Lewis Hamilton idei kilencedik győzelmét aratva 66 pontra növelte az előnyét Sebastian Vettellel szemben, a Mercedes pedig zsinórban negyedszer is konstruktőri világbajnok lett az elmúlt évek egyik legparádésabb versenyén, az élmenők között is kerék kerék elleni csatákat és lenyűgöző stratégiai macska-egér játékot hozó USA Nagydíjon. Amely még a leintés után sem volt mentes az izgalmaktól: Max Verstappen hiába verekedte fel magát a 3. helyre egy szemtelen előzéssel az utolsó körben, megbüntették, mert négy kerékkel elhagyta a pályát, ezért a dobogóra legalsó fokára, a csapattársa mellé végül nem ő, hanem Kimi Räikkönen állhatott fel.
Verstappen egyike volt annak a négy versenyzőnek, akit motorcsere miatt hátrébb soroltak. Ezért a 16. helyről kellett rajtolnia, de azonnal elkezdett feljebb kapaszkodni, és a másik Red Bullt vezető Daniel Ricciardo kieséséből is profitálva, két kiállásos stratégiával visszatornázta magát a Ferrarik és Valtteri Bottas Mercedese közé.
Pár kanyarral a leintés előtt még csak 4. volt, de Räikkönen a közelgő veszélyt látva hiába zárta előtte az ívet, Verstappen belül egyszerűen levágta a pályát, és négy kerékkel a rázókövön elhúzott a Ferrari mellett.
Az ünneplésre várva még ő beszélgetett Vettelel, lelkesen ecsetelve neki a manőverét, a sportfelügyelők azonban a szabálytalannak ítélt előzés miatt 5 másodpercet hozzáadtak az idejéhez, ezért pezsgőzni már nem volt alkalma.
„Az ilyen döntések tönkreteszik a sportot. Mindannyian izgalmas versenyekre vágyunk, nem ilyen szőrszálhasogató ítéletekre" – dühöngött a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko, jóllehet, a külső kameraállásból egyértelmű volt, hogy ha nem megy le a pályáról, Verstappen nem tudta volna megelőzni Räikkönent.
„Mindenki mindenhol szélesen fordul, köztük én is – erősködött a holland. – A 9-es és a 19-es kanyarban simán kisodródhatunk, senki nem szól egy árva szót sem. Ugyanezt csinálta Bottas is: amikor megtámadtam, a pályán kívül fordult, és onnan lendületet véve előttem tudott maradni. Előnyhöz jutott, mégsem tettek ellene semmit."
Verstappen arra az esetre célzott, amikor az 53. körben nagy csatában ment el a Mercedes finn versenyzője mellett, ez azonban csak egyike volt az USA Nagydíj számtalan látványos jelenetének. Az első mindjárt a rajtnál jött el: bár Hamilton is ugyanolyan jól indult el, Vettel a kigyorsítás során kissé elhúzott a Mercedestől, és a domb tetején, az első kanyarban belülről elment mellette, átvéve tőle a vezetést.
Ám Vettelnek a pénteki szabadedzéseken nem volt alkalma hosszú etapokat teljesíteni, és hamar világossá vált, hogy a Ferrarinak a meleg aszfalt ellenére nincs meg a szokásos előnye az ultralágy gumikon. Hamilton rátapadt világbajnoki riválisára, miközben az üldözőiktől gyorsan elhúztak, és a 6. körben, a DRS segítségével viszonylag simán elment mellette.
„Nyugodt maradtam, mert a múltból tudtam, hogy ezen a pályán lehet előzni – mondta. – Nagyon jó móka volt felzárkózni hozzá, aztán az a manőver a 12-es kanyarnál eldöntötte a dolgot, ugyanúgy, mint 2012-ben.
Kicsit meglepődtem, hogy Sebastian nem védekezett keményebben..."
Miután a belső ívet nem sikerült időben levédenie, Vettel a széles pályát kihasználva kívülről próbált lendületet venni, de hiába: Hamilton rálépett a gázra, és körönként pár tizedet verve rá egyre nagyobb előnyt épített ki. A 16. körben, amikor a Ferrari rászánta magát, hogy megszabaduljon az ultralágy gumiktól, már 5,1 másodperc volt közöttük a különbség.
„A rajtnál még biztatónak tűnt a helyzetünk. Megelőztem Lewist, de elég hamar rá kellett jönnünk, hogy nem tudjuk tartani vele a lépést, szóval gratulálok neki – mondta a német. – Nem volt ebben semmi rejtély, csak annyi, hogy a Mercedes egyszerűen gyorsabb volt nálunk. Ma nem tudtuk hozni a tempójukat, ezt kénytelenek vagyunk elismerni."
A Ferrari azonban nem adta fel, és végig agresszíven taktikázva megpróbált nyomást gyakorolni az ellenfelére. Vettel a 16. körben egy friss szett lágy gumira váltott, és mivel a bokszból tiszta pályára, 9 másodperccel a már az 5. helyen álló Verstappen mögé tért vissza, elkezdhette szórni az abszolút legjobb részidőket.
A Mercedes későn kapcsolt, és először Bottast hívta be kereket cserélni, így mire 2 körrel később Hamilton is sorra került, a bokszból kihajtva közvetlenül Vettel mellett találta magát.
Ha a Ferrari versenyzője két kanyarral korábban nem fordul túl szélesen, veszítve egy-két tizedmásodpercet, talán megint elé kerülhetett volna.
De nem így történt, és Hamilton a második etapban ugyanúgy elkezdett meglépni tőle, mint az elsőben. A 23. körben megelőzte az átmenetileg vezető, csak később kereket cserélő Verstappent is, míg Vettelnek lassan hátrafelé kellett figyelnie, mert a lágy Pirelliken nem igazán találta a ritmust, Bottas és Räikkönen is gyorsabb volt nála. Ezért, bár papíron az egy kiállásos stratégia ígérkezett hatékonyabbnak, a 38. körben a Ferrari másodszor is behívta őt a bokszba, és feltett az autójára egy szett szuperlágy gumit. Még épp jókor léptek ahhoz, hogy Verstappen előtt maradjon, aki egy körrel korábban ugyanígy tett.
Ez a húzás elsőre talán érthetetlennek tűnhetett, de kifejezetten szemfülesnek bizonyult.
Évek óta ez volt az első alkalom, hogy a legjobb stratégia nem volt egyértelmű
– mutatott rá a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff. – A Ferrari sokkal közelebb is kerülhetett volna hozzánk, és nekünk nem voltak megbízható adataink arról, hogy a lágy gumik kibírják-e végig." Hát, kibírták – de csak Hamilton autóján...
Vettel 17 másodperccel a 3. helyezett Räikkönen mögött folytatta a versenyt, és a friss Pirellik előnyét kihasználva, a Red Bull-lal a sarkában azonnal megkezdte a felzárkózást csapattársához, aki közben Bottast támadta vadul. Ő a 42. körben sikerrel is járt: megelőzte honfitársát, és kb. 10 másodperces távolságból üldözőbe vette az élen álló Hamiltont.
Bottas előnye Vettellel és Verstappennel szemben rohamosan csökkent.
Az 50. körben már csupán 1 másodperccel volt a Ferrari előtt, és Vettel a következőben az utóbbi évek egyik legemlékezetesebb előzését mutatta be rajta,
az első kanyar külső ívén, a Mercedes és az éppen lekörözésre váró Stoffel Vandoorne közötti szűk résen át erőszakolva előre Ferrariját. Ijesztő, de szemet gyönyörködtető jelenet volt.
Bottas megpróbáltatásai ezzel nem értek véget, 2 körrel később ugyanis Verstappen is bedarálta őt egy erőszakos, több kanyaron át tartó csiki-csukival, ezért a Mercedes a biztonság kedvéért másodszor is kereket cserélt az autóján, hiszen már nem maradt vesztenivalója, az 5. helynél hátrébb úgysem csúszott. Ez azonban egy újabb verseny volt, amelyen nem tudta tartani a lépést Hamiltonnal, és közben még a gumikat is gyorsabban elhasználta.
Az, hogy a 16. helyről rajtoló Verstappen előtte végzett a Red Bull-lal, aligha fog jót tenni amúgy is romokban heverő önbizalmának.
Mivel a szépségdíjas előzése révén a csapattársa mögött találta magát, aki készséggel félreállt előle, Vettel az utolsó körökre ismét a 2. volt Hamilton mögött. Világbajnoki ellenfele 11 másodperccel haladt előtte, őt tehát már úgysem tudta elkapni, úgyhogy a végén legalább szélárnyékot próbált adni a Verstappen ellen védekező Räikkönennek.
„Az autóm végig remekül ment, csak az utolsó körökben spórolnom kellett a benzinnel" – árulta el a finn, aki még a holland 5 másodperces büntetése ellenére is mindössze 1 másodperces előnnyel szerezte meg a 3. helyet, mert az utolsó métereken egészen elvette a gázt. – Borzasztóan dühös voltam, amikor azt hittem, csak 4. lettem, de aztán Maxszel történt valami."
Mivel az előnye 66 pontra nőtt, Hamiltont a jövő hétvégén, Mexikóban csak akkor nem koronázzák negyedszer is világbajnokká, ha Vettel legalább 17 ponttal többet szerez nála, amire elhanyagolhatóan kevés az esély. A Mercedes versenyzőjének a fennmaradó három futamon elég 9 pontot gyűjtenie ahhoz, hogy az övé legyen a vb-cím.
„Ez eddig hihetetlen év volt. Nem gondoltam, hogy ma ennyivel gyorsabbak leszünk Sebastiannál, de az autóm egyszerűen fantasztikusan ment – mondta. – Maradt még három verseny, mindet meg lehet nyerni. Hajtsunk rá, srácok!"
Abban, hogy Verstappen kis híján fel tudta tornázni magát a dobogóra, szerepe volt Ricciardo balszerencséjének is. A Red Bull ausztrál versenyzője a 15. körben, motorhiba miatt feladta a küzdelmet, pedig a verseny elején rámenősen próbált fogást találni Bottas Mercedesén, miközben a rajtnál átmenetileg Esteban Ocon mögé visszaeső Räikkönen is rájuk tapadt.
Ocon kitartó versenyzéssel a 6. lett végül, maga mögött tartva a Renault-nál egy nagyszerű 7. helyezéssel bemutatkozó Carlos Sainzot, aki a 34. körben az év egyik legszebb manőverével került Sergio Pérez elé, több kanyaron át makacsul kívülről, belülről kerülgetve a Force Indiát, mire sikerült megelőznie.
Pérez korábban a csapattársa tempójára panaszkodott a rádión, azt kérve, hogy engedjék elé, de utóbb lemaradt tőle és Sainztól. Alternatív, az első kiállását extrém későre halasztó stratégiájával Felipe Massa összekapart 2 pontot a Williamsnek, míg Danyiil Kvjat az 1 pontot érő 10. hellyel tért vissza a Toro Rossóhoz, ahonnan két futammal ezelőtt félreállították Pierre Gasly kedvéért. Csapattársának, az eggyel többször kereket cserélő, újonc Brendon Hartley-nak a 13. helyre futotta élete első nagydíján.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!