Élesedik a küzdelem, Vettel megelőzte a Mercedeseket
2018. június 30. 11:50
Sebastian Vettel vezetésével a Ferrari vette át a kezdeményezést az Osztrák Nagydíj harmadik szabadedzésén, egy hajszállal megelőzve Lewis Hamiltont és Valtteri Bottast. Vettel az edzés második felében kétszer pályacsúcsot is futott, a sorrend azonban a várakozásoknak megfelelően nagyon szoros, így az időmérőn is kiélezett küzdelem várható.
A német pilóta már pénteken este is optimista volt, szombaton pedig megtették a Ferrarira jellemző előrelépést és egyelőre úgy tűnik, a hosszabb etapok mellett egy körön is fel tudják venni a versenyt a Mercedesszel. Igaz, Kimi Räikkönen hátránya a pálya hosszához képest jelentős, 4 tizedmásodperc, az ő autójában viszont még a szezon első motorváltozata működik, ami gyengébb Vettelénél.
A köridők terén a Ferrarik és a Mercedesek nem osztottak lapokat a Red Bull pilótáinak, akik kissé szokatlanul későn léptek pályára a spielbergi tréningen. Ennek is köszönhető, hogy Max Verstappen bár az 5. lett, a hátránya bő 7 tizedmásodperc Vettel mögött, ráadásul egyszer megjárta a kavicságyat, majd újra kicsúszott, amikor az autója váratlanul leállt a 4-es kanyar féktávjánál.
Vezetői hibából ezúttal is akadt bőven, Räikkönen is járt a pálya szélén, Brendon Hartley és Stoffel Vandoorne pedig megint letörte az első vezetőszárnyát,
és műszaki hibák is felmerültek Verstappen mellett Charles Leclerc autóján. Az ifjú pilóta motorhibára gyanakodva állt félre, de úgy tűnt, az autója 5-ös sebességi fokozatban ragadt, így elképzelhető, hogy a sebességváltója mondta fel a szolgálatot. Leclerc egyébként ismét remekül szerepelt, a 10. helyen zárta az edzést a Sauberrel.
Noha többen is arra számítanak, hogy az időmérő edzésen a Q2-ben nem az ultralágy gumiké lesz a főszerep, Romain Grosjean kivételével a harmadik szabadedzésen mindenki a lila jelzésű abroncsokat használta, így természetesen a legjobb körök is ezekkel alakultak ki a tegnapinál jóval magasabb hőmérsékletű aszfalton.
Az előrejelzés szerint az időjárás továbbra is kegyes marad,
bár az FIA jelentése szerint az eső valószínűsége tegnaphoz hasonlóan továbbra is 60%, sötét felhők csak átmenetileg érkeznek a pálya fölé, így várhatóan az időmérő edzést is zavartalanul lehet majd megrendezni.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Osztrák Nagydíj szombati harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Az időjárás-jelentés egyelőre nagyon pontos, a csütörtöki és pénteki borús helyzet után most hétágra süt a Nap a Red Bull Ring fölött és a pálya hőmérséklete is 31 fokra emelkedett.
Pénteken este sajtóbeszélgetést tartott a Pirelli autósportért felelős vezetője, Mario Isola. Elárulta, magasabb hőmérsékletek esetén nagyobb a szemcsésedés valószínűsége, de arra számított, hogy a csapatok is készülnek erre és a beállításokkal megpróbálják már előre semlegesíteni ezt a jelenséget.
A versenyzők a szurkolók gyűrűjében lépnek be a Red Bull Ring főépületébe, mielőtt egy alagúton átsétálnak a paddockba. Még a mezőny kevésbé ismert tagjait is nagy üdvrivalgás fogadja, remek a hangulat a pálya környékén és a kiváló szervezésnek köszönhetően a közlekedés sem okoz gondot.
Kielemeztük a pénteki edzésnapot, egyelőre úgy tűnik, hogy a Ferrari közelebb jár a Mercedeshez, mint ahogy az látszik. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azonban pénteken azt mondta, az első edzések alapján mostanában nehéz pontos következtetéseket levonni.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azonban pénteken azt mondta, az első edzések alapján mostanában nehéz pontos következtetéseket levonni.
"Az előző néhány hétvége során a péntek kevés jelzést adott az események további alakulására nézve. Inkább egy tanulási folyamat része, a csapatok továbbfejlesztett erőforrásokat mutattak be vagy a karosszériát fejlesztették, úgyhogy gyűjtötték a kilométereket vagy különböző beállításokat próbálgattak. Elégedett vagyok, azzal, ahogy mennek a dolgok. Az osztrák pálya eddig kegyes volt hozzánk, nagy teljesítményre van szükség a hegyen felfelé, de látható, hogy manapság már az a realitás, hogy három csapat is képes versenyeket nyerni. Csak századok választanak el minket és ez kétségtelenül így is marad."
...kisebb McLaren-armada vonult fel egy kiállításon.
A Toro Rossónál tönkretették Pierre Gasly futóművét, Stoffel Vandoorne autóján orrkúpot törtek, Max Verstappen esetében a padlólemezt rongálták meg. Most már keményen megfizetnek a pilóták, ha nem tisztelik meg a rázóköveket.
Nem lehet elégszer ismételni a bejáratott gyakorlatokat sem, erre jó példa az is, hogy tegnap 10.000 eurójukba fájt, hogy rosszkor engedték ki Stoffel Vandoorne-t és Sebastian Vettel majdnem nekiment.
A Haas is bajba került, ők Kevin Magnussent engedték útjára rosszul rögzített kerékkel, de gyorsan szóltak neki, hogy álljon meg.
A pálya felé tartva úgy tűnt, mintha minden második autó holland lenne a Red Bull Ringnél. Ez persze túlzás, de az nem, hogy ismét hatalmas, mintegy 30.000 fős tömeg érkezett Max Verstappen tiszteletére Hollandiából.
Megkezdődött az utolsó 60 perc az időmérő edzés előtt. A McLaren és Fernando Alonso nem sokat habozott, rögtön pályára léptek, miközben Sebastian Vettel még csak most öltözik.
A Ferrari pilótája is rögtön munkához látott, ultralágy gumikkal lépett pályára és ma elsőként mért kört is teljesített 1:05.839-cel.
Az F+1 blog úgy értesült, hogy Charles Leclerc szénája elég jól áll, a BBC is úgy tudja, hogy a monacói pilóta válthatja Kimi Räikkönent, finn újságírók viszont azt állítják, bár Leclerc a favorit, a kérdés még nem dőlt el, és ha Räikkönen hirtelen elkezd nyerni, még a maga javára fordíthatja a helyzetet.
A finn pilóta 1:05.314-re javította a mai köridőt, egyelőre csak neki van mért köre. Daniel Ricciardo és Max Verstappen még be sem ült az autójába.
A finn pilóta már 1:05 alatt jár ma, 1:04.937-et ért el, ez azonban még gyengébb annál, amit Hamilton tegnap lággyal is tudott. Fernando Alonso a McLarennel elsőre 1,399 másodperc hátránnyal kezdett, ez elég sok egy ilyen rövid pályán.
"Ez az autó teljesítményéből fakad, nagyjából itt tartanak - nyilatkozta Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője a McLaren formájáról. - Nehéz volt elhinni, de Paul Ricardon az övék volt a második leglassabb autó. [Alonso] tiszta kört futott, az 1-es kanyart kissé kiszélesítette, de nem ezért vesztett 1,4 másodpercet."
A Sky Sports szerint arra utasították, hogy térjen vissza a boxba és ne nyomjon padlógázt. A garázsban aztán rögtön szétszedték a Toro Rossót.
A Mercedesek is ultralágy gumikkal léptek pályára, Bottas bő 1 tizeddel kezdett Räikkönen mögött, Vettel viszont 0,17 másodperccel gyorsabb volt nála. Hamilton egyelőre a 4. helyezett, de forgalomba került a mért körén.
Az FIA időjárás-jelentése szerint ma is 60% az eső valószínűsége a harmadik szabadedzés során, de ezt nehéz elhinni (mivel pont ugyanannyi mint tegnap), bár igaz, hogy megint egyre sötétebb van a pályán. Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke azt mondta a Sky Sportsnak, hogy ők nem számítanak égi áldásra.
A Mercedes pilótája ráadásul pontatlanul vette az utolsó két kanyart, úgyhogy valószínűleg maradt még a körében, amit 1:04.672 alatt fejezett be. Vettel és Räikkönen azonban egyelőre közel jár hozzá, a német pilóta 1:04.699-nél tart.
Sorra faragják a köridőt a pilóták, Valtteri Bottas már 1:04.594-et ért el, de az első szektorban Vettel még nála is gyorsabb volt. A kör végére azonban összeszedett 0,006 másodperc hátrányt, elsősorban a pálya közepén.
Az alábbi kép még korábban készült.
Stoffel Vandoorne első szárnyából megint letört egy darab, a Sky Sports szerint a McLaren most Fernando Alonsóét ellenőrzi, ami úgy tűnik, rendben van. Visszatért a pályára Pierre Gasly, nemrég feltartotta Brendon Hartley-t. A két Ferrari most visszavonult a boxba.
Verstappen csak most teljesítette a mai edzésen az első körét, egyelőre az 5. helyre ért oda ultralágyakkal. Ricciardo nem sietett, Grosjeantól is lemaradva a 7. .helyen áll. A Haas pilótája ráadásul szuperlágy gumikkal ment.
Gasly a rádión panaszkodott, mert Ocon feltartotta, de később átfűzte magát a Force Indián. Hamilton közben a 3-as kanyarban megcsúszott, de csak időt vesztett.
Az élmezőny sorrendje továbbra is igen sűrű.
Tegnap egyszer már megpördült itt, most a kanyarból kifelé inkább kiengedte az autót a kavicságyba. Mérnöke azt kérte tőle, hogy maradjon kint a pályán, talán azért, hogy kevesebb kavicsot kelljen kitakarítani belőle, bár inkább a padlólemez állapotára lehetnek kíváncsiak az adatok alapján.
A finn pilóta a 7-es kanyarban vágta le a pályát, ezért néhány métert a kavicságyban tett meg. Brendon Hartley közben nekiment a kerékvetőknek a 9-es kanyarban, ami letépte a fél első vezetőszárnyát.
A köridőkben rejlő tartalékokat jelzi, hogy Räikkönen a kavicságy megjárása után, a következő körben 1:04.470-nel átvette a vezetést. Ez még mindig gyengébb a tavalyi pole köridőnél, de az időmérőn valószínűleg rekorddöntés lesz. Közben Alonso is javított, most 1 másodpercen belül van Räikkönenhez képest a 8. helyen.
1:04.159 a legfrissebb köridő a Ferrari pilótájával, Bottas egyelőre 0,045 másodperc hátránnyal üldözi őt, Räikkönen legjobbja egyelőre 0,311 másodperccel gyengébb.
Az aktuális legjobbja 1:14.070, de a Ferrari szerelői már várják a boxban. Räikkönen nemrég tért vissza, az ő autóján már dolgoznak, ahogy Max Verstappenén is. Daniel Ricciardót viszont kiküldték a pályára.
Nagyon kiéleződik a csata a legjobb köridőkért, Lewis Hamilton mindössze 0,029 másodperccel lassabb egyelőre Vettelnél, Bottas hátránya is csak 0,134 másodperc. Megjavították Verstappen autóját is, így az utolsó 12 perc során folytathatja az edzést.
A rádión azt jelentette, hogy a motorja egyszerűen "lekapcsolt", nem működik a szervókormánya sem. Elektromos hibának tűnik. Le kell tolni a Red Bullt egy megnyitásnál.
Az autó már a féktávon elromlott, ezért Verstappen megint kicsúszott egy kissé a kavicságyba, de vissza tudta kormámyozni az autóját a pálya túloldalára, viszont némi kavicsot felhordott az aszfaltra.
Egyelőre a 9. helyen tart a monacói tehetség, bő 2 tizeddel lassabb a szintén Ferrari motort használó Kevin Magnussennél. A Sauber viszont ennyire nem jó, Marcus Ericsson mindössze a 16. helyezett.
A fiatal pilóta kénytelen volt félreállni, a rádión azt mondta, hogy motorhibára gyanakszik. A 10. helyen szerepel, közben lengetik a kockás zászlót.
Az utolsó percekben a sárga zászlók miatt már nem változott a sorrend, így Sebastian Vettel a hétvégén először megelőzte a Mercedeseket, de a sorrend a várakozásoknak megfelelően nagyon szoros. A 4. helyezett Kimi Räikkönen hátránya már 4 tizedmásodperc, de az ő Ferrarija még korábbi fejlesztésű motorral üzemel.
Miközben a pilóták rajtgyakorlatokat végeznek, mi megköszönjük a figyelmet, de nemsokára jövünk az összefoglalóval!