Elmosta az eső az F1-es edzést, izgalmas időmérő jöhet
2018. június 23. 12:49
A Mercedes fölényét hozta a Francia Nagydíj pénteki napja, az azonban csak az időmérőn derülhet ki, hogy szombaton is Lewis Hamilton és Valtteri Bottas diktálja-e a tempót, a harmadik szabadedzést ugyanis gyakorlatilag teljesen elmosta az eső. Már a tréning kezdete előtt is fenyegetően gyülekeztek a fellegek a Paul Ricard pálya fölött, a csapatok ezért a lehető leghamarabb igyekeztek kiküldeni a versenyzőiket.
A néhány száraz pályás kör nem mindenkinek jött össze, az élmezőnyből a két Ferrari, valamint Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo a pálya egyes részein már igencsak intenzív esővel találkozott, ezért nem is tudtak érdemi kört megtenni, míg Verstappen idő nélkül zárta az edzést. Bottasnak még sikerült körbeérnie, rögtön az első mért körével meg is futotta a teljes edzés legjobb idejét.
A finn 1:33.666-os köréhez Carlos Sainz férkőzött a legközelebb, de már ő is több, mint egy másodpercet kapott. A harmadik helyen Charles Leclerc végzett a Sauberrel.
Az ég 10 perc eltelével szakadt le, a pályán levőknek hihetetlenül óvatosan kellett visszaevickélniük a bokszba, menet közben többen ki is csúsztak a bukótérbe. A pálya elcsendesedése után jóformán a helyi nézők furábbnál furább „esernyői" jelentettek némi szórakozást, a csapatoknak szemmel láthatóan eszük ágában sem volt feltérképezni az esős aszfaltcsíkot.
Christian Horner a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta: a limitált számú esőgumikat a szokottnál is jobban kell tartalékolnia a csapatoknak a feltehetően esős időmérőre, mivel a Paul Ricard aszfaltja nagyon koptatja az abroncsokat.
Az utolsó tíz percben azért még páran kimerészkedtek az esős aszfaltra. Elsőként Fernando Alonso gurult körbe. A spanyolról egyébként is ki szokták emelni, hogy minden alkalmat megragad a tapasztalatgyűjtésre, legutóbb a Le Mans-i 24 óráson volt erre példa, amikor az éjszakai esőben körözött az időmérőn.
Ross Brawn, az F1 sportigazgatója az előrejelzések alapján a 16 órakor kezdődő időmérőre zivatart vár, elmondása szerint pedig a vasárnapi futamon is eshet. Utóbbi jót tehet a versenynek, a pilóták többsége száraz körülmények esetén ugyanis unalmas futamra számít. Többen a Mistral egyenesben található sikán beszüntetését is felvetették Charlie Whiting versenyigazgatónak az előzések elősegítéséhez, ezt azonban leghamarabb jövőre lépheti meg az FIA.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Francia Nagydíj harmadik szabadedzésének élő közvetítésében! Tegnap a Mercedes volt a leggyorsabb, de nem lehetett teljes az öröme, miután Valtteri Bottas a hűtővíz szivárgása miatt kénytelen volt kihagyni a délutáni tréning jelentős részét.
Pénteken a délutáni tréning sem vetett véget a száguldásnak Franciaországban, hiszen Marseille-ben utcai parádét tartott az F1. A kilátogatók többek között David Coulthard gumiégetését is megcsodálhatták a Red Bull RB7-essel.
A második szabadedzés vége nem alakult jól a Toro Rossónak, Brendon Hartley ugyanis kénytelen volt leparkolni autóját a pálya szélén. Azóta kiderült: a csapat az összes erőforráselemet kicserélte az STR13-asban, Hartley így összesen 35 helyes rajtbüntetést kapott. A szabály úgy szól, ha a büntetés mértéke meghaladja a 15 helyet, a pilótát automatikusan a rajtrács végére küldik, az új-zélandi így az utolsó helyről indulhat vasárnap.
Az előrejelzések szerint 80% az eső valószínűsége a harmadik szabadedzésen, az ég sem néz ki túl biztatóan.
Pierre Gasly és Esteban Ocon mellett a Haas franciája, Romain Grosjean is különleges sisakfestést készíttetett hazai futamára.
Pénteken kisebb káoszt okozott a pálya körüli közlekedés, a szervezők mára azonban újabb parkolókat és egy további sávot nyitottak meg a pályára tartóknak. Pénteken Vettelt és Grosjeant sem akarták továbbengedni az egyik lezárásánál, a francia rendőr nemes egyszerűséggel közölte: „nem érdekli", hogy ők pilóták.
Charles Leclerc hajtott ki elsőként a pályára, mögötte Ericsson és Alonso. Öt perc múlva kezdhet el esni.
A Red Bull ausztrálja szerint elkezdett cserepergni, a nézőtéren is nyílnak az ernyők.
Ezt Vettel jelentette a rádión, de azért nekifutott egy gyors körnek. Egyelőre Bottas vezet 1:33.666-tal.
Vettel és Räikkönen is lecsúszott a pályáról. A német ideje 3 másodperccel lassabb volt Bottasénál. Tíz autónak van mért köre.
Az ötös kanyar környékén igen nehéz már átmenni száraz pályára alkalmas gumikkal. Ez Hamilton idején is látszik, aki elsőre csupán 1:40-es kört fut.
