Lewis Hamilton újabb óriási lépést tett a negyedik világbajnoki címe felé a Japán Nagydíjon aratott győzelmével, miközben Sebastian Vettel motorja már a futam elején felmondta a szolgálatot. A német lassan kénytelen lesz búcsút inteni a világbajnoki reményeinek, Hamilton ugyanis négy futammal a szezon vége előtt
hatalmas, 59 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot.
Vettel autójával már a rajt előtt gondok voltak, gyújtógyertyát kellett cserélni a motorjában, de a felvezető körre látszólag rendben el tudott indulni. Már a rajt után nyilvánvalóvá vált azonban, hogy a rajtrácson elvégzett gyors javítás nem hozott tartós eredményt: csalódottan panaszkodott a motorerő hiányára a rádión, majd egészen a 6. helyig esett vissza az első kör végére. A pole pozícióból induló Hamilton eközben megtartotta a vezetést, és máris kezdett elhúzni a nagyot rajtoló Max Verstappen elől, akit Esteban Ocon és Daniel Ricciardo követett.
A másik Ferrari sem úszta meg baj nélkül az első kört:
Kimi Räikkönen a rajt utáni helyezkedésben a pályán kívülre került, és csak a középmezőnyben tudott újra csatlakozni a mezőnyhöz.
Az 1. kör végén a pályára kellett küldeni a Safety Cart, miután a Toro Rossónál utolsó versenyét teljesítő Carlos Sainz az első kanyarnál kicsúszott a kavicságyba, és kiesett a versenyből. A futamot a 4. körben indították újra, és Vettel rögtön veszített egy pozíciót Sergio Pérezzel szemben. Mivel az autója továbbra is reménytelenül lassú volt, a Ferrari végül az 5. körben behívta a bokszba, ahonnan már nem tért vissza a versenybe. A német rendkívül csalódott volt, de sportszerűen viselte az újabb kiesést: megköszönte a szurkolást a japán rajongóknak, és védelmébe vette a Ferrarit.
„Kár az elmúlt futamok műszaki hibáiért, de ez is a versenyzéshez tartozik – nyilatkozta még a futam közben. – Nyilván nagyon fáj a kiesés, és mindannyian csalódottak vagyunk. De muszáj visszatérnünk – most egy kicsit pihenünk,
az utolsó négy versenyen pedig mindent beleadunk, és majd meglátjuk, ez mire lesz elég."
Vettel kiesése után Hamilton óriási esélyt kapott a győzelemre, amelyet ki is használt – bár Verstappen az egész verseny alatt néhány másodperces különbséggel loholt a nyomában, igazán közel csak az utolsó körökben került hozzá. Amikor egy virtuális Safety Car-fázis után, két körrel a leintés előtt egy másodpercen belüli különbséggel követte a Mercedest, engedélyt kért a csapattól arra, hogy mindent beleadva támadjon. Erre azonban már nem volt lehetősége, mert rosszul jött ki a lekörözésekből, így Hamilton 1,2 másodperces előnnyel haladt át a célvonalon.
„A verseny első szakaszát az irányításom alatt tartottam, de a második fele sokkal nehezebb volt – nyilatkozta a brit. – A gumik, az autóm balansza és a forgalom miatt sok időt vesztettem. A virtuális Safety Car pedig nem működtek az első abroncsaim, így túlságosan alulkormányzott lett az autóm. (Verstappen) hirtelen megérkezett mögém, de szerencsére nem hibáztam." Verstappen elismerte, annak ellenére, hogy a győzelemért hajtott, a második hellyel is elégedett. „Nagyon jó volt a tempónk, de itt nehéz előzni. Mindent beleadtam, hogy ledolgozzam a hátrányomat.
Az autónk futamról futamra javul, ennek nagyon örülök."
Daniel Ricciardo a másik Red Bull-lal szintén felállhatott a dobogóra, miután megvédte a harmadik helyét a futam végén őt üldöző Valtteri Bottastól. A finn a mezőny nagy részével ellentétben a lágy gumikon rajtolt, így a verseny második felére kapta meg a gyorsabb szuperlágyakat, de megelőzni már nem tudta Ricciardót. „A rajt után eléggé megnőttek az autók közötti különbségek, így nem volt túl izgalmas a versenyem, de a futam végére megérkezett mögém Valtteri.
Jó volt egy kicsit nyomás alatt is versenyezni"
– mondta Ricciardo.
Az 5. helyen a Bottashoz hasonló gumitaktikát választó Kimi Räikkönen ért célba, akinek már a rajt utáni visszaeséssel elúsztak a dobogós esélyei. „Ez a hétvége elég messze volt az ideálistól – nyilatkozta csalódottan, Vettel kiesésére is utalva. – Muszáj megelőznünk ezeket a váratlanul jelentkező hibákat."
Räikkönen mögött a Force India két versenyzőjét intették le, ezúttal Esteban Ocon végzett előrébb, az 5. helyen. A csapat a sorozatos ütközéseik miatt már nem engedi szabadon versenyezni a pilótáit, ezért
Pérez a csapatrádión kért engedélyt arra, hogy megelőzhesse a csapattársát,
de az istálló ezt határozottan elutasította, így a leintésig változatlan maradt köztük a sorrend.
Eredményes napot zárt a Haas is, mindkét autójuk pontszerző helyen ért célba, Kevin Magnussen a 8., Romain Grosjean a 9. helyen végzett. Az utolsó pont Felipe Massának jutott, akinek williamses csapattársa, Lance Stroll 6 körrel a leintés előtt a kavicságyban, egy defekttel fejezte be a futamát.
A McLaren nem tudott szépen búcsúzni a Hondától a japánok hazai pályáján:
Fernando Alonso az utolsó helyről indulva ugyan előretört a 11. helyig, de a pontszerzésről épphogy lemaradt, Stoffel Vandoorne pedig csak a 14. helyen végzett.
Vettel, Sainz és Stroll mellett kiesett Marcus Ericsson és Nico Hülkenberg is: az előbbi a kettes számú Degner kanyarban dobta el a Saubert, a német Renault-ján pedig javíthatatlanul eltörött a hátsó szárny egy darabja, ami miatt a DRS-e folyamatosan nyitott állapotban volt.