Társoldalunk:

Bottas lehagyta a Ferrarikat a barcelonai nyitányon, majd lerobbant

2019.05.10., 10:50
rendezés

Valtteri Bottas elsőségét hozta a Spanyol Nagydíj első szabadedzése, a Mercedes finn pilótája a két Ferrarit előzte meg a napsütötte Barcelonában, ötszörös világbajnok csapattársának pedig 6 tizedmásodpercet adott, de nem lehet felhőtlen az öröme, az edzés végére ugyanis elromlott az autója. Eközben a Red Bull hétvégéje sem indult jól, Max Verstappen autójával is komolynak tűnő gondok adódtak.

A szezon egyik legfontosabb első szabadedzésére került sor Barcelonában, a Spanyol Nagydíj helyszínén, a csapatok ugyanis a megszokottak szerint mostanra időzítették első nagyobb fejlesztési csomagjukat, az újítások kiértékelését pedig a pályán igyekeztek elvégezni. Aerodinamikai módosításokat mindenki hozott, a Ferrari és a Renault pedig új belső égésű motorral is készült, mindkét autóba azonban csak a vörösök szerelték be azt, Nico Hülkenberg egyelőre a régi változattal ment, miként a két McLaren is, a franciák terve azonban az, hogy a hétvége során mind a négy Renault-motoros versenygép megkapja az új egységet.

Bottas majdnem összement Verstappennel, majd megfutotta a legjobb időt - GalériaForrás: AFP/Lluis Gene

Annak ellenére, hogy a Circuit de Catalunyát rengeteget használják év közben, ezért jobban fel van gumizva, mint a legtöbb helyszín, igen álmoskásan indult a tréning, sokáig csak Pierre Gasly körözött a kemény abroncsokon, miután azonban beindult az élet, megjöttek a lágy gumis Ferrarik, és átvették a vezetést. 

Az első negyven percben a Mercedes a közepes gumikon körözött, és látványosan szenvedett, Valtteri Bottas a kavicságyat is meglátogatta, Lewis Hamilton pedig a legjobb 15 közé sem fért be. 

Minden megváltozott azonban a második etapra, amikorra a címvédő autói is felpakolták a piros oldalfalú Pirelliket, Bottas pedig egyedüliként 1:18 alá is bement, 1:17.951-es idejét senki sem tudta megdönteni, noha a Ferrarik az első két szektor alapján esélyesek voltak rá, a harmadik, leglassabb szektorban rendre visszaestek. Lewis Hamilton ugyan felzárkózott az elejébe lágyon, 1:18.575-ös köre jócskán elmaradt Bottasétól, az ötszörös világbajnok a hátsó gumikra panaszkodott, és összességében sem tűnt elégedettnek az autójával.

Bottas és Verstappen megúszta a csattanást, de nem sokon múlt

Bottas is csak a tempójának örülhetett, 

a tréning végén ugyanis a garázsban ragadt, az autóján vélhetően olajszivárgást fedeztek fel. Hasonló gondokkal szembesült a Red Bullnál Max Verstappen is, akinek versenygépét már korábban bakokra pakolták. 

Külön pikantériája a két esetnek, hogy az edzés elején a két versenyző majdnem összeütközött, Bottas figyelmetlenségében feltartotta a hollandot az utolsó sikánban, aki csak nehezen tudta elkerülni a kontaktust. A két Red Bull nem használt lágy gumit, a helyezésüket ez magyarázza, Pierre Gasly a nyolcadik, Verstappen a 12. helyen végzett.

Stroll magának köszönheti, hogy összetörte az autót, miután megcsípte a füvet a 9-es kanyar bejáratán

A mezőny hátsóbb régióit fürkészve a Haas lehet különösen elégedett, az új fejlesztésekkel köröző Romain Grosjean az ötödik helyre jött be, egyszer azonban átszánkázott a kavicságyon, a frászt hozva a Haas mérnökeire. Az összehasonlítás érdekében a régi alkatrészekkel futó Kevin Magnussen a hetedik helyen zárt. Komoly újításokkal készült a McLaren és a Racing Point is, utóbbi azonban kérdéses, hogy ezekből mennyit tud hasznosítani a későbbiekben, egy első felfüggesztést és egy első szárnyat ugyanis bizonyára dobhat a kukába, miután Lance Stroll az utolsó másodpercekben beleállt a kilences kanyar bukóterében található gumifalba. A Williams mostanra kimondva is beismerte, hogy ennek az idényének lőttek, ennek ellenére a grove-iak is fejlesztési csomaggal érkeztek, az utolsó helyről azonban így sem mozdultak el, noha a Red Bull mellett egyedüliként ők sem tették fel a lágy gumikat.

Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!

GPHírek
10:47

Kezdődik az európai F1!

Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! A száguldó cirkusz mezőnye hivatalosan is megérkezett Európába, Barcelonában ugyanis a szezon első futamát rendezik az öreg kontinensen. Némi szomorúságot csempészhet ugyanakkor a katalán pályát kedvelők hangulatába a hír, hogy nagy valószínűség szerint jövőre már nem látogat el a mezőny (legalábbis versenyezni) a Circuit de Catalunyára.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

GPHírek
10:47

Változnak-e az erőviszonyok?

A barcelonai versenyhétvége évek óta hagyományosan az a helyszín, amelyen a csapatok első nagyobb fejlesztési csomagjukat bevetik. Most sincs ez másképp, a legtöbb istálló számos új aerodinamikai elemmel felvértezve fogja megkezdeni a körözést az első szabadedzésen, a Ferrari és a Renault mindennek tetejébe pedig új fejlesztésű motort is hozott, amitől mindkét istálló kézzelfogható előrelépést vár. Alább elolvashatják szokásos előzetesünket!

KAPCSOLÓDÓ CIKK

GPHírek
10:48

Unalomig ismert vonalvezetés

Természetesen minden pályát álmukból felkeltve is ismernek a versenyzők, olyan azonban, amelyen a valóságban többet versenyeztek vagy vezettek volna a barcelonainál, nem igazán akad. Szokásos pályabemutató rovatunkban Bereznay Dániel, a Mercedes e-sport versenyzője az F1 hivatalos játékának segítségével kalauzol el minket a Circuit de Catalunyán, valamint arról is elmondja a véleményét, hogy legyőzné-e Lewis Hamiltont egy szimulátorban.

GPHírek
10:52

Sebastian Vettel önzetlen, mint mindig

Egy szurkoló videójából derült ki, hogy a Ferrari világbajnoka tegnap a pályáról távozóban meglátta, ahogy szurkolók egy tolószékes társukat tolták fel az emelkedőn, mire azonnal félreállt az autójával, és beállt segíteni. Tiszteletre méltó cselekedet!

GPHírek
10:56

Fejlesztéscunami a láthatáron

Az első edzés a csapatok által elhozott fejlesztések kiértékeléséről fog szólni, a Haas például bevallottan Grosjean autóján az új, Magnussnén a régi csomagot használj.

GPHírek
10:58

Kifogástalan az idő

Mi mást is várhatnánk Barcelonában, mint napsütést és meleget. Az egész hétvégére jó időt mondanak, jelenleg 21 fok van, az aszfalt már most 30 fokos.

GPHírek
11:00

Vettel újított a sisakján

Nem ő az egyetlen, Carlos Sainz szintén változtatott a dizájnon a hazai versenyére.

GPHírek
11:01

Zöld zászló!

Elkezdődött az első szabadedzés, Danyiil Kvjat hajtott elsőként a pályára közepes gumin. Ezen a hétvégén a Pirelli három legkeményebb abroncsát használhatják a pilóták, a C1-es, C2-es és C3-as keveréket.

GPHírek
11:03

A Racing Point is fejlesztett

Az új bargeboardok igen látványosra sikerültek a rózsaszín autókon, a legtöbb újítást azonban nem ők, hanem a McLaren veti be.

GPHírek
11:07

Gaslyé az első mért kör

A Red Bull franciája 1:23.115 alatt ért körbe a kemény gumikon. Ennél látunk majd jóval gyorsabb köröket is, a teszten Vettel 1:16.221-et is ment.

GPHírek
11:09

Gasly javított

A téli teszteken hatalmas balesettel fejezt be ezen a pályán a francia, most egylőre a pályán van, és lejjbb faragta az idejét a kemény gumin 1:21.410-re. Másnak továbbra sincs mért köre, egyedül a két Merceds nem járt még a pályán.

GPHírek
11:12

Történelmi autók is köröznek

Na nem most, az első szabadedzésen, hanem úgy egyébként a barcelonai versenyhétvége alatt. Nem nyújtanak csúnya látványt, az biztos.

GPHírek
11:14

Gasly újra javít

Nem sokat, nagyjából 3 tizedet 1:21.114-re. Rajta kívül jelenleg senki sincs a pályán. A francia némi erőveszteséget jelentett a rádión az utolsó kanyarból kifelé jövet.

GPHírek
11:17

A Red Bull megcsípte a kavicságyat

A tizenkettes kanyarból kifelé jövet sodródott le egy kicsit és felvert pár kavicsot, de így is ment egy 1:21.016-os kört a kemény gumin, majd visszatért a garázsba.

GPHírek
11:20

Hárman mennek új motorral

A két Ferrari mellett Daniel Ricciardo autójában dübörög új V6-os, ami mellé új turbót és MGU-H-t is beszereltek a Renault-ba. Csapattársa, Nico Hülkenberg egyelőre nem kapott új elemeket, ő már motorból, turbóból és MGU-H-ból is kettőnél tart. Kérdés, hogy a hétvége további részében kapni fog-e. A két McLaren egyelőre nem az új Renault-motorral megy, de ez nem azt jelenti, hogy később ne tennék be.

GPHírek
11:21

Norrisé az új legjobb idő

A McLaren újonca lágy gumin van, és így is csak 3 századot adott Gaslynak. Mögéjük Kvjat, Giovinazzi és Grosjean is feliratkozott a tabellára.

GPHírek
11:23

Megjöttek a Mercedesek

Hamilton és Bottas is közepes keveréken megy, de egyelőre nem villog az időkkel, előbbi a hatodik, utóbbi a kilencedik helyre jött be 1:22-es, illetve 1:23-as körrel.

GPHírek
11:25

A Ferrarik az élen

A Mercedesekkel ellentétben a vörös autók lágy gumin vannak, Leclerc 1:19.757-tel vezet Vettel előtt, aki 74 ezreddel van lemaradva tőle. Közben kiderült, hogy Bottas meglátogatta a 12-es kanyar kijáratán a kavicságyat, azért volt csak 1:23-as ideje.

GPHírek
11:26

Már Bottas vezet

1:19.734-re tornázta le a lécet a közepes gumin, mögötte Grosjean van 4 ezreddel szintén közepesen.

GPHírek
11:28

A Ferrari visszavette az első helyet

Pünkösdi volt Bottas királysága, Leclerc 1:19.238-ra javított, majd jött Vettel és 1:18.825-tel őt is megelőzte.

GPHírek
11:29

Verstappen majdnem nekiment Bottasnak

Az utolsó sikánban érte utol a Mercedest, amelynek versenyzője nem figyelt, a hollandnak az utolsó pillanatban kellett félrerántania a kormányt. Meleg helyzet volt.

GPHírek
11:31

Vettel javított

Így is 4 tizeddel vezetett Leclerc és 9 tizeddel Bottas előtt, most azonban további 4 tizedet tett rá erre, és már 1:18.407-nél jár a lágy gumin. Bottas közben megint elrontotta a 12-es kanyart, de most nem ment ki a kavicságyba, sikerült megfognia a Mercedest.

GPHírek
11:33

Leclerc is gyorsul

Jelentősen javított az idején a monacói, de így is fél másodperccel lassabb volt csapattársánál. A további sorrend a két Ferrari mögött: Bottas, Grosjean, Verstappen, Magnussen, Ricciardo, Norris, Stroll, Pérz. Hamilton 8 körrel a neve mellett csak a 16. helyen szerénykedik 1:21.114-es idővel.

GPHírek
11:35

Ennyire volt közel Bottas és Verstappen

A holland egy ideges integetéssel meg egy ingerült rádióüzenettel elintézte a dolgot. 

GPHírek
11:37

Vettel elhagyott egy alkatrészt

Egy apró elem leesett az autójáról az utolsó kanyarból kifelé, Vettel észrevette, és azonnal szólt a rádión a csapatnak, hogy ellenőrizzék, mit hagyott el. Közben Ricciardo feljött a harmadik helyre lágy gumin, hátránya 1.1 másodperc Vettel mögött.

GPHírek
11:40

Szünet!

Az első szabadedzésekn 40 perc után a csapatoknak vissza kell adniuk az addig használt gumiszettet, így mindenki visszatért a bokszba. Az első tíz sorrendje: Vettel, Leclerc, Ricciardo, Bottas, Grosjean, Verstappen, Magnussen, Norris, Hülkenberg, Stroll.

GPHírek
11:43

Szégyenkezhetnek a spanyol szervezők

Rengeteg ember marad le a hírek szerint az első szabadedzésről, olyan lassan zajlik a beengedés a kapuknál. Aligha lesznek boldogok ettől azok, akik előre megvették az egyébként sem túl olcsó belépőjüket a hétvégére.

GPHírek
11:47

Az első képek Barcelonából

Legalábbis, ami a pénteki napot illeti. Az alábbi képre kattintva megnézheti, hogy milyen fejlesztésekkel készültek a csapatok az európai szezon kezdetére. Galériánkat folyamatosan frissítjük!

A képre kattintva GALÉRIA nyílik a Spanyol Nagydíj pénteki napjárólForrás: AFP/Lluis Gene
GPHírek
11:50

Újra autók a pályán

Russell és Norris unta meg a várakozást, előbbi közepes, utóbbi kemény gumin jött ki. A Williams pilótája javítani is tudott, 1:20.990-es körrel feljött az utolsóról a 16. helyre. Az FW42-esen is sok új elem van, valamint piros színű flo-vis festék.

GPHírek
11:51

Élénkül a forgalom

A két Haas és Giovinazzi új lágy gumin hajtottak ki (használtan persze nem is tudnának), hogy csatlakozzanak Norrishoz és Russellhez.

GPHírek
11:54

Grosjean nagyot javított

Az ötödik helyről feljött a harmadikra, miután 1:19.7-es idejét egy 1:18.943-as körrel váltotta fel, amivel csak 5 tizedre van Vetteltől. Magnussen nem lépett előre ekkorát, ő 1:19.812-vel a hatodik helyre jött fel. Ne felejtsük el, Grosjean cipeli az új fejlesztéseket, amelyek a jelek szerint jól működnek.

GPHírek
11:56

A helyi hős a negyedik

Carlos Sainz is megkapta a lágy gumit, 1:19.155-ös körrel a 4. helyre zárkózott fel, Kvjat két tizeddel hátrébb bejött ötödiknek.

GPHírek
11:57

Grosjean meglátogatta a kavicságyat

A hetes kanyar bejáratán veszítette el az uralmat az autó fölött, és átszánkázott a kavicságyon. A Haasnál ennek aligha örültek, az új fejlesztéseket sosem jó ilyen veszélynek kitenni.

GPHírek
11:59

Bottas átvette a vezetést

A finn természetesen lágy gumin tette mindezt, és bement 1:18 alá, 1:17.990 az új legjobb, ami 417 ezreddel jobb Vettel idejénél. Hamilton csak a harmadik helyre jött fel szintén lágyon, miután 1:18.575-öt ment.

GPHírek
12:01

Hamilton a gumikra panaszkodik

Borzalmasnak nevezte azt, ahogy előkészítették a gumikat, a hátsók máris teljesen elkoptak – mondta a rádióban.

GPHírek
12:02

Vettel hibázott

A 12-es kanyarban lefutott kicsit a kavicsra, de előtte sem volt tiszta köre, rengetegen engedték el. Nem is tudott javítani friss lágy gumin, Leclerc 1:18.388-cal bejött elé.

GPHírek
12:04

Leclerc tovább javít

Két lila szektor után a harmadikban nem volt elég jó, de így is 1:18.172-re tornázta le a lécet, 4 századot Bottas is lejjebb faragott, már 1:17.951 a legjobbja.

GPHírek
12:05

Vettel az új második

Két lila szektor után a harmadikban ő is visszaesett, de egyéni legjobbat azért ment, 1:18.066-tal már ő a második, Bottast azonban nem tudta letaszítani az élről.

GPHírek
12:09

Ennyit bírnak a gumik

Hat-hét kör után (a hűtőköröket is beleértve) már nem marad elég tapadás a lágyakban a javításhoz, utolsó gyorskörében Leclerc és Vettel sem tudott előrelépni.

GPHírek
12:12

Mindenki a bokszban

A hajrára még szusszanak egyet a csapatok, mielőtt kijönnek az utolsó etapjaikra. Az első 40 perc után az élen kicsit normalizálódott a helyzet, a Mercedes és a Ferrari kisajátította az első négy sort, Bottas vezet Vettel, Leclerc és Hamilton előtt. A további sorrend: Grosjean, Sainz, Magnussen, Gasly, Kvjat, Hülkenberg. 

GPHírek
12:14

Régi ismerős a helyszínen

A hétszeres F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya 2001 és 2006 között versenyzett a Forma-1-ben a Williams és a McLaren színeiben, most azonban nem ezen csapatok egyikénél, hanem a Racing Pointnál vendégeskedik a barcelonai paddockban.

GPHírek
12:17

Beléptünk az utolsó negyed órába

Hamilton, Sainz, Norris és Russell köröznek jelenleg, a McLaren az első szárnyat vizslatja, ami az egyik felén látványos, neonsárga flo-vis festékkel van bekenve.

GPHírek
12:20

Ne számítsunk sok javításra

A csapatok aligha szeretnének még egy friss szett gumit elhasználni, úgyhogy mindenki a használt szettjén tesztelget, elmaradnak a zöld szektorok.

GPHírek
12:21

Gondban lehet a Red Bull

Verstappen autója bakokon van a garázsban, Karun Chandhok, a Sky Sports riportere pedig jelentős mennyiségű olajat látott a garázs padlóján. Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mi a probléma.

GPHírek
12:25

Bottas is bajban

A Sky Sports azt jelenti, hogy az autóját aggódó arccal álldogáló mérnökök vették körül a garázsban, valamilyen szivárgás lehet a háttérben.

GPHírek
12:28

Russell elhagyta a tükrét

Nem az egész tartóelem, csak maga az üveg esett ki a házból, ami jelen esetben az elengesédeknél okozhat gondot a Williams újoncának.

GPHírek
12:30

Piros zászló!

Lance Stroll állt bele a kilences kanyar bukóterébe orral, miután valószínűleg megcsípte a füvet a bejáraton. Ugyanott esett, ahol Gasly a teszten.

GPHírek
12:33

Ennyi volt az első edzés

Közben letelt az idő, Stroll bukásával zárul tehát a tréning, amelyen Bottas végzett az élen Vettel és Leclerc előtt. Hamarosan jelentkezünk a szöveges összefoglalóval, délután 14:50-től pedig élőben tudóítunk a második szabadedzésről is. Viszontlátásra!

Még több bejegyzés