Pérez és Vettel is hibázott, a német a Mistral egyenesben található sikánt egyenesítette ki.
Alighanem kijelenthetjük, Valtteri Bottas idejét már senki nem fogja megdönteni, ugyanis leszakadt az ég. A pályán levők lábujjhegyen próbálnak visszajutni a bokszba.
A holland szintén a Mistral egyenes sikánjában csúszott le a bukótérbe, jókora ellenkormányzást követően.
Valtteri Bottas vezet 1:33.666-os idejével, mögötte Sainz és Leclerc már egy másodpercen kívül. Alonso a 4., Vettel az 5., az idővel rendelkezők sorát pedig Hamilton és Räikkönen zárja.
Az előrejelzés a 16 órakor kezdődő időmérőre és a holnapi versenyre sem mond egyértelműen száraz időt. Érdekes lesz látni, mely csapatok döntenek először úgy, hogy kipróbálják a vizes körülményeket a harmadik edzésen.
Talán mondanunk sem kell, minden autó a bokszban, üres a pálya. A paddock is igencsak elnéptelenedett, az emberek vélhetően behúzódtak az eső elől a motorhome-okba.
Ameddig nem történik semmi, jobb híján tekintsünk vissza a pénteki szabadedzésekre. A nap bukása Marcus Ericsson nevéhez fűződött, aki részt sem tudott venni a délutáni edzésen, miután Sauberjének kasztnija megsérült az első edzés végén, egy pilóta egy napon pedig csak egy kasztnit használhat. A svéd a Signes kanyar utáni jobbosban csapódott a falnak, autója ki is gyulladt.
Sergio Pérez autójáról a péntek délutáni tréningen 200 km/h fölötti tempónál levált a bal hátsó kerék. Az első vizsgálatok szerint egy beszorult törmelékdarab miatt nem tudta rendesen rögzíteni a csapat a kereket, és bár az FIA tegnap nem büntette a Force Indiát, szombat délelőtt további megebszéléseket folytat a csapattal.
A kezdeti esőzés után alábhagyott a csapadék intenzitása, a következő 10 percben azonban újra erősödhet. Lehet, hogy már nem is látunk autót a pályán?
Úgy tűnik, a nézők közül sem számított mindenki az esőre, egyesek igen furcsa megoldásokkal igyekeznek megóvni magukat az elázástól.
Újra rákezdett, a hírek szerint pedig a teljes harmadik edzés alatt esni is fog.
Látszólag legalábbis, a versenyzők többsége ugyanis az autóban ülve szemléli az esőt. Vajon ki merészkedik ki először vizes pályára való abroncsokon?
Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója a Sky Sportsnak nyilatkozva érdekes dologra hívta fel a figyelmet, szerinte ugyanis nem árthat a vasárnapi futam izgalmainak, ha a csapatoknak kevesebb ideje lesz felkészülni a mai eső miatt.
Limitálva van a hétvégén használhatő esős, illetve köztes viszonyokra alkalmas gumik használata, amennyiben pedig az időmérő és a verseny is esős lesz, arra kell tartalékolniuk a csapatoknak. Az sem utolsó szempont, hogy ha valaki összetöri az autóját a harmadik szabadedzésen, veszélybe kerülhet az időmérője.
Ross Brawn, az F1 sportigazgatója a Sky Sportsnak nyilatkozva elmondta: zivatart várnak az időmérő közepére. Érdekes lesz.
Amennyiben bárki ki szeretné próbálni az eső áztatta Paul Ricard-t, igyekeznie kell, mivel már csak 15 perc van hátra az edzésből.
A tegnapi versenyzői eligazításon többen is felvetették Charlie Whiting versenyigazgatónak, hogy a Mistral egyenesből el kellene távolítani a sikánt, amivel a gyors Signes is nagyobb kihívás lenne, valamint az előzni is könnyebben lehetne. Erre leghamarabb a jövő évi futamra kerülhet sor.
Tíz perccel a vége előtt Fernando Alonso szánta rá magát, hogy feltérképezze a körülményeket. A spanyolra egyébként is jellemző, hogy nem hagyja ki az ilyen lehetőségeket.
Lehet, hogy csak útmutatás kellett, a McLaren után ugyanis a Williams is kiküldte egyik pilótáját Lance Stroll személyében.
Alonso alatt nagyon ideges a McLaren, többször is korrigálnia kellet a spanyolnak, aki visszatért a bokszba, de rögtön tovább is hajtott egy újabb körre.
Strollt figyelmeztette a mérnöke, hogy kapcsolja fel az ilyenkor kötelező esőlámpát az autó hátulján. A kanadai először nem tudta, hol van az erre szolgáló kapcsoló.
Rászóltak a kanadai fülére, hogy legyen óvatos. Vélhetően ezért meg sem próbálta bevenni a sikánt a Mistral egyenesben, inkább tovább hajtott egyenesen.
Stroll után Szirotkin is kimerészkedett, de hamarosan mindketten visszatértek a bokszba.
Az utolsó két percre a két Toro Rosso, Leclerc és Vandoorne is megjelent.
Vége a harmadik szabadedzésnek, Leclerc még kiegyenesítette a nyolcas kanyart, majd a többiekkel együtt visszatért a bokszba. Bottas zárt az élen. Köszönjük figyelmüket, várjuk vissza Önöket a 16 órakor kezdődő időmérő edzésre!