a csata Verstappen és Hamilton között zajlott, valójában a holland büntetésének tényétől kezdve Vettel érezhette magát a dobogó második fokán. „Nehezen kezelhető verseny volt, de Monacóban mindig történhet valami, és ma így is alakult. Max kiállása hihetetlenül jól sikerülhetett, láttam is, ahogy ő és Bottas összeérnek a bokszutcában. Ez jó esélyt adott nekünk, hogy kihasználjuk Valtteri defektjét. Onnantól próbáltunk nyomást helyezni Maxra a büntetése után, és lőtávolban maradni.
A vége felé kissé küszködtem a gumikkal, de szerintem Max és Lewis volt a legnehezebb helyzetben. Trükkös verseny volt, de remek eredményt értünk el, nagyon sok munka vár ránk,
mert nem vagyunk elég gyorsak ezekkel a srácokkal szemben.”
Bottas már szombaton, a pole pozíció elvesztése után is csalódott volt, a harmadik hely pedig ha lehet, még ennél is nagyobb érvágás volt a világbajnoki címre hajtó finnek. „Elkeserítően alakult a hétvégém, szerintem megvolt a tempóm, és jól is éreztem magam az autóban. Tegnap apró különbségek döntöttek, és ezek ma megnehezítették a napot. Max elém került a bokszutcában, nem hagyott helyet nekem, ezért defektet kaptam, aztán beragadtam. Olyan volt, mint egy vasárnap délutáni kocsikázás.”
A mezőny hátsóbb régióiban jóval eseménydúsabb verseny zajlott, még a futam elején, Leclerc balul sikerült előzési kísérlete után
Antonio Giovinazzi forgatta meg Robert Kubicát a Rascasse-ban, ezzel a Forma-2-es futamon látotthoz hasonló, annál jóval rövidebb ideig tartó dugót okozva
(Hülkenberg, Russell és Leclerc is kénytelen volt megállni a pályán). Giovinazzi 10 másodperces büntetést kapott az esetért. A folytatásban Räikkönen újra összekoccant Stroll-lal a hajtűben, a 40. kör után pedig Sergio Pérez és Kevin Magnussen alagút utáni csörtéje borzolta a kedélyeket, a mexikói hiába előzött a sikánnál, a dán levágta a kanyart, amiért később nem büntették meg.
A leggyorsabb körért járó pontot az ötödik helyen végző Pierre Gasly zsebelte be, aki a biztonsági autós fázis alatt nem jött ki kerékcserére, helyette később váltott közepes gumira, majd a hajrára pozícióveszteség nélkül feltehetett egy lágy szettet, amivel nem volt ellenfele az extra pontért vívott csatában.
A verseny egyik legnagyobb nyertese ezúttal a Toro Rosso lett, kettős pontszerzést könyvelhetett el a bikások fiókcsapata, a lágy gumikat 32, illetve 40 körig pátyolgató Danyiil Kvjat és Alex Albon a hetedik és a nyolcadik helyen zárt.
A kilencedik helyre a hétvégi tempója alapján ennél jóval többre hivatott Haasszal Romain Grosjean fért be, míg az utolsó pontszerző hely a nagyot rajtoló, a Safety Carral annál nagyobbat veszítő Daniel Ricciardóé lett.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.04.19. - 03:30Chinese Grand Prix - 1st Practice |
2024.04.19. - 07:30Chinese Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.04.19. - 10:00Chinese Grand Prix - 2nd Practice |
2024.04.20. - 03:00Chinese Grand Prix - Sprint |
2024.04.20. - 07:00Chinese Grand Prix - Qualification |
2024.04.20. - 10:00Chinese Grand Prix - Last Practice |
2024.04.21. - 07:00Chinese Grand Prix - Race |
2024.05.03. - 05.05.Miami Grand Prix |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |