Véget ért a böjt, február 18-án Barcelonában az előszezoni tesztekkel hivatalosan is útjára indult a Forma-1 2019-es idénye. A csapatokat ragyogó napsütés fogadta a katalán pályán, és már azelőtt is volt mit nézni, hogy a bokszutca végén zöldre váltott volna a lámpa, az Alfa Romeo és a Haas ugyanis bemutatót tatott a garázsa előtt, mindkét istálló 2019-es autóját leplezte le. Miután ez megtörtént, nem tétlenkedtek sokat a csapatok, egyből nekiláttak a felkészülésnek. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a legtöbb autó sci-fibe illő szerkezetekkel felszerelkezve hajtott ki a bokszból, hogy a mérnökök aerodinamikai méréseket végezhessenek. Ezt sokáig nem tehették,
Kimi Räikkönen ugyanis rögtön az első körében az ötös kanyar kavicságyába parkolta a frissen bemutatott Alfát, amelyet trélerrel kellett visszaszállítani a garázsba.
A finn világbajnok és a csapat szerencséje, hogy nem sérült meg a kocsi, Räikkönen később egészen 114 körig jutott vele, és az 5. helyen zárt. A kockás zászló előtt közvetlenül ugyan még leparkolt a célegyenesben, újabb piros zászlót eredményezve, ezt azonban minden bizonnyal szándékosan tette, kifogyasztva a benzint a C38-ból.
Miután folytatódhatott a reggeli ismerkedés, Valtteri Bottas és a Mercedes ragadta magához a kezdeményezést, nem sokkal később azonban Sebastian Vettel és a Ferrari állt az élre, noha egy apró megpördülés a négyszeres világbajnoknál is becsúszott.
Akárcsak a „fekete Ferrarit” vezető Haas-pilótánál, Romain Grosjeannál, aki a hármas kanyar bukóterét látogatta meg, később a rosszul működő gumimelegítőkre fogva a bakit.
A franciának azonban nem ez volt a legnagyobb baja délelőtt, hanem egy műszaki hiba, egészen pontosan a benzinnyomás problémája, amely miatt csak 18 kört tett meg.
Ennél jóval nagyobb pácban volt a Williams, amely egyedüli csapatként nem vett részt az első szezon előtti tesztnapon, napközben pedig kiderült, hogy a másodikon sem fog, jó, ha szerdára elkészülnek az FW42-essel, amely helyett egész nap egy bemutatóautó pihent a barcelonai garázsukban, miközben az idei kocsi még az angliai gyárban van. Aligha ilyen kezdésről álmodtak.
Nem úgy a Ferrari, amely nem is kívánhatott volna produktívabb délelőttöt magának, Vettel mindenki másnál több, 72 kört tett meg, ráadásul 1:18.161-gyel az élen is végzett.
Ezzel megdőlni látszott az is, hogy az új aerodinamikai szabályokkal lassultak az autók, a tavalyi első teszthéten ugyanis senki nem futott ennél jobb kört, a tavalyi Spanyol Nagydíj rajtrácsán pedig ilyen körrel a 12. helyről rajtolt volna a német
, aki szerint közel voltak ma a tökéleteshez, és még egy kicsit többet is elvégeztek, mint amit eredetileg terveztek.
Craig Slater, a Sky Sports riportere nem átallotta emlékeztetni Vettelt, hogy ez az ötödik éve a Ferrarinál, Michael Schumacher ennyi idő elteltével nyert világbajnoki címet, miután Maranellóba szerződött.
„Nem érzem úgy, [mintha öt éve lennék a Ferrarinál]. Voltak jobb éveink és olyanok is, amikor jobban le voltunk maradva. Összességében a fejlődés látható, évről évre közelebb kerülünk egymáshoz, remélem az idén sokat fogunk szórakozni, ami azt jelenti, hogy sok versenyt nyerünk, mert végső soron a bajnokságot szeretnénk megnyerni, de ez jelenleg még nagyon-nagyon messze van – mondta Vettel. –
Ha sikerül állandósítani azt az élvezeti szintet, amit ma átéltem a pályán és láttam az embereken az utolsó néhány hónapban, akkor van remény a jövőre nézve.”
Vettel helyét holnap Charles Leclerc veszi át az SF90-ben.
A Scuderia a délelőtt után a délutánt is megnyomta,
Vettel elsőként fogott bele versenyszimulációba a teljes mezőnyből, a nap végére pedig elképesztő módon 169 kört tett meg,
amelynek senki még csak a közelébe sem ért. A második legtöbb kilométert a Mercedes futotta, délelőtt Valtteri Bottas, délután pedig a Danyiil Kvjattal szó szerint különmeccset vívó Lewis Hamilton ült a volánnál. A címvédő és csapattársa szemmel láthatóan nem a köridőket hajszolta, még csak 1:20 alá sem mentek be, a helyszíni jelentések szerint pedig a pálya szélén állva egyértelműen látszott a W10-es lomha, megtankolt állapotra utaló mozgása. Bottas és Hamilton ketten együtt 150 kört autózott.
Toto Wolff nem tulajdonított nagy jelentőséget annak, hogy nagy volt a Mercedes hátránya a Ferrarival szemnben.
„Mindig fegyelmezettnek kell lenni ilyenkor, mert mindannyian hajlamosak vagyunk a köridőket nézni és minden egyes edzésen a leggyorsabbak akarunk lenni, de nem ez a tesztelés célja – mondta a csapatfőnök. – Minden részleten végig kell menni, ki kell elemezni az adatokat. Láttam a Ferrari idejét, két másodperccel gyorsabbak voltak, erősek voltak délelőtt.”
Álmoskásan kezdte a napot Max Verstappen és a Honda motorral első komoly erőpróbájára készülő Red Bull, sokáig mért kör sem szerepelt a nevük mellett, később azonban bepótolták a kiesett időt és 128 kört tettek meg, ami – nyugodtan kijelenthetjük – szenzációs kezdet. Ne felejtsük el azt sem, hogy a Toro Rosso 76 köre is az ő malmukra hajtja a vizet. Egyedüli negatívum az lehet, hogy a Red Bull visszaváltott hagyományos festésére a bejáratáson látott extravagáns dizájntól, ami sokaknak nem tetszett. Verstappen ennek ellenére óvatosan és szűkszavűan nyilatkozott, nem akart örömünnepbe kezdeni.
Eddig jó. Minden elég jól működött, sok kört tettünk meg, emiatt boldog vagyok, de ez csak az első nap, úgyhogy nem tudok sok mindent mondani.”
A helyszínre délutánra megérkező Christian Horner csapatfőnök sem akart elhamarkodott kijelentéseket tenni, de azért megdicsérte a Hondát, mondván
még soha egyetlen motort sem sikerült egyből ilyen jól a kasztnihoz igazítaniuk.
Az élmezőnyben sem lehet messzemenő következtetéseket levonni a látottakból, a középmezőnyben azonban még ennél is kuszább a kép, egy biztos, a 2018-as kasztnival, idei aerodinamikai elemekkel köröző Racing Point nem lehet boldog, ugyanis csak 30 kört tett meg Sergio Pérezzel a volánnál. Annál jobban örülhet a Sauber, amely a fentebb taglaltak szerint Räikkönennel 114 körig jutott, sokan pedig a mezőny egyik sötét lovának tartják a merész, a tesztre kicsit finomabbra vett fejlesztései miatt.
A McLaren a tavalyi tesztelést alapul véve mindenképpen örülhet, Carlos Sainz 119 kört pakolt az idei autóba, egy nap alatt többet ment, mint 2018-ban Alonso az első négy tesztnapon összesen, egy apró műszaki hiba azonban kissé hátráltatta őt délután.
Második helyét a délutáni időmérő szimulációnak köszönheti, amelyet a C4-es keveréken teljesített, ezt rajta kívül csak a 6. helyen záró Danyiil Kvjat próbálta ki.
Romain Grosjean Haasszal elért harmadik helye is csalóka, habár ő ezt eggyel keményebb keveréken érte el, mint Sainz. Csak a köridőket nézve a Renault lehetne a legcsalódottabb, a franciák azonban szintén nem a gyorsaságot helyezték előtérbe, bemutatkozott a csapatban Daniel Ricciardo, aki délután vette át Nico Hülkenberg helyét, ketten együtt 109 kört teljesítettek.
„Nem emlékszem, [hogy milyen volt a tavalyi szezon kezdete], de úgy érzem, hogy most talán jobb volt – nyilatkozta Hülkenberg. – Az egész csapat, a minőség évről évre fejlődött, a mostani pedig a legjobb, amit a Renault-nál láttam, a fejlődés tehát látszik.
Eléggé hasonló az érzés, az aerós srácok jó munkát végeztek, a leszorítóerő nagy részét visszanyerték.
Sokkal nagyobb az autó légellenállása a nagyobb szárnyak miatt [ezért nehéz meghatározni, hogy milyen jó az új motor], valamint a motorerőt sem tekertük fel, ez még egy ideig nem is fog megtörténni, ezért kicsit korai összehasonlítani.
Nem vagyok benne biztos, hogy könnyebb lesz előzni, de ezt megmondani is korán van még, ma reggel nagyon rövidnek tűntek a féktávok,
nincs sok hely versenyezni egymással, de szerintem várnunk kell még ahhoz, hogy lássuk mi a helyzet.”
A tesztelés kedden reggel 9 órától folytatódik Barcelonában, a Ferrarinál bemutatkozik Charles Leclerc, a Mercedesnél ismét Hamilton és Bottas lesz szolgálatban, míg a Red Bullban Pierre Gasly érkezik Max Verstappen helyére